Annons:
Etiketttv-film
Läst 8040 ggr
Ahnna
2/27/09, 1:20 PM

Favoritmedeltidsserie?

Som spinn-off på "Favoritmedeltidsfilm-tråden", vilken TV-serie med medeltida tema tycker du är bäst?

För mig är det tveklöst "Robin of Sherwood" eftersom jag växte upp med den och alla repriser på 80- och 90-talen.

En annan given poängplockare är "Svarte Orm". (Fast i all sanning bara säsong 1 och 2, eftersom säsong 3 och 4 utspelar sig efter medeltiden/renässansen. Men samtliga säsonger är grymt bra!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
2/27/09, 2:10 PM
#1

Det går en ny serie om Merlin som är lite medeltidsinspirerad och den gillar jag!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2/27/09, 2:24 PM
#2

Serie är svårare, men jag måste nästan säga Xena, även om den knappt är verklighetsförankrad någonstans ^^ Det är helt fel tid och ibland är det för spaced out…

Men serien ger iaf många goda skratt och litet inspiration till nya påhitt ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/27/09, 2:51 PM
#3

#2 Någon skämta mig aprilo? Foten i munnen

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/27/09, 3:01 PM
#4

#3 jag är helt allvarlig! Flört

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/28/09, 10:05 AM
#5

#4 Men är Xena verkligen medeltid? Jag har i och för sig bara sett en del av ett avsnitt en gång (sen GICK det bara inte längre! Tungan ute) men jag uppfattade det som en fantasyvärld, typ. Ungefär som Herkules.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/28/09, 7:24 PM
#6

#5 det utspelar sig till större delen i Grekland, massa cykloper, gudar o annat pack som ställer till det. Men det är mer fantasy än medeltid. Men serien har underhållningsvärde spec när man har feber och ligger o hostar. Samt så ibland så finns där rätt intressanta kläder så det är inte helt värdelöst (jag är den enda som jag känner till änsålänge som gillar Xena. framförallt senare avsnitt är bra, blir mkt shamansnack då ^^)

Men har funderat litet. kan inte komma på nån serie direkt som jag följer/gillar annars. Robin hood är jobbig för där byter de ut huvudrollsinnehavaren och sånt är jag allergarisk mot…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2/28/09, 8:04 PM
#7

#6 Vilken Robin Hood tänker du på?

Det mesta har nog underhållningsvärde när man är sjuk, men när jag var frisk och tittade på Xena så höll jag på att kvävas efter en kvart eller så… Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ianna
3/1/09, 1:20 PM
#8

Robin Hood, med skådespelaren som ser ut som Robert Wells.

Jag tittar på Merlin nu också och tycker att den serien är riktigt bra. Det är ju mer fantasy men jag gillar sånt.

Ahnna
3/1/09, 6:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Du menar den här? (Robin of Sherwood.)

Jag gillade inte heller att Michael Praed slutade i serien och att de tog in Jason Connery istället, men de spelade i alla fall inte samma karaktär. (Sånt är ju gräsligt, när en karaktär plötsligt spelas av en ny skådis.) De lyckades ju väva ihop storyn på ett ganska trovärdigt sätt, trots allt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ianna
3/1/09, 6:48 PM
#10

#8 Japp, den menar jag. Han är så sötSkäms

Ahnna
3/1/09, 7:19 PM
#11

#10 Fortfarande, efter 26 år! Skrattande Han ser inte ens gammal ut trots att han fyller 50 nästa år!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
3/12/09, 9:00 PM
#12

#1 och #8 Jag gillar också "Merlin". Kan kalla den medeltids-fantasy då det ändå är medeltida väsen som folk trodde fanns under den tiden och så är det ju medeltid förståss. Alla avsnitt har varit spännande och bra tycker jag.

Ahnna
3/13/09, 12:45 AM
#13

#12 Handlar den om samma saker som alla Merlin/Arthur-filmer? Eller vad händer?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Salo
3/13/09, 2:13 AM
#14

Merlin är kronprinsen Arthurs tjänare och är en ung trollkarl (de är i samma ålder). Guinevere är också en tjänare på slottet (till Morgana, Arthurs låtsassyster) och vän till Merlin. Ingen förutom Gaius (slottets läkare och Merlins "lärare"/låtsaspappa) vet om att Merlin har magiska krafter då Kungen Uther hatar allt som har med magi att göra.

Merlins öde/uppgift är att skydda Arthur och hjälpa honom på hans väg till att bli kung.

Nåt sånt. Värd att se iaf tycker jag. Jag har kollat igenom hela första säsongen och kommer defenitivt kolla på nästa när den kommer.

Anthka
3/13/09, 12:04 PM
#15

Och där försvann alla chanser till att jag skulle börja se den serien. Jag är väldigt förtjust i Arthurslegenderna och har svårt för böcker/filmer/serier som förvanskar eller förändrar de på något sätt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

h00jff
3/15/09, 10:49 PM
#16

Black Adder Glad, hur skön som helst! Hihi!

Ahnna
3/16/09, 12:28 AM
#17

#16 Jepp! Det finns få serier som slår den, tycker jag, medeltida och inte. Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
3/28/09, 11:36 AM
#18

Hmm… Jag skäms, men jag har glömt nämna The Tudors! Förvisso en renässans-serie, men ändå. Flört Jag har bara sett 1:a säsongen för den 2:a missade jag starten på och nu väntar jag på DVD:n. Så säg inget! (Fast jag kan ju min historia och vet vad som händer med Henry och Elizabeth och Anne mfl, men man vet ju aldrig vilka vändningar en TV-serie tar!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
3/28/09, 1:32 PM
#19

#18 Ja, den gillar jag också. Har dock bara sett början av säsong två så jag ska kolla på resten nån dag.

Anthka
3/28/09, 3:30 PM
#20

#18 det är det som är bra med Tudorserien, även om jag bara sett ett par avsnitt här och där (brukar glömma bort att de går) så kan jag min historia och har alltså någolunda koll på i alla fall ramen till handlingen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Upp till toppen
Annons: