Annons:
Etikettallmänt
Läst 1222 ggr
LinaN
2/26/09, 11:25 AM

Vad förederar du?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja vad föredrar du egentligen på event?

Detta är en fråga som är en spinoff av Ahnnas "Bästa tiden för event" Vill du hellre frysa eller svettas?

Hur klär du dig för kalla respektive varma väderlekar? Hur gör du för att hålla dig varm/kall på bästa sätt?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
2/26/09, 11:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag föredrar ju som bekant att frysa.

Jag klär mig i lager på lager principen om vintern eller kalla event. Brukar grunda med det inte så HKa långkalsongerna och linne, raggsockor, T-shirt, sen underklänning, mellanklänning, överklänning/hängsleklänning, mantel och struthätta. Samt mössa, vantar och ev halsduk/sjal om halsen.

Har planer på att sy mig en finrock och ha under manteln, så man inte nödvändgitvis måste ha manteln på sig hela tiden, blir ju gärna otympligt om man tex ska stå och sälja saker.

Planer finns också på att sy ett par knälånga brokor, för jag kan inte gå barbent under kjolen då mina lår är litet tjocka o skaver mot varandra annars. Nålbinda mig ett par knähöga sockar och väva mig ett par strumpeband. Sen ska jag även sy en underklänning som är som ett långt spagettilinne o ha allra underst.

På varma event brukar jag i princip bara ha en linneklänning på mig. Linneklänning och något på huvudet. Hur dumt det är låter så föredrar jag att ha nått på huvudet för att slippa dels bränna mig i hårbottnen pga solen och dels så skyddar det mot solsting och värmen till viss del. Är det riktigt olidligt brukar jag blöta ner nederdelen av kjolen i vatten som får ligga mot benen medan man försöker hitta en plats som är skuggig och åtminstonne fläktar litet så man får litet svalka. Sen brukar jag hålla mig rätt vilande under de timmar som solen står som absolut högst.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PogoPedagog
2/26/09, 8:56 PM
#2

jag tycker om när det är så där äckligt varmt som det brukar vara på t.ex. medeltidsveckan i visby ( inte 08 dock)  det är inte så obehagligt att bli svettig i t.ex linnekläder som många andra plagg. Det är så skönt att kunna sitta stilla länge utan att fötterna blir iskalla som mina jämnt är annars

AutumnWicca
2/26/09, 10:16 PM
#3

jag klär mig gärna i masso med lager och tar av mig plagg än att frysa… jag blir så grinig när jag fryser :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2/27/09, 10:37 AM
#4

Jag trivs väldigt bra i värme, så länge det håller sig på en human nivå. Luftfuktighet och värme hör inte ihop, tycker jag! Skrikandes (Som på Gotland 2004, som jag skrev om i den andra tråden.)

Men så länge det är stekhett och torr luft så är jag lycklig! (Men skugga underlättar förstås.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/27/09, 10:39 AM
#5

#4 hellre torr luft och varmt än fuktigt och varmt.

Likadant med kyla hellre torr kyla än fuktig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/27/09, 11:15 AM
#6

#5 Precis! Jag trivs skitbra i ökenklimat (seriöst, alltså!) så länge det finns vatten och skugga. Men i fuktiga, blötvåta klimat blir jag som en säck potatis.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
[trollduva]
2/27/09, 9:33 PM
#7

jag klär hellre av mig än på mig,jag gillar när det är varmt,hattar att frysa,är det kalt blir det lager på lager metoden,när det är varmt försöker jag klä mig i tunna matrial typ lin,dock aldrig bomulGlad

Upp till toppen
Annons: