Annons:
Etiketthantverk
Läst 2200 ggr
Ahnna
2009-02-22 11:55

Vilka hantverk utför du?

Det är dags för en ny sånhär tråd, tror jag.

Vilka hantverk ägnar du dig åt? Vad är roligast? Vad är du bäst och sämst på?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2009-02-22 11:59
#1

Jag är inte expert på någonting, men sysslar med lite av varje. Lädersömnad, tygsömnad, broderier, smide, metallgjutning, träsnidning, m.m. är saker som jag har provat. På sistone har jag försökte lära mig mer om illuminering och kalligrafi också, men jag blir nog inte expert på det heller. Tungan ute

Jag är nog absolut sämst på att jobba med trä och att brodera med tekniken där man räknar trådar i tyget. (Det håller inte min syn för…) Jag kan principerna, men resultaten blir inte så bra. Skäms

Roligast… Tja, det mesta! Det går i vågor.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-22 12:29
#2

Jag är mågnsysslare av stor kaliber, sömnad, brickvävning, brodyr, nålbindning, lite läder och skinnhantverk. Visst trähnatverk med, tillverkar skallror av råhud och ben osv.

Jag är inte jätteduktig på något men precis som Ahnna, jag fixar de jag gör och kan jag det inte så lär jag mig ^^ Kan många principer även om jag inte utövar dem själv :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-22 12:30
#3

#2 Brickband och bandvävning i allmänhet har jag också provat på. Kul, men lite tidsödande. Inget jag kommer bli expert på!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-22 12:32
#4

Brick och bandvävning är inte jag något duktig på heller, och det tar tid. Men jag kan ju göra det om jag måste :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-22 12:40
#5

#4 Ja, jo… Måste man så måste man ju! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-02-22 13:11
#6

Jag älskar allt hantverk, tyvärr ;)

Mest blir det sömnad, brodyr, nålbindning, vävning, brickvävning och läderplastik. Jag gillar även att tälja och så göra tråg :) Lite karvsnitt har jag även provat på.

Jag har turen att gå en 3-årig hantverksutbildning och tycker att man aldrig kan blir färdiglärd :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
2009-02-22 13:13
#7

#6 Sant, det finns alltid nya saker att lära sig!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anco
2009-02-22 14:47
#8

Ingen expert men mångsysslare. Stickar, virkar, broderar,syr, målar i akryl och olja,väver,nålbinder, karvar i trä, lite skinnarbete.

Nålbindning läste jag om här, kollad Spångmurs briljanta sida och lärde mig på det sättet.

Skinn och trä är det inte sååå mycket, men jag klarar av det jag har föresatt mig.

Det är tur att man är heltidsledig så att jag har tid över för alla mina grejor och projekt Skrattande

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Anthka
2009-02-22 15:00
#9

Säger som #1 jag är ingen expert på någonting utan lite av en tusenkonstnär. Mestadels textil, är just nu såld på stickning av alla slag, men även sömnad, broderi, lite fuskande i bandvävning (både brick och grind). Trähantverk klarar jag av även om jag tycker textilen är roligare, samma sak gäller läderhantverk och bokbindning. Målar gör jag när andan faller på, allt från akryltavlor till äggoljetempera på möbler….

Håller med #2, kan jag det inte så lär jag mig, och jag kan fler teoretiska principer till hantverk även om jag inte kan utföra de ordentligt praktiskt..

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

zayla
2009-02-22 17:47
#10

Säger som de flesta…. är mångsysslare men har inte gett mig in på det mesta pga arbete heltid och andra ting. Så nu försöker jag kasta mig in i detta okända-kända område …

Dock kan jag vanlig virkning och enkel stickning och viss brodering. Trä är skoj men haft få möjligheter men täljt en ene-käpp har jag gjort iaf! *skrattar* Har sytt enkla saker som gardiner, väskor o annat enkelt men ska ge mig in på en vikingadräkt i vår! Har precis lärt mig nålbinda och det tycks gå braa tror jag. Går på keramikkurs en dag i veckan och när jag lärt mig dreja så ska jag försöka göra vikinga-muggar o kanna. Brickbandsvävning har jag också försökt men får inte bra resultat så jag kämpar vidare där.

Målning av olika slag, dvs akvarell, olja m.m. finns flera personer på båda sidor om min släkt som är duktiga men jag tydligen inte den fallenhet för så man får titta efter andra möjligheter. Har försööökt men vill inte ge upp. hehe…därför menar jag att illumineringen kan bli tufft den dagen jag provar. Kalligrafi kanske funkar bättre?

Så jag kommer att försöka prova olika forntida hantverk o sen kanske man hittar något/några som man blir rätt bra på och utvecklar det istället.

Man blir ju aldrig fullärd utan lär sig hela tiden nytt ! Tungan ute

niare
2009-02-22 17:49
#11

jag gör det mesta jag med men är inte duktig på det :P det är trä, läder,metall, sömnad av olika slag kalligrafi på lätt nivå :P

är väll lika bra i alla områden mer eller mindre :P inte bra och inte dålig hehe

PogoPedagog
2009-02-22 22:52
#12

Jag syr en del och har precis fått för mig att jag ska brodera, sen blir det ju lite enklare läderarbeten också.

Jag kan utföra lite sneda smidesarbeten också, det blir oftast ojämna spännen på våran dåliga fältässja:P Sedan har jag börjat gjuta lite i tenn, har bl.a. gjort ett par knappar med en dödskalle och mina initialer, kanske inte så medeltida men kul:)

Annars målar jag ibland, dekorationsmålning o tavlor. Dessutom blir det ju hantverkande varje dag men av det lite tråkigare slaget eftersom jag jobbar som målare.

Vad gör ni som håller på med trä? Det låter spännande tycker jag.

Anco
2009-02-22 23:24
#13

Det jag har gjort i trä är väldigt spartanskt, trumpinne, ett par drömfangare. Sedan när jag fick för mig att lära mig nålbindning så fixade jag till en nål i renhorn, sågade, borrade och slipade.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Annons:
Ahnna
2009-02-23 13:45
#14

#12 En slev har jag gjort, den blev hyfsad. Sen finns det lite annat som vi inte nämner… Oskyldig

Jag SKA bygga mig en pall en dag i alla fall!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PogoPedagog
2009-02-23 19:00
#15

det låter ju kul, jag är väldigt sugen på att snida en massa fina krumelurer på några verktygsskaft eller så men inser ju att jag inte skulle kunna det eftersom jag inte har några som helst förkunskaper.

 skulle trä vara som lera utan en massa fibrer och jäkelskap skulle det vara mycket lättare;)

Ahnna
2009-02-23 20:18
#16

#15 Ja, utan fibrer skulle man ju kunna göra hur snygga träsaker som helst! Men hållbarheten skulle nog få stryka på foten… Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[trollduva]
2009-02-24 16:13
#17

jag syr,broderar ,målar,kort och gott lite allt möjligtGlad

[trollduva]
2009-03-01 20:43
#18

har även börjat med luffar slöjdGlad

EmmaForsberg
2009-03-01 21:01
#19

jag är ingen expert på det men trådslöjd/luffarslöjd/sienar slöjd^^

Ahnna
2009-03-01 22:08
#20

#18 & #19 Hur gammal är den tekniken?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
[trollduva]
2009-03-01 23:45
#21

den började dyka upp på 1600-talet(enligt den boken jag har)men den hade sin storhetstid på slutet av 1800-talet/början av 1900-talet,när luffarna tillverkade och sålde sina alster för att tjäna lite pengar.

boken hetter lufarslöjd och andra trådarbeten

Ahnna
2009-03-01 23:53
#22

#21 Okej. Jag har mixtrat lite med luffarslöjd själv, men hade för mig att den inte var så gammal. (Och det var den inte heller, uppenbarligen.) Man kan ju fråga sig vems idé det var, att linda metalltråd runt andra, tjockare metalltrådar som är böjda till figurer… Visst låter det knasigt? Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[trollduva]
2009-03-02 00:00
#23

någon galning antagligenSkrattandejag skrev bara det som stod i boken,jag trode det började på 1800-talet

Ahnna
2009-03-02 00:08
#24

#23 De flesta hantverk måste ju ha tett sig ganska underliga från början. Ta förgyllning som exempel, bara för att jag har det färskt i huvudet. Tänk den första personen som fick för sig att skaffa supertunna flagor av guld och limma fast dem på saker!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

EmmaForsberg
2009-03-02 08:20
#25

jag har en bok om att man har hittat trådslöjd redan på 1300 talet

Ahnna
2009-03-02 10:29
#26

#25 Jaså? Vad heter den boken? *nyfiken*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

EmmaForsberg
2009-03-02 12:47
#27

SkrikandesKommer inte i håg, jag gav den till min mormor och morfar i julklapp men jag tror den hette typ Luffarslöjdens historia eller något sånt

Annons:
Ahnna
2009-03-02 12:52
#28

#27 Okej. Inget att göra åt! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: