Annons:
Etikettallmänt
Läst 3656 ggr
Ahnna
2009-03-02 22:41

Övrigt historieintresse?

Jag är ganska mycket "allätare" när det gäller historia mellan 500-talet och det tidiga 1900-talet. Men hur är det för er andra som diggar medeltiden? Är det bara det som gäller eller funkar andra tidsåldrar också?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
2009-03-02 22:45
#1

För mig går mitt intresse rent klädmässigt från forntid till 1800-talets slut. Modernism är inget för mig. samma gäller ren historia också.

1900-talet och framåt kan jag nog nästan spy på, förintelsen var hemsk och även alla andra krig då men det är så ut tjatat!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

[trollduva]
2009-03-02 22:46
#2

jag är även intreserad av snapphanar och skånes historia(bor i skåne)

Ahnna
2009-03-02 22:47
#3

#1 Kommer vi så långt som till förintelsen så har mitt historieintresse också svalnat, jag menade främst perioden 1900-1920 ungefär. Dräktmässigt fanns det en hel del vackert på den tiden!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-03-02 22:50
#4

#3

Det kan jag hålla med om, även om det är svalar hos mig just den tiden. Har tragglat dräkthistoria och lärarna gillar 1900-talet av någon anledning :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-03-02 22:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vem kan motstå en sånhär kreation, liksom? Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-03-02 22:52
#6

#4 Det kan jag förstå. Jag har sett många som gått tillskärarakademins utbildning som sytt 1700-, 1800- och 1900-talskläder, sällan något äldre.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
2009-03-02 22:57
#7

#6

men det där modet börjar ju på 1800-talet så man behöver inte klampa över i 1900 :)

Men Tornyrer gillar jag, har två mönster hemma som är bra!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-03-02 23:02
#8

#7 Nejdå, det vet jag. Jag menade inte att det var 1900-talsmode. Men en bra bit ifrån medeltiden!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2009-03-03 09:04
#9

För mig finns det ingen bakre gräns men framåt går väl gränsen ungefär vid skråväsendets upphörande. Jah vill därför ha föremål som är antika och jag hävdar att gränsen fortfarnde går där för att kalla ett föremål för antikt. En del kulturhistoriska företeelser fortsätter ju lite längre. När det gäller gamla växter vill jag dra gränsen till före första världskriget. Mina intressen är ju nästan bara allmogekultur. När det gäller allmän historia går väl gränsen ungefär vid tysk-franska kriget och före Jugend stilen.

Anthka
2009-03-03 10:32
#10

Jag hoppar hejvilt mellan medeltid och förra sekelskiftet. Men absoluta favoriten, är den Oscarianska tiden och fram t.o.m 1913 (+ 1919-1929).

#5 jag kan absolut inte motstå en vacker turnyr. Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-03-03 10:46
#11

#10 Någon dag ska jag orka sy en! Det är mest krinolinen som gör att jag inte har kommer till skott, för jag hatar allt spåpill med saker som ändå inte syns! Jag vill komma igång och skapa utsidan så fort som möjligt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-03-03 10:51
#12

#11 det ligger på min "att sy" lista också. Krinolinen och Turnyren har jag inga problem med men korsetten… Där blir det värre.

Först ska renässanskläderna skapas, om jag börjar med en enkel korsett (och krinolin) så kanske det blir lättare när jag ska sy 1800-tals modellerna.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-03-03 10:55
#13

#12 Korsetten är en piece of cake i jämförelse! Glad Nemas problemas, bara raksöm och lite snörhål…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-03-03 10:57
#14

#13 det är mer än så, korsettstålet ska in, på rätt plats och i rätt vinkel… Krinolinen är en stor kjol med tunnband i, inga problem alls.Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-03-03 11:04
#15

#14 Korsetter behärskar jag, så jag har ett förslag! Du syr krinoliner och turnyrer, jag syr korsetter! Sen kan vi båda fokusera på det viktigaste; KLÄNNINGARNA! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-03-03 11:42
#16

Jag har sytt både tornyrer och korsetter och tycker inte att tornyren är särskillt svårare. Jag har sytt en modell som stoppas upp med vadd, inte en stålställning som vissa modeller är.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-03-03 11:45
#17

#16 Är det en "äkta" modell eller bara en modern lösning för att slippa sy en turnyr? Jag vill ha äkta, om jag bara orkar fippla med det nån dag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-03-03 11:50
#18

Den tornyr jag sytt är denna:

http://www.lafnmoon.com/petti.htm

och efter lite googlande så kanjag säga att det är äkta ja. Det är en lite lättara variant att bära och sitta i men ändå ger rätt form på bakdelen :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-03-03 12:16
#19

#18 Det låter bra! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ianna
2009-03-03 12:32
#20

Åh, vad ni är duktiga! Själv har jag "tummen mitt i handen" när det gäller att sy.

Annars är vikingatiden mitt stora intresse och medeltiden förståss.

Annons:
niare
2009-03-03 12:34
#21

medeltid kommer främst efter det ligger 1700-talet och sedan sten och järnåldern jobbat med barn just med de två sistnämda åldrarna väldigt intressant

Ahnna
2009-03-03 12:50
#22

#20 Vill du veta en hemlis? Det har jag också! Men jag syr ändå. Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-03-03 13:13
#23

#18, det där är en äkta modell ja. Vilken trevlig liten sida Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-03-03 14:18
#24

#23

Ja visst är det! Jag rekommenderar dem varmt. har köpt fler av deras mönster. Korsettmönstren är helt okej!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-03-03 14:49
#25

1700-talskläder och 1800-talskläder är väldigt spännande det också… Är ju helt såld på tex kläderna i en vampyrs bekännelse… *dånar*

korsetter är farligt vackra plagg, och väldigt intressanta att bära en hel dag också.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-03-03 17:39
#26

#24 Är deras mönster lätta att förstå?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-03-03 17:55
#27

#26

Ja, jag tycker det

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Anco
2009-03-03 22:35
#28

Jag gillar historia i största allmänhet och medeltiden i synnerhet.
Läser en hel del både faktaböcker och romaner om historisk tid, helst då svenska historiska romaner.

Snapphanetiden är också något jag gärna begraver mig i då jag bor mitt i Snapphanebygden i Östra Göinge sedan 3 år tillbaka :)

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ahnna
2009-03-03 22:40
#29

#28 Exakt vilken tid är snapphanetiden?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anco
2009-03-03 22:52
#30

1600-talet samt främst 1675-79 då skånska kriget.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ahnna
2009-03-03 22:58
#31

#30 Ah. Jag är rätt dålig på den perioden. Skäms

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-03-03 23:16
#32

#25

När man har korsett ska man börja att använda den korta perioder och inte helt ihop snörd. Man måste vänja kroppen vid det.

Percis som att gå-in ett par skor, fötterna måste vänja sig.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-03-03 23:48
#33

#32 jag använde min korsett dagligen under nästan ett års tid innan jag blev för tjock för den pga depression och dålig kosthållning. onda cirklar är ingen höjdare.

Jag snörde in kanske 5-8 gånger per dag, och det var 15-20 cm minskning av midjemåttet, var inne på tightlacing ett tag men tröttna rätt fort när mina ryggmuskler krampade. Det är ett udnerbart plagg, ska köpa en ny sedan, en underbust, och så har jag planer på att gå en kurs för att lära mig sy dem själv också.

En konfektionssydd underbust kan inte störa ens kropp lika mycket som en konfektionssydd overbust gör. de absolut bästa korsetterna är ju de som sys efter ens egen kropp.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-03-03 23:52
#34

#33

Anledningen till att man ska snöra in lite åt gången i flera veckor är just för att slippa muskelkramp. Sen är det jätteviktigt att träna sin rygg varje dag om man planerar att ha korsett dagligen, eller så använder man det resten av livet typ 24/7..

Min stora passion när det gäller kläder är just korsetter, har sytt en del och har ton med olika mönster och modeller allt från ca 1400 till 1900 :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
2009-03-04 10:25
#35

#33 Korsettens syfte historiskt sett, innan dagens tight-lacing dök upp, var ju inte att dra ihop kroppen till max utan att ge överkroppen en slät, konisk form. På 1500-talet skulle bysten inte ens klämmas ihop det minsta lilla, utan sitta helt bekvämt. Framåt 1700-talet har jag för mig att korsetterna även skulle skapa ett "vackert dekolletage", men fortfarande utan att bäraren blir deformerad. (Fyrkantig höft var inte poppis!) Många som sysslar med modern tight-lacing har ju en stor bula nedanför naveln, dit alla inälvor och annat har samlats… *kräksmiley*

Visst snörde man ihop midjorna på 1600- och 1700-talen, det finns det ju åtskilliga klänningsbevis för, men det är från kvinnor som bar korsett från tidiga år och hela livet igenom. Att börja bära korsett dagligen i vuxen ålder innebär såklart en helt annan påfrestning på kroppen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Vargen-J]
2009-03-05 13:14
#36

Det är nåt med 1700-talet och 1800-talet som fascinerar mej Glad
Allt som har med historia att göra runt dom epokerna får mej att vilja vara tillbaks på den tiden Skrattande

Halvdansken
2009-03-05 13:50
#37

#36. Om du inte tillhör en adelssläkt eller du är präst, så läs Vävarnas Barn av Fogelström. Så ser du i vilken verkighet du levt. Hade du bott på landet och din släkt inte varit storbonde, så hade du vari mer eller mindre livegen.

Men det skulle vara intressant att åka dit på en tidsresa. Jag är mycket intresserad av den tiden, just för att det inte är så jättelängesen, men förhållandena för "vanligt folk" var så miserabla.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Vargen-J]
2009-03-05 13:55
#38

#37
Jag kommer från en bondesläkt så adlig är jag inte Flört
Det är inte svensk historia som fascinerar mej så, även om den också har sin charm, utan det är Amerikas 1700- och 1800-tal som jag fascineras mycket av :)

Ahnna
2009-03-05 14:15
#39

#38 Det är minst sagt en intressant tid, 1600-1900 i Nordamerika. Glad Det var så mycket som hände, som blivit så bra dokumenterat i och med till exempel häxprocesserna, författarna, vetenskapsmännen, inbördeskriget, krig mellan infödingar och européer, krig mellan engelsmän och fransmän, m.m., m.m. Australien koloniserades under ungefär samma tid, men där hände inte lika mycket som återges i bokform idag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Halvdansken
2009-03-05 14:16
#40

Puha! Vagnstågen över prärien och det där? Det var säkert spännande, och otroligt hårt.

Har du läst utvandrar-serien? Jag blir stum av beundran för alla dessa Karl-Oskar och Kristinor som vågade, och klarade det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ahnna
2009-03-05 14:21
#41

#40 Nej, jag har inte läst den, men jag har läst väldigt mycket annat om folk som flyttade till Amerika, indianer och cowboys, livet i Salem innan och efter häxprocessen, ponnyexpressen, m.m.

USA må sakna medeltida historia, men den korta historia de faktiskt har är extremt händelserik! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
[Vargen-J]
2009-03-05 14:31
#42

#39
Ja, en av dom mest spännande perioderna i amerikas historia anser jag Glad

#40
Japp, allt det där Flört
Har inte läst den, men vi blev tvingade i högstadiet att se hela filmatiseringen av våran svenska lärare. Snacka om att jag blev arg när dom hängde några ur urbefolkningen och resten av klassen skrek att det var rätt Skrikandes
Jag blev så jävla arg att jag helt stängde resten av filmen ute och var kokande arg hela vägen hem den dagen.

Anthka
2009-03-05 15:38
#43

#37, jag håller inte alls med dig om mer eller mindre livegna bönder under 1700-talet (eller 1800-talet).

Har du läst Lars Widdings "sorunda svit"? Den skildrar både högt folk och lågt folk, alla rellativt fria. Även om torparen gjorde dagsverken åt herrgården betyder det inte att han är mer eller mindre livegen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Halvdansken
2009-03-05 15:45
#44

#43 det skiljer nog från plats tillplats. I Skåne var vilkoren hårda för de danska bönderna, och det följde med när vi blev svenskar.

Men torpen låg många gånger på herrgårdens mark, eller arrenderades på livstid. Några pengar hade de inte, och ofta hade de så mycket jobb på godset att de knappt hann med sin egen mark.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anthka
2009-03-05 15:48
#45

#44 Arrendetiden skiljde sig nog åt från plats till plats, liksom arbetstiden på godset.

Sedan är det ju lätt att bara "ta över" livegenskap, de kolonier som Svenskarna hade i baltikum innefattade riktig livegenskap, någonting som inte förekom i hemlandet men som man "tog över" eftersom det förekom i landet där kolonin låg.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Bjornen
2009-03-05 17:15
#46

Träldom avskaffades i vårt land under medeltiden, men ändå fanns det slavar fortfarande under 1800-talet anställda av svenskar.

h00jff
2009-03-24 23:19
#47

Jag tycker att all historia är intressant, inte bara medeltid. Dock så är jag inte så intresserad av krigshistoria, tycker mest att det är hemskt! Tyvärr består ju historia i mångt och mycket av krig! Det är väldigt intressant att läsa om hur människor levt under olika tidsperioder. Är även intresserad i annat än svensk historia, gillar exempelvis det gamla Egypten jättemycket!

Ahnna
2009-03-25 10:03
#48

#47 Måste hålla med dig, i skolan läste vi "historia" men det enda vi läste om var döda kungar och deras krig. För mig är inte det en komplett historieutbildning, särskilt inte eftersom den var så undermåligt kosntruerad att jag idag inte har en aning om vad Nordens kungar hette eller i vilken ordning de regerade. Eller vilka krig var och en utkämpade. Jag har ett enda minne av att vi läste om livet på medeltiden i största allmänhet och det är den lektionen jag minns bäst av alla historielektioner genom hela grundskolan och gymnasiet! Glad

Säger det nåt om skolans historieutbildning? Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-03-25 10:26
#49

#48 historieundervisningen har förändrats sedan dess att vi gick i skolan, idag läser man mycket mer övergripande historia och inte bara politisk (politisk historia = krig och kungar).

När jag läste på högstadiet/gymnaiet hade vi "historia" vilket i realiteten var politisk historia, men sedan läste vi ekonomisk historia en period, konsthistoria en period och regelbundet litterturhistoria…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-03-25 10:29
#50

#49 När jag gick ut gymnasiet 2002 var det fortfarande väldigt dålig undervisning. Det enda man skulle plugga var årtal, namn och platser. Och försöka sätta ihop dem med varandra… Obestämd Jag hoppas verkligen att årskurs 1-9 får en bättre historieutbildning nuförtiden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-03-25 10:35
#51

#50 det får de, tro mig de får mycket bättre undervisning.

Jag gick ut gymnasiet 2003, så större delen av min historia undervisning var krig, kungar, nya länder, krig

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-03-25 10:43
#52

#51 Fick du lära dig nya länder?! Förvånad Det fick inte jag. Jag fick lära mig att världen har 6 världsdelar, men ungarna nuförtiden snackar om 7 och mina äldre vänner pratar om 5. Jag visste inte att det fortfarande ploppade upp nya kontinenter… Oskyldig Och dessutom heter det inte "Ryssland", det heter Sovjetunionen enligt min grundskola! (Ja, vi hade lastgamla kartböcker!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2009-03-25 11:26
#53

Egentligen är det nu Ryska federationen som består av 89 administrataiva enheter varav 21 är republiker med egna flaggor.

Anthka
2009-03-25 11:40
#54

#51 japp, det bidde krig, poppade upp nya länder, bidde krig igen osv… Mycket förvirrande.

Det hette Ryssland enlig lärarna och sovjetunionen enligt böckerna, vilket gjorde att vi (till vår stora glädje) fick riva ur och stryka över delar i läroböckerna (varför köpa in korrekta böcker när man kan rätta de själv Flört)

vi hade sex världsdelar, och de elever jag undervisade 2006 hade också sex världsdelar (däremot hade australien bytt namn till oceanien). Det har alltså poppat upp en ny världsdel sedan 2006?!Förvånad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-03-25 12:56
#55

#54 Pja, jag fattar ingenting själv, har ingen aning om det verkligen är 7 eller 6 världsdelar nu. Men när jag var barn (8-9 år) hörde Australien till Oceanien, så det är inte särskilt nytt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Bjornen
2009-03-25 13:16
#56

Antarktis är ju en ny världsdel sedan man upptäckte att det fanns land under isen. Amerika har väl också delats i två världsdelar. Efter Panamakanalen ?

Ahnna
2009-03-25 13:39
#57

Jag fick lära mig:

Europa
Nordamerika
Sydamerika
Afrika
Asien
Oceanien

Det som har tillkommit är alltså:

Antarktis

Fler?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-03-25 14:13
#58

#55/57

Jag fick lära mig (vid 10-12 års ålder) att Australien var en kontinent. Numera heter det tydligen Oceanien (där Australien och alla småöar runtomkring ingår)

Listan jag lärde mig i grundskolan är:

Europa
Asien
Afrika
Amerika (inget nord- eller syd- här inte)
Australien
Antarktis

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-03-26 10:30
#59

#58 Haha! Tungan ute Vad mysko att det kan vara så olika på olika skolor!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2009-03-26 11:38
#60

Inte minns jag vad vi lärde oss eller skulle lära oss i skolan heller. Redan då läste jag mycket faktaböcker och vad jag lärde mig i skolsalen eller hemma ur någon bok har jag ingen aning om. Jag tror nog jag lärde mig mera ur andra böcker än skolböckerna. Sedan kan det ju bero på åldern på böckerna.

Halvdansken
2009-03-26 15:35
#61

#58. Småöar… säg inte det till en Nya Zealändare…

Själv är jag intresserad av 1a världskriget. Ett krig som startade och slutade av ganska oförklarliga grunder, men som var otroligt grymt.

Jag hade 2a i historia i skolan, det var vansinnigt tråkigt med kungar och årtal.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anthka
2009-03-26 16:14
#62

#60 jag vet vad vi skulle ha lärt oss i skolan eftersom jag läser till lärare Flört

#61 det är fler öar än bara Nya Zealand, alla små (och större öar) ut till och med Hawaii och Polynesien  tillhör "kontinenten" ocianinen

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
PogoPedagog
2009-03-26 20:11
#63

Jag skulle skriva om mongoliet i högstadiet, det gick inte att hitta något om det. Tillslut hittade jag en bok, från 1952! Dessutom fick vi alltid se på PogoPedagog-produktioner från 70-80talet:P

Om man går i gymnasiet skulle jag vilja rekommendera idé/kulturhistoria, då läser man historia men mer ur ett filosofiskt och mänskligt perspektiv, hmm, svårt att förklara men mer hur allt hänger ihop och hur människor tänkte under olika tider.  Det var en väldigt bra o rolig kurs, kan iofs bero på läraren.

Halvdansken
2009-03-27 09:42
#64

#62. Jodå jag vet. Jag har bott i NZ och de skulle inte uppskatta att bli betraktade som "småöar". Det är ju ändå på storlek med UK.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anthka
2009-03-27 10:27
#65

#63 Det mesta beror på läraren Flört Med rätt lärare kan även vanliga historiekursen på gymnasiet få ett kulturellt eller mänskligt perspektiv.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: