Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2073 ggr
Anthka
2009-02-10 13:44

Siden

Skapar en ny tråd istället.

Jag har planer på att sy mig en sidenklänning till sommaren, men vilken typ av siden är bäst att använda och var införskaffar man sig den till en billig penning?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-02-10 13:58
#1

Vill man ha billig siden får man åka utomlands, eller skaffa kompisar som åker utomlands ibland. Flört

Jag köpte det mesta av min siden i Thailand för 40:- per meter, bra kvalitet och lyster. I Sverige får man räkna med 100:- per meter och uppåt på de flesta ställen.

Kvaliteten är svår att förklara i ord, men för klädsömnad skulle jag välja ganska tjockt siden, som inte är särskilt genomskinligt. (Sånt siden är mer lämpligt för slöjor och "puffar" i renässanskläder m.m.) Det finns många olika tjocklekar, men ett tyg med ett lyster som man själv gillar och som inte känns lika tunnt som en plastpåse funkar bra till kläder. Man kan prova att dra lite i ena änden på tyget och se om trådarna lätt särar på sig. Gör de inte det så är det schysst kvalitet.

Thaisiden har ofta svarta och guldfärgade trådar i varpen, som syns först när man klipper i tyget. Det är inget att vara rädd för, det kommer inte synas på plagget så länge man inte lämnar några råa kanter.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-10 14:03
#2

Råsiden, eller dupion? Eller siden med annan struktur?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-10 14:14
#3

#2 Den siden jag har nu är varken eller. Jag har använt dupionsiden en gång och den är trevlig, men har en ganska grov yta, lite som linne. Råsiden har ingen lyster, så som yttertyg är den tråkig.

Min siden är helt slät, man ser inga grova trådar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-10 14:21
#4

Korps råsiden har förvånansvärt mycket lyster, men med grova trådar i. Hur medeltidsmodes dupionsiden (thai) är vet jag inte men av bilderna att dömma ser det ut som den är mattare.

Hm, detta tål att tänka på, jag har räknat ut att jag behöver ca 5m (av tre olika fäger) vilket gör att priset blir ganska högt…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-10 14:33
#5

#4 Glöm inte att siden ofta bara är 90 till 120 cm breda…

Mitt thaisiden har mycket lyster men det syns inte på bilder. Det blir sällan bra med blixt, har jag märkt.

Vad ska du sy?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-10 14:40
#6

# 5 Jo tack det har jag sett, 5 meter baserar på att tyget är 140 brett (jag har sett siden som är så brett) blir det smalare så blir det *sucka* ännu mer tyg

Jag har lite lösa planer på en heraldisk klänning. Både mitt och sambons vapen gick igenom i förening och det skulle vara så kul att göra någonting pråligt av det.
Men nu när jag suttit och ögnat igenom historiska världar verkar det som om de heraldiska klänningarna som syns på bilder inte har något belägg i verkliga livet, de är bara identifierings kläder… *mutter*

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-02-10 14:42
#7
#6 Vad har de för förklaring till att man avbildade heraldiska klänningar om de inte fanns på riktigt? (Nån bugg gör min text fet!) Vad grundar de uttalandet på, kort sagt?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-10 14:47
#8

#7 det grundar sig på att det inte finns några fynd eller spår i testamenten, eller skriftliga spår över huvudtaget av de heraldiska klänningarna. Å andra sida så säger de inte att det inte fanns, de påpekar bara att det inte finns några tydliga bevis.

http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=311 här är själva diskussionen

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-10 14:54
#9

#8 Hmpf… Det finns nog mycket som är baserat på avildningar men som inte har dykt upp i skrift eller faktiska fynd, skulle jag tro. Oskyldig Var och en blir väl salig på sin övertygelse, men jag ser inget fel i att ha en heraldisk outfit.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-10 15:02
#10

# 9 det har du rätt i, ibland säger de emot sig själva på det där forumet…

Får se hur jag gör, det är ju ett tag kvar till säsongstart (tänkte försöka få med klänningen till ekenäs). Just nu blev jag lite nyfiken på vad en "semee" var för någonting.

Problemet ligger nog i att de heraldiska klänningarna är så pråliga och lite kontroversiella. Det är ganska lätt att knåpa ihop en fyndbaserad modell med en bild i ett manuskrip sålänge klänningen är enfärgad eller mi-parti. Det verkar som om det blir mer brännande ju mer mulitfärgade kläderna blir.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-02-10 15:10
#11

#10 en moy-bog i mi-prati med broderad heraldik på :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-02-10 15:21
#12

#11 är det de som är semee? Underbart, det är ju det jag vill göra Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-02-10 15:24
#13

#12 semee? aldrig hört förut… o jag menade ju givetvis mi-PARTI inte prati ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2009-02-10 15:31
#14

#13 nej det hade inte jag heller, så nu är jag på jakt efter någon som vet vad det är.

Men det var en Mi-parti jag tänkt mig från början (innan jag hittade tråden på historiska världar med ett gäng varnande pekfingrar i)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-02-10 15:34
#15

#14 fast inne på HV så är det litet klubben för inbördes beundran ibland. Många vet-bästare men också många med genuin kunskap, men det är svårt att sålla dem från varandra… Därför håller jag en relativt låg profil där… Sällan jag diskuterar något där längre…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-02-10 15:48
#16

#15 jag använder det mest som referens för saker jag är osäker över. Självklart lite beroende på vem som skriver, som du säger är det en blandning av "jag vet bäst" och människor som faktiskt har kunskaperna.

Det varnande pekfingret i det här fallet kommer dessvärre från en av de med genuina kunskaper.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Spejare
2009-02-10 17:37
#17

Kommer åka till kina kina land om en vecka eller 2 ska köpa mitt siden där för kanske 10-20 kr per meter med väldigt bra kvalitetGuld i mun

Ahnna
2009-02-11 11:48
#18

#17 Hur skulle det kännas om du fick lite beställningar från mig med dig? Skrattande Skrattande Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-11 11:56
#19

#16 Var man inte med då det begav sig så anser jag att man inte kan säga vad som verkligen stämmer om nu fynden saknas. Bara för att de aldrig har hittats behöver ju inte det betyda att de aldrig har existerat. Finns de avbildade i målningar och kopparstick m.m. så måste det ju finnas en anledning till det. Men det kanske HV's forum också har svar på?

Det jag vet om heraldiska klänningar (så som de har avbildats) är att de oftast var gjorda i mi-parti eller kvadrerade (eftersom gifta damer ofta hade minst två sköldar - sin fars och sin mans) och proportionerna på motivet blir medvetet väldigt fel. Jämför med Herbert Norris kiss på sidan 332 i Medieval Costume And Fashion ni som har den; där är en mi-parti avbildad med en fisk på ena sidan, som har huvudet uppe på höften på damen och stjärten ända nere vid marken. Huvudet är väldigt litet för att passa i det fältet på klänningen och stjärten är väldigt stor för att fylla ut nederkanten på samma fält, som ju är ganska koniskt format. (Svårt att förklara för er som saknar bild.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-11 12:17
#20

#19 HV förklara det med att heraldska kläder (klänningar) i kopparstick och avbildningar är igenkänningstecken. För att vem som hellst (även den analfabete bonden) ska kunna se vem som är avbildad har man gjort kläderna/klänningarna i den avbildade personens heraldriska vapen.

Det är en av norrisklänningarna jag fasnade för. Glad Och efter vad man ser i Norris så verkar de bara vara kvadraderade. Hans och hennes (hennes fars) vapen på framsidan och hans och hennes (hennes fars) vapen på baksidan.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-02-11 12:41
#21

#20 Frågan är ju vad HV baserar det uttalandet på, som sagt. VEM har sagt att det bara var som igenkänningstecken? VARFÖR skulle det bara vara det? All heraldik handlar ju om att känna igen folk, det var ju därför heraldiska regler uppstod och var så lika som möjligt överallt.

Jag vet inte riktigt vad man ska kalla de där klänningarna, för kvadrerad betyder 4-delad (alltså 4 färgfält sett framifrån) och mi-parti betyder egentligen att hela vänstersidan (fram och bak) är i en färg och hela högersidan är i en annan färg. Men Norris klänningar är ju 4-delade runt om, eller hur man ska säga. T.ex. svart på höger sida fram, vitt på vänster sida fram, vitt på höger sida bak och svart på vänster sida bak. Vad heter det?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-11 12:49
#22

#21, En av de som gjort uttalandet är otroligt kunnig i området (fru Andersson). Hade det varit någon annan så skulle jag nog struntat i det men hon har forskat och skrivit avhandlingar på temat.

Det har du rätt i, tja heraldisk klänning i poly- mi-parti? (ännu en vild gissning, tror inte de har något namn egentligen)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-11 12:56
#23

#22 Det vore intressant att få höra HUR fru Andersson har kommit fram till att det BARA var för igenkännandet som man avbildade såna klänningar. Jag, som den skeptiker jag är, nöjer mig inte med att det inte finns några fynd, utan ska man göra såna uttalanden så vill jag se skriftligt bevis i brev eller böcker eller dylikt från nämnd tidsperiod.

Men som jag skrev förut, jag ser inga problem med att ha en heraldisk dräkt om man vill ha det - de finns i målningar och det är ju trots allt målningar och andra avbildningar som ligger till grund för många av våra återskapanden. Man vet aldrig hur mycket friheter konstnärerna har tagit sig, så det går aldrig att lita på dem till 100%. Men ska man dissa vissa avbildningar så är det nog dags att börja granska samtliga och ta reda på vad som stämmer och inte - om man vill vara sån, alltså. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-11 13:07
#24

# 23 Det verkar som om det är frågan om att det inte finns fynd som styrker att de har funnits, medan det å andra sidan inte finns fynd som styrker att de inte har funnits (och så en längre harang om att man kanske ska satsa på sådant som är belagt finns)

Historikern i mig tycker det låter vettigt att ta alla uttalanden med en nypa salt, och satsa på sådant som vi vet med säkerhet har funnits.

Å andra sidan har både mitt och sambons vapen gått igenom och jag vill nog gärna ha en sådan. Så kan jag få tag på bra tyg blir det nog en i alla fall till festliga tillfällen under 1300-talet Flört.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-11 13:09
#25

#24 Ja, alla gör ju som de själva vill, självklart. Glad

Hur ser ditt vapen ut då? Bilder! Bilder! Bilder! Vilka färger på tyg söker du?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-11 13:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#25, jag har gått med i fågelparaden. Har inga planer på att börja rida och tyckte därför att jag inte behövde ta hänsyn till att det redan finns ett dussin fåglar.

Rött, (klarrött eller lite mörkare), gult (klart eller lejonfärgat) och svart.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-11 13:21
#27

#26 Svalor, på min ära! Finns det någon speciell anledning eller tycker du bara om fåglar? (Alltså, heter du nåt med svala eller har svalor någon del i ditt liv?) Det verkar som att många i NK vill ha silver eller någon pippi i sin sköld… Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: