Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1673 ggr
EmmaForsberg
2009-02-24 18:01

Guide till virkad sjal

ja happ nu är det så att jag ska sticka en sjal och har gjort en liten guide som jag vill dela med mig ^^

  1. börja med att ta ylle av täckull som då avstöter vatten och blir var och tät, du kan ta vilken färg du vill (du kan också ha dubbelt färgat) , Denna ylle fans också under vikinga tiden
  2. börja virka så långt du vill ha din mantel
  3. när du gjort detta ska du börja göra som när du virkar ett band men tar också tag i öglan näst längst in, när du kommer till slutet så ska du också sluta likadant som du började alltså näst längst in
  4. så fortsätter du tills du är på dom två sist öglorna där du fäster och knyter en extra gång
  5. nu kan du börja dekorera (yay) det roligaste! du kan deckorea den hur du vill 

har tyvär inga bilder men jag tror ni förstårOskyldig

Annons:
Ahnna
2009-02-24 18:04
#1

Blir sjalen som en trekant?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

EmmaForsberg
2009-02-25 05:10
#2

ja det blir den är det fel form eller så ? kan inte så mycket om sjalar på den tiden

Ahnna
2009-02-25 10:49
#3

#2 Fel är det väl inte, men oftast var ju sjalarna förr rektangulära, eller kvadratiska och vikta till trekanter. Men en trekantig sjal funkar säkert utmärkt också!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-25 11:46
#4

#3 de nålbundna sjalar jag träffat på ute i fält har alla vart trianglar. Troligtvis mest pga att det blir mer tidsekonomiskt och mer praktiskt då en fyrkantig/rektangulär sjal skulle ta väldigt lång tid och vara opraktiskt tjock. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

EmmaForsberg
2009-02-27 06:39
#5

"putt"

Upp till toppen
Annons: