Annons:
Etikettallmänt
Läst 2014 ggr
Ahnna
3/1/09, 8:00 PM

Favoritmedeltidsmusik?

Eftersom vi har trådar för bästa medeltidsfilmen och bästa medeltidsserien så måste vi ju ha en för bästa medeltidsmusiken också!

Vad lyssnar du helst på i medeltidsväg? Är det "äkta vara" eller bara musik influerad av medeltida toner?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
3/1/09, 8:05 PM
#1

Både och. Allt från Poeta magica till Blackmores night (via livespelad musik på tidstypiska instrument)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[trollduva]
3/1/09, 8:11 PM
#2

jag lyssnar på patrask och ars ultima

AutumnWicca
3/1/09, 8:29 PM
#3

sorkar och strängar, patrask, loke (hans lajv musik), garmarna, saltatio mortis är några jag lyssnar mycket på.

Vissa av dem passar bäst till lajv andra mer till medeltid

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Tomteslakt
3/1/09, 8:46 PM
#4

såklart sörmländska lekare (no shit att det råkar vara mina föräldrar..hehe..), de är proffisionella riksspelmän..

time of the templars cdboxen (som innehåller endast tidstypisk musik spelad på korrekta instrument)…

fick nog av patrask i somras, hua…

LinaN
3/1/09, 9:17 PM
#5

Måns klang (aka Loke) och även Loke, garmarna, patriarkus, medvind, za frumi, saltat är väl det jag lyssnar på mest.

Men även Hel, ultima thule, CMX mfl…

Måste bara ge er ett smakprov av CMX musik. Killen som sjunger är en släkting till mig, som jag inte träffat sedan jag vart liten, o killen som påminner om Johnny Depp är mammas ungdomskärlek ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/1/09, 9:46 PM
#6

Bel Canto och Clannad har en hel del bra "medeltidsinfluerad" musik. Lägger in en video på en av mina favvisar med Bel Canto, "Birds of Passage".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
3/1/09, 9:52 PM
#7

Den här älskar jag! En av mina favoritsånger även innan jag såg avalons dimmor!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PogoPedagog
3/2/09, 7:55 PM
#8

jag tycker väldigt mycket om patrask och ensemble unicorn, men lyssnar även på endel judisk/arabisk/orientalisk medeltidsmusik.

Hehe skulle kunna räkna upp massvis med olika medeltidsmusik då det är detta jag lyssnar på helst, jag föredrar "riktig" medeltida musik på tidstypiska instrument eftersom jag är en äkta nörd när det gäller detta. Det ska inte vara elektriska saker inblandade om jag får bestämma!

Ahnna
3/2/09, 10:43 PM
#9

På tal om "Rob Roy" i en annan tråd så har jag faktiskt den här låten i min spellista på YouTube. "Ailein Duinn" heter den och är med ungefär mitt i filmen har jag för mig, under festen samtidigt som budbäraren (vad han nu hette) blir dödad i skogen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[trollduva]
3/2/09, 10:54 PM
#10

jag lyssnar även på keltisk och gaelisk musik typ galahad,secret garden,hevia,corvus corax,dune mfl,kanske inte medeltid,men lite medeltids inspireratGlad

LinaN
3/2/09, 11:57 PM
#11

#9 den är också oerhört vacker! älskar sådana låtar med mycket känsla…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ianna
3/3/09, 12:24 PM
#12

Cultus Ferox, Wolgemut, Corvus Corax, Sorkar & Strängar m. fl.

Upp till toppen
Annons: