Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4369 ggr
RosaGosa
3/4/09, 1:35 PM

Tillverka hårnät?

Ja det är vad jag tänkte göra… Ett relativt smalt hårnät som inte är så bylsigt men ajg vet itne riktigt hur jag ska göra. har ni några tips eller möster på hårnät så skulle jag bli väldigt glad om jag kunde få se dem. Gärna tips på vad ni använt för material med…

tack på förhand!

Annons:
Anthka
3/4/09, 1:43 PM
#1

Jag har mönster i mina gömmor, någonstans vet inte exakt var förtillfället. Men däremot så minns jag att det kommer ur den stora tjocka boken "hemslöjd" och att det är en prinsipskiss på hur man binder med garn…

Hm, återkommer

Annars så finns det ett (mer eller mindre bra) mönster i Medieval tailors assistans

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/4/09, 2:07 PM
#2

Den här sajten ger en bra beskrivning med bilder. http://nicolaa5.tripod.com/articles/hairnet.htm

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/4/09, 2:08 PM
#3

#2 ah de bilderna påminner starkt om principskissen ur hemslöjdsboken Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ariel61
3/4/09, 8:56 PM
#4

Förstår inte riktigt hurdan nål man använder….som till nålbindning?

Anthka
3/4/09, 9:01 PM
#5

#4 nja, det ser ut som en av vävredskapen jag har till bandvävning… hjärnsläpp, kommer absolut inte ihåg vad det heter just nu men den har två rundade/halvspetsiga sidor och det går att linda upp garnet på den i mitten mellan två piggar

hämtar kameran och tar en bild så kanske någon annan kan namnet på de jag svamlar om

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
3/4/09, 9:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Sådär ser den ut. Någon som har huvudet med sig och vet vad den kallas?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
3/4/09, 9:10 PM
#7

#6 Det står still i mitt huvud också. Shit, vad pinsamt… Skäms

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/4/09, 9:13 PM
#8

#7 du med, jag har två sånnadär… och ingen aning om vad de heter

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
3/4/09, 9:16 PM
#9

jag brukar bara kalla dem garnstickor… men kanske inte är "rätt"

men googlar man på "garnsticka" kommer det upp bilder på sådanna iaf.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
3/4/09, 9:16 PM
#10

Nu, garnsticka heter den! (med hjälp av sätergläntans nätbutik)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/4/09, 9:21 PM
#11

Så heter de ja! Det visste jag, men kom inte på det!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
3/4/09, 9:23 PM
#12

oh vad många svar! trevligt :-) ska ta mig en titt på beskrivningen o se om jag kan knåpa ihop något. vad för garn är lämpligt att använda?

Anthka
3/4/09, 9:26 PM
#13

#12 pröva med ett skräpgarn tills du får snits på tekniken, annars skulle jag tro silke. Med tanke på att hårnäten som syns på bilder används av adelsdamer.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
3/4/09, 9:27 PM
#14

#12 Tunnt lingarn. Ett medeltida hårnät ska knappt synas när det sitter runt håret. Lite som fiskenät, fast med mindre maskor.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/4/09, 9:30 PM
#15

#14 men, jag har ett starkt minne av att jag sett kvinnor med tydliga hårnät *funderar och blädrar i böckerna*

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/4/09, 9:34 PM
#16

#15 Lite syns de väl, men generellt om man tittar på målningar från medeltiden så syns de knappt. Däremot under renässansen så kom lite tjockare nät som syntes mer. (Italien, framförallt.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/4/09, 9:37 PM
#17

#16 återkommer när jag hittat de där bilderna

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/4/09, 9:39 PM
#18

Här ser man hur näten kunde se ut under renässansen: http://www.naergilien.info/research/london1/VandA/Cast_Courts/Beatrice_DEstes_Tomb/beatricepainting.jpg (Beatrice d'Este av Da Vinci.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
3/4/09, 10:58 PM
#19

men hårnätet blir alltså rakt och fyrkantigt? skall det sedan dras ihop så det blir runt och håller håret innanför? hur stora bör maskorna vara och var får man tag på silketråd eller lingarn? sybehörsaffärer?

Ahnna
3/4/09, 11:17 PM
#20

#19 Nätet får den form som du knyter det till, men raka kanter är enklast. Maskorna bör inte överstiga 2 cm, gärna ännu mindre.

Lingarn och silkestråd kan man springa på för en billig peng på t.ex. Tradera, hos sybehörsgrossister och hos privata säljare inom vissa medeltidssällskap och annat. Loppmarknader är bra också! Tyvärr är inte handeln med lin- och silkestråd så utbredd att de finns i alla sybehörsaffärer, tyvärr. (Men i vissa, om man har tur!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
3/5/09, 10:15 AM
#21

#19 Hemslöjden har bra och tunn lintråd, och silketråd med för den delen. Lite dyrare men å andra sidan kvallitet.

Jag rekomenderar som sagt att man lär sig tekniken med ett skräpgarn (köp ett stickgarn i lågprisbutik). Oavsett var man köpt sitt lingarn/silektråd så vore det synd om man förlorade en massa löpmeter på att första försöket inte blir bra.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

RosaGosa
3/5/09, 9:19 PM
#22

#21  tack så mkt!

ja ajg ska köpa billigt garn först o rpova… vill ju itne förtöra fin o dyr tråd :-)

AutumnWicca
6/8/09, 12:11 PM
#23

*putt* :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Upp till toppen
Annons: