Annons:
Etiketttv-film
Läst 3454 ggr
litenviking
2009-02-04 20:42

Släktskap med nordiska vikingar?

Hej

Jag har släkt i Sverige även lite släkt i Norge.

Jag läste i en historisk bok om Norska vikingar som flydde undan kung Harald. En del vikingar flydde till Island och en del in i Härjedalen där det finns lämningar efter dem i form av boplatser. Utvandringen liknar lite sagan om filmen Korpen Flyger på vikingatiden där de flyr kung Harald i Norge.

Min fars släkt har levt i Härjedalen så långt kyrkböckerna kan visa skulle jag tro.

Annons:
Bjornen
2009-02-05 10:35
#1

Jag har sett några släkttavlor som anknyter till Karl den store och Romarriket. Det har då gått över våra fantasikungar och saknar verklighetsförankring.

Från Jämtland Härjedalen finns lite större chans att komma längre bakåt genom bevarade pergamentbrev i norska arkiv. Jämför ödegårdsprojektet i Jämtland. Tre Kronors brand förstörde mycket av Sveriges riksarkiv. Teoretisk skulle någon kunna hitta anknytningar till runstenarna men det är en lång period utan skriftig bevis.

Möjligen kan släktforskningen utveckas längre nu när Vatikanens arkiv delvis har öppnats. Nu är ju den latinska frakturstilen extremt svårläst och man ska nog inte hoppas för mycket på det. Men helt klart finns det mycket släktuppgifter där.

Jag själv har kommit åtminstone till tidigt 1300-tal på några anor. Det är bondeanor som jag ganska troligen kan härleda till adlig ätter under 1500/1600 talen. Det helt säkra beviset saknas fortfarande, då jag bara anar patronymikonet på en person som dog omkring 1640. Helt klart gäller samma ursprung men det exakta kan inte helt säkert fastställas utan patronymikon. Kontroll via mantalslängder bör om inte annat lösa problemet. Med lite tur och läsning av tiotusentals sidor domböcker kan man lyckas finna bevis på medeltida anor.

Ahnna
2009-02-05 11:42
#2

Min fasters man har släktforskat och har kommit ner till 1400-talet, men mig veterligen inte längre än så. I alla fall inte med verifierade uppgifter som verkligen går att styrka. Tydligen är min släkt till bredden fylld med fattiglappar och bönder, inte en enda rikeman i sikte… Jag tror i och för sig att någon var präst eller liknande, men ingen "stor" sådan. Det var i alla fall någon som ägde den (då) enda gården på Kopparbo och det får väl anses som ganska stort.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-05 11:53
#3

Det borde väl vara lättare att släktforska (och få verifierade uppgifter) på adelssläkter.

Jag har planerat att starta upp släktforskning på två av grenarna i åratal (det blir bara aldrig av att jag börjar).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-02-05 12:42
#4

Min farmor släktfoskar en del.

På hennes möderne finns en förrymd dansk baronessa eller dylikt som rymde till skåne med en ofrälse man och gifte sig med honom :)

På ett annat ställe har vi en dom för häxeri med påföljande dödsstraff. Massor med snapphanar har vi på farfaras sida släkten.

På mammas sida släkten så tar det stopp, och historian går att dels var det pga allt det "smutsiga" sameblod som man inte ville veta av, samt så har vi ett ställe där släkten tar slut troligtvis pga inavel.

Kan ju förklara den släktingen som sänkte en karl på logfesten i kemijärvi genom att fylla buken på honom med sten efter att ha slagit ihjäl karlen.

Så rymliga danska adelsdamer och mordiska inavlingsoffer och frihetsälkande snapphanar, det är min släkt det :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-05 12:52
#5

#4 Inte undra på att du är som du är, då! Tungan ute Häxa i själen, liksom…

Mitt ex är tydligen släkt med någon som 1600- eller 1700-talet mestadels låg på sin kammare, drack öl ur en dödskalle och pratade med Djäfvulen. (Är inte släktforskning roligt, så säg!) Folk var tydligen extremt rädda för honom för att han var så konstig.

I min släkt finns det flera "snedsteg" där t.ex. mannen fått barn med flera kvinnor inom och utom släkten, samt en karl som spridde sin säd lite varstans hela livet igenom.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2009-02-05 14:12
#6

Jag har ju gjort mycket omfattande släktforskning och kommit längre än det borde vara möjligt. Detta genom att jag kartlagt hela socknar och använt källor som övriga inte kommer i kontakt med. Mycket kan hittas på fel ställen och genom tillfälligheter. Jag har ganska många medeltida anor och troligen kommer jag kommer jsg genom Svinhuvudsläkten till Danmark. Genom att arbeta med de adliga och (bergs-)frälse släkterna lyckas jag troligen hitta flera  giftermål in i bondeleden. Jag har alltså börjat från fel håll där jag har misstankar om släktskap. Däremot är mina finska och tyska anor svårare att komma någon vart in på 1500-talet.

Annons:
Freke
2009-02-05 16:23
#7

Har en enkel släkt..

En fransk häst tjyv och en polsk grevinna flydde till Irland(nord) och började vår släkt på min fars sida där.. farfar kom till sverige strax efter att Michael Collins(-22) blev skjuten då han insåg att det kommer att skita sig på Nord Irland. -23

Moders sida är gotlänningar så långt kyrkböcker finns där.. men ursprungligen kom släkten från småland/skåne

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

SHV-Pysen
2009-02-08 12:01
#8

Vad intressant och roligt att låter! Vill också släktforska, men man kommer inte så långt tydligen då min syster försökt. Undrar just om vi har anknytning till Norge och Hallingdalen eftersom vi heter Halling på mammas sida.

Någon som har något tips på hur man tar sig fram, eftersom ni verkar ha kommit så långt?

Bjornen
2009-02-08 12:18
#9

Det är svårt att på några få rader ge några tips när jag inte vet något om förutsättningarna. Jag själv håller mycket kurser i släktforskning och använder eget skrivet material, men det omfattar mer än 50 sidor text och exempel. Just nu arbetar jag för omarbetning av text och bilder. 

Det är mycket sällan det är omöjligt att fortsätta bakåt. Det kan dock vara mer eller mindre svårt. Även om kyrkoarkivet har brunnit så finns alternativa källor som går att använda. Ibland kan det ta fullständigt stopp, men rätt var det är så kommer en liten ledtråd som löser problemen.

Barnhusbarn och fader okänd kan vara mycket svårt att övervinna. Men helt omöjligt behöver det inte vara.

hctk
2009-07-14 18:20
#10

Min mammas kusin eller dylikt har släktforskat om den sidan av min släkt. Är inte helt insatt i det då jag inte förstår mig på hans anteckningar, men vi ska ursprungligen komma från tyskland (hör man eftenamnet så förstår man det…), haft en vetenskapsman som uppkallade ett val- eller bacillsläkte (hehe, stor skillnad jag vet, men något av det är det) efter oss, vi ska då ha blivit adliga, tagit oss till Danmark och fått en gata uppkallad efter oss (inte helt säkert dock, det ska jag fråga om när jag träffar denne släktforskande kusin till mamma) och 200 år senare tog vi oss upp tll sverige. :)

Skulle vilja släktforska om pappas sida av släkten för den vet jag ingenting om, men jag vet verkligen inte hur jag ska komma igång eller fortsätta.

LinaN
2009-07-14 18:35
#11

På tal om släktforskning, Farmor visade mig senast att jag vart släkt med norske kungen Harald hårfager ^^ och även med nån annan kändiskung i norge som jag inte kommer på vad han heter…. Sen hittade jag även i hennes papper att vi har ett par släktingar (som var bröder) blev osams och slog ihjäl varandra med sina hästars betsel… vad osämjan berodde på stod inte i uppteckningarna… men litet häftigt ändå, slå ihjäl någon med hästens betsel… inte litet kraft man måste använt…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-07-14 18:38
#12

Jag tycker det är så häftigt med släktforskning och vet att det gjorts forskning på min farfarn sidan men vet inget mer om det…

Skulle var kul att gräva på mammas sida :)

Gubben min har valonsläkt på ena sidan och danskar på den andra :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Halvdansken
2009-07-15 00:10
#13

Jag har inte släktforskat, men satt och lyssnade till min farmor och hennes systrar (och farmorsmor) när de partade om släkten. Tydligen har vi haft en del skånska storbönder i släkten (bröder) men de var spelgalna hela bunten. De förlorade gods och gårdar i kortpel.

En satsade häst o vagn (fyrspann) i en hand (poker?) och förlorade, så han fick gå hem på kvällen. Söp gjorde också. 

På min mammas sida var de hantverkare (vallonblod), och vanliga "jobbare". Pappas sida var alltid den företagssamma. fast det gick ju inte så bra alltid, precis.

Jo, förresten, jag är släkt med Gustaf Mauriz Armfeldt! Fast via oäktingar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
JessicaN
2009-07-15 00:10
#14

Skulle också vilja släktforska.. Någon som vill hjälpa mig..? Oskyldig

Ahnna
2009-07-16 14:08
#15

Finns det inte en iFokus-sajt om släktforskning?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: