Annons:
Etiketthantverk
Läst 2404 ggr
LinaN
2/1/09, 10:29 PM

Färgat garn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Starta en ny tråd…

Här är garnerna jag färgat, samt en halsduk som jag färgade in också

1 vitt garn infärgat i krapp första doppningen så det blir färgskiftande från vitt till mörkrosa.

1 ljusgrått garn infärgad med krapp efterbad 2 över natten.

1 vitt garn infärgat med krapp efterbad 1, överfärgat med lökskal första badet (blev starkt morotsgul)

1 vitt garn infärgat med bara lökskal, blev hyfsat klargul

1 nålbunden halsduk i vitt och grått, efterbad 3 på krapp och efterbad 2 på lökskal med. Vad för färg det blev? inte riktigt säker ännu, ska ev färgas över igen. Vantar i samma färgbad.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
2/1/09, 10:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild till, tycker inte att det gör färgerna rättvisa alls… ska försöka få bättre bild imorrn.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/2/09, 12:23 AM
#2

Snygga!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/2/09, 1:02 AM
#3

#2 blir förhoppnignsvis bättre sen imorrn/senare idag när jag fotar med dagsljus och har dem liggande bredvid varandra så man ser färgerna bättre :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2/2/09, 9:57 AM
#4

Säger som #2, snygga!Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2/2/09, 10:25 AM
#5

Jag gillar speciellt krapp/lökskalsgarnet. Och den som är både vit och röd.

Jag pratade med mamma igår och hon ska skicka över en del kemikalier som jag inte kan hitta i mataffären, så senare i veckan ska jag också färga.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/2/09, 11:47 AM
#6

#5 låter bra det, kan du ta det till helgen!? har inte alls mycket kvar på myssen nu. Hur långt ner över öronen ska den gå?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2/2/09, 11:56 AM
#7

#6 Så att den sitter bekvämt…? Jag vet inte hur man avgör sånt. Oskyldig

Ta vad, färgningen? Så snart jag får hit alla garner som är på vift och alla kemikalier. Flört

OBS! Ni som har skickat garner till mig att färga, det "ingår" att dessa kanske dyker upp på bilder här på sajten, okej? Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/2/09, 12:00 PM
#8

#7 inga problem för mig iaf ^^ o jag menade ta färgningen :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/2/09, 12:05 PM
#9

Jag har precis konstaterat, tack vare din bild, LinaN, att mitt garn som jag har broderat på den anglo-saxiska klänningen med troligen är färgat med lökskal. Garnet tog slut efter 2 dagars broderande och jag har haft mycket huvudbry sedan dess över hur jag ska få till samma nyans igen. (Minns inte vad det var färgat med.) Men nu ser jag att det hänger ett gult garn på din bild, som ser väldigt likt ut. *hoppfull* Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/2/09, 1:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ska ta bild på garnerna nu i dagsljus :)

*springer iväg o fotar*

så!

Gradient färgat vitt till vänster, ljusgrått i krapp, halsduken i två efterbad, de två gula garnerna, det ljusaste är bara rent lökskalsfärgning det mörkare mer oranga är krapp+lökskal

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2/2/09, 1:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Bara lökskal till vänster, lökskal+krapp till höger

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2/7/09, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Andra omggången garn detta

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2/7/09, 5:03 PM
#13

#12

från vänster:

ljusgrått garn efterbad på lökskal blev ljusgrönaktigt iom det grå.

vitt garn i krapp, första badet

ljusgrått garn första badet i lökskal, sedan efterbad 2 i krapp

Förstabad i lökskal med vitt garn, efterbad i krapp gradient-färgat (syns dåligt på bilden och sedan är själva skiftningen ganska så neutral)

vitt garn, 2a eller 3ebad i lökskal, ljusgult.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2/7/09, 5:41 PM
#14

åh, kanske skulle samla ihop utrustning för att kunna växtfärga

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2/10/09, 2:53 PM
#15

Jag har fått för mig att växtfärgning ska vara ganska dålig p.g.a kemikalier.. antar att det är i själva fasen där man betar garnet…

Unviker ni de som är farliga för miljön eller har ni andra tips på vad man kan beta med?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2/10/09, 3:07 PM
#16

#15 fast ska man resonera sådär så kanske man ska ta och titta över vad man städar sitt hem med… har du nån aning om hurmycket kemikalier som används i hemmet? tvättmedel, maskindiskmedel, golvrengöringsmedel osv.

Alun har använts lääänge, så jag ser inte varför man inte ska använda ett metallsalt som använts i åtskilliga år (hundraden?) som är mycekt mindre skadligt än alla de kemikalier som år efter år släpps ut när man färgar i industri?

Det är bara en tanke såhär långt…

jag färgar hellre med naturliga ämnen än massa kemikaliskt framställda saker från fabrik…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2/10/09, 3:09 PM
#17

Vill bara säga det också att missförstå mig rätt… det finns så mycket annat skadligt så att är vi kanske 500 eller 1000 eller 5000 i sverige som växtfärgar så kommer det göra varken från eller till med tanke på allt som industrierna spyr ut…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2/10/09, 3:36 PM
#18

jag förstår precis din tanke och tar inte illa upp. Jag har aldrig växtfärgat, men länge velat prova men hitills bara blivit avrådd!

Jag tycker dina argument är bra och kommer definitivt att prova växtfärgning :)

Jag rengör mitt hem med grönsåpa i största möjliga mån och är noga med vad jag väljer för tvätt och diskmedel :) vi måste ta hand om vår natur!

Kram Jenny

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2/10/09, 3:40 PM
#19

#18 då är vi två!Skrattande Jag skurar nästan uteslutande med grönsåpa, började med det när jag hade en katt som vägrade vara rumsren. rengjorde jag med konventionella rengöringsmedel var han där och pinkade fortare än kvickt (för många konventionella rengöringsmedel innehåller ammoniak så han villa märka in sitt revir igen) men när jag använde grönsåpa så var det inte lika ofta han pinka ner inomhus.

numera använder jag bara vim i yttersta nödfall (som när jag växtfärgat massa och missfärgat badkaret Oskyldig då hjälper tyvärr inte grönsåpan mig) I perioder tvättar jag även kläderna i grönsåpa istället för vanligt tvättmedel Flört

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2/10/09, 3:43 PM
#20

jag har också allrengöring för mycket svåra fläckar och dylikt, men köper då bara miljömärkta produkter.

Man önskar ju att man kunde förbjuda vissa medel!

:)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
2/10/09, 3:52 PM
#21

#20 det är av min bestämda mening att man har mycket mer allergier idag än för 100 år sedan eftersom man har sån panisk städnojja i dagens samhälle.

Vafasiken litet skit i hörnen har ingen dött av ^^

o för att var pälsdjursallergiker och dammallergiker så är det ju ett under att jag överlever med dammråttorna av damm, hund/katthår och mitt eget o sambons Hår (jag har midjelångt och han axellångt) ^^

Dammsuger bara en gång i veckan för annars blir det för rent ^^ eller oftare om man ska ha besök Cool

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2/10/09, 5:07 PM
#22

#21

Så lustigt :) jag är också damm- och pälsdjursallegiker!

Både jag och min sambo har långt Hår (jag till halva ryggen och sambon samma som din!) jag städar också bara en gång i veckan! (eller om jag ska få besök)

:D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

droander
2/10/09, 5:53 PM
#23

LinaN? har du provat att blanda i lite citronsaft i grönsåpan när du har med riktigt svåra fläckar att göra?

Det ska tydligen göra susen

Spejare
2/10/09, 6:15 PM
#24

HUR GÖR NI X-X

LinaN
2/10/09, 7:29 PM
#25

#23 nej det har jag inte provat! Ska genast testa så snart jag får en svår fläck :D

#24 jadu, en bra fråga ^^  Dels är jag lat, och dels så mår mina luftvägar väldigt dåligt av för starka rengöringsmedels-lukter ^^ så då blir det sällan städning och det är en fördel med att vara "vuxen" och bo hemmifrån, jag tvivlar ju på att jag någonsin kommer bli vuxen Cool

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/11/09, 12:47 PM
#26

#25 Vuxna har ju så mycket tråkigare! Titta på SCA - en hel värld med barn i olika åldrar som leker medeltid och slåss med rotting. Det måste ju vara bättre än att gå ut på stan och slåss med knivar och pistoler? Vi som pysslar med medeltid må anses som töntar av stora delar av samhället, men det vi pysslar med är ju långt mycket bättre för miljön än det som den stora massan gör med sin fritid.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2/11/09, 5:03 PM
#27

jag håller helt och hållet med föregående talare :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: