Annons:
Etiketttv-film
Läst 5762 ggr
Ahnna
2/27/09, 1:17 PM

Favoritmedeltidsfilm?

Vilken film med medeltida tema är bäst, tycker du?

Jag är lite splittrad i frågan själv, men gillar definitivt "Men In Tights". Den måste alla se! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
2/27/09, 2:07 PM
#1

Jag gillar Avalons Dimmor (Mist of Avalon) :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2/27/09, 2:17 PM
#2

Håller med #1 Avalons dimmor är en av mina absoluta favoriter i alla kategorier.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anco
2/27/09, 2:33 PM
#3

#1 o #2….. Håller fullständigt med!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Anthka
2/27/09, 3:00 PM
#4

Åh jag håller inte alls med er, jag fullkomligt älskar boken men filmen är bara jobbig och konstig (och ingenting som boken)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2/27/09, 3:33 PM
#5

#4 visst boken är bättre, men tycker att första delen av filmen, typ halva är bäst, då sitter jag som klistrad, men senare delen så sitter jag mest o gör annat. Det intressanta är hennes utbildning och beltane-riten  *mumma*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2/27/09, 4:21 PM
#6

självklart är boken bättre! så är det ju nästan alltid!

Men jag tycker ändå att stämningen i boken är mycket mysig och man vill nästan vara där :)

En annan film som jag faktiskt gillar är en Riddares Historia, det är ett så härligt möte mellan medeltiden och morderntid :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Anthka
2/27/09, 5:19 PM
#7

#5 & #6 jag tror jag hade så höga förväntningar på filmen, iom att jag verkligen tycker om boken. Har aldrig lyckats se den i ett svep utan måste ta pauser på några veckor för att klara av den.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Salo
2/27/09, 7:50 PM
#8

En riddares historia tycker jag mycket om. Mycket som inte stämmer rent medeltida medan det är mycket som verkligen stämmer också. Hade den gjorts medeltida rakt igenom hade det inte blivit en komedi.

Anthka
2/27/09, 8:58 PM
#9

Jag har svårt för medeltidsfilmer över lag, sitter mest och retar mig på det mesta i de. Det är helt enkelt inte min genre. Men en som har en alleles underbar rekvisita är Lion in the vinter (den nya versionen med Glenn Close)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2/28/09, 10:17 AM
#10

#8 Jag tror inte att filmen hade varit mindre humoristisk om de har haft korrekta kläder och dylikt. Det som gör humorn är ju hur karaktärerna beter sig, inte vad de har på sig. (Men nej, jag gillade inte "En Riddares Historia", av samma anledning som jag inte gillade "Moulin Rouge" - varför måste de blanda nutid och dåtid?! Dock var tanken god och jag hade höga förväntningar på båda filmerna.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ariel61
2/28/09, 5:37 PM
#11

"Men in tights" och "En riddares historia".

"We will rock you" …Queen äger ;)

Morgu
3/1/09, 12:48 AM
#12

Jeanne`Darc (stavning?) Väldigt bra film inspireread av verkliga händelser.

zayla
3/1/09, 1:04 AM
#13

Har också sett Avalons dimmor o En riddares historia… tycker båda..och den första mycket bra. Sen har vi ju … en kung Arthurfilm.. å vad hette den! Med Richard Gere i… den siste riddaren?

Annons:
Ianna
3/1/09, 1:12 PM
#14

Filmerna om Arn Magnusson förståssGlad

LinaN
3/1/09, 4:47 PM
#15

#14 tycker att de har bra underhållningsvärde, även om jag tycker att kärleksstoryn är litet fjompig.

Dock gillar jag klosterlivet som cecilia lever i, med den otäckinga abedissan ^^

Men annars så en annan film som jag kom på är ju faktiskt kevin costners robin hood, den är ju en klassiker :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
3/1/09, 6:20 PM
#16

En riddares historia går nu på tv1000 action, jag började titta men nej jag klarar inte av att se klart den…

Håller med #10 den hade varit bättre om de i alla fall kunde haft någosånär ordentliga kläder/rekvisita (allting behöver inte vara perfekt och in i minsta detalj tidsenligt men någonting kan ju vara det i alla fall).

Jag kan bortse från många felaktighter om storyn är bra, alternativt lida mig igenom en jobbig story om det finns fin rekvisita att dregla över. En film med i min smak både konstig/dålig story och otidsenliga kläder/rekvisita blir bara påfrestande.

Nu har jag gnällt klart Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/1/09, 6:33 PM
#17

#16 Haha! Vi kan bilda klubb… Skrattande

Kevin Costner-filmen går inte heller för mig, mycket på grund av samma anledning som jag inte gillar "En Riddares Historia". Dålig rekvisita, dålig kostym, dåligt historiekunnande… Nä, jag orkar inte! Skäms

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/1/09, 7:00 PM
#18

#17 japp Skrattande

En annan sak som gör att jag sågar en riddares historia, den har stått på som bakgrundsljud och nu när den är slut och de rullar eftertexterna så spelas we are the champions men det är inte queen (Freddy Mercery) som sjunger!! Om de nu ska ha en känd låt som signaturmelodi så kan de ju se till att rätt grupp sjunger också. *mutter morr*

Nu har jag gnällt klartFlört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
3/1/09, 7:11 PM
#19

*kräkas och morr och mutter*…varför göra en så förfärligt dålig film som en riddares historia?

Nog för att de har snokat reda på ett par stycken riktiga riddares vapen och namn i filmen, MEN de levde på 1200talet och 1300talet. Dock levde svarte prinsen under tiden då filmen utspelar sig.

- Ryttarna skulle ALLA ha haft schabrak överprålade med heraldik.

- Musiken ska vi inte tala om heller…

- Riddaren skulle troligen inte heller ge upp möjligheten till rika vinster, motståndarens häst och rustning (som han förmodligen skulle ha fått saftig lösen för efter tornerspelet) för kärleken. Riddarna var förmodligen allt för egoistiska och vinstgiriga på den tiden.

- Sen tror jag inte damen han vill ha skulle ha fått flascha brösten genom klänningen sådär.

Bara för att göra några iaktagelser…hehe

Mvh//Herr Staffan de Vad, riddare i Nordic Knights

Ahnna
3/1/09, 7:24 PM
#20

#18 & #19

Hear, hear… Som medeltidsnördpretto så får man lite svårt för såna filmer, när saker och ting är så uppenbart FEL! Det går inte ens att undskylla med att historien är humoristisk eller underhållande. Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
3/1/09, 11:12 PM
#21

tre solar har vi missat att nämna!

en fillm som går ut på: rid åt vänster, rid åt höger, rid åt vänster igen, drabbas av pesten och dö en inte fullt så hjälteaktig död… ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/1/09, 11:27 PM
#22

#21 Menar du att den är bra eller dålig? (Jag har inte sett den.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/2/09, 12:00 AM
#23

#21 det kunde gjorts så mycket mer av den, men det mesta är sceniska vidder medan de rider sina islandshästar hit och dit, men den är ju underhållande bitvis om man frånser de tråkiga transportsträckorna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/2/09, 12:06 AM
#24

#23 Sånt är ju inte så himla underhållande, nej.

Kom att tänka på ett par riktiga kultfilmer; "Korpen Flyger" och "Korpens Skugga"! De får man ju inte missa! (Framförallt är det bra underhållning att sitta och räkna hur många gånger knivarna låter "tjing" fast de inte kommer i kontakt med metall!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/2/09, 12:23 AM
#25

"24 har funderat på att köpa de däringa korpen-filmerna för de är ju klassiker. :)

Även om jag inte sett dem ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[trollduva]
3/2/09, 12:35 AM
#26

men in tights är bara bästSkrattandelika rolig varje gång

en riddares historia är nästa lika rolig

[trollduva]
3/2/09, 12:41 AM
#27

ja,jag vett att allt är helt upp åt vägarna fel i en riddares historiaFlört

Annons:
Ahnna
3/2/09, 10:02 AM
#28

#25 Wuuut?! Men HUR har du lyckats missa dem? Förvånad

#27 Man FÅR tycka om dem ändå! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/2/09, 10:23 AM
#29

#21 *ryser* där är en till film jag inte klarat av att se klart (listan börjar bli lång nu).

När vi nu är inne på sånna filmer, korsriddarna rekomenderas inte heller. Italienska skådespelarna som pratar engeleska med tysk brytning hua…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
3/2/09, 10:24 AM
#30

#27 jag säger som #28 klart man får tycka om de ändå

Lyssna inte på mig, jag är en kräsen gnälltant när det kommer till film. Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/2/09, 10:30 AM
#31

#29 OMG! Förvånad Vad är det för knäpp produktion? Vilka spelar i den?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/2/09, 10:56 AM
#32

#31 Det är just det som är grejen, knäpp italiensk produktion. Nu har vi lånat ut filmen till Eldens härskare så mer kan jag inte kolla. Men det är inga kända skådespelare (dvs inga svenska eller hollywood personer) i den.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
3/2/09, 11:17 AM
#33

#28 vår svenskalärare tyckte inte att korpen flyger vart tillräckligt intressant för den nordiska historians språk. Så det blev fucking åmål istället…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/2/09, 11:20 AM
#34

#33 Men det finns väl andra ställen att se kultfilmer än i skolan? Flört Jag tycker att det låter skitskumt att en inbiten viking har missat de två största kultvikingfilmerna som finns! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
3/2/09, 11:51 AM
#35

#34 har väl snarare vart så att ingen haft filmerna och jag har aldrig hittat dem på videouthyrningställena… men vet att cdon har dem ^^ så nu är det bara en ekonomiskt fråga ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/2/09, 12:00 PM
#36

#35 Jag förutsätter att det prioriteras ett inköp av Korpen-filmerna före t.ex. mat och annat onödigt? Flört

"Dragonheart" är inte en renodlad medeltidsfilm, men den har underhållningsvärde. (Fantasy, typ.)

"King Arthur" stör jag mig på, det spelar ingen roll hur många gånger jag ser den för jag kommer ändå inte "in" i den. Den är knepig!

"Excalibur" är en klassiker som man bör ha sett, men den är inte överdrivet bra, tycker jag.

"Stackars Dennis" (eller "Jabberwocky" som den heter i original) är också lite knepig, men är ett tappert försök till en medeltida Monty Python-film utan så mycket Monty Python. (Dock med ett par medlemmar ur gruppen och ungefär samma humor.)

"Monty Python and the Holy Grail" är obetalbar, tycker jag, när vi ändå är inne på MP. I samma anda som "Men In Tights", nåt man kan titta på när man behöver muntras upp lite!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
3/2/09, 1:45 PM
#37

Jag förstår inte hur en Riddares historia kan sågas så mycket. ALLT är inte FEL. Det är mycket som faktiskt är rätt så om man jämför med många andra filmer så leder den i mina ögon. Men visst finns det saker jag stör mig på i filmen som de gärna kunnat ta bort eller snarare ändrat på och det är mest "hennes" kläder. I många andra filmer stör jag mig på alla dessa fejkade ringbrynjor.

Sen har vi ju en annan bra film som ingen har nämnt än (om man återigen bortser från ex.vis "ringbrynjorna"); Braveheart.

LinaN
3/2/09, 1:52 PM
#38

#37 för att fortsätta i din linje så gillar jag Rob Roy massor.

Sen har vi ju också Tristan och Isolde som kom på film för ett tag sedan. Underhållnignsvärde och helt ok utrustning.

Curse of the ring, en del av nibelungesagan underhållningsvärde men klart åt fantasy hållet. baserat på gamla folkhistorier.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Salo
3/2/09, 2:37 PM
#39

Har ju helt glömt bort min favoritfilm som hör till den har genren, trots att den inte är HK på något plan nästan. Men den är helt enkelt bäst; Ronja Rövardotter. Sen gillar jag faktiskt Bröderna Lejonhjärta även om mycket är riktigt fjolligt och kläderna är väldigt fel och fula. Men jag älskar Astrid Lindgrens filmer och det är ju faktiskt barnfilmer. Skrattande

Anthka
3/2/09, 2:39 PM
#40

#36 oh, ja! Moty Phyton är fantastisk jag fullkomligt älskar the knights who say "ni"..Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
3/2/09, 2:39 PM
#41

#37 jag hittar noll rätt i en riddares historia  (sambon påstår att det finns vissa rustningsdelar som är rätt men mitt intresse för vapen är ju som bekant lågt) Men alla har vi olika smak, eftersom jag inte direkt gillar storyn (snarare avskyr den, inte min kopp te) och inte hittar några rätt i rekvisita/kläder utan bara en massa röda skynken så sågar jag filmen totalt.

Braveheart, den går ju faktiskt att se. Storyn är helt ok och rekvisitan/kläderna… ja de går att leva med (nej jag gillar inte stretchsammet och klänningsklyschor)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Anthka
3/2/09, 2:43 PM
#42

#39 Ronja ja!! att ingen har nämnt henne tidigare. Där är ju allt rätt, om jag inte minns helt uppåt väggarna så har de ju till och med brokor! Skrattande Det är en film jag älskar och jag gissar på att början på mitt historia intresse kan spåras till den filmen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[trollduva]
3/2/09, 3:11 PM
#43

robin hood prince of thieves är oxå ganska bra,tycker jag iallafallGlad

LinaN
3/2/09, 3:28 PM
#44

#43 det är kevin costners robin hood :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[trollduva]
3/2/09, 4:15 PM
#45

ja,jag vet

robin hood med amerikansk dialektSkrattandehehehe,lite roligt

Tomteslakt
3/2/09, 5:14 PM
#46

# 29, ja korsriddarna är INTE en bra film, ta t ex en av karaktärerna, en viking. Han har något på huvudet som ska föreställa en hjälm (ett kors av järn), men det är faktiskt något man hade under sin filthatt som extra skydd, på 1600talet.

Sen har de olika korsfararna i den filmen något som kan liknas vid hockeyskydd eller skydd tagna ur pappersrollspelet Drakar och Demoner.

Vad gäller en riddares historia har vi ju en till grej som är löjeväckande, deras tillt består av frigolit, vilket nästan säger plopp och hoppar isär så fort någon petar på den, det syns även i bråttpunkterna att det är frigolit. Tror aldrig riddarna skulle ha frigolit i något på ett tornerspel under medeltiden. Flört

Heath Ledgers kläder i en riddares historia är ju rätt lustiga också, han har hosor utan fötter på och en 1600talsskjorta med krage.

Vissa av rustningsdelarna i filme  är korrekta också, dock inte blandningen av hjälmar i tornerspelet, ingen skulle komma på befängda tanken att rida med en öppen barbuta i ett tornerspel.

När vi kommer till ronja rövardotter och bröderna lejonhjärta är det väldigt mycket där som är Historiskt korrekt. För det första att det faktiskt är mestadels rövare och inte högreståndskämpar hela tiden i Ronja. Men även klädseln i båda filmerna, kanske inte direkt tengils fladdermussoldater dock. De har dock för medeltiden (dock italien) korrekta hjälmar som barbutas.

# 38, vänta nu, är inte Rob Roy en 1700talsfilm? Som handlar om skottarnas uppror under 1700talet? Dvs de har musköter, penisförlängande 1700talsperuker på gubbarna och värjor..eller?

LinaN
3/2/09, 5:59 PM
#47

#46 det är inte medeltida men det ger mig gåshud och hög mysfaktor.

Som sagt, finns många filmer uppöver här i tråden som inte är medeltida. avalons dimmor är ju knappast medeltida, snarare fantasy med verklighetsförankring.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Salo
3/2/09, 6:13 PM
#48

Tror ni att Rövare bodde så fint och stort som i borgen i Ronja? Sen vette tusan om det fanns Grådvargar, vildvittror och rumpnissar. Men som sagt så älskar jag filmen över allt annat (i filmväg alltså). Men ska man vara så kräsen och leta historiska missar i alla filmer så hittar man med säkerhet ingen som är helt HK. För det är inte många om ens någon som vet ALLT om hur det verkligen var på medeltiden.

Vad beträffar En Riddares Historia så var det en historiskt kunnig person som sa att det faktiskt var mycket i filmen som är HK, han sa dock inte vad. Sen tror jag knappast att de som gjort filmen har försökt göra den Historiskt korrekt med tanken på många uppenbara "fel". Det är meningen att den ska vara komisk, vilket den är.

Annons:
LinaN
3/2/09, 6:25 PM
#49

#48 rumpnissar, fgrådvärgar och vildvittror, visst finns dom men inte nu längre för folk har tappat tron på dem ^^ precis som med våra drakar och enhörningar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Salo
3/2/09, 6:41 PM
#50

Jo, men trodde man på dem på medeltiden?

Anthka
3/2/09, 6:58 PM
#51

#48 (och 50) Det är ju de som är det bästa med Ronja, under medeltiden (och senare med för den delen) så var folktron (tron på skymt som vittror, dvärgar och annat) jättestor.

Ronja är den film som jag tycker är mest historisk korrekt av alla medeltids- medeltidsinspirerade filmer eftersom de dels har hög kvallitet på sakerna och dels har fångat livet under medeltiden (med vardagssysslor, övertro och hela baletten) väldigt bra. Inte många som lyckas med båda.

Jag trodde en riddares historia var en action/romantisk film och inte en komedi. Men jag kanske fattade fel, har som sagt inte mycket till övers för genren medeltidsfilmer. De är inte riktigt min grej…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

PogoPedagog
3/2/09, 8:11 PM
#52

Den bästa mdeltidsfilmen måste ju lätt vara the quest for the holy grail!  Skrattande

"people said it was daft to build a castle in a swamp, but I built one anyway, just to show them!"

Anthka
3/2/09, 9:48 PM
#53

#52 det låter som Phytongänget är det den eller? (Jag är urusel på filmtitlar)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/2/09, 10:03 PM
#54

Oj, vilken fart det blev på diskussionen här då! Skrattande

Jag kan leva med lite historiska missar här och där, men filmer där man inte ens har försökt blir jag less på. ("En Riddares Historia" och "Prince of Thieves" t.ex.)

"Rob Roy" är en 1700-talare, ja.

"Den 13:e Krigaren" är ju en annan totalflopp! Den ska utspela sig på 900-talet men innehåller rustningsdetaljer från spanska inkvisitionen m.m. Mycket skrattretande och en excellent film att se när man känner sig extra pretto och vill klappa sig själv på axeln lite. (Gärna i sällskap med andra prettos som också hatar filmer med mycket fel i.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
3/2/09, 10:05 PM
#55

#54 Jag kom på att "Den 13:e Krigaren" är skriven av Michael Crichton, som ju sällan har så mycket korrekt research i sina historiska äventyrsböcker.

Speaking of which, Michael Crichton har också skrivit "Timeline" (eller "Passagen" som den heter på svenska) som utspelar sig både i nutid och på 1300-talet. Boken är rätt okej, men det är flera grova historiska missar i den. (Och ännu fler i filmen.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
PogoPedagog
3/3/09, 7:36 AM
#56

#53 precis! dom är så bra. fast där kan man ju verkligen inte prata om Historiskt korrekt :)

Anthka
3/3/09, 10:22 AM
#57

#56 "Arthur kung av Brittanien" har en riktig ringbrynjehuva. Så liiiite hk är den faktiskt Flört

Annars håller jag med dig, den är oerhört bra.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/3/09, 10:44 AM
#58

#53 Det är "Monty Python and the Holy Grail" som jag nämnde lite längre upp i tråden.

Det är ju uppenbart att de själva var ganska väl medvetna om vad som har HK och inte - ta bara diskussionerna om kokosnöten och hur den kan ha kommit till Storbritannien, om det var en europeisk eller afrikansk svala som bar den… Cool Det bevisar att de har tänkt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/3/09, 10:47 AM
#59

#58 ah, misstänkte det men filmtitlar har aldrig kommit överens med mitt minne…

Jag gillar starkt disskusionen kring häxan Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/3/09, 10:52 AM
#60

#59

The witch: I'm not a witch, I'm not a witch!
Sir Bedevere: But you are dressed as one!

Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/3/09, 10:55 AM
#61

#60

The witch: They dressed me in this!

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/3/09, 11:00 AM
#62

#61 Den här scenen är obetalbar!

Bedevere: There are ways of telling whether she is a witch!

Villager: Are there? What? Tell us, then! Tell us!

Bedevere: Tell me. What do you do with witches?

Villager: BUUURN!!!! BUUUURRRNN!!!! You BURN them!!!!

Bedevere: And what do you burn apart from witches?

Villager: More Witches!

Villager 2: Wood.

Bedevere: So. Why do witches burn?

(Lång tystnad.) 

Villager: Because they're… made of…..wood?

Bedevere: Goooood!

Villager 2: Oh yeah… Oh….

Bedevere: So. How do we tell whether she is made of wood?

Villager: Build a bridge out of 'er!

Bedevere: Aah. But can you not also make bridges out of stone?

Villager: Oh yeah…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
3/3/09, 11:02 AM
#63

#62, och det är därför jag gillar Monty Python Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
3/3/09, 8:44 PM
#64

hmm.. ja, i 13e krigaren är väl norrmännen de slåss mot kannibaliserande afrikaner på fjordhästar har jag för mig också…  (kanske jag träffat civiliserade norrmän bara..hehe)..

#48

vad gäller ronja så jaa, de riktigt duktiga och mäktiga rövarna   bodde så fint..det fanns under 1300 talet rena rövar-/ligistband som drog om kring som mycket välbetalda och dyra förband under hundraårskriget, som till och med fick "riktiga" riddare att se rött för att de använde tyg och kläder som var över deras klassgräns. Och de hade regelrätta borgar som stödjepunkter. Så ja, de kunde leva så flott.

Vad gäller folktron så var den ganska utbredd ända fram till idag, folk tror fortfarande på övernaturliga väsen, t ex gud. Eller löneförhöjningar…Tungan ute

LinaN
3/3/09, 9:58 PM
#65

#64 löneförhöjningar? *tindrar med ögonen* denna sägenomspunna mytiska händelse, jag har aldrig mött någon som stött på detta fenomen… Tungan ute

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/3/09, 10:10 PM
#66

#65 Det har jag! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
3/4/09, 1:10 AM
#67

Tror riktiga rövare var mer brutala och elaka, inte alls som Mattis rara rövarband. Tror inte att just de skulle ha råd att bo så flott om det hade varit på riktigt. Var det verkligen bara en kvinna per rövarband dessutom?

Självklart trodde de säkert på massor av olika väsen men i Ronja fanns de på riktigt och det har jag svårt att tro. Om vi ska vara petiga alltså.

Den trettonde krigaren är skrattretande, just pga av fjordingarna. Det är faktiskt det enda jag kommer ihåg av filmen. Galna indianer på fjordingar.

Anthka
3/4/09, 9:46 AM
#68

#67 oavsett om de fanns eller inte, så trodde sig medeltidsmänniskan se dem (en liten rörelse i ögonvrån, oförklarlkiga skepnader i dimman etc) och eftersom de trodde sig se dem finns det "ögonvittnesskildringar" som innehåller folktrons väsen, alltså fanns de.

Men men, jag är inte förtjust i en riddares historia och kan peta mycket i den eftersom jag inte tycker den är hk utan bara hollywoodshow. Du är inte förtjust i Ronja utan kan peta mycket i den filmen. Alla är vi olika Glad

(Btw, Mattis rara rövarband är ju inte rart, kanske gentemot varandra men de rövar ju folk så "de blir arga och skriker och gråter", det kallar inte jag sött och rart)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/4/09, 10:19 AM
#69

#68 Det finns folk idag också som ser vättar och troll och som definitivt tror på att de finns. Jag har inte sett något sådant väsen, men andra saker… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
3/4/09, 10:21 AM
#70

#69, du är inte ensam om att ha sett saker Oskyldig

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/4/09, 10:34 AM
#71

#70 Cool Nog finns det konstigheter, alltid!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/4/09, 12:22 PM
#72

#68 det finns mycket intressant och se och inte se i våra dagar. Få är det som ser och känner idag men det är ändå många som gör det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
3/4/09, 12:50 PM
#73

#72 jag är fullt övertygad om att det finns mycket intressant att se än idag. Glad

Jag tror att det är ganska många som ser och känner idag, men få vill erkänna att de gör det. Den vetenskapliga moderna människan ska ju egentligen inte se eller känns "ovetenskapliga" saker alltså kommer man med bortförklaringar (som skuggor och ljusspel och överkänslighet etc).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Salo
3/4/09, 1:17 PM
#74

#68 Är jag inte förtjust i Ronja? Usch, det var nästan elakt sagt. Som jag tidigare sagt älskar jag Ronja. Jag skulle kunna sätta upp en pjäs om det utan manus och spela alla karaktärerna själv. Jag menar bara att om man ska vara petig kan man hitta fel i alla filmer, det finns ingen som är helt HK.

Ok att de såg varelser i ögonvrån, men i Ronja var det ju lite mer än så. Och även om de rövade saker från annat folk så var de aldrig elaka och grymma. De dödade aldrig någon. Jag tycker att de är ett väldigt rart litet rövarband, inga jag själv skulle vara rädd för.

Anthka
3/4/09, 1:41 PM
#75

#74 då har jag missuppfattat dig, eftersom du är så petig och kritisk mot filmen så trodde jag att du inte inte tyckte om den.

Själv tycker jag att just grådvärgarna och de andra varerlserna i Ronja är just det som gör filmen så bra. De speglar både bra kläder/rekvisita och det faktiska livet med övertron. Men som sagt, alla är vi olika…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
3/4/09, 1:43 PM
#76

#74, vad gäller att man inte tror på väsen idag är ju helt fel, har du aldrig träffat en lajvare? där vimlar det ju uppenbarligen av sånna som tror på alver, tomtar och troll.

Sen att rövarna kunde ha standard, självklart kunde dom det…de var av samma skrot och korn som 1600-1700talets pirater i karibien. Och DOM om några ville hålla sig till mode och flärd, detsamma med rövare/legosoldater som hade möjligheten. Det har varit en av människans stora nöje att kunn ta sig över sin egen klassgräns, om än bara klädesmässigt. Alltid retar det ju någon.

Man behöver inte leta i alla filmer, men i filmer som korsriddarna och en riddares historia är de så uppenbara. Detsamma gäller i Kingdom of heaven (även om den är väääldigt HK)…

Annons:
Anthka
3/4/09, 1:45 PM
#77

#76 du känner min åsikt om kingdom of heaven (tråååååkig!!!), så den letar jag gärna i, när jag nu orkar se hela utan att somna…. Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/4/09, 2:12 PM
#78

#77 Visst är den tråkig! Men han är snygg att se på, Orlando… Flört

#76 Menar du att lajvarna tror på troll och alver bara för att de gestaltar dessa i ett skådespel i skogen? Det är väl ändå inte samma sak någonstans?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/4/09, 2:13 PM
#79

#78 nej inte min typ av kille (eller skådespelare för den delen, han kan ju bara en typ av roll)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/4/09, 2:16 PM
#80

#79 Han är sjukt rolig i humoristiska roller och rätt övertygande i värstingroller, faktiskt. Glad Han har humor!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tomteslakt
3/4/09, 2:21 PM
#81

#78.. hehe, tja, en hel del av dom jag träffat på som lajvade har tydligen den uppfattningen. Då de haft svårt att skilja på dikt och verklighet. Vet väl inte om jag skulle kalla det skådespel så mycker som en hmmm..lek? Menmen…

Träffade en så sent som på Finsta förra året som påstod att hon var där för att skydda lägret mot onda andar och troll. (yeeeeey)

Anthka
3/4/09, 2:22 PM
#82

#80 jag vet inte, tycker allt han gör har lite väl mycket "legolas" över sig

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/4/09, 2:24 PM
#83

#81 Men det du pratar om är ju inte seriös tro, utan folk som gillar att låtsas. Det finns dåliga lajvare som bara studsar runt och beter sig som barnungar i skogen, men en "riktig" lajvare spelar en roll som vilken skåpdespelare som helst. Dock utan manus = friare.

Jag drar en fet gräns mellan äkta tro/övertro och folk som vet att det är på låtsas men "kör på det" ändå som om det vore sanning.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Tomteslakt
3/4/09, 2:27 PM
#84

#83, tycker det är lite väl extremt när de tror att de verkligen har lika stor "makt" utanför lajvet som i.. eller att alver faktiskt finns.

Samma som när de försöker mästra/påverka oss som kör med reenactment eller annan återskapande där man ju verkligen försöker (i mnga fall, inte alla) få det så korrekt som möjligt.

Ahnna
3/4/09, 2:29 PM
#85

#84 Varför lyssna på dem alls? De är ju uppenbarligen uppe i det blå! Men för den sakens skull är de inte troende.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
3/4/09, 3:57 PM
#86

#81 Vilka fördomar… *skakar på huvudet* För det första har jag aldrig sagt att det inte finns folk som tror på "väsen" idag, självklart finns det det. Att lajvare tror på tomtar och troll för att de spelar dem är ju bara dumt. Det är en roll och om någon säger att den ska beskydda nånting från onda varelser så är det förmodligen också bara ett skådespel, men säkert väldigt troligt. Tror du att filmer är verklighet också? Det finns både bra och dåliga skådespelare i verkliga livet som i filmvärlden. Jag har blivit lurad av flera människor.

#75 Jag menar på att eftersom du har så mycket emot medeltida filmer pga att de inte är hk så ville jag vara petig vad beträffar Ronja eftersom den inte är helt HK den heller, vilket du påstod att den var. Den har väldigt mycket rätt, men ingen film är som sagt helt rätt. Och jag sa från första början att Ronja var min favorit. Jag gillar också alla konstiga varelser i filmen, tro inget annat. Men det är just det att i Ronja finns dessa varelser lite för mycket för att det ska vara verkligt. De är lika vanliga som hästar, hundar, höns mm. Och hade det varit verklighet hade de varelserna nog bara visat sig ytterst lite (i ögonvrån).

I en riddares historia är felen så uppenbara att det inte är meningen att den ska vara Historiskt korrekt. Jag ser den som en komedi/action. Men felen är ju som sagt så uppenbara att den inte ens kan lura otränade ögon. Man måste ju ta det med en nypa salt och inte vara så petig och leta fel. Tänk om man gjorde det med alla filmer… fy vad jobbigt.

Anthka
3/4/09, 5:00 PM
#87

#86 och som jag sagt till dig, alla är vi olika och tycker vi olika.

Jag har svårt för filmer som utspelar sig på medeltiden just för att de flesta fel är alldeles för uppenbara för min del (varesig de är medvetna eller inte). Därför är inte denna genre mitt förstahandsval vid filmhyrning. Men det innebär inte, vilket du verkar antyda, att jag inte tycker om någon film som utspelar sig under den tidsperioden

Jag anser att Ronja är den mest hk film jag sett hitintills. Inklusive alla små väsen. I folktro så är dessa lika levande och lika vanliga som en häst, en hund eller en höna för att ta dina exempel. Och jag tycker regissören har fångat den tron lysande.

Mina åsikter om en riddares historia är inte desamma som dina (vilka jag respekterar även om jag inte håller med om dem), och med tanke på risken för att bli kallad elak igen så tänker jag inte säga mer nu.

Detta skulle vara en tråd för filmer vi tycker om. Jag tycker om Ronja Rövardotter och inte många fler.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Halvdansken
3/5/09, 2:24 PM
#88

Nå, ingen som nominerar Ivanhoe?

Och om vi ska räkna in Ronja och Monty Python, så får man väl nämna "Ringen". I varje fall var ju miljöerna inkl. vapen och kläder fantastiska. Och Viggo….Kyss

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ahnna
3/5/09, 2:26 PM
#89

#88 Nej, "Sagan om Ringen" kännetecknar jag inte som en film med medeltidstema, faktiskt. Obestämd Nog för att vissa kostymer och vapen var influerade av medeltiden och renässansen, samt att hela Edoras såg ut som en orgie i keltiska mönster, men filmen som sådan är ju en kalasren fantasy eftersom Tolkiens värld är helt "egen". Ronja och Monty Python's film utspelas ju i alla fall i "verkligheten".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Halvdansken
3/5/09, 3:12 PM
#90

#89, Bröderna Lejonhjärta har diskuterats i denna tråden…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Anthka
3/5/09, 3:42 PM
#91

#88 Varesig rekvisita eller kostym i ringentrilogin är särskilt medeltida (eller historiska över lag). De är fantastiskt gjorda, det håller jag med dig om. Trilogin är sagolikt vacker och välgjord men det är fantasy utan någon som helst förankring i vanlig historia.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
3/5/09, 3:44 PM
#92

#90 Bröderna lejonhjärta har nämnts av någon i förbifarten, inte diskuterats Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/5/09, 8:55 PM
#93

#82 Vad har du sett med Orlando Bloom då? Har du sett "Extras", "Smack the Pony", "Elizabethtown", "Midsomer Murders" m.m.? Jag tycker att han är rätt flexibel som skådis, men i de storfilmer han har gjort så är flera av karaktärerna ganska lika varandra. ("Troy", "Kingdom of Heaven" och "Lord of the Ring" framförallt.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/5/09, 10:38 PM
#94

#93 jag har sett Midsomer murders, Elizabethtown, Pirates of the Caribien (alla tre), LOTR, halva Kingdom of Heaven och jag tycker karaktärerna liknar varandra väldigt mycket, antingen så kan han bara spela en roll eller så får han bara spela en sorts roll.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/5/09, 10:45 PM
#95

#94 Det senare, i så fall. (Han ÄR flexibel som skådis.) Hollywood funkar rätt mycket så att det man är bra på får man fortsätta med. Ta Jim Carrey som exempel, han har mest gjort helknasiga roller ända sen Copper Mountain när han var "bebis" och det är först på senare tid som han har fått göra seriösare roller helt utan humorinslag. I början vill man nog inte som nykommen toppskådis välja bort roller heller, utan tar det som bjuds.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/5/09, 10:56 PM
#96

#95 i så fall är det synd, för det förstör både min syn på honom som skådespelar och filmerna han spelar i. Jag fullkommligt avskyr hans karraktär i Pirates eftersom den påminner så väldigt mycket om Legolas och det blir helt fel i en sådan film.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/5/09, 11:07 PM
#97

#96 Jag tycker att Will är helt annorlunda än Legolas, jag… Obestämd De går inte ens att jämföra. Men se hans framträdande i "Extras", det är obetalbart! Han skämtar om sig själv på ett väldigt kul sätt och bjuder verkligen på sig själv som människa. Sevärt! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
3/5/09, 11:13 PM
#98

#97 där ser man Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Salo
3/5/09, 11:20 PM
#99

#96 Jag tycker inte att Will Turner påminner om Legolas. Legolas är en karaktär helt för sig, väldigt unik enligt mig. Finns inget som påminner om honom direkt, det skulle vara ansiktet då och kroppsformen.  Will och Balian är väl däremot lite lika. Men han är ju krigare av något slag i alla tre filmerna så det bidrar ju en del till likheterna.

Två filmer som däremot är mycket lika (vilket visserligen inte är så konstigt) är Arn och Kingdom of Heaven. Kommer på mig själv nu när jag läser Arn-böckerna med att blanda ihop de två filmerna i huvudet. Lite irriterande.

Jag tycker inte Orlando är jättesnygg men jag föredrar honom helt klart framför Joakim (Arn). Och som Legolas passar han ju perfekt. Men Aragorn däremot… grrr. Tungan ute

Ahnna
3/5/09, 11:21 PM
#100

Haha, got it! Orlando Bloom i "Extras" del 1.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
3/5/09, 11:23 PM
#101

Del 2.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
3/5/09, 11:26 PM
#102

Del 3.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/5/09, 11:30 PM
#103

#99 intressant (men knappast någon överaskning)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
3/5/09, 11:33 PM
#104

#100 - 103 *skrattar* nej det där var inget som legolas. Däremot kom jag på varför jag associerar allt han gör till legolas (vilket var den första roll jag såg honom i) det är rösten! Och den kan han ju faktiskt inte ändra på Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Salo
3/5/09, 11:39 PM
#105

#103 Vad är ingen överraskning? Att Arn och Kingdom of Heaven är lika eller vadå?

Ahnna
3/5/09, 11:42 PM
#106

#104 Nej, rösten är ju lite svår att ändra! Oskyldig Men jag tycker nog att han kör mer på sin "riktiga" dialekt i "Extras", men sällan annars. Men visst är det en kul serie?

"Take a better look, see the attractiveness."
"But I don't think you are…"
"Liar!"

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/6/09, 10:37 AM
#107

#106 Det håller jag med dig om Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/6/09, 10:41 AM
#108

"Willy Wonka… Johnny Wanker!" Skrattande (Ja, jag tycker att det är asroligt!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/6/09, 10:54 AM
#109

#108 "Move.. out of the way who ever you are, we're going' to the beach" Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/6/09, 11:05 AM
#110

"I suppose they're just doing it because you're famous."
"Well, they're not just doing it because I'm famous, though… It's my looks as well."

"All I'm saying is, if you were the prop boy you'd just get ignored."
"What, with this face?! I wouldn't get ignored! I'll tell you who does get ignored - Johnny Depp!"

"They ignored Johnny Depp?"
"Yeah, they're going 'Orlando, who is that freak over there that we didn't notice?' and I'm going 'It's Johnny Depp!' and they're going 'Who cares?! You were Legolas in The Lord of the Rings'!"

Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/6/09, 11:14 AM
#111

#110 *dubbelvikt av skratt* den där dialogen är fantastisk Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
3/6/09, 11:18 AM
#112

#111 Den när de läser i tjejtidningarna är inte fel heller, han gör det så jäkla bra:

"Oh no, I don't believe it!"
"What is it?"
"Just Top 5 Sexiest Film Stars…"
"Are you in it?"
"Number one!"

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[trollduva]
3/6/09, 5:04 PM
#113

jag tycker både ronja rövardotter och bröderna lejonhjärta är bra,favorit filmerna när jag var liten,mio min mio är ju oxå lite medeltids inspirerad,den var oxå en favorit när man var liten.

jag bryr mig inte så mycket om filmer är historiskt korekta eller inte.

AutumnWicca
3/6/09, 5:09 PM
#114

Jag gillar den svenska filmen Tre Solar också.

Någon mer som gillar den?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

[trollduva]
3/6/09, 5:16 PM
#115

skulle vilja se den,men jag kan inte hitta den någonstans,vilket år är den i från?

AutumnWicca
3/6/09, 5:18 PM
#116

Den är från 2004, har du provat att kolla cdon eller ginza?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
3/6/09, 6:03 PM
#117

#115 den brukar finnas att hyra.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/6/09, 6:10 PM
#118

#114 Jag har nog sett den, men gillade den inte nämnvärt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
3/6/09, 6:12 PM
#119

#118 jag håller med dig, även om jag gav upp efter halva filmen…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/6/09, 6:29 PM
#120

#119 Jag kommer inte ens ihåg vad den handlar om…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
3/6/09, 6:48 PM
#121

handlar om pesten mest. men jag tycker den ändå är vacker på något sätt

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
3/6/09, 8:24 PM
#122

Finns det fler filmer…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
3/6/09, 9:25 PM
#123

#122 Hmm… ja vad heter den… "Tempelriddarens skatt" tror jag den hette, en dansk barn/ungdomsfilm med några ur Torneamentum i. Har bara sett lite ur den. Sen har vi ju den tecknade "Svärdet i stenen". :) Tror jag såg lite ur "Excalibur" också men den hade riktigt trist rekvesita.

Ahnna
3/6/09, 9:30 PM
#124

#123 "Tempelriddarens Skatt" har jag nog inte sett, men jag är inte så bevandrad i dansk film, förstås. Var den bra?

"Excalibur" är lite småtråkig, men man bör ha sett den eftersom det är en kultklassiker.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
3/6/09, 9:31 PM
#125

Hur är det med alla gamla Robin Hood-filmatiseringar? Disney's "Robin Hood" måste man ju ha sett!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Salo
3/6/09, 9:38 PM
#126

#124 Den har gått på tv1000 nordic det är darför jag känner till den. Har ramlat över den några gånger och har tittat lite för att jag såg att Torneamentum var med (+ att det var medeltid). Men nej, den var väl inte så bra för jag blev ju inte direkt fängslad av den. Har aldrig sett hela. Den handlar om några barn som reser tillbaks till medeltiden för att leta upp den där skatten har jag för mig. Så det är ju blandat medeltid och nutid.

[trollduva]
3/6/09, 11:17 PM
#127

har ju helt glömt bort att nämna en av mina gammla favoritfilmer:)

rosens namn(the name of the rose)som är en medeltids film om jag inte har helt fel för mig,det var ett bra tag sen jag såg den:)

Anthka
3/7/09, 10:04 AM
#128

#127 det är en av få filmer jag tycker är sevärd (ja den är medeltid)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ariel61
3/7/09, 1:05 PM
#129

#127 Just det! Hur kunde jag glömma "Rosens namn"? Kan läsa om boken och se om filmen gång på gång :D

Ahnna
3/7/09, 8:34 PM
#130

Hmm… Jag har aldrig lyckats ta mig igenom hela "Rosens Namn"… *pinsamt* Tycker att den är jobbig på nåt sätt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/7/09, 9:28 PM
#131

#130 äsch, ingenting att sörja över. Bara för att jag tycker den är sevärd innebär inte att du tycker det

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/7/09, 9:34 PM
#132

#131 Nej, nej. Men jag kanske skulle tycka annorlunda om jag hade orkat se hela, men dessvärre har jag inte lyckats. Nån får tvinga mig nån gång! ;)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
3/7/09, 9:49 PM
#133

#132 vissa filmer spelar det ingen roll om man ser hela eller inte, man tycker i alla fall inte om de ;)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/7/09, 9:51 PM
#134

#133 Väldigt sant! Jag har sett flera "storfilmer" på sistone som varit riktigt dåliga och det har märkts efter en kvart ungefär. (Men man ser ju hela ändå eftersom alla säger att den är så bra!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/7/09, 10:02 PM
#135

#134 och så hoppas man på att filmen kanske kommer igång, att den blir bättre snart (vilket den mycket sällan blir)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/7/09, 10:06 PM
#136

#135 Exakt! Jag såg en film häromdagen som var riktigt dålig, men jag satt ändå i 2 timmar och hoppades. *pucko!*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
3/12/09, 2:52 AM
#137

Ingen har nämnt den nya serien "Merlin" fast det är ju som sagt en serie och ingen film men ändå. Vad tycker ni om den? Jag har kollat ikapp alla avsnitt nu och jag gillar den. Finns många olika versioner av denna saga och denna tycker jag är bra än så länge.

Ahnna
3/12/09, 9:59 AM
#138

#137 Jag har inte sett den alls, men i tråden "Favoritmedeltidsserie" var det nog nån som nämnde den.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/12/09, 11:26 AM
#139

i rosens namn, är inte det den med sean connery som munk o de bränner böcker? *rysa* har sett delar ur den iaf… men när man eldar böcker där tar det stopp för mig!

Kan vi föröska sammanställa en filmlista?

kategorierna:

  • Vikingatid
  • Medeltid
  • 1600-1800
  • Fantasy

för då hamnar ju rena fantasyfilmer som LOTR i Fantasy, quills och rob roy i 16-18oo tal, filmer som en riddares historia hamnar i medeltid men med en symbol efter som säger att den inte är hk utan litet mer åt det artistiska frihetens håll.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
3/12/09, 12:01 PM
#140

#139 Jahaja, LinaN kräver att jag ska dokumentera och indexera hela Hollywood! På min ära…

Men okej, det blir i en annan tråd, den här är så lång nu.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Halvdansken
3/12/09, 12:31 PM
#141

#140 Enklare att kolla på Imdb. där har de indexerat till dig!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anthka
3/12/09, 12:47 PM
#142

#139 jo det stämmer, även om jag inte har något minne av att de bränner böcker (däremot tänker de bränna människor men det är ju en annan sak)

Håller med dig om att bokbränning är ett stort stopp. Vissa saker gör man bara inte, inte ens på film ;)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
3/12/09, 2:03 PM
#143

#140 gör det till en artikel, jag kan börja om du vill? ;) Du behöver inte göra det helt själv vettu ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Halvdansken
3/12/09, 4:19 PM
#144

#139. Hela biblioteket brinner, men det är ett misstag. Så det är inte avsiktlig bokbränning.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Heleneafelm
3/12/09, 5:29 PM
#145

Jag har varit i Tyskland ett tag och såg där en musikvideo med New Kids on the Block där alla var medeltidsklädda, jag tänkte att "nu har någon kallat dem antika en gång för mycket", men det visade sig att det var ett klipp från en ny tysk medeltidsfilm, "1 1/2 riddare". Klar Mel Brooks-varning, men trailern är kul även om man inte kan tyska…och jag som älskade alla de sarkastiska nutidsanspelningarna i "En riddares historia har säkert hittat en ny favorit!

Heleneafelm
3/12/09, 5:33 PM
Annons:
Ahnna
3/13/09, 12:42 AM
#147

#143 Du får gärna göra listan om du vill, eller så gör vi den ihop. :)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/13/09, 12:09 PM
#148

#147 låter som en idé. Vi kan ju hjälpas åt så fyller vi på den allt eftersom sedan :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/13/09, 1:09 PM
#149

#148 Visst!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

h00jff
3/15/09, 10:53 PM
#150

Jag gillar båda Arn-filemerna och Robin Hood - Prince of Thieves är en klar favorit. Jag lägger inte så stor vikt hur trovärdiga de är ur medeltidssynpunkt utan mer underhållningsvärdet! Glad

Shifty
3/9/11, 11:49 AM
#151

Här kommer jag med en liten lista av dem filmer jag faktiskt kommer ihåg.

Tänker inte argumentera om vad som HK eller inte då det inte ens hör till filmens värld utan det går under dokumentärCool

1. Kingdom of heaven

2. Arn filmerna

3. Robin Hood (2010)

Be without fear in the face of your enemies.Be brave and upright that God may love thee. Speak the truth always, even if it leads to your death. Safeguard the helpless and do no wrong

Orestes20
3/20/11, 8:56 PM
#152

Hej gott folk!

Här kommer mina:

1. Ivanhoe, från 1982.

2. Rosens namn.

3. Excalibur.

4. Bröderna Lejonhjärta (medeltida metaforer en masse i alla fall).

Mvh,

Orestes20

drutten2
3/21/11, 9:57 PM
#153

Senaste Robin Hood, gillar jag skarpt.Glad

Annons:
Ahnna
3/22/11, 9:40 AM
#154

Jag klarade inte ens att se färdigt nya Robin Hood… Oskyldig Jag tyckte inte att den höll varken story-mässigt eller HK-mässigt. Mitt intresse falnade rätt fort och det blev bara värre tills jag inte hade något emot att stänga av. En besvikelse, för alla sa ju att den var så bra. *morr*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/22/11, 12:16 PM
#155

#154 jag håller med dig, hyrde den, spydde galla över den och gick iväg, maken höll ut en halvtimme längre än vad jag gjorde.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

fayefaye
3/22/11, 2:25 PM
#156

Jag såg den på bio och gillade den faktiskt :) Men jag är inte så petig med klädval och sånt ^_^

Anthka
3/22/11, 2:42 PM
#157

#156 jag har gett upp klädpetighet i medeltidsfilmer, de flesta (och framför allt hollywood) är urursla när det kommer till kläder och rekvisita i medeltidsfilmer.

Det var storyn jag spydde galla över precis som jag spydde galla över Kung Arthur. Filmbolagens senast grej verkar vara att misshandla gamla trevliga brittiska legender, undrar vad de ska ge sig på härnäst.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

fayefaye
3/22/11, 4:24 PM
#158

Jo jag kan hålla med dig där. Men jag är väldigt förtjust i Russel Crowe och Cate Blanchett så det kan ju ha stor del i att jag gillar filmen också :D

drutten2
3/22/11, 11:28 PM
#159

#156 samma här, och som sagt Russel Crow gör bra filmer.Flört

medelmannen
9/14/11, 2:04 PM
#160

Kingdom Of Heaven och Robin Hood (Russel Crowe).

Annons:
fayefaye
9/15/11, 12:47 PM
#161

Såg just en miniserie som heter Pillars of the earth (svärdet och spiran tror jag den heter på svenska), den var bra!

Ahnna
9/21/11, 4:43 PM
#162

#161 Är inte den mer fantasy än medeltid? Jag har hört nån säga det, men jag har inte hunnit se serien själv än.

Jag har sett första avsnittet av "The Borgias" (förvisso en TV-serie och inte en film, men i alla fall) och den verkar riktigt schysst för den som gillar renässans!

Miniserien "The Last Templar" är också helt okej storymässigt, även om den inte följer boken till 100%. Sen kan man ju diskutera rustningar och sånt… *himlar med ögonen*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

fayefaye
9/21/11, 11:35 PM
#163

Nej, skulle inte kalla den fantasy. IMDB kallar det history/drama/romance iaf ;) Men se den så får du säga sen vad du tycker :) Kan inte säga hur väl den håller sig till historian för jag har inte stenkoll, men den är bra!

MegN
9/22/11, 4:11 PM
#164

#162 Nej, "Pillars of the Earth" vill nog göra anspråk på att vara ganska HK (fast det kan man väl ha åsikter om…). Baserad på en Ken Follett-roman.

Jag köpte miniserien på DVD, och tycker att den är hyfsad - fast lite banal… Tycker det blir lite enformigt när biskopar (osv) alltid är onda och "häxor" alltid är goda…

FelisLynx
8/27/12, 12:07 PM
#165

The Tudors! Love <3

FelisLynx
8/29/12, 5:27 PM
#166

Kom på en till Svensk serie Anno 1705? eller nåt sånt. Gillade ficklampan speciellt i någon av de första avsnitten, små små detaljer Glad

Jinaum
9/4/12, 1:47 PM
#167

Avalon är en favorit. Men även princess bride även om den ärer fantasy. Rosens namn. 

Fråga mig serie tidningar och animes istället så kommer jag med mer. Tenderar att titta på mer tecknat.

Annons:
Upp till toppen
Annons: