Annons:
Etiketthantverk
Läst 1464 ggr
Ahnna
2/16/09, 11:42 AM

Inspiration till scrollor

För den som söker inspiration till egna scrollor och illumineringar finns det ett ypperligt ställe på webben:

East Kingdom Office of the Signet. En amerikansk SCA-sida med hundratals scrollor i olika utföranden. Vissa är så himla bra att i alla fall jag funderar på att bränna alla mina egna försök, men det är smällar man får ta! Oskyldig

Klicka på namnen i listan så kommer alla deras scrollor upp.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2/20/09, 7:09 PM
#1

Puttar upp lite…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ariel61
2/20/09, 8:42 PM
#2

och jag som inte ens visste vad en scrolla var för något…nu har jag mest lust att slita ner våra tavlor och fylla väggarna med dylika…Glad

LinaN
2/20/09, 8:44 PM
#3

Jag hittade en underbar bok i skolbiblioteket igår, men kommer inte ihåg titeln, men där fanns ett kopparstick som jag ska förstora och måla. ev ska jag måla den i acryl och ha i vardagsrummet :D

Det föreställer en man och en kvinna och en smådjävul som föser de kära tu ihopa :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ariel61
2/20/09, 8:47 PM
#4

Aha, är det sååå det går tilll…Skrattande ja, ibland undrar man juFlört

Ahnna
2/20/09, 9:01 PM
#5

#3 Meh…! Glömma boktitlar sådär! Gör om, gör rätt - hitta titeln bums! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/20/09, 11:42 PM
#6

#5 blir när jag är i skolan nästa gång, dvs den 17e mars då vi har nästa lektion ^^

men ska nog smyga dit med kalkerpapper och pennor så jag kan få med mig en kopia hem :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
zayla
2/21/09, 12:01 AM
#7

Aha…. har googlat också lite o nu har jag lärt mig lite grann vad scrolla och illumination är för något… Jättefina bilder på den där länken…hmm… kalligrafi har jag alltid velat lära mig och har i många år sneglat på pennor o böcker i bokhandeln….jaja…får se om jag gör något i saken nån gång…

Ahnna
2/21/09, 10:34 AM
#8

#6 Men! Det är ju jättelångt till 17 mars, typ flera år!!! Förvånad

#7 Det är jättekul! Men man bör vara lite tålmodig för det kan bli rätt pilligt emellanåt. Man får räkna med att det kan ta 20-40 timmar att göra en scrolla, beroende på hur snabb man är på att skissa och måla och beroende på hur mycket detaljer det är.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/21/09, 11:10 AM
#9

#8 fast är man van vid att sitta å nålbinda mössor om en ca 30-40 timmars arbete så tror jag inte att det är några problem att sitta och rita/måla så länge heller… Har några tavlor härhemma som ligger närmare 150 timmars jobb ^^

så en illuminering borde inte ta så lång tid ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/21/09, 11:17 AM
#10

#9 Nej, visst, jag tycker inte heller att 20 timmar är så farligt för ett hantverk. Jag kan sitta varje dag i en vecka och brodera i 7-8 timmar i sträck utan att klaga, om jag bara är inne i arbetet och någorlunda nöjd. (Och ostörd!)

Naturligtvis finns det scrollor som inte tagit särskilt lång tid alls, likväl som det finns scrollor som tagit 100 timmar. Men 20-40 timmar är enligt vad jag har fått höra någon form av genomsnitt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2/21/09, 1:14 PM
#11

Sätt mig inte i skräck tjejjer!! 50 timmar… 150 timmar ??? Jisses!!! Tyst  Man vill ju ha saker gjorda "nu"… nää jag kan också sitta en braaa stund o pyssla tills jag är färdig. (nästan…) Det bara att det kanske kan gå en massa år tills grejjernas är färdiga… Skrattande  Har ett trevligt exempel… rundstickade en mössa på högstadiet… den blev klar först..efter…20 år…. *skrattar!* Annat ex är att jag sen 10 år tillbaka funderat på göra en vikingadräkt…men rätta tiden har inte infallit så kanske nu blir det av! Näää nuförtiden blir ting fortare färdiga (nästan…). Så det ska bli spännande o sätta sig in i "nygamla" saker! Tungan ute

Ahnna
2/21/09, 2:09 PM
#12

#11 Äsch, det går rätt fort när man väl kommer in i det. 5 timmar känns som en kvart ungefär… Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ariel61
2/21/09, 8:48 PM
#13

#10 "Ostörd"…det var just det! Kanske om man låser in sej på toa, eller går ut o sätter sej på en stubbe i skogen….fast det senare skulle bli lite kallt om rumpan o fingrarna idag Skrattande.

Annons:
Anco
2/21/09, 8:51 PM
#14

Åhhh, vad jag blir sugen på att testa…. fast jag tror inte jag har tålamod ;)

Så mycket vackra saker….

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ahnna
2/22/09, 10:27 AM
#15

Jag började på en födelsedagspresent till pappa igår, inspirerad av the Book of Kells. (Skriven i Irland på 800-talet.) Alltså, massor av keltiska knutar! Jag som inte ens kan rita ordentligt… Oskyldig

Det slog mig när jag satt där och ritade att det hela påminner starkt om kinesisk konst, på nåt udda sätt. Innan jag kom till knutarna var det liksom bara en färgglad drake på pappret, som såg typiskt kinesisk ut och en massa raka linjer, som ju också är rätt karaktäristiska för kinesisk konst och arkitektur. Gå in här och scrolla ner till botten där det står "The Book of Kells in the News" så ser ni draken jag ritade av. Ser den inte väldigt asiatisk ut?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/22/09, 12:31 PM
#16

#15 han ser ju onekligen ut till att ha litet släktskap med de kinesiska drakarna! Men samtidigt så tycker jag att han ser ut som ett lejon, och lejon kan ju medeltidarna sett på sina resor eller fått höra talas om.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/22/09, 12:39 PM
#17

#16 Ja, visst ser han ut som en såndär kinesisk drake som de brukar gå omkring med på gatorna, 100 personer i en pappersdrake som ringlar sig fram… (Karneval.)

Lejon… Kanske. Har inte funderat på saken.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: