Annons:
Etiketthantverk
Läst 2343 ggr
Keiran
2/25/09, 11:29 PM

Fråga på Läderhantverk

Har gjort två armskydd med snörning, och ska göra lite anpassningar på dom innan jag gör något extra. Förutom det två läderarmband med snörning.

Min fråga på detta är som är novis inom läderhantverk med medeltidsinriktning.

Som oftast ser man på onlinebutiker att det finns en sömnad längst kanterna på lädret, frågan är vi kanterna om vad för sömnad det gäller? Dvs. det går inte köra tjockt läder på en symaskin för att få en fin sömn längst kanterna. Eller är det en kantpress som liknar en sömnad?

Hade tänkt göra en fin kantfördelning och göra lite sköna mönster i armskenorna. Förutom att tillverka smalbensskenor i läder.

Annons:
Ahnna
2/26/09, 10:20 AM
#1

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar, för jag har aldrig sett några sömmar på läderskenor. Har du någon bild, typ från webben, där man ser vad du syftar på? Det man oftast gör med läder är att man kantskär det (gör kanterna mjukare) och sen kan man gå över lädret med ett falsben som gör en skåra längs kanten. Kan det ha varit en sån skåra som du sett?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/26/09, 11:14 AM
#2

Man kan också använda ett syrännejärn för att göra dekor längsmed skenans ytterkant.

Men om du vill dekorsömma dina arm och benskenorså är väl det upp till dig men då passar de främst till lajv eftersom jag aldrig sett sömma på arm/benskenor någonstans ifrån alls.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Keiran
2/26/09, 7:09 PM
#3

tror det är nog en skåra ja. vad jag gjorde var att klippa till lädret men har inte falsat kanterna, utan det ser mera halvfransigt ut.

Ahnna
2/27/09, 10:23 AM
#4

#3 Då låter det som att du behöver kantskära det med ett kantjärn först. Sen kan man börja dekorera på det sätt som man nu föredrar.

Jag håller med LinaN, armskenor överlag hör nog mer hemma på lajv, eftersom det på medeltiden bara (?) var bågskyttarna som hade en armskena på den arm som behövde skydd från strängen på bågen, och då alltid med snörningen på ovansidan av underarmen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/27/09, 10:38 AM
#5

#3 klipp inte i läder, SKÄR, använd en brytbladskniv så du kan byta blad så snart det börjar slöa till. Det ger mycket bättre resultat, sliter inte på dina händer och går mycket fortare.

Bara ett tips från coachen Oskyldig

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/27/09, 11:14 AM
#6

#5 Fast det beror på hur tjockt det är. Är det mer skinn än läder brukar det bli bättre med sax, eftersom skinnet annars kan dra sig så att man skär fel med kniven.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: