Annons:
Etikettallmänt
Läst 2764 ggr
AutumnWicca
3/3/09, 11:45 AM

Hur gör man med djur!?

Ni som har husdjur,

Brukar ni ta med er era husdjur när ni åker på evenemang eller dylikt?

Hur löser ni sådant som koppel, burar eller liknande?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
3/3/09, 11:47 AM
#1

Jag har haft hundarna med ett par gånger, men jag gillar det inte. Dels blir de ju sittande fastbundna länge om dagarna och dels blir det varmt och uschligt… Samt att jag ofta har hästen med mig och inte behöver extra ansvar att tänka på mellan tornerspelen och timmarna i försäljningstältet. Så jag har helst inga hundr med.

Jag har sett en katt som fick följa med på evenemang en gång, den satt fastkopplad i ett tält. (Den kunde gå ut utanför.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
3/3/09, 11:52 AM
#2

#1

Men hur gör du med hästarna då? Bor de i transporten?

Har också sett en katt, fast på en medeltidsmarknad. Den verkade tycka det var skoj :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

niare
3/3/09, 12:08 PM
#3

jag har inte haft med mig hunden, mkt folk det blir varmt mm, hästen däriemot har jag gjort en liten hage till på sommaren å se till att den ha mkt vatten när de e varmt

LinaN
3/3/09, 12:09 PM
#4

På de marknader jag åkt på har jag aldrig haft egna djur med mig. Men jag har stött på katter, hundar och illrar! (<3)

Vår nuvarande hund tror inte jag är bra att ta med på marknader, han är gammal och har börjat lägga sig till med vaktighet, både hemma och ute på promenader. Om någon är helt svartklädd och kommer gående så reser han ragg och går till "attack" dvs skäller och hoppar. Men å andra sidan så gör han så mot mörkhyade personer med, det är något med att de är tysta, och mörka som han reagerar emot. Så han får åka till svärmor när vi åker iväg.

Katten skulle jag inte kunna ha med mig heller, han har ett sånt ego som vida överstig hans befogenheter, han kan inte uppföra sig i sele, utan sitter han bunden förlänge så klurar han sig ur selen, och jag har provat flera olika typers sele så det är kört. Vi provade ju att sätta honom i sele i svärmors trädgård förra sommaren, det funkade 20 minuter sen nästa gång man titta så strosa katten genom trädgårdslandet…

Hästen har ännu inte fått följa med. Men kommer göra så i framtiden, till tex foteviken, men då ska ajg kolla över möjligheterna med ridskolan som ligger vägg i vägg med fote om huruvida jag kan hyra en av deras frimärkshagar så han slipper vara inne på området hela tiden.

Hundarna som jag sett på fote är av varierande karaktär, där är en som alltid går lös, och hon tillhör ju då byhövdningen o han bor ju där nästan i direkt anslutning utanför området så hunden hon brukar ju strosa där året om, och hon VET att hon äger området. Alla andra hundar ska hållas kopplade. För ett tag sedan vart där en hund som hamna i slagsmål med den här tiken som bor där på området. Inget allvarligt men det blev blodvite. Men då vart det en hund som slitit sig från sitt marknadsstånd inne på området.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/3/09, 12:23 PM
#5

Hästarna bor i små hagar eller fållor. (Lite beroende på hur mycket utrymme som finns.) De har det nog bekvämast av alla tror jag, förutsatt att de har skugga, mat och vatten.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/3/09, 1:11 PM
#6

Vi lämnar vår virvelvind (katt) till svärföräldrarna som också har katter. Om svärföräldrarna följer med på evenemnaget så skaffar vi kattvakt till alla katterna på ett ställe. På så sätt har de sällskap av varandra.

Vi skulle aldrig kunna ta med katten, även om det vore mysigt. Han tycker inte om att sitta fast eller vara instängd längre stunder. Han har inte klurat sig ur selen utan protestjamar högt och ljudligt om han sitter fast längre än två minuter….

Hästen däremot bor som #5 påpekar i en liten hage. Hon håller sig där eftersom resten av "flocken" (dvs de andra riddarnas hästar) finns i närheten. Sålänge hon har vatten, sällskap och framför allt mat så trivs hon utmärkt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
AutumnWicca
3/3/09, 2:16 PM
#7

Hästar verkar ju nästan vara det minst komplicerade trots att det är så stora… Mycket intressant!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
3/3/09, 2:46 PM
#8

#7 hästar är väldigt lätta faktiskt, de nöjer sig sålänge de har mat o vatten. Sen om de står i en orkan eller på ett vindstilla fält skiter de i, sålänge de har mat ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
3/3/09, 3:06 PM
#9

#8 så sant så sant. Skrattande Allting fixas med mat, från sprutor till lastning i transport.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Salo
3/3/09, 3:16 PM
#10

Jag tar bara med hästen som då bor i nån hage eller box som finns på plats, beroende på om det bara är över dan eller flera dagar. Katterna vill inte följa med. Däremot har jag faktiskt funderat på att ta med några höns som "utsmyckning". Tror inte de skulle klaga om de hade en liten plätt att picka på, fast i bur då. Vore riktigt mysigt och mer levande.

LinaN
3/3/09, 3:39 PM
#11

#10 det där känner jag med. Om jag hade haft höns, så hade man kunnat plocka med dem. kanske en 3-4 stycken. Har för mig att man får inte tjudra fäderfä, men man får sätta snöre på dem.

Alltså sätta en rem om ett ben om kanske 1 m. Förutsatt att remmen inte åsamkar benet/djuret skada. För då kan man ju låta dem ströva rätt fritt förutsatt hur området ser ut. ska man fånga in dem, är det bara att komma 1 m från dem o ställa sig på snörstumpen. jag TROR det är tillåtet, har inte kollat upp det.

Alternativet är att ha riiiiiktigt tama hönor som kommer när man ropar. :D

eller så vingklipper man dem så de inte kan flyga och sen har man dem i en öppen "hage".

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[trollduva]
3/3/09, 4:42 PM
#12

ända djuret jag har med mig är hästen,som står i hage eller box,dom som har hund med sig brukar ha hunden i sitt tält när dom inte kan ha med sig den,tex under tornerspelen,tror inte att jag har sett några andra djur på marknaderna

Ahnna
3/3/09, 5:42 PM
#13

#9 Ehum… Nej! Obestämd Min ädla springare har på sistone blivit svår att lasta och hon bryr sig inte ett uns om mat i det sammanhanget. Hon bara SKA inte gå in. Ingen rädsla, bara attityd. (Det var lite halt på rampen en gång i mitten på februari och nu passar det inte för en fin dam att gå på en hal ramp längre. Hon går upp med framhovarna och sen står hon och beundrar utsikten i en timme…)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Tzatu
3/3/09, 7:04 PM
#14

Jag har haft med min ena iller Tequila ett par gånger. Då har jag haft henne i sele, men om det är för mycket folk så har jag henne i famnen så att ingen trampar på henne, eller i en liten väska som jag sytt till henne. Hon sover mest så hon är ganska belåten med att bara ligga på min arm medan jag knatar runt. Mat och vatten har jag alltid på mig om jag inte har något tält att ha bur i.

Anthka
3/3/09, 8:16 PM
#15

#13 det är fördelen med vår travande tös, mat är favoriten (näst efter husse). Allting kan lösas med en morot, ett äpple eller kraftfoder. Eller för den delen en tom hink, det kan ju vara mat i den….. Flört

Nu har jag lärt mig att hålla henne i ett kort och fast grimmskaft om jag går någonstans med henne. Förra året på ekenäs slet hon sig nästan från mig för att komma bort till silverbocken och hennes mathinkar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/3/09, 8:36 PM
#16

#15 Kallblod är i en klass för sig! Bara mat, mat, mat…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tomteslakt
3/3/09, 8:48 PM
#17

#13 ja, hon står där hon står om det finns mat och husrum och vatten..annars brukar jag ta med min sambo ut också..hon är också ganska lätt skött, en liten kram här å där och lite choklad..sen är hon nöjd Tyst..eeh eeh

Ahnna
3/3/09, 8:55 PM
#18

#17 Räknar du henne till djuren?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/3/09, 9:00 PM
#19

#18 vill den där riddaren ha packhjälp, syhjälp, några vapen under spel (kort sagt, ha kvar sin alltiallo) så krävs det mycket mer än bara en kram och lite choklad… *mutter morr*

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
3/3/09, 9:25 PM
#20

#19

är det du som är "djuret" alltså?

hemma hos mig är det jag som kallar fästmannen för husdjur Skrattande

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Anthka
3/3/09, 9:30 PM
#21

#20 om man får tro min sambo så, japp

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
3/3/09, 9:38 PM
#22
#21

hum, jag skulle verkligen börja kalla honom något liknande till baka, eller helt enkelt sluta hjälpa honom.. ;)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
3/3/09, 9:46 PM
#23

#22 Det är just nu en väldigt lockade idé.. Att sluta hjälpa honomFlört

(inte så mycket för "djur" kopplingen som pga nya inriktningar i ena gruppen)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/3/09, 10:12 PM
#24

Låt dem klara sig själva! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/3/09, 10:14 PM
#25

#24 hear hear!

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
3/4/09, 1:48 PM
#26

Vaaad, det var ju bara på skoj SkrattandeSkäms, eheheehe…

Klart jag inte menade så=)

Ahnna
3/4/09, 2:13 PM
#27

#26 Det brukar heta så när killar klantar till det! "Det var så när jag kom hit!" eller "Det var ju bara ett skämt!" Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
3/4/09, 5:54 PM
#28

Hihihi

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Tomteslakt
3/4/09, 10:42 PM
#29

ja, det var ju så ah..hehe

jag looooovarTyst

Tomteslakt
3/4/09, 10:42 PM
#30
Vattnadal
3/5/09, 12:16 PM
#31

Har alltid med mina hundar, skulle sakna dem så jag sprack annars. Maken följer extremt sällan med, och honom saknar jag inte alls lika mycket…

Har ibland haft med möss, då i en liten gallerbur helt av metall, eller trädlåda med metallnät. Hade med råttor en gång, i en gallerlåda, tog ut dem i sele rätt ofta.
Kackerlackor och diverse andra stora insekter hade jag med en gång, i en metallåda med finmaskigt nät som lock. Vi hade byggt en bana där vi kunde ha "kackerlacksrace" där folk fick satsa pengar på vinnaren.

Kanariefågel har jag haft med i en jättefin träbur. En agapadda hade jag med i en trälåda med tillräckligt höga kanter.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

AutumnWicca
3/5/09, 6:07 PM
#32

#31

Oj! Vad häftigt! Mycket djur som man kanske inte tänkt på att det går att ha med!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Upp till toppen
Annons: