Annons:
Etiketthantverk
Läst 2113 ggr
LinaN
2/27/09, 3:29 PM

Lädernål storlek?

Ja, jag ska beställa litet läderpryttlar från slöjddetaljer, och ska ha ett gäng skärande nålar. Men vilekn storlek?

De ska jobba i från tunnt till 3 mm läder.

Tips?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2/28/09, 10:11 AM
#1

1 är ju den grövsta storleken på skärnål och sen finns det massor av mindre grovlekar. Det beror ju lite på hur stora hål man vill ha, hur tjock tråden är som man ska sy med. Jag hade nog skaffat nåt mellan storlek 3 och 5 och chansat på dem.

En fråga, bara: varför skärnålar? *nyfiken* De är ju till för sömnad i tunna skinn, inte upp till 3 mm läder…? Jag använder alltid skärsyl och rundsyl (om det behövs) och sen syr jag med trubbig lädernål när jag syr i läder från ca 1,5 mm och uppåt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/28/09, 12:29 PM
#2

#1 jadu bra fråga, har bara lärt mig att man ska ha skärnål… och det ökar chansen för blodvite så det blir mer spännande :D

Men om det inte behövs behöver ajg inte lägga några pengar på att köpa hem sådana. då kan jag koncentrera mig på att beställa kantjärnen istället :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2/28/09, 7:52 PM
#3

Jag har lärt mig samma sak som Ahnna, syr du skomakarsöm i läder är skärnålar värdelösa. Skinn som är såpass tunt att det går att sy i maskinen använder jag skärnålar till, eller om jag ska sy i päls.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: