Annons:
Etikettallmänt
Läst 3751 ggr
alskadeida
2009-03-03 22:17

Därför vill du leva på medeltiden?

Jag skulle vilja leva i den tiden eftersom det inte fanns bilar eller annat påhitt.

Man skulle kunna leva med sin familj i en mindre by och alla kända alla osv.

Man blir som en stor familj.

Sedan har man egen häst som man använder som transportmedel.

Mycket mysigt, speciellt när dem lagat mat över öppen eld mm.

Annons:
Anthka
2009-03-03 22:24
#1

Jag skulle inte vilja leva under den tiden alls. Det är intressant och trevligt att återskapa men jag är alldeles för bekväm för att ge upp moderna påfund som elektricitet Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

alskadeida
2009-03-03 22:26
#2

Jag skulle lätt kunna leva utan el osv.

Om man fick välja själv den nya livsstilen.

Men jobbigt ändå utan dator =)

Ahnna
2009-03-03 22:43
#3

#1 Jag håller nog med dig, jag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anco
2009-03-03 22:58
#4

Det är lätt att romantisera 'förr i tiden' och visst skulle det vara mysigt att leva så…. om det alltid var sommar och sol….

Ut och hacka bort isen så man får upp vatten från brunnen….
Vakna till ett utkylt hus på morgonen, släpa sig upp och göra upp eld i spisen… För att sedan skynda sig ut på dass.

Ösregn och blöta ylleklläder som hängs på tork över vedspisen och stinker… medan det tar en evighet innan dom torkar.

Jag skulle kunna fortsätta, men det känns meningslöst :)

Jag erkänner att jag kan känna mig frestad att längta efter den tiden, men jag är för mycket realist för att kunna finna den 'äkta' glädjen med det när vinden ylar runt knuten tillsammans med snö eller ösregn….

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

alskadeida
2009-03-03 23:10
#5

Men när man levde på den tiden så visste man ju inte bättre om vad vi i framtiden bor osv.

heheh

Ahnna
2009-03-03 23:10
#6

#4 Ut och hacka bort isen så man får upp vatten från brunnen…. Vakna till ett utkylt hus på morgonen, släpa sig upp och göra upp eld i spisen.

Haha! Så lever jag IDAG! Skrattande Typ…

Det jag framförallt inte vill uppleva är medeltida stadsliv. Folk som slänger matrester och avföring direkt ut på gatorna, smuts, fukt, råttor, insekter, loppor, sjukdomar, spyor… Ingen renhållning, utbredd fattigdom, mördare och tjuvar runt vartannat gathörn och så vidare. Inga direkta rättigheter för kvinnor, bara en sån sak.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-03-03 23:53
#7

Jag vill inte leva på medeltiden, inte heller på vikingatiden.

MEN!

Jag vill leva i ett hus/gård som är restaurerat där man behållt det gamla, det ska finnas el, rinnande vatten, inomhustoalett och dusch. Men jag vill också ha utedass, och gårdspump. I köket ska jag ha både modern spis och en gammal aga-spis som man eldar varm. För när elen går så vill jag både kunna skita, äta och bli ren/vattna djuren ändå. Jag vill inte bli handlingsförlamad bara för att strömmen går.

Kan säga så att när stormen gudrun härjade var jag hos min mamma, elen gick och vi var en av de fåtalet hushåll som både höll oss varma och fick varm mat, tack vare agaspis och braskamin och en sjuhelvetes bra skrostensstock. Skrattande

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-03-03 23:58
#8

jag tycker det är en svår fråga :P

Tycker vi borde gå tillbaka till bondesamhället men inte ha klass-skillnader och så ska man kunna ha typ medeltidskläder å dylikt utan att folk tycker man är konstig Skrattande Dream on girl…

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anco
2009-03-04 00:05
#9

#8 Där kan jag hålla med dig till en del. Att lära oss att tänka till lite och ta vara på naturen, och inte bara härja och förstöra, att lära oss att leva lite enklare och ta vara på varandra…. är en inte helt fel tanke.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

AutumnWicca
2009-03-04 00:25
#10

#9

ja det är ju lite så man vill att världen ska se ut, man blir ju så ledsen när man kollar på nyheterna tillexempel.. urk..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-03-04 00:40
#11

#8 är det bara jag som kavar runt i mina medeltida/vikingatida kläder på stan och iförd mantel?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Salo
2009-03-04 01:25
#12

Jag vill tillbaks lite i tiden, förmodligen inte till medeltiden.

Har själv valt ett gammalt hus på landet. Vi får elda för att hålla oss varma men det finns element i värsta fall (dock blir det väldigt dyrt) och vi har vedspis ifall vi får strömavbrott. Vattenledningarna kommer från foderkammaren i stallet och kan frysa om det är riktigt kallt. Propparna går med jämna mellanrum pga dåliga elledningar, vi har råttor och möss i väggarna och i foderkammaren och ingen vinkel är rät i vårt lilla hus men det är såhär jag vill leva, moderna lägenheter eller hus kan locka vissa dagar och det är en lättare tillvaro men usch så tråkigt. Jag älskar livet på landet trots att det är kämpigt.

Skulle vilja leva i ett samhälle utan pengar och bilar. Jag vill kunna försörja mig själv på min gård. Man ska hjälpa varann för överlevnaden. Dagens samhälle har blivit alldeles för sjukt.

Anthka
2009-03-04 09:55
#13

#7 så vill jag också leva, i ett gammalt hus med själ, varsamt renoverat men med moderna tillbehör (rinnande vatten inomhus, el, etc). En modern spis och en hederlig gammal vedspis, en pelletsbrännare och ett gäng kakelugnar.

Jag vill ha ordentligt avlopp och sopphämtning och en kallkompost, jag vill kunna odla mina egna grönsaker, ha ett gäng höns men samtidigt kunna åka till ica om skörden skulle slå fel.

Kort sagt, jag vill ha möjlighet till självhushåll men inte vara beroende av det.

Som #4 säger, det är lätt att romantisera äldre dagar, men det är inte kul att släpa sig ut mitt i vintern för att gå på dass, eller frysa halvt ihjäl bara för att elden slocknat i spisen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-03-04 10:33
#14

Jag hade 8 grader inomhus häromdagen, på grund av att jag inte hade varit hemma så mycket och eldat i pannan. För närvarande har jag ingen elvärme (trasig) och de innebär en typiskt medeltida situation där värmen i huset sjunker stadigt när det inte brinner i vedpannan. (Eller öppna spisen, vilket jag inte har någon men som de troligen hade på medeltiden istället för vedpanna.)

Det är inte särskilt kul att bo såhär på vintern, särskilt inte när det är -20 grader ute och man känner hur värmen från vedpannan sugs ut innan man ens hinner njuta av den. Just hu har jag 14 grader inne och det börjar kännas "varmt" eftersom det är så mycket varmare än 8-9 grader! Flört

Mitt hus är ett 1800-talshus med taskig isolering i båda väggar och tak, samt en ganska öppen planlösning på över 100 kvm. På medeltiden tar jag för givet att de flesta hade mycket mindre hus (kortare uppvärmningstid) med dörrar mellan rummen för att kunna hålla värmen bättre. Så på så sätt hade jag nog varit mindre frusen på medeltiden! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anco
2009-03-04 10:37
#15

#14 Du lever som du lär, med andra ord Skrattande

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ahnna
2009-03-04 10:38
#16

#15 Hyfsat ofrivilligt, men ja! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
2009-03-04 13:22
#17

#14 Hihi, jag hade också 8 grader inne i helgen efter att ha varit borta i lite över ett dygn. Men vårat hus är litet och går rätt fort att värma upp. Vi har en enorm (egentligen för stor för huset) täljstenskamin. Tror att råttorna i väggarna har ätit upp eller flyttat på mycket av isoleringen. :(

Ahnna
2009-03-04 13:51
#18

#17 Här finns det ingen isolering att tala om, bara timmerstomme med vitmossa eller nåt emellan. (Träpanel utanpå.) Väggarna är ungefär hälften så tunna som de brukar vara i gamla hus, så man kan ju fråga sig hur de tänkte när de byggde det… Det tar måååånga timmar att värma upp med idogt eldande, särskilt om det är kallt ute.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-03-04 17:56
#19

#11

Jag går på bröllop och går runt med klänningar hemma, tunikor har jag till vardags och mina pösbyxor har jag under mina kjolar :)

men många kommentarer får man ju om sina kläder, både bra och dåliga. Tycker mest att folk ska låtabli att kommentra mina kläder om de inte kan säga snälla saker :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-03-04 18:44
#20

#19 det där sista kan jag skriva under på, det världen vore en mycket trevligare plats om man lät bli elaka kommentarer

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
LinaN
2009-03-04 18:57
#21

#19 aldrig mött nån som sagt något nedlåtande. Har fått konstiga frågor av muslimska män, tex på pizzerier osv

"Du är inte muslim nej? du klärar dig som våra kvinnor vafför?" brukar vara standarden. men aldrig har jag mött på någon som som sagt något elakt.

En busschaufför anmärkte en gång att jag hade vadmalsklänningen på, och ja sa att  ja, det har jag för annars fryser jag halvt ihjäl häruppe i norrland. Flinade och klev på och satte mig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-03-04 19:06
#22

#21 Du är skön, du! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-03-04 20:12
#23

#21

Då har du haft tur!

På universitetet finns många människor som tycker de vet bättre än du och de säger ofta vad det tycker. Ibland är det värre än på högstadiet…

Men jag gillar mina kläder och skakar av mig det dåliga! :) Inte kan man gå runt och vara bitter Skrattande man måste ju leva som man vill och mår bra av.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Salo
2009-03-04 20:36
#24

#23 Har heller aldrig fått elaka kommentarer ang. mina kläder. Men kommer man i medeltida utstyrsel så händer det ju att folk tittar lite extra men oftast gillar de det de ser eftersom det är lite annorlunda. Men jag klär mig inte så ofta i mina medeltidskläder om det inte är nåt evenemang eller så. Till vardags har jag mina bonniga kläder som för övrigt ser värre ut än de medeltida. :)

Ariel61
2009-03-04 20:53
#25

När Gudrun drabbade oss var vi utan el i 11 dygn ( och det var förhållandevis lite). Strömlöst kan vara mysigt någon dag på sin höjd, sen börjar iaf jag ruttna. Köra o hämta vatten i dunkar till hästar o höns o övriga hushållet, elda i kokspis o kakelugn för att få värme o mat, värma vatten till disk o tvättning, och ändå försöka se fräsch och pigg ut på jobbet. En erfarenhet rikare, men inget jag vill göra om.

Lägenhet har kanske lockat vissa tillfällen, men "been there, done that", trots allt "trivs jag bäst här under korkeken där jag kan lukta på blommorna"…ellr hur han sa, tjuren Ferdinand :)

och jag tror, fast nu kanske jag lämnar tråden, att folk kunde vara mer trångsynta förr, särskilt på landet. Och Det är inget jag längtar tillbaka till.

LinaN
2009-03-04 21:06
#26

#25 under gudrun vart vi som sagt strömlösa och även min lillasyster Hanna blev till då ^^

Det var ju litet babyboom efter gudrun ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-03-04 21:20
#27

#25 Trångsynta, ja… Obestämd Jag bor i en ganska liten by mitt i skogen i norra Uppland, i ett av de inavelstätaste områdena i hela Norden. Här är folk ibland väldigt inskränkta och lyssnar ICKE till modern forskning, som exempel. Jag hade en diskussion med en 60-årig granne igår, som hävdar bestämt att det inte är farligt för miljön att elda ensilageplast och olja. Behöver jag ens nämna att jag lämnade diskussionen väldigt omgående? Vissa går inte att prata med om såna saker, de tror sig veta bäst och bryr sig inte om att andra har annan fakta/kunskap att komma med. En annan granne fodrar sina djur med mögligt och dammigt foder och hävdar att det inte gör någon skillnad och inte är skadligt. Ytterligare en hävdar att man inte behöver ge hästarna vatten på vintern om de äter blöt ensilage. Ytterligare en annan ville sälja 5 år gammalt hö till mig när jag flyttade hit. "Vaddå, ny forskning från SLU, vad vet de för skit om foder?" är ju nåt man har hört säkert 100 gånger… Oskyldig

Men jag blev uppriktigt sagt glad i själen när min nästan 85-åriga granne glatt meddelade att en av hennes söner är homosexuell. Det hör till saken att nästan alla här, inklusive nämnd granne, är djupt religiösa och spenderar hela söndagarna i missionskyrkan. Så det gjorde mig glad att dessa människor, trots religion och ett helt liv på landsbygden, kan acceptera att sonen har valt att leva på ett alternativt sätt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-03-04 21:25
#28

#27, känner igen det där. Eller vad sägs om en granne till mina föräldrar (de bor i norra dalarna också ett av de värsta inavelsområdena) som med glad min meddelar att nu har han huggit ner si och så många hektar gammelskog, för "det är bäst att göra det fort så myndigheterna inte hinner upptäcka den" (gammalskog får man inte hugga ner alls, utan den måste man vårda)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-03-04 21:28
#29

#28 Inte helt ovanligt, nej! Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ariel61
2009-03-04 22:15
#30

Ändå vill jag inte slakta landsbygdsborna totalt (jag är ju en sån själv långt ner i bonnablodet =) ), har även bott i städer av olika storlek, o jäklar i det om man inte höll tvättiderna på sekunden, eller hade polare med annorlunda klädsmak….eller pratade med "fel" folk osv. osv…..

Hae-Mosu
2009-03-05 00:41
#31

Man ska inte glömma det viktigaste skälet, i mitt tycke, för att inte vilja leva på medeltiden:

Stanken!

Avträde på gatan, i husen, människor som inte tvättar sig… För att verkligen känna på hur det var borde man på lämpligt lajv e.dyl låta bli att duscha på en månad, slänga allt skräp på gatan utanför tält/annan boning och möjligen täcka över med lite halm då och då om det blir för kladdigt.

Halvdansken
2009-03-05 13:40
#32

Det var inte förrän på 1800 talet man började röja upp i skiten (bokstavligen) som låg överallt. Malmös kanaler var rena avloppsdikena, och i en bok jag läste precis stod det att när det regnade så steg vattnet på gatorna så att man vadade fram i smuts och lort. Dessutom fanns det ju inte belysnin, så var det mörk ute så visste du inte vad du trampade i. Urrk.

Tänk er att föda barn på den tiden tjejer!

Mitten av 1300-talet var inte helt kul heller. Och tänk på alla krig som pågick konstant.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

niare
2009-03-06 14:37
#33

#7 vill oxå bo i ett sånt hus men inte så troligt att jag får tag på ett :P

räcker med lajv mm för att jag ska uppleva medeltiden, men vill inte bo på den tiden som alla andra nämnt, att bara bli sjuk var ju svårt och inte alltid man fick mat på bordet, man fick verkligen slita och skitigt var de, och kvinnostraffren som fanns var ju inte speciellt roligt om du nu skulle bli kallad häxa:P så jag trivs bra i dagens samhälle ^^

jag använder dock mina hästar som dom gjorde då. jag plöjer och röjer allt för hand med dem, sår och allt så behöver inte åka tillbaka enda till medeltiden för att göra nått som jag gör idag.

h00jff
2009-03-07 00:22
#34

Det vill jag inte! Glad 2000-talet passar mig utmärkt!

Annons:
MegN
2009-03-10 21:49
#35

Jag kan tänka mig att gästa medeltiden rätt långa stunder i taget, men det som jag skulle sakna mest från "nutiden" är min tvättmaskin! Jag kan värma vatten till disk, klara mig utan Internet (joho!), osv. Men jag uppskattar att få hiva in smutskläderna i maskinen (och förstås plocka ut dem torra ur tumlaren).

Och så frys föresten. Det skulle jag ha svårt att klara mig utan.

#28 Det som är tragiskt med "gammelskog" är att det i Sverige är tillåtet för staten att stjäla skogsmark från skogsägare (detta förekommer inte i övriga Europa osv) om myndigheterna anser att skogen har blivit så väl skött att den har uppnått "höga naturvärden". Så om man sköter sig och vårdar sig om skogen, tvärt emot skogsvårdsinstruktioner (från ANDRA myndigheter!) - blir man av med den!

Jag har en granne som trotsat skogsvårdsinstruktioner i hela sitt liv (och hans far och farfar gjorde det före honom) och därmed fått en skog som är helt unik ur "naturvärdes"-synvinkel. Därför blir han av med den…! Är det någon som tror att "myndigheterna" kommer att ta bättre hand om den än vad den här entusiasten har gjort!? Men så verkar det bli - han förlorar hela skogsmarken utan just någon ersättning. I det läget kan jag faktiskt förstå dem som avverkar. Då får de åtminstone behålla marken.

Det här är inte lagligt någon annanstans än i Sverige… (vad jag vet). Varför inte istället ge bidrag till dem som vill ha kvar sina "gammelskogar"? Istället för att bestraffa skogsägarna…

Ber om ursäkt för detta utbrott…

Ahnna
2009-03-10 22:37
#36

#35 Jag håller med dig, och tillägger att dagens regler gör att skogsägare gärna avverkar sin urskog för att inte förlora rätten till marken. En granne till mig berättade att någon här fick ett brev om att skogen skulle överlåtas till "vilken myndighet det nu var" och han svarade att den hade han redan avverkat. (Vilket han påbörjade samma dag, även om det inte var planerat. Allt för att slippa ge ifrån sig marken.) Jättebra för miljön och kulturarvet… Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-03-15 19:18
#37

man blir så less över alla som vill hugga ner våra skogar för att göra plats för industrier, köpcentran och bostadsområden.

Varför inte lägga krut på de områden i städerna som är fallfärdiga och står tomma? Istället för att hugga ner och bygga nytt på andra områden medan de gamla bostadshusen bra står där som tomma utnyttjade lik… riv skiten o bygg nytt istället för att sakta men säkert döda naturens lungor…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-03-15 19:31
#38

#37 hear hear! Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-03-16 00:27
#39

#37 mfl.

Det är otroligt hur många hus det finns som står tomma i världens storstäder. Sist jag var i New York åkte jag tåg genom Bronx… Det finns MASSOR av höga våningshus som är totalt övergivna där! Och så snackas det om bostadsbrist… *t-t-t* Det är förstås en himla politik bakom varför det är så, men det är lite skrattretande. Och så gör man som LinaN skrev, hugger ner mer och mer skog för att bygga nytt istället för att ta tillvara på det som står tomt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hammarskogen
2009-03-16 18:12
#40

Nej tack

Jag vill ha:
Demokrati, antibiotika, religiös och annan tolerans, antibiotika, rätt att klä mig i vilka material jag vill, socialförsäklingssystem, mat på bordet till alla hela året, exotisk frukt och BÖCKER,BÖCKER, BÖCKER

Ahnna
2009-03-16 22:12
#41

#40 Är du ofta sjuk, eftersom du behöver så mycket antibiotika? Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Hammarskogen
2009-03-19 17:29
#42

#41

Ja, jag har ett patetiskt inmunförsvar och skulle ha varit död flera gånger om på medeltiden

Ahnna
2009-03-20 09:47
#43

#42 Asch då! Kväkarna skulle med andra ord göra sig rika på din bekostnad. Tyst

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: