Annons:
Etikettevenemang
Läst 1870 ggr
Ahnna
3/6/09, 7:54 PM

Hur ska en bra marknad vara?

Det gnälls och skälls ju lite över att flera marknader och medeltidsveckor har tappat stinget. Men hur motverkar man det? Vad ska en bra marknad innehålla? När är det bra och när är det dåligt?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
3/6/09, 8:23 PM
#1

En bra marknad ska ge en trevlig återblick till medeltiden (eller den tidsperiod marknaden utspelar sig i). Det innebär för mig att marknadsstånden ska innehålla sådana varor som man kunde hitta under medeltiden, och att försäljarna ska vara tidstypiskt klädda. Eventuell underhållning ska också vara tidstypisk både till innehåll och utseende.

Problemet med många marknader är att det smyger sig in vanligt "krimskrams" sådant som man kan hitta på vilken karnevalsmarknad som hellst och som inte är särskilt tidstyoiskt.

Sedan tror jag att problemet med bla MTV är att så många besökare är felklädda. Jag pratar inte om turister som är modernt klädda utan de som kommer dit klädda i piratkläder, fantasykläder med alvöron eller mina favoriter; en musketör från 1700-talet (väldigt artig, han lyfte på plymhatten varje gång vi möttes) och en man klädd i randig baddräkt från 1920-talet. En medeltidsmarknad är en medeltidsmarknad och vill man gå "uppklädd" så tycker jag att man kan  hålla sig till den tidsperiod som gäller, eller gå i helt moderna kläder.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/6/09, 8:28 PM
#2

#1 Instämmer. Jag har aldrig förstått syftet med att klä sig som lajvare eller 1700-talist på en medeltidsmarknad. (Särskilt inte Visby, som väl ska handla om 1300-talet?)

Ett annat problem med Visby är ju att så många åker dit för att supa skallen i bitar i 10 dagar i sträck. "Japp, nu är det äntligen medeltidsvecka, dags att bunkra upp med sprit och öl!" Obestämd Vadan detta? Allt går inte att skylla på pråjzarna, tycker jag. Någonstans måste det ju ha traskat in en mentalitet som säger att medeltidsveckan på Gotland är årets mest efterlängtade fyllesemester.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tomteslakt
3/6/09, 10:56 PM
#3

En bra historiskt marknad ska återspegla själva tidsepoken den syftar till. Det spårade ur i skokloster eftersom så många olika intressen och tidsåldrar skulle sammsas på samma plats.

Men en marknad som lyckats hålla en mycket bra standard är hertigkarls marknad i nyköping, anno 1580, där är det väldigt strikt  och bestämt vad som får säljas och inte. Och vad medverkande får ha på sig och inte.

Medeltidsveckan har ju som AH och Anthka säger spårat ur helt och hållet… det VAR en bra medeltidsvecka förrut. Inte längre. Lajvarna kan hålla sig till sina lajv (vad gäller medverkande och försäljare förstås) , och de mer seriösa till dessa marknader.

Upp till toppen
Annons: