Annons:
Etiketthantverk
Läst 3958 ggr
AutumnWicca
2009-02-14 11:56

förvaring av ull

Jag undrar om någon har tips på hur man kan förvara tvättat ull i fält. Så det inte kommer kryp och sådant otrevligt i den.

Någon som har någon ide?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
2009-02-14 12:10
#1

Nät, nät både hemma och i fält skulle jag gissa på. instängt ull (i säckar och täta lådor) är mer benägna att alstra ohyra….

knyt dig några "hönät" och förvara ditt ull i.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-02-14 12:14
#2

Vad smart! Ska nog knyta mig ett nät!

hemma har jag dem i pappkassar men är inte så snyggt ute i fält

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-02-14 12:16
#3

#2 o pappkassar med texten "willys" eller "ica" är ju inte så HK heller ^^

med nät kan man ju hänga upp dem, man kan ta ull direkt genom maskorna beroende på hur stora maskor man gör, det hänger luftigt, skulle det bli blött är det lätt o torka osv osv :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-02-14 12:53
#4

#3

nej precis!

Jag tackar så väldigt mycket för iden om nät! Mycket smart och praktiskt! Ska nog sätta igång och knyta ett riktigt snart :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Spejare
2009-02-14 14:09
#5

Tycker du ska förvara den som linaN säger

Ahnna
2009-02-15 11:07
#6

Snackar vi om lös, obehandlad ull nu, eller ylletyg/kläder?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
2009-02-15 11:16
#7

#6

lös, endast tvättat med såpa ull :) För att spinna med.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-02-15 11:21
#8

#7 Okej. För ett ögonblick började jag undra om jag var blind eller om mina kläder helt enkelt inte drar åt sig ohyra i samma utsträckning som era verkar göra! Tungan ute "Jag har ingen ohyra i mina kläder, vad snackar de om?!"

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-02-15 11:25
#9

Hahahaha Skrattande

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-02-15 11:27
#10

Borde inte en trälåda funkar, förresten? Om ullen är torr?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-15 11:40
#11

#10 en trälåda kan bli för tät, jag frövarade mitt ull vid tillfälle i en papplåda med ventilation, nästa gång jag öppnade den så kryllade det av något smått som jag inte brydde mig på att identifiera, låda och ull åkte på soptunnan fortare än kvickt.

Så att stänga in ull är inte JAG så glad i.

Dock vad gäller kläder så har jag aldrig haft ohyra i dem,^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-15 11:42
#12

#11 Men om det redan finns ohyra i ullen så lär de ju följa med oavsett hur man förvarar dem. Men stänger man in den i en låda dit ohyran inte kan komma in så förstår jag inte hur ullen kan bli attackerad av kryp.

En korg borde ju vara både tidsenligt och luftigt nog?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-02-15 12:38
#13

När det gäller ohyra så är det ju oftast pälsängel och mal som attackerar ull och de gillar mörker.

Om man själv har tvättat ullen och vet att det inte finns någon ohyra i den kan man förvara den i tätt förslutna plastpåsar (O.B.S ullen måste då vara torr) DÅ  kommer inte djuren in. Men det är ju inte så HK att ha det ute i fält. :) Papplåder eller trälåder är inte tillräckligt tättslutna för att hålla djuren borta.

Själv hade jag bara inte tänkt på att man kan ha dem i nät..

Har man fått ull (gäller även ullgarn och tyg) ska man lägga detta i en plastpåse i frysen MINST 2 veckor för att garanterat ta dö på eventuell ohyra.

Bor man i villa så har man pälsängel hemma, det är nästan omöjligt att få bort eller inte få pälsängel. Många har det även i sina lägenheter.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
2009-02-15 16:32
#14

#13 Hur vet man om man har pälsängel? Mamma har stora mängder ull som inte är angripen, bor i villa.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-15 17:26
#15

Ull som är garanterat ohyrefri bör förvaras i slutna plastkärl för att ohyran inte ska komma in i den.

#14 när det börjar komma små hål i kläderna, alternativt garn som har gått av mitt i ett nystan. Då är chansen/risken stor att du har pälsängrar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-02-15 17:46
#16

#14

Man hittat oftast skal från dem, kika på denna länk så får du veta mera:

http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=419

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-02-15 18:49
#17

#15 & #16 Då har nog varken jag eller mamma pälsänglar i våra hus. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-02-15 18:51
#18

#17 då har du/ni tur! Det är ett mycket vanligt skadedjur!

Och svår att få bort helt.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-02-15 18:59
#19

#18 Mina föräldrars hus är ganska nytt, drygt 10 år, men mitt är från 1800-talet. Hittills har jag inte sett varken skal, hål i kläderna eller avbitna garner någonstans, faktiskt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-15 19:10
#20

#19 då har du extremt stor tur. En av lägenheterna jag bott i var från början på 70-talet. Antagligen så städade inte förra ägaren ur ordentligt (dödsbo efter en äldre dam) då min yllekläder och ett par nystan fick en stor mängd hål i sig efter vistelsen där.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-02-15 19:27
#21

#20 Tråkigt! Men jag bor ju ett par växtzoner norr om dig, dit många oknytt inte tar sig för att det är för kallt på vintrarna. (Vi har t.ex. inga mördarsniglar.) Jag bara kom att tänka på att det kanske har effekt även på pälsänglar? För jag har som sagt inte sett spår av såna här.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-15 21:01
#22

#21 mycket möjligt att det är så

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

zayla
2009-02-16 18:09
#23

Jag frågade min kära mor och hon svarade att ohyra går på all ylle, både garn och kläder, tyger. Viktiga är att man förvarar dom tätt som möjligt så att småkrypen inte går in. Sen sa hon också att viktigt att man städar och dammsuger i hemmet (även kanske i förråd också där man har yllekläderna?) kan man hålla det undan. Spelar ingen roll hur man förvarar dem bara det är tätt och mörkt. Sen kan man ju ha en kvist med Malört i påsen och då håller det ohyran borta.

Så hon sa man kan yllegarn knuten i platspåse. (?) Jag tänkte då just på vikinga/medeltida yllekläder. Man skulle då kunna förvara sådana där ni vet.. kostymskyddshänge… man förvarar fina kläder i. Ja.. kanske annat fiffig förvaring på något sätt. Kanske malört där med?? Hmmm….

Anthka
2009-02-16 18:20
#24

#23 ohyra går på ylle först, sedan fortsätter de med päls eller linne eller annat naturmaterial, men ylle är det mumsigaste och det som försvinner först.

En bra regel är att lägga allt nyinköpt ylle i frysen två - tre veckor. För att döda eventuell ohyra..

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: