Annons:
Etiketthantverk
Läst 2289 ggr
LinaN
2009-02-26 01:30

Hantverksskador?

Vad för skador och lidanden dras ni med när ni hantverkar?

Jag har aldrig sytt ett enda plagg utan att ha dragit blod fårn mig själv, antingen på knappnålar, skäret på baksidan av symaskinen osv osv. Alla mina historiska och lajvplagg har tagit sin tribut i blod.

Annat är att när jag nålbinder mkt så får jag en muskelknuta bak höger skulderblad.

När det gäller läderhantverk brukar jag skära mig på den skärande lädernålen. Och vid trähantverk brukar jag obönhörligen få stickor i fingrar eller slår mig på tummen med diverkse tillhyggen.

Hur gör ni er illa i samband med hantverkande?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-02-26 10:39
#1

Såriga fingertoppar i samband med handsömnad är inte ovanligt på min front… Oskyldig Syr jag mycket under kort tid så blir höger långfingertopp så skinnflådd att nålens icke-vassa sida (där tråden sitter) till slut skär in i fingret varje gång jag skjuter nålen igenom tyget. (Särskilt om det är tjockt ulltyg.) Mycket störande om man har en deadline och MÅSTE sitta och sy och sy och sy!

Trähantverk ska jag inte ägna mig åt, jag skär bara sönder mig då… Har en fläck på vänster tumme som är helt utan känsel efter en dust med ett stämjärn i träslöjden i 7:an. Det skar av en nerv…

Smide brukar för mig resultera i fina brännskador på fingrar och reumatisk värk i alla leder från fingrarna upp till axeln. (Bank, bank, bank på metall är inte bra i längden.)

När jag sitter i soffan och broderar länge så brukar jag bli lite sned i överkroppen, så att ett revben på vänster sida av bröstkorgen börjar göra ont. (Jag har lampan och armstödet på vänster sida så jag lutar mig alltid lite för mycket åt det hållet.) Inte bra…

Får jag fundera en stund så kommer jag säkert på fler hantverksrelaterade krämpor! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-26 11:12
#2

Ofrivilliga blodprov får man räkna med vid handsömnad, även om mängden prov minskar ju skickligare man blir.

Trähantverket genererar inga skador för mig, kanske för att jag vet att verktygen är vassa/farliga och är mer försktigt.

Stickning och maskinsömnad av klänningar (framför allt i ylle) ger mig förslitningsskador på handlederna. De monotona rörelserna samt att hålla uppe den tygnd som blir i tyget är inte alls bra.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-02-26 11:40
#3

Ett tips till er som ofta sitter och handrbetar om kvällarna:

TA MICROPAUSER!! Jätteviktigt! I pausen krama ihop händerna och slappna sedan av spreta även på fingrarna så mycket ni kan och så slappna av. Gör även cirkelrörelser med handlederna.

Jag lovar er att ni inte vill ha en infektion i handen och armen! Det gör väldigt ont.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

niare
2009-02-26 18:07
#4

blodprover här med :P och ont i ryggen när jag sitter i x antal timmar ibland

Ariel61
2009-02-26 19:35
#5

Broderi=blodvite

Stickning=muskelknutor i ryggen

Vävning=träsmak i rumpan(håll på att skriva trämask), ont i ryggen

Ullkardning=blodiga knogar, ont i handlederna

De´e´kul med hantverk ;)  :P

Ahnna
2009-02-27 10:28
#6

*asgarv*

Vilken tur att det inte bara är jag som är duktig på att göra mig illa!

Jag glömde skriva alla gånger jag har syt mig i fingrarna med symaskin… För alla som hade tänkt att göra det, låt bli! Nålar går gärna av inne i fingrarna och då blir det jobbigt och smärtsamt att få ut dem… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-02-27 10:31
#7

#6 jag har aldrig begripit hur folk bär sig åt när de syr sig i fingrarna på maskin!

Mina fingertoppar är ömma och skinnflådda, börja på ett nytt projekt igår, och sen så även en trubbig nålbindningsnål kan göra ont efter ett tag. och jag som binder rätt hårt börjar få tryckskador av garnet runt tumnageln…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-27 11:08
#8

#7 Man sätter fingrarna där nålen går upp och ner… Ganka enkelt, faktiskt. Fast jag har bara sytt mig i fingrarna när jag har sytt med sicksacksöm. Då går ju nålen lite utanför där den brukar gå när man syr raksöm, så de där millimetrarna åt sidan räcker för att mina fingrar ska få lite smisk emellanåt… Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[trollduva]
2009-02-27 16:07
#9

jag stiker mig nästan alltid i fingrarna,lyckas ganska ofta få knogarna i vägen när jag syr med symaskinen,skruven till nålen slår i knogarna när jag ska fixa till tyget,Gladoch så har jag lyckats med att klipa mig i fingrarna några gångerSkrattande

Anco
2009-02-27 16:20
#10

Ofrivilliga blodprov vid sömnad = inte alls ovanligt.

Värk i axlar och rygg vid vävning och nålbindning, bl a för att jag sitter för länge i samma ställning…. envis som man är :)

'Ska bara'…. är ett vanligt uttryck hos mig *asg*

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ahnna
2009-02-28 10:13
#11

#10 Haha, jag är också sån, "ska bara göra klart"… När jag tänker efter så har jag bara sytt mig i fingrarna med symaskinen när jag har varit trött och sliten och tänkt "jag ska bara göra det här lilla". Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-28 12:30
#12

"snart klar… kommer strax" är något jag säger rätt ofta till min karl… sen tar det en halv evighet till innan jag kommer ifrån ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-02-28 19:53
#13

#12 för närvarande är det "alldeles strax, ska bara sticka färdigt…." som gäller för mig

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-02-28 19:55
#14

#13 Och just stickning som är ett så "snabbt" hantverk… Oskyldig Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-28 20:05
#15

#14 får man bara upp snitsen tar det inte så lång tid Tungan ute

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-28 20:07
#16

#15 Nejvisst, men oftast stickar man ju inte bara en fingertut utan lite större grejer. "Kommer när jag har stickat klart" kan ju innebära rätt lång tid. Oskyldig (Stackars alla sambos till hantverkare!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-28 20:11
#17

#16 eftersom jag oftast stickar på strumpstickor så innebär "kommer när jag har stickat klart" oftast "…stickat klart varvet eller stickan"

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-28 20:22
#18

#17 Det är ju lite bättre i alla fall! Glad Det blir ju mycket väntan för sambon om "stickat klart" innebär "färdigt hantverk".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-28 20:29
#19

#16 fast min gubbe börjar ju bli rätt hantverksbiten nu med, han gjorde ju skor med mitt överseende igår och han har ju snart en massa saker att göra… han ska ju själv få brodera sin kjortel o litet så ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-28 20:47
#20

#19 Det är bra, på'n ba! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: