Annons:
Etikettallmänt
Läst 2454 ggr
Ahnna
3/2/09, 10:16 PM

Varför just medeltid?

Jag satt och funderade på en grej… Det är ju 100-tals marknader runt om i Sverige, Danmark, Norge och Finland varje år, samt "längre bortistan" också för den som gillar att resa. Men varför har de "bara" riktat in sig på vikingatid och medeltid?

Hur kommer det sig att det inte finns särskilt många renässansmarknader, 1600-talsmarknader, 1700-talsmarkander och så vidare i Europa? (I USA är det tvärt om, där får man verkligen leta efter marknader med vikingar och medeltidare.) Det har ju hänt så mycket i världen under alla sekel, så varför har medeltiden och århundradena strax före och efter fått ett så stort genomslag? Jag skulle personligen gärna lägga mer energi på t.ex. 1600-talsevent eller Romarmarknader om det bara fanns! Glad (Några kanske redan finns?)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
3/2/09, 10:23 PM
#1

Jag gissar på att MTV är lite av en skurk här, det är ett evenemang som hållit på i åratal och som blivit mer och mer populärt. I och med att det blivit såpass populärt så har fler och fler städer satsat på egna evenemang. Det är ett sätt att få fart på försäljning och turism i städer/orter. Arn har inte gjort saken bättre, fler och fler har "hängt på" medeltidstrenden (arnland i väster och salvestaden som blivit tempelriddartillhåll i öster som exempel)

Precis som alla städer med självaktning skulle ha en karnevalsvecka/helg (med tillhörande marknad) under -90 talet så ska alla städer med självaktning nu ha ett medeltidsevenemang (med tillhörande marknad).

Jag tycker det är jättesynd att det bara finns ett rennässansevenemgan i sverige (vad jag vet) och ett par 1800-tals evenemang. Jag saknar helt 1600 och 1700-talet. Men romarmarknad förstår jag att det inte finns, vi var ju aldrig en del av romarriket.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/2/09, 10:35 PM
#2

#1 Vi hade inga romare, nej, men resten av Europa då? Flört

Vem var först med medeltida marknader, om vi ser till hela Europa? (Vet nån?) För även om Medeltidsveckan i Visby var en av de första här (?) så måste ju hela idén med medeltida marknader komma någonstans ifrån?

Hova Riddarvecka, är inte det ett långdraget evenemang också? När var den första?

Vi har ju Wiraspelen i Norrtälje som fokuserar på 1700-talets men det är ändå inte samma sak som en medeltidsmarknad. (Man ser inte särskilt många klä sig i 1700-talskläder under Wiraveckan, om vi säger så.) Det är liksom mer ett skådespel, inte en marknad som hantverkare och entusiaster vallfärdar till.

Vore det inte görhäftigt med ett helt nytt årligt evenemang med renässanskarneval som tema? Masker, comedia dell'arte, extravaganta 1400- och 1500-talskläder… *myser*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Denna kommentar har tagits bort.
LinaN
3/3/09, 12:00 AM
#4

Men jag tycker ofta att när man googlar på medeltid europa mm så kommer det bara massa "ren-faires" dvs renessans-marknader…. allt är fluffigt, puffigt och ibland helvilda kreationer…

Tycker det är svårt att hitta bilder på vanliga renodlade medeltidsmarknader.

Men sen en annan sak som jag tänkt på, i USA är de tinget ovanligt att man möter djur-människor. Alltså folk i välskräddade kostymer i form av olika djurslag, alltf rån vargmänniskor till kattmänniskor och allt möjligt udda. Men man ser aldrig sånt i sverige…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/3/09, 12:55 AM
#5

#4 Renässansmarknaderna är mer utvecklade utanför Norden, det är riktigt. Men om vi bortser från perioden mellan vikingatiden och 1500-talets slut så finns det inte så mycket nischade marknader kvar. Det tycker jag är märkligt.

Djur-människor i USA? Det har jag faktiskt aldrig sett. Inte på ren faires i alla fall. Förvånad (För er som inte är så bevandrade i amerikansk slang så betyder "ren faire" renaissance faire, som i sin tur betyder renässansmarknad.)

Däremot är det inte helt ovanligt att man ser folk klädda som de 3 musketörerna på amerikanska ren faires och det är ju inte rätt någonstans! Men jag träffade en väldigt rolig kille på en ren faire i Iowa 2003 - han var själv klädd som D'Artagnian och hade en badanka i handen hela tiden. Ankan var klädd precis likadant som han själv (ett riktigt pilligt hantverk!) och hette naturligtvis "Ducktagnian"! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hae-Mosu
3/3/09, 2:12 AM
#6

Tror den stora grejen är att senare tider är mycket svårare:

- Dyrare kläder/övrig utrustning

- Vi har länge vetat mycket mer om hur saker och ting var under de senare perioderna, medan det är först senaste decennierna som kunskapen om medeltiden spridit sig utanför de akademiska kretsarna på allvar

Romare finns det förstås på annat håll, i Tyskland och England till exempel. Huvudsakligen i reenactment-sammanhang, förvisso, men några få mer uppsluppna finns också.

Annons:
Bjornen
3/3/09, 9:18 AM
#7

USA har ju ingen medeltid utan allt är från tiden därefter och de har ju en mycket kort historia.

I Sverige har ju Vikingatiden och medeltiden varit vår höjdpunkt historiskt. Även stormaktstiden var Sverige stor men mest fylld av krig och importerad kultur från Tyskland och Frankrike och därmed inga självständig kultur. Flera senkommande kulturperioder har ju återupptagit den Vikingatiden kulturen, särskilt kring förra sekelskiftet.

Medeltiden är ju en lagom diffus period från tiden före Vikingatiden och fram till en bit efter egentligen de faktiska medeltiden. De mycket få medeltida marknader jag varit med så har det funnits en hel del inslag av 1600-tal också. Sannolikt genom okunskap hos månglarna.

En marknad för 1600-talet är ju mycket begränsad jämfört med en medeltida marknad som omfattar tusen år.

Ahnna
3/3/09, 10:41 AM
#8

#7 Okunskapen hos vissa hantverkare och försäljare är ganska stor, tyvärr. Men det gäller ju också att de som arrangerar en marknad är kritiska mot företag som vill sälja moderna saker. Tyvärr förekommer det på många marknader företag som säljer moderna läderbälten (ibland med lack i chockrosa eller "guld"!), maskinsvarvade träsaker, strassmycken m.m. som verkligen skriker "modern tid". Sånt drar ner stämningen, anser jag, och sätter käppar i hjulen för alla som vill ha en medeltida stämning och sälja "äkta" hantverk med medeltida förlagor. Alla kan inte vara experter, förstås, men lite historieintresse bör man väl ändå ha om man ger sig ut på historiska marknader?

Jag håller nog inte riktigt med om att det blir begränsat med en 1600-talsmarknad, även om jag förstår vart du vill komma. Medeltiden är en lång period och 1600-talet är bara 100 år, men jag tror ändå att det är fullt genomförbart att ha vettiga marknader med tidstypisk underhållning och annat från den perioden. När Stockholm fyllde 750 år för några år sen var det ju ett himla partaj med klädslar och hantverkare från i princip hela tidsspannet. Det var rätt kul, faktiskt, nåt jag hoppas dyker upp fler gånger. (Innan stan fyller 800 år!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/3/09, 10:45 AM
#9

#2 det finns en renässansmarknad, ingen karneval eller comedia  d'arte men massvis med fina (underbara fantastiska) kläder och tidstypsikt hantverk.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/3/09, 11:03 AM
#10

#9 Ja, jo, EN! Cool Det borde finnas massor!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/3/09, 11:04 AM
#11

#10 Absolut!

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/3/09, 11:10 AM
#12

#11 Jag har god lust att starta en själv, kanske en blandning mellan medeltid och renässans. Typ fokus på medeltiden en dag och fokus på renässansen nästa eller så. Som experiment för att se om det bär sig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: