Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 3430 ggr
LinaN
2009-02-11 22:39

Skönhetsvård i fält

Ja, som många vet är kvinnor mer eller mindre fåfänga. Hemma till vardags är jag sällan fåfäng men ute i fält då vill jag gärna vara snygg i håret, se pigg och fräsch ut och framförallt ha en ok andedräkt som inte luktar halvdöd utter och skrämmer folk på flykten (kan ju vara bra om man ska strida men det är ju inte alltid det man gör på evenemang Cool)

Så hur ska man på så korrekt sätt som möjligt sköta sin personliga hygiene? Vad kan man framställa själv.

ÄR tvål HK redan på 1000-talet eller kom det senare? Vad kan jag tvätta håret med för örtavkok för att det ska bli rent?

intimhygienen sköter man ju lätt med vatten och en trasa, likaså armhålor och ansikte (fast kanske inte i den ordningen)

Jag är sån som gärna vill löpa linan ut. Kanske inte nu i sommar men sen när jag har mitt tält, min säng, min trefot och eldstad, ja ni förstår idén.

Hur sköter man munhygienen utan moderna tillhyggen?

Hårvård och rakning, vad för kammar ska man leta efter och måste min gubbe köra Rambo-stuket för att raka sig (dvs med den största macheten man kan hitta)

Många tankar, och jag hoppas på många svar, funderingar och bra diskussionsmaterial :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
droander
2009-02-12 00:10
#1

Jag har ju redan pratat om mitt björklövsschampoo (mitt och mitt men iaf) som ska provas till våren när löven brister. Här har vi ju precis fått en massa snö så det lär väl dröja.

Björklövs"tvålen" bör du väl kunna använda till hela kroppen tycker jag och det är en billig variant.

Vad gäller munhygien så vet jag inte vad som är hk men det finns ju ett antal örter att tugga för att få bort dålig lukt/smak sedan kan man väl alltid tugga kåda eller använda en liten tunn bjrökgren som man tuggar som borste?

i "växtmedicin och örtmagi" finns ett antal recept på örttvålar och annat (sök på ditt närmaste bibliotek om du inte har den eftersom upplagan tydligen inte säljs i bokhandel mer)

Jag kan dessutom rekomendera häxor iFokus och deras fylla medicinskåpet tråd (jag ska definitivt göra rosen salva och jasmine salva i sommar^^)

LinaN
2009-02-12 00:21
#2

#1 moahahhahahaha! jag har faktiskt den boken, men har aldrig riktigt tittat på recepten där. Bara kollat örterna jag plockat Obestämd

är inne o snokar till o från på häxor med, ska snoka litet till ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-12 10:50
#3

Minns ni hur de löste allt det där i Robinson? Skrattande De hade pinnar som tandborstar, som de petade tänderna med. De skrubbade sig med sand och hoppade i havet för att bli rena. Och så vidare…

För att raka sig i fält bör man ha en liten men vass kniv, en skål med vatten och en spegel. Jag känner rätt många som rakar sig så när de är ute på evenemang. Någon form av fuktgivande salva är bra att ha efteråt också. Smörjer man in ansiktet med tvål innan man börjar raka bort skägget så blir stråna mjukare och det blir mindre "skav" mot huden.

Jag vet att romarna hade pinnar med äkta havssvampar på som intimrengöring efter toalettbesök… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-12 11:11
#4

#3 robinson? det där vart ju evigheter sedan, och efter första säsongen var det inte värt o titta på längre ^^

Men en mindre kniv, kanske enbart för rakningsändamål då kanske… så man inte sitter o täljer grillpinnar med kniven kvällen innan och sen rakar sig med den på morgonen därpå ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-12 11:25
#5

#4 Det beror på hur vass den är och hur väl du tar hand om den. Flört Det finns exempel på flera användningsområden för "rakknivar". Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-02-12 22:46
#6

Jag har också funderat på detta med renhållning av håret.

Dock har jag kommit fram till att jag måste ha något som gör håret mjukt också, så honungsvatten fungerar bra.

Ta en matsked honung ungefär för varje liter man sköljer med, är hur bra som helst!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
2009-02-13 10:38
#7

#6 Doppar man håret i en hink då, eller hur gör man för att det ska bli bra?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-02-13 11:11
#8

#7

När jag jag det hemma i duschen brukar jag bara hälla det över håret. Jag har bara hällt över håret ute i fält också. Jag har aldrig provat att doppa det.

Brukar bara böja fram huvudet och seda be någon hälla sakta

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-02-13 11:14
#9

#8 Ah, okej - man behöver hjälp! Cool Om jag hällde det över mitt Hår själv skulle det bara bli bra i nacken, tror jag… (Har mycket Hår.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-02-13 11:41
#10

#9

Ja, ute i fält kan det vara bra med hjälp :)

Gör man det hemma i duschen kan man ju bara luta huvudet bakåt och hälla själv.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-02-13 13:46
#11

Men hur funkar det med honungsvatten då på sommaren? brukar ha problem nog med bin och andra flygfän som vill lukta på mitt Hår med bara vanligt shampo.

vad använder du innan honungsvattnet?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-02-13 19:07
#12

har inte märkt något om att djuren gillar mig bättre, jag använder honungsvatten året om.

hemma, vanligt schampo, ute i fält använder jag bara honungsvatten. Jag letar efter ett schapo som kan hällas ut i gräses, naturlig nedbrytbart, men har inte hittat något.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-02-13 21:39
#13

#12 Det finns nog inget som går under namnet "shampoo.".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
2009-02-13 21:48
#14

#13

det har du nog helt rätt i. Jag har funderat lite på såpa, för det brukar jag tvätta oren ull med för att få bort lite av fettet. Om man kanske kan droppa i lite och sedan skölja håret med det…

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-02-13 21:51
#15

#14 Det borde ju gå att göra eget shampoo med såpa, honung och vatten och kanske nåt mer. (Doftolja?) Det borde ju bli mer miljövänligt än det man köper i alla fall.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-02-13 22:30
#16

#15

Ja, man borde nästan exprimentera lite och se om man kan hitta någon vätska som man kan använda! När man har långt Hår är det så tråkigt när man inte kan få det att se fräsht ut..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-02-13 22:52
#17

#16 Jag är så hemsk att jag uppsöker ordentliga duschar där jag kan tvätta med vanligt shampoo… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-02-13 22:59
#18

#17

Jag förstår dig! Men vore skönt att ha något sätt man kunde göra det på i fält med…

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-02-13 23:29
#19

#18 Oh ja! När jag gjorde Lumpen fick man glatt vara utan dusch i X antal dagar i sträck när man låg i fält, men då var ju i alla fall alla lika smutsiga. På medeltidsmarknader brukar det alltid vara några som på nåt mirakulöst sätt lyckas se nyduschade ut hela tiden… Tyst

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-02-14 11:05
#20

#19

*skrattar*

Ja, man tycker alltid andra ser lite frächare ut! Tungan ute

Men så kan det var! Vi får exprimentera fram en portabel dusch!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
2009-02-14 11:15
#21

Grönsåpa borde ju fungera i en relativt mild lösning.

men de där som alltid ser nyduschade ut är nästan litet läskiga… hur bär de sig åt? speciellt på områden där det inte finns duschar att tillgå…

Jag är ju paniskt ogillande till allt vad offentlig toalett heter, även offentliga duschrum, så jag går hellre ner i närmsta hav/sjö/bäck och badar av mig…

minns speciellt en gång på ett lajv. Jag banade väg tvärs igenom en halv jäkla skog, hitta en fin litet bukt/vik i skogen som var långgrund i midjehöjd. Glad i hågen slet jag av mig kläderna och hoppa i. Två dar senare när lajvet vart blåst så överhörde jag två alver som stod och snacka om den rödhåriga tjejen som badade naken i sjöskogen… *Fniss*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-14 11:19
#22

#21 Hihi! Skrattande Vissa lajv jag har varit på har haft folk inom flera kilometers radie. Men värst var när jag var på en ö i skärgården och närmaste toalett var 2 km bort. Då pinkade ju alla i skogen istället, bara det att det var folk ÖVERALLT! Två av mina gruppkompisar satt på en klippa ovanför ett läger och spanade när en tjej klampade iväg runt klippan och satte sig och pinkade precis under mina kompisar. De fick slå på varandra för att inte börja fnissa högt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-02-14 11:35
#23

Hihi så tokigt det kan bli!

Men jag håller med om det där med offentliga toaletter, de är ju läskiga. Skogen känns bättre.

Jo, jag tänkte mig väldigt utspäd såpa.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-02-14 11:55
#24

Men det är något med offentliga toaletter, jag sätter mig hellre i skogen eller på en klippa bredvid havet osv osv….  (dock klippkissning avråder jag när man är berusad, har itne vart långt ifrån att plaska i där jag precis kissat en gång, man behöver sin balans för att klippkissa och som salongsberusad har man inte det längre)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-02-14 11:58
#25

Det var bra att veta!

Ja, det är inte mycket som har med balans att göra som är bra när man är salongsberusad :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ritva
2009-05-05 00:09
#26

Hår iFokus finns det olika förslag på schampoo man kan göra själv. Ta en titt där!

Popcornett (som gjort en nyfiken liten titt här)

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Hallonsaft
2009-05-05 00:32
#27

När jag är på lajv försöekr jag smussla undan och borsta tänderna i alla fall en gång per dag. Gärna två gånger.. Det gör ju att man känner sig så mycket fräshare.. och såvida man är diskret tror jag inte att någon stör sig på det..

När jag har varit iväg på längre lajv där jag verkligen behöver tvätta mig vid något tillfälle har jag lyckats hitta en slags shampo som löddrar i både sött och salt vatten och som dessutom är biologiskt nerbrytningsbart. Det är inte mest Historiskt korrekt, och visst kanske jag ska prova andra varianter efter lite tips här.. Men jag tycker ändå att det är ganska bra om det man använder går att bryta ner på ett naturligt sätt av naturen.

Annons:
Gudris
2009-12-06 23:24
#28

Att tvätta med ägg borde väl fungera? Det blir som ett milt schampo. Ett ägg, 1 msk äppelcidervinäger eller lite citronsaft och lite honung, blanda ihop och så har man schampo :)

Rajka
2009-12-06 23:39
#29

Såg det här tv-programet igår. Där gjorde han egna salvor och en munspray som skall ge bättre andedräkt med örter från trädgården som bas. länk till inslaget

Meli
2009-12-06 23:53
#30

I "Stora boken om örter och kryddor" står det flera recept på båda schampon och sköljvatten.  Ni kan ju kolla o se vad ni tror.  Kanske några av dem är hk för er tidsperiod rent av.;)

Jinaum
2009-12-07 23:24
#31

Nu orkade jag inte läsa hela tråden även om den är ack så intressant. Men. Öl är bra för Hår. JA det är faktiskt det. Oliv olja med men det är ju inte hk.

Sedan har jag för mig att persilja hjälper mot andedräkten. Man tuggar persilja så skall det ge god andedräkt.

*funderar* finns det sedan inte sådana där nötter man kan använda till schampoo? Min kompis pratade om det men är inte insatt i det. Långt för fåfäng med mitt Hår för att våga mig på att prova något som gör mitt Hår till kråk bo.

Med Hår till baken nästan blir man lätt paranoid.

Upp till toppen
Annons: