Annons:
Etikettpaviljonger-inredning
Läst 3801 ggr
Ahnna
2009-01-23 18:33

Paviljongfråga (Konstruktion)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har klurat lite på en "utbyggnad" till min kvadratiska paviljong. Jag behöver nämligen ett marknadsstånd och funderade på om man inte kan bygga ihop det med paviljongen, men på ett sätt så att man enkelt kan ta bort marknadsståndet när det inte behöver följa med.

Min tanke är att utnyttja två av hörnstolpen i min paviljong och lägga ett nytt tak rakt ut från pavven 2-3 meter. Sen två nya stolpar i de hörn av taket som är längst ifrån pavven och dessa sammanbinder man med en pinne för extra stabilitet, se bilden nedan. Givetvis måste man även ha rep från stolpen ner till marken, men de har jag inte ritat.

På bilden har jag ritat hur det skulle se ut rakt framifrån. Det röda är de två nya stolpen och den sammanbindande pinnen (en tvärslå, helt enkelt, som går att ta bort) och det blåa är taket. Det bruna är ett försäljningsbord, bara för att ge er en idé om hur jag tänker mig att ståndet ska se ut.

Fortsätt till nästa inlägg och titta på bild nr 2.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2009-01-23 18:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

På den här bilden är ståndet sett från sidan. Det blåa är taket med tillhörande väggar, det röda är stolpen, det bruna är bordet och det gula är paviljongen. (På bilden i #0 får ni föreställa er att paviljongen står bakom bordet.)

Som synes så har jag dragit upp framkanten på ståndet (längst till vänster) lite högre än bakkanten närmast paviljongen. Och så har jag lagt en bit av taket upp mot paviljongens tak. Varför?

Det är här jag behöver era åsikter - min tanke är att ha taket lite högre i framkanten för att det inte ska rinna regnvatten ner på bordet (och kunderna) och jag vill ha ett sluttande tak för att det inte ska samlas regnvatten mitt på, eftersom det brukar resultera i att det tränger igenom väven och regnar in. Samt att tyget blir ansträngt av den extra tyngden och blir då mindre hållbart.

Med den här konstruktionen så kommer vattnet per automatik att samlas precis i skarven mellan taket och paviljongen. Det är ju inte heller bra, men alternativet är att lämna en springa där så att vattnet rinner ner bakom ståndet, precis bredvid paviljongens vägg. Jag är inte så säker på att det blir så mysigt om det blir en vattenpöl precis där… (Ibland regnar det ju hysteriskt mycket.) Genom att samla vattnet i skarven så kan man trycka upp det blå taket underifrån med handen och tvinga vattnet att rinna av på sidorna, alltså mot hörnen på paviljongen. Det är det bästa jag har lyckats komma på såhär långt, men ni får gärna komma med ytterligare förslag!

Genom den här konstruktionen innebär marknadsståndet väldigt lite packning om paviljongen redan är med;

2 stolpar
1 tvärslå
1 tak med väggar
2-4 linor beroende på väder

Vad tror ni?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-24 03:59
#2

I skarven där regnvattnet samlas, varför inte ha en lös stolpe som du sätter i mitten så det blir neråtlut från mitten till kanterna på duken?

Är du med på hur jag menar för jag orkar verklgine inte sätta mig och rita i paint kl 02.58 inatt :S borde för övrigt sovit för länge sedan….

Men jag tror du har en rätt bra lösning på G ändå här…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-24 10:31
#3

#2 Jag förstår hur du menar. Glad Kruxet blir två saker;

- att botten på väggen lyfts upp lite och jag är nog inte matematiker nog till att räkna ut hur mycket man måste lägga på i nederkanten och i vilken vinkel för att botten på väggen ska bli helt jämn med marken… (Men det går ju att lösa om man orkar tänka lite, förstås.)

- att jag hade tänkt ha ståndet utanför öppningen till paviljongen, så att man måste gå igenom ståndet för att komma in i pavven. Med en stolpe i mitten på skarven så blir öppningen till pavven väldigt trång.

Möjligen att man skulle kunna ta din idé (För den är bra! Glad) och sätta två stolpar 1,5 meter ifrån varandra i skarven, så att man går emellan de stolparna när man går in och ut ur pavven. Men då blir det ju genast mer packning till ståndet förstås, med 4 stolpar istället för 2… Obestämd

Samt att jag just kom på en sak till! Sätter man 1 eller 2 stolpar i skarven så kommer vattnet rinna tillbaka mot mitten på ståndet (men inte ända till mitten, förstås) och det som inte rinner av taket ut på sidorna kommer nog samlas där och tränga igenom väven… Eller? Jag tror att det kan bli som en liten vinkel i taket halvvägs till mitten ungefär, där vattnet kan samlas istället för i skarven och då är ju problemet tillbaka… *suckar*

Försöker verkligen tänka på allt sånt här innan jag bygger och syr nytt, så man slipper stå med skägget i den bekanta brevlådan… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-24 12:38
#4

Men samtidigt så finns det så många som har så många olika lösningar att det blir förmycket med…. bra med inpregnering både fårn in och utsidan på taket till ståndet är nog A o O i frågan.

Men att det blir glipa i kanterna ska du nog inte oroa dig för. för om du tar en stolpe som är säg 3 cm längre än resterande stolpar så blir det inte tillräckligt för att det ska glipa, inte enligt mina huvudberäkningar (som inte alltid är helt tillförlitliga)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-24 14:23
#5

#4 Nej, det förstås, man måste ju inte göra stolpen så hög… Glad

Jag använder paviljongväv när jag syr tält, de krymper i första regnet och är sedan helt vattentäta. (Tills det regnar konstant i en vecka, då brukar det faktiskt läcka lite…) Sömmarna täcker man med badrumssilikon och det håller helt tätt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-25 13:31
#6

*L* alltid något ju ^^

badrumssilicon säger du? det ska jag komma ihåg till mina sömmar sen…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-01-25 18:41
#7

#6 Japp, genomskinligt badrumssilikon. Det är kladdigt att stryka på, men väl värt det. Man har lite såpvatten på fingret och stryker ut silikonet längs med sömmen och lite utanför så läcker det inte.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-25 21:41
#8

#7 som sagt, inte helt HK men det håller förhoppningsvis insidan torr :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-26 00:01
#9

#8 Japp! Men sätt silikonet på utsidan. (Du menade säkert så, men jag bara påpekar i alla fall.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-26 00:40
#10

#9 VA!? skulle det inte vara på insidan? Tungan ute

*fnissar så hon trillar av stolen*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-26 00:44
#11

#10 Man KAN sätta det på insidan också. Oskyldig Det blir i alla fall mer intressant att se hur länge tältet håller innan det börjar ruttna i sömmarna då… Obestämd Men sätter man det på utsidan så kommer aldrig vattnet in i sömmen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-26 01:11
#12

#11 kan ju vara intressant om man nu är en sån som gör diverse projekt med att odla luddiga saker litet här o var…. Jag är ju inte en sån… när det händer mig är det oftast pga ren o skär evolution :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-26 10:29
#13

#12 Alger är också intressanta! (Och brukar förekomma i paviljonger oftare än mögel, faktiskt.)

En sak man INTE ska göra är att tälta 3 veckor i sträck med en helt ny pavve om det regnar konstant under den tiden. Obestämd Det gjorde jag och min pavve har fortfarande alger i taket, fast det snart är 5 år sen…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-01-26 11:22
#14

#13 då har du inte sett plussriddarnas stora föreningspavve, den är fylld med ludd (svart sådant). Och dessutom inte rengjord på jag vet inte hur länge.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-01-26 12:06
#15

314 Det lät ju… trevligtFoten i munnen

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-26 12:38
#16

#14 påminn mig om att aldrig gå in i den pavven för då kommer jag med stösta sannolikhet dö på fläcken… Rynkar på näsan

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: