Annons:
Etiketthantverk
Läst 1551 ggr
LinaN
2009-02-05 15:43

efter förbetning

måste man inte färga direkt intesant?

hur förvarar man förbetat garn, och hur gör man sen när man ska färga med det? lägger man det först i blöt och sedan ner i färgbadet?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-02-06 10:40
#1

Det första man ska göra, om man inte ska färga det direkt, är att märka det ordentligt med vilket betmedel det är doppat i. Sånt glömmer man… Oskyldig

Sen låter man det torka på lämplig plats och sen förvarar man det lämpligen mörkt och torrt.

När man ska färga med det så gör man likadant som när man färgar med obetade garner - man lägger det i successivt varmare och varmare vattenbad (utan färg) för att inte chocka fibrerna när garnet läggs ner i färgbadet. Jag brukar fylla en hink med fingervarmt vatten och lägga i garnet, sen byter jag till lite varmare vatten efter 10 minuter ungefär och så håller jag på 2-3 gånger tills jag har kommit upp i nästan så varmt vatten som färgbadet är. Så bör man alltid göra, även med nybetade garner som fått svalna lite innan färgningen, för att göra det så skonsamt som möjligt för fibrerna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-06 16:35
#2

#1 det problemet har inte jag ^^ har bara ett betmedel änsålänge :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-06 16:39
#3

#2 Jojo, men märker du dem inte så kan de blandas ihop med obetade garner, eftersom det inte syns på dem att de är behandlade.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-06 16:46
#4

#3 det vet jag :D

Däremot har jag den fiffiga lösningen att innan jag betar garn så binder jag om en lös öggla på tre ställen på härvan så den inte trasslar sig, detta gör jag i ett avvikande garnnyans (på vitt garn avnädner jag grått tex) och har de den här "markeringen" så vet jag att det är betat. Jag tar inte loss dessa markeringar förrän jag ska använda garnet :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-06 16:58
#5

#4 Så gör man ju alltid, annars går det inte att färga garnet. Flört (Det blir bara en trasslig röra annars.) Men det är smart av dig att bara binda om de härvor som är behandlade, det gör ju saken väldigt enkel.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-06 20:09
#6

Det är som jag sagt förut, ibland har jag mina ljusa stunder så dem ska man ta vara på :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-02-07 10:40
#7

#6 Haha! Sant, sant… Cool Du har inga fler briljanta idéer att dela med dig av?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-07 10:51
#8

#7 inte för närvarande… mne det kommer säkert! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: