Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 1815 ggr
LinaN
2009-02-10 19:40

Alkofritt "mjöd" recept

Googla litet och hittade följande:Alkoholfri mjöd, alkoholfritt mjöd är ju egentlgine inte mycket mer än honungsvatten.

9,5 dl vatten (källvatten om möjligt) 2,4dl honung 1 skivad citron ½ tsk muskot Koka upp ovanstående ingredienser. Skumma av med träsked tills det har slutat skumma. Tillsätt sedan:
1 nypa salt saften av en ½ citron Sila av, kyl ned och häll på flaska.

sen har vi det finska "mjödet" den är inte starkare än en cider man köper i affären även som ungdom under 18 år :) kallas även för siima. barn dricker detta på kalas i finland.

Finsk mjöd 1 Portioner

5 l Vatten 1 1/2 dl Farinsocker 1 1/2 dl Socker 1 1/2 dl Lättöl 1 Citron; väl sköljd 2 tsk Jäst 6 russin per flaska 1 msk socker per flaska.

Koka upp vatten, farinsocker, socker, lättöl och rivet skal av citron. Låt blandningen kallna, och blanda den med citronköttet och jästen, utrörd i lite av ölblandningen. Lägg russin och socker direkt i varje flaska, och häll på ölblandningen. Sätt på kork (OBS! Inte för tättslutande, för då exploderar flaskan!) Låt flaskorna stå kallt. Mjöden är färdig efter tre dagar eller när russinen flutit upp. Ta bort russinen och servera väl kyld, i stället för läsk eller öl.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2009-02-10 20:30
#1

Bra initiativ Glad

Det första receptet är definitivt värt att pröva

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-02-10 20:47
#2

#1 jag funderar på att testa första receptet bara för att stilla mig litet innan mitt mjöd blir klart.

O sen kan det vara bra o testa det man tipsar om också :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Spejare
2009-02-10 22:27
#3

TACK TACK TACK ^^

AutumnWicca
2009-02-10 22:28
#4

#2

om du brygger alkoholhaltigt mjöd så rekomenderar jag att lagra några flaskor! Blir bara godare om man lagrar tycker jag.

Jätteviktigt att täta korkarna bara, vi doppade dem i stearin några gånger.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Spejare
2009-02-10 22:37
#5

har väldigt fina lemonad flaskorSkäms

LinaN
2009-02-10 22:38
#6

#4 jo vi ska lagra några flaskor. ska införskaffa 1 liters flaskor så det blir iaf 8 l om man räknar bort bottensatsen :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2009-02-10 23:35
#7

#4 det var ett bra tips Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: