Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 4013 ggr
AutumnWicca
2009-02-16 20:03

förvaring av mat

Jag är lite nyfiken på hur ni förvara er mat ute i fält!

Torr som färsk, skriv och berätta :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Anthka
2009-02-16 20:08
#1

Nu har inte vi haft behov av att förvara mat ute i fält ännu (en av de underbara sakerna med att vara med i en stor förening, de lagar maten).

Jag skulle nog använda mig av kylbox och kylklampar (och täcka denna med någonting mer medeltida), korgar, glasflaskor till vätska, svepaskar, mindre glasburkar med korklock…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-02-16 20:24
#2

Kan tänka mig att det är bekvämt med att slippa tänka på maten :)

Kylklabbar är bra, men smälter inom några dagar så är man borta en vecka blir det problem. En helg så är det perfekt!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-02-16 20:29
#3

Jag har en ritning i huvudet av en "frysbox" där man löser problemet med att hålla kylan genom att vissa varor har man ju fryst, tex kött, i bottnen som agerar kylklampar. Kött och mjölk brukar vara det man vill förvara svalt.

En annan lösning är ju en korg med rotsaker, såsom morötter, kålrötter mm i tillsammans med äppel mm, så ser det supertjusigt ut ^^

Men jag kan ta o göra en ritning på en "medeltida frysbox" som man kan använda, den behöver ju inte stå mest synlig i lägret utan kan ju stå i en paviljong eller något.

Vad jag är mer nyfiken på är hur man ska lösa "förpackningen" visst en djupfryst köttbit är frusen ett tag och kan ligga insvept i ett ljust tygstycke, men när det börjat tina? då har man plötsligt isigt köttvatten i hela frysboxen. Eller ska man ha det i plastpåsar som prasslar så väldigt "IN-game"?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-02-16 20:38
#4

#3

Jag vill väldigt gärna ha ritningen på den medeltida frysboxen!

Korgen du beskriver låte helt underbar!

Hur är det föresten med potatis.. när kom den till Sverige?

Man kanske inte alltid kan tänka HK och "In-game", man måste ju även tänka på den faktor att mat kan bli dålig, speciellt på sommaren men rötmånad… Inte så kul att bli dålig i magen under ett event eller lajv

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-02-16 20:42
#5

#4 just rotsaker håller ju sig på ett helt annat sätt ^^ men man måste ju verkligen hålla koll på rötmånad eller ej… kanske kan man ha en rejäl frysbox i bilen utanför området till de känsligaste produkterna?

Ska se om jag kan rita ihopa en skiss… ska försöka göra det inom det närmsta så jag inte hinner glömma vad jag skulle göra :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
2009-02-16 22:05
#6

#4

Potatisen kom till Sverige på 1800 -talet. Alltså väääldigt sent.

Annons:
AutumnWicca
2009-02-16 22:22
#7

#6

Tack, hade för mig att det var väldigt sent, men kom inte på hur sent!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

niare
2009-02-16 22:45
#8

gräv ner maten marken är alltid kylig, funkat utmärkt för mig, annars saltar man mkt av maten och hänger i ett svalt rum typ.

LinaN
2009-02-16 22:59
#9

#8 fast att gräva ner på tex foteviken är ju inte så bra… det vikingareservatet är ju byggt på en gammal soptipp… Så där riskerar man att gräva upp nått läskigt om man gräver för djupt… o hur djupt för djupt är varierar nog från platws till plats på deras område.

Men är man på soptippsfria platser så är det nog inga problem.

vissa saker kan man förvara i tätslutande flaskor i tex ett vattendrag eller i sjön/havet bredvid lägret. dock rekommenderar jag inte långgrunda strandkanter till mjölkflaskor… det bidde härsket när solen stod på.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

niare
2009-02-16 23:07
#10

hehe nja de kanske man inte ska :P men på vissa områden finns ju möjligheten eller får man åka på vintern å kasta ner sina saker i snön :P

Anthka
2009-02-17 11:54
#11

#4 Potatisen kommer till sverige i slutet av 1600-talet med Olof Rudbäck.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-02-17 12:16
#12

Smart att gräva ned mat om man har möjlighet!

Så det var alltså tidigare än 1800-talet.

Någon som har tips på vart man kan köpa glasburkar och flaskor?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-02-17 12:48
#13

#12 japp tidigare än 1800-tal men ändå inte medeltid

gå på loppis Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-02-17 12:51
#14

Potatisen kom till England på 1500-talet, så beroende på vilken tidsperiod och världsdel man vill efterlikna kan man ha potatis i maten. Jag kommer troligen ha potatis på medeltidsevent i sommar även om det är lite "fel". Men hellre det än pizza som verkligen är fel! Flört

Gömmer man potatisen i en rotsakssoppa t.ex. så är det ändå ingen som märker nåt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

niare
2009-02-17 12:53
#15

men potatisen användes ju inte som mat i svergie till att börja med :P

utan potatisbrännvin vilket är riktigt äckligt :P

så man började äta potatisen på 1800-talet här då de ersatte rovan :P

AutumnWicca
2009-02-17 12:54
#16

#14

Jag brukar också smyga ner potatis, det är så matigt och gott att ha i rotfruktsgryta.

Någon som provat att göra surdegsbröd förresten? Jag har ett recept på det men har inte provat än.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-02-17 12:54
#17

#14 if you cant see it, it's not there! :D

man kan ju också tärna potatisen innan man åker ut på evenemang, så är det bara att hälla ner i grytan så ser ingen att man fuskar ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-17 12:55
#18

I England har jag för mig att man från början torkade och blandade potatisen med tobak som man rökte i pipa. Någonstans på vägen blev det mat av den.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-02-17 12:58
#19

Hum, i tobak.. Undrar hur det smakar…

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-02-17 13:00
#20

#19 Pja, det finns så mycket konstigt man kan blanda i tobak… Menthol, till exempel. Vem kläckte den idén?!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
2009-02-17 13:02
#21

Ja, men det är gott! :P

Men potatis låter så udda, jag såg på Tv att man till och med kan utbilda sig till potatiskännare. Typ som att man är expert på vin fast istället för vin provar man potatis!

Det tycker jag var festligt :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-02-17 13:05
#22

#15, man började äta potatis redan under 1700-talet men det blev inte vanlig folkmat fören i slutet av det århundradet (hungersnöd och missväx kan få folk att äta precis vad som hellst, även potatis Flört)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-17 13:07
#23

#21 Ja, du vet… Potatis kommer i så oändligt många former och fastheter, så det är nog inte omöjligt att det ibland behövs en expert för att hitta rätt! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-17 13:08
#24

Hade inte Ahlströmmer någonting med potatisens införande att göra?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-17 13:12
#25

#24 Ahlströmer hjälpte till att popularisera potatisen. Eftersom det fanns potatis planterad av Rudbäck (som levde på 1600-talet) och Ahlströmer inte föddes fören på 1700-talet så kan det inte ha varit han som förde in den.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-17 13:15
#26

#25 Oki. Jag bara mindes att Ahlströmer nämns i "Släpp Fångarna Loss, Det Är Vår" och att någon i den filmen säger att det var Ahlströmer som förde in potatisen i Sverige.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

pyromanen
2009-02-17 13:53
#27

#16, bakar ofta surdegsrågbröd. Som dansk är jag nästintill beroende -)  Det håller sig saftigt o gott en hel vecka, mycket längre än "jästbröd".  Om du vill ha fler recept så säg till Flört

I riktigt varmt sommarväder kanske man ska ha med sig levande ungtuppar.. och vänta med att nacka dom till det ä dags att laga mat…så som man fortfarande gör i delar av världen utan kylskåp.

Annons:
Ahnna
2009-02-17 14:00
#28

#27 Ghaaah! Inte döda försvarslösa djur! Gråter (Ja, jag äter kött och så, men jag nackar dem inte själv i fält…)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-17 14:13
#29

#28 så du äter döda försvarslösa djur som ligger i paket helt anonyma? men inte tuppen Arne som precis nackades på ett sätt som är humant och snabbt och smo dessutom hade det väldigt bra hela sitt ungtuppsliv?

jag är för att nacka smådjur på plats då tar man själv ansvaret för dess hädangång… :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-17 14:19
#30

#29 Har man inte erfarenhet av att döda djur så ska man inte ge sig på det, det är så jag menar. Det är i mina ögon inte försvarbart att hugga huvudet av en höna med en morakniv om man aldrig har gjort det förut, ute i fält utan möjlighet till smärtlindring för djuret om man misslyckas. Tuppar och hönor är inte så stillsamma av sig och är lätta att tappa… Min poäng är att man bör undvika att tipsa folk på ett forum om att de kan döda sina egna djur ute i fält, för alla tänker inte efter före. Det är rätt många barn som läser här…

Och nej, jag skulle inte klara att döda eller se någon annan döda min tupp Arne som jag har matat och skött om hela hans liv! Mina djur är mina älsklingar, oavsett vilket öde de är menade för. (Det är därför jag inte föder upp djur som ska till slakt.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-17 14:34
#31

#30 jag håller fullt och fast med dig på alla punkter. Jag har också svårt att nacka/äta tuppen Arne som jag fött upp och vårdat. Däremot så skulle jag gärna (om eknomin tillät) köpa kött från gårdsbutiker, där djuren är lite mer anonyma men där jag kan se att de har det bra.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Bjornen
2009-02-17 14:37
#32

Potatisens historia i korthet:

1562 Kanarieöarna

1567 Belgien

1574 Frankrike

1580ca England och både från Frankrike och direkt från Sydamerika. Direktimporten från Sydamerika var av mera klimatanpassade sorter eller arter. 

1585 Irland från England

Till Sverige kommer potatisen under/efter trettioåriga kriget.

1654 Rudbeck odlar potatis i botaniska trädgården i Uppsala.

1664 första potatisrecept på svenska

1666 Magnus de Gardie odlade potatis

1723 Jonas Alströmer tar hem 2-3 tunnor från England

1728 Älvdalen

1732 Umeå

1750-talet ökad odling genom missväxt men minskar igen efter goda skördeår.

1771-73 Missväxt med ökad odling

Potatisen blir vanlig i odling först sedan man upptäckt att det gick att göra brännvin av potatisen omkring år 1800.

Många berättelser om svårigheterna att införa potisen i Europa. Fängslande för smuggning av giftiga växter. Bevakning och hemliga odlingar lockade till tjuvnad och odling av allmänheten.   

Jonas Alströmer borde egentligen vara mera känd för introduktion av tobaksodlingen i vårt land.

Källa: Från mitt eget arbete om olika kulturväxters historia.

pyromanen
2009-02-17 14:38
#33

Mitt inlägg 27# var ironiskt menat faktiskt. Jag har själv husdjur hemma, har haft i många år och är van att slakta, men skulle alldrig ta med levande djur på någon tillställning och göra det där, det krävs ju faktiskt att djuren har det bra och är i en icke-stressig miljö hela sina liv om det ska kännas bra.  I Vietnam har jag sett hur man kan ha en mindre gris på cykelns pakethållare, men ihopbundna ben.. och det rimmar ju dåligt med svanska djurskydsregler.  Och samma med tuppar, man kan ju inte ha dessa i små burar på en marknad eller för den sakens skull släpa dom lösa i en miljö de inte känner med en massa människor utan att de blir jättestressade. m a o mit inlägg 27 var ingen uppmaning!!!

Ahnna
2009-02-17 14:41
#34

#31 Ja, eller om man (som jag) har grannar som föder upp ekologiskt och slaktar hemma. Jag var med vid slakt och styckning av några tjurar i höstas och det är en väldigt intressant process som öppnar lite vyer, eller hur man ska säga. Lite blodigt blir det ju, och jag avböjde att vara med när tjurarna sköts, men resten är väldigt intressant. (Särskilt om man är intresserad av matlagning och hantverk med hud, ben, horn m.m.) Dessa tjurar hade jag sett i hagarna innan, där de gick med sin flock i stoooora hagar, massor med bete, lösdrift hela året, aldrig instängda… Ett riktigt ko-liv, tycker jag. Jag har inga problem med att äta djur som har levt (och dött) så.

Men jag skulle inte ta med mig en tjur ut på medeltidsmarknad och slakta den där bara för att det är tidsenligt, om någon fattar vad jag menar? Jag är blödig. (Räddade till exempel i förrgår fyra kattungar från att bli ihjälslagna för att ägaren inte har vett/råd att kastrera mamman.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2009-02-17 14:47
#35

#32 Vet du varför Ahlströmer importerade potatis om den redan fanns i landet? Var det en annan sort han tog hit?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-17 14:53
#36

#33 Bra att du klargör det. Flört Precis som jag försökte få fram här uppe så är det svårt att tyda vad folk menar över ett forum och därför är det inte bra att det förekommer tips om hur man slaktar djur, som ju faktiskt är en hel vetenskap och inte nåt man lär sig på en kafferast. Jag är som sagt blödig och djurvän och skulle aldrig tolerera att någon slaktade ett djur i ett medeltida tältläger, bara för att vara tidsenlig och ha färskt kött tillhands. Det må ha varit så man gjorde när det begav sig, men det betyder ju inte att djuren inte led på vägen till köttgrytan.

Som du själv nämner så är det på vissa platser i världen som djur anses vara tingestar som kan behandlas hur som helst, men här har vi andra lagar och regler för djurhållning och behandling av djur. Samt att vår syn på sällskapsdjur och slakt är helt annorlunda än i t.ex. Asien. Det är många här som tar illa vid sig av djur lidande, vilket knappt ens uppmärksammas i andra delar av världen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

niare
2009-02-17 15:26
#37

jag har sett en gris blivit dödad och grillad i marken på en medeltidsdag, jag är ju oxå van vid slakteri och har själv slaktat höns pga av att de led men inte för att äta dem dock, skulle nog inte ha problem med att göra de dock men tycker dock inte om en del dödryckningar de har, kände en som hade en tupp som nog sprang runt i en kvart utan huvud så vet inte om det är så stämningshöjande de

LinaN
2009-02-17 15:38
#38

Blir faktiskt väldigt glad av diskussionen :)

skönt o se hur folk tänker. jag förstår er synpunkt.

Sen är det ju en annan sak om man har en fast by som tex fote (detta är ett fiktivt exempel och inget jag sett själv) och man har ett gäng höns som går där året om, som ruvar o har det bra, och som är vana att några gånger om året dräller det av folk där. Att man i det fallet nackar en höna o lagar till, DET är en helt annan sak :) Då är det ju inte en stress i att först fångas in och sedan åka bur till en marknad där man blir stressad o slutligen nackad.

Sen KAN man ju ta med en nackad höna och plocka på plats tex. man behöver ju inte nacka dem där.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Bjornen
2009-02-17 15:40
#39

Att Alströmer importerade potatis var nog mest för att tillgången i Sverige var inte så stor och handeln minimal. Men det var ju bara bra att införsel gjordes från olika håll och vid olika tillfällen. Detta gjorde att Sverige aldrig drabbbades av potatispesten som drabbade Irland mycket starkt vilket ledde till stor svält. Irland hade ju extremt stort enformighet när det gällde potatissorter med maximalt 3 sorter. I Sverige har ju tusentals sorter odlats.

Upp till toppen
Annons: