Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 10006 ggr
Ahnna
1/18/09, 11:36 AM

Var hitta spännbucklor?

Jag var helt säker på att det fanns i vissa webshoppar, men nu hittar jag ingenting hos dem. Någon som vet var man kan hitta vikingatida spännbucklor av något slag på nätet? Det säljs ju på var och varenda marknad…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
1/18/09, 11:38 AM
#1

Här finns några riktigt snyga replikor, men de var inte så billiga… Northan Online.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
1/18/09, 4:31 PM
#2

Jadu…. jag köpte mina i somras på fotevikens sommarmarknad av en som hade butik i lund innan men nu är han bara på marknader. Jag gav 450 för mina men de är inte i full orginalstorlek, de i full orginalstrolek kostar 650. Jag skulle kunna ta bud i sommar om det är aktuellt.

Han gjuter ju i brons, med 3 "färger" en högblank som ser splajs ny ut, en som är mellan (som min) den är delvis litet grå men högdagrarna är lysande som den högblanka, sen den sista är i samma "färg" och är väloxiderad dvs ser mer eller mindre ut som om den vart i arv de senaste 100 åren alternativt nyuppgrävt ur marken ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
1/18/09, 4:32 PM
#3

Aaah! nu hajjar jag! Jag blev lite förvirrad när jag hittade denna nya tråd och undrade var min fråga tagit vägen! Glömt också vart jag skrev hehe… Tack för tipset! Hittade själv idag lite nytt…ska bidra här lite med en länk jag hittat..

Usch..vad dyyrt… den här engelska sidan anger i pund. Dock vet jag inte hur det blir i svenska kronor. Sen kanske det tillkommer andra avgifter….hmm…bäst o kolla vidare här hemma eller på marknader till vår/sommar ser det ut som….

http://www.re-enactment.com/

zayla
1/18/09, 4:34 PM
#4

#2  Ser ut som om det kostar ungefär lika mycket på marknaden som på webbsidorna…

Ahnna
1/18/09, 5:17 PM
#5

#3 Northan som jag länkade till har priser i euro. De har några runda bucklor som inte kostar så farligt mycket, jämfört med de ovala i alla fall. Men spännbucklor ÄR svindyrt generellt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
1/18/09, 6:51 PM
#6

Okiii….

Jag funderade faktiskt på att försöka göra spännbucklor i keramik ?? Hehe… kommer det att funka?? Det skulle då i så fall bli väldig enkel ornamentik och annorlunda fäste därbak. Fast skulle det inte funka kan de bli något att hänga upp på väggen istället….

Annons:
Ahnna
1/18/09, 8:06 PM
#7

#6 Det kan fungera, men de blir ju inte så hållbara. (Inte lika hållbara som metall.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
1/19/09, 3:04 AM
#8

det tog mig dryga 5 år att få tummen ur och inhandla mina spännbucklor, men nu är jag sjukt nöjd. Har ett par skor på beställning också, har delbetalat dem och de ska vara klara till sommaren på fote ^^ då slutbetalar jag dem efter provning.

Att bygga sig en dräkt kan ta många år. Som jag sagt nånstans tidigare så började jag på min dräkt i gymnasiet och sedan dess har det blivit fler och fler delar, även så har jag börjat bygga på husgeråden och har stora planer på tält osv osv….

Så man tror man börjar med en liten detalj sen spårar det ur fullkomligt ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
1/20/09, 12:42 AM
#9

Hmm….ja jag har tänkt mig också på hållbarheten…Ska nog spara en peng ist och gå på några marknadsbesök o köpa buckla där.

Vill nog ha en som faller mig i smaken, så jag får väl se hur lång tid tar o hitta "de där" spännbucklorna. Tungan ute

LinaN
1/20/09, 1:08 AM
#10

#9 men du, den 3-5 maj är det marknad i Ale, ska du med då? Vi stannar nog hela helgen. och innan dess kan vi ju hantverka med ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
1/20/09, 1:30 AM
#11

Har redan noterat i Alm att jag ska dit en av dagarna… men är det inte 2-3 maj ?

LinaN
1/20/09, 1:45 AM
#12

#11 jo det stämmer…. mitt handikapp som spökar igen… det där med siffror är verklgine inte min grej :S

Vi kommer troligtvis stanna över några stycken.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
1/20/09, 9:20 AM
#13

Det är lugnt !!

Förmodligen är jag nog där en av dagarna…

Annons:
Ahnna
1/20/09, 11:29 AM
#14

Misstänkte att det var fel datum, som jag skrev i Evenemang 2009-tråden. Kändes himla skumt att de skulle ha marknad från sönag till tisdag! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
1/20/09, 12:25 PM
#15

den 2-3 är det. kollade i inbjudan och jag hade fel ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
7/20/09, 3:26 PM
#16

Jag hittade spännbucklor på www.vikingkristall.com

Samma modell fast i olika färger, och när jag kollade idag var tre av fyra tillfälligt slut, men svensk sida (= pris i svenska kronor och inte en massa extra tullkostnader och liknande utöver frakten) och helt okej pris.

AutumnWicca
7/20/09, 3:30 PM
#17

ska vara .com och inte .se, försökte fixa länken men lykades inte av någon anledning…

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Kaylaza
7/20/09, 4:40 PM
#18

http://www.vikingkristall.com/

Kopierade ur adressraden den här gången, så det borde fungera nu :D

LinaN
7/20/09, 5:13 PM
#19

Burr har en del fina saker här

Länk till Historiska Fynd

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
7/21/09, 12:35 PM
#20

Jag ska kolla efter bucklor på Åland den här veckan, eftersom det är vikingamarknad där.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
7/21/09, 5:20 PM
#21

Tänk också på att exepelvis Burr och Vikingkristall är billigare på marknader. det skiljer allt från några kronor till nån hundring i priset!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
8/5/09, 11:33 PM
#22

Jag köpte spännbucklor från Historiska fynd för ett par veckor sedan, och kan varmt rekommendera den sidan. Jag köpte bucklorna som kostar 390:- och som är kopior på ett finskt fynd. De levererades i brevlådan två eller tre dagar efter att jag betalat in pengarna (de litade på mitt ord och skickade alltså varorna redan innan de fått in betalningen på sitt giro-konto).

Bucklorna är snyggt gjutna och mycket fint polerade, dessutom styckförpackade (vilket innebär att de inte repats av varandra under transporterna).

Så nu har jag en massa svärtbrända keramikpärlor som jag gjort själv, en del glaspärlor jag hunnit samla på mig samt bucklorna -nu är det bara tyget och eventuella brickband som krävs, så har jag snart min vikingadräkt! Skrattande

Ahnna
8/6/09, 12:04 PM
#23

#22 Har du inte lärt dig någonting om den här sajten? VISA BILDER!!! Skrattande Skrattande Tungan ute

Man måste visa bilder när man har köpt eller gjort nya snyggsaker! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
8/6/09, 12:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#22 Burr har jättefina saker! :D och är ruskigt serviceminded ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaylaza
8/6/09, 12:57 PM
#25

#23 Jag lovar, bild kommer när jag får tummen ur. Foto finns, men det ligger kvar i kameran än så länge. Flört

Kaylaza
8/7/09, 12:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Äntligen tummen ur Skrattande

Bucklorna är 6.5 cm långa, och dessa är alla glaspärlor jag hittills investerat i. Pärlorna i svartbränd keramik kan jag inte fixa bild på, dessvärre -de ligger alla i mitt förråd och väntar på bättre tider…

LinaN
8/7/09, 12:45 AM
#27

#26 de spännena är så söta! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Kaylaza
8/7/09, 12:49 AM
#28

#27 Ja, jag är verkligen jättenöjd med dem. Trodde aldrig jag skulle hitta ett par som varken var för tråkiga eller pråliga -och dessutom till så bra pris!

Jag ser fram emot när jag lyckats skaffa tyg och sy mig en klänning, så jag kan bära dem Skrattande

AutumnWicca
8/7/09, 1:10 AM
#29

#26 De där har jag också spanat in! :P de är så himla fina!!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
8/7/09, 12:11 PM
#30

#26 Jättesöta!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
11/15/09, 2:06 PM
#31

Satt och surfade runt… På denna sida http://www.quietpress.com/vikingbrooch.html

fann jag denna spännbuckla

http://www.quietpress.com/images2/tb18.JPG som jag gillade och om jag räknat rätt så går den på 325kr inkl frakt. Det kanske vore något? :-)

LinaN
11/15/09, 3:06 PM
#32

#31 men jösses vad häftiga! :D

om de har HK förlagor eller inte vet jag inte men jäklarns så häftiga! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rajka
11/15/09, 3:14 PM
#33

#32 Mmm jag gillade oxå dem. Tycker att det ser ut som broderiet som du(?) håller på med… Eller är det Ahnna som broderar den där slingan med gubbansiktena?

Såhär står det om bucklorna på sidan "Based on size and design on find from Yorkshire"

Så helt ute och cyklar borde de väl inte vara??

Ahnna
11/15/09, 5:11 PM
#34

#33 Det är jag, ja.

Det där ansiktet har jag sett förut på fynd, så det är rätt korrekt. Glad Däremot har det inget att göra med Mammen-fynden, som jag broderar en kopia av på min kaftan. Det är en typiskt brittisk design.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Rajka
11/15/09, 8:56 PM
#35

#34 - men om man då håller på att bygga upp en viking'ish dräkt.

Förklarar: Alltså en utav vikingasnitt med tyger, färger och skärning, men utan att tyget är handvävt utav rätt antal trådar, växtfärgat för egen hand, dekorerad med handgjorda band och pärlor - å allt i från samma land och tid…

Skulle det då gå att ha sådana bucklor trots att de är utav typiskt brittisk design?

LinaN
11/15/09, 9:12 PM
#36

#35 allt går bara man vill och personligen (för att kasta sten i glashus med mitt tidigare uttalande om folkdräkter i återskapande-sammanhang) så tycker jag att det är kul att se andra bucklor än de som alla andra går omkring i på marknader och event.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
11/15/09, 10:08 PM
#37

#35 Det funkar absolut - jag ska ju beställa bucklor från Polen till min vikingadräkt, även om jag är osäker på om mönstret på bucklorna är helt och hållet polskt. Det är i alla fall inte svenskt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Kanonkulan]
11/15/09, 11:40 PM
#38

Just dem har jag också dreglat över ett tag. Har dock inte hittat något belägg för att en ornamentiken finns på just spännbucklor. Misstänker att det inte är en kopia av ett fynd, även om säkert ansiktet finns på något annat.

Kan även rekommendera Greg, en polack med stort skägg som alltid är på Foteviken. Köpte mina, om än ganska små bucklor, för 220 kr av honom förra sommaren. Perfekta första bucklor då de är väldigt lätta och prisvärda.

Ahnna
11/16/09, 9:34 AM
#39

#38 Nej, det tror inte jag heller, alltså att bucklorna är kopior på bucklor. Däremot vet jag att ansiktet med det flätade skägget finns på andra fynd, så det är ju en reko design att klä sig i, tycker jag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Kanonkulan]
11/16/09, 3:18 PM
#40

Och sen är de ju så tuffa! man vill ju ha gubbar med skägg på tuttarnaSkrattande

Ahnna
11/16/09, 3:35 PM
#41

#40 *tänker på nåt helt annat* Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Rajka
11/16/09, 7:24 PM
#42

#39 Vad kostar de som ni beställer från Polen?

- Jag har igentligen ingenting med vikingatiden att göra så det känns lite slöseri med pengar att köpa spännbucklor bara för att de är snygga ;-)

#40 :-)

Ahnna
11/17/09, 10:21 AM
#43

#42 Det beror helt och hållet på. De billigaste (minsta) kostar runt 200:- hos den säljaren som jag har tittat hos, medan de dyraste kostar över 1000:-. Frakt tillkommer.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
11/17/09, 11:54 AM
#44

#43 Inte för att verka snål men… kan det finnas en bild på de minsta? Guld i mun

Ahnna
11/17/09, 11:58 AM
#45

#44 Ja, på deras hemsidor finns det ju. Mina bucklor kommer att komma ifrån det polska företaget Walhalla, men det finns flera som har liknande produkter. Jag fastnade för Walhalla för att de har bra priser och bra grejer.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
11/17/09, 12:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

#44 mina bucklor gav jag 450 elelr vart det 550 för? o de är jag jättenöjd med. köpta utav vikingkristall.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
11/17/09, 12:26 PM
#47

#46 Vet du måtten på dina? Hur långa och hur breda?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
11/17/09, 12:31 PM
#48

#47 inte i huvudet men jag kan ju mäta.

5½X8cm vart de, de är en storlek mindre än orginalet då jag tyckte orginalet blev för stort och tungt för mig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
11/17/09, 1:07 PM
#49

#48 Okej! Jag frågade för att de bucklor som jag har siktat in mig på är cirka 6,5 cm långa och jag är osäker på om det kommer att se pluttigt ut eller inte. Jag vill ju inte ha så stora bucklor att det ser ut som ett par bronsbröst ovanpå mina riktiga bröst! Foten i munnen Jag är ingen fan av "bastardbucklor" som ser ut som att de ska anfalla en om man kommer för nära…

Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
11/17/09, 1:40 PM
#50

#49 *ASG* förstår precis vad du menar!!! Stora bucklor som extratuttar är rätt skrämmande ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
11/17/09, 1:53 PM
#51

Tittade igen på mina tilltänkta bucklor och de är 6 gånger 3,6 centimeter. När jag mäter på mig själv känns det helt okej, alltså inte pyttelitet, men vad tycker ni andra?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
11/17/09, 2:38 PM
#52

#51 låter litet smalt, men sen å andra sidan så är du inte så himla jättestor heller va? har för mig att du är kort o smal av någon anledning ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
11/17/09, 7:26 PM
#53

#52 Jag är 163 cm lång och har vad man kallar för "modest chest", så det ser inte litet ut med 3,6 cm på vardera sida på mig. Det blir ju som sagt inga bastardbucklor, men de är inte pyttesmå heller. (Hoppas jag!) Jag hittar inga andra i vettig prisklass hos Walhalla, som tilltalar mig mer än de jag har bestämt mig för, så det får nog bli dem i alla fall.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: