Annons:
Etiketthantverk
Läst 1603 ggr
Ahnna
2009-02-15 11:35

Någon som har provat förgyllning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lia de Thornegge hjälpte mig med lite förgyllning av min första scrolla igår. Det var skitkul, men pilligt som sjutton…

Man tar ett speciellt lim och målar med det försiktigt i de fält som ska förgyllas. Sen, när det har torkat en stund, tar man ett tunnt bladguld och gnuggar fast. (Finns olika metoder, med olika resultat, men det var så vi gjorde igår i alla fall.)

Den är inte tillsnyggad ännu, det ska fixas lite runt kanterna på guldet, men såhär blev det i alla fall:

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2009-02-15 11:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Närbild på anfanget.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-15 11:37
#2

Det där ser ju onekligen spännande ut! :)

Har aldrig provat förgyllning tidigare. Men haft funderingar på att använda mig av bladguld och bladsilver i mina fantasytavlor jag målar…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-15 11:38
#3

Jag kan inte dra raka linjer utan att skaka till dem, så om det ser lite amatörmässigt ut så beror det på att DET ÄR DET! Skäms Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-15 11:39
#4

#2 Prova, för all del! Glad Jag håller på och googlar efter rätt material, har hittat i Tyskland och England. Vi kanske kan gå ihop och beställa tillsammans?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-15 13:09
#5

#4 har du kollat slöjddetaljer, har för mig att de ha bladguld, silver, koppar… inte säker men tror de har iaf, tror mig ha sett det i deras katalog.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-02-15 13:21
#6

Häftigt! Jag har bara fögyllt metallföremål tidigare!

Lägg gärn upp fler bilder när du är helt klar!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
2009-02-15 16:55
#7

#5 Det som Slöjd-Detaljer har verkar inte vara sånt som jag fick pröva igår. Det vi använde var bladguld fastsatta på vaxat papper, som var lätt att klippa i och handskas med. (Löst bladguld går sönder om man tar i det.) Enkelt att bara lägga mot limmet och gnugga fast och ta bort pappret så satt guldet kvar på motivet. Jag är mitt i en sökning på Slöjd-Detaljers hemsida, men hittar inget med vaxat papper. Ska fortsätta kolla.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-15 16:58
#8

Jag hittade just transfer-guld på vaxat papper hos Artistica, www.artistica.nu. De har bladsilver också, men förstås inte på vaxat papper…

Nu måste jag hitta rätt sorts lim i Sverige.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-15 17:41
#9

Och rätt sorts vattenbaserat lim finns hos Slöjd-Detaljer. Excellent! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-15 19:22
#10

För att förgylla på papper så som jag gjorde behövs:

Runda penslar - storlek 00 till 1 är lagom för de minsta detaljerna. Kostar från 12.90:- styck (syntethår) hos Artistica.

Transportguld på vaxat papper - en bok med 25 blad, 8x8 cm, kostar 299:- hos Artistica. Räcker länge!

Vattenbaserat lim (guldgrund) - 250 ml kostar 104:- hos Slöjd-Detaljer. Räcker i en evighet!

Färgpigment - för att blanda med limmet så att det syns ordentligt var man har målat på limmet och inte. 1 dl pigmentpulver i valfri färg kostar från 50:- hos Slöjd-Detaljer. Det behövs bara pyttelite, så burken lär räcka för alltid.

Polerad agatsten - jag har inte använt det än, men det ska enligt utsago vara bra att polera guldet med så att det glänser lite extra och ytan får ett jämnt skimmer. Smetar ut luftbubblor också. Kostar från 307:- hos Slöjd-Detaljer.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-15 21:40
#11

#10 elelr så köper du en polerad agatsten i valfri new age butik för 20-30kr. Cool

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-16 10:23
#12

#11 Precis. Men den kommer inte ha rätt form och inget skaft… Men jag tror också att det funkar utmärkt att polera med, bara att det blir lite krångligare att använda den.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: