Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 22725 ggr
SHV-Pysen
2009-02-13 12:19

Medeltida broderier

Jag tycker det är jätteroligt att brodera, så jag har en massa planer på olika saker som ska få bli lite finare (och dessutom så tyckte jag mig se att tygbutiken i stan hade rea på lintyger, så då blir det ju ännu mer!) men jag är ju nybörjare på medeltid och jag vet ju inte vad det finns för medeltida mönster, hur jag får det att se tidsenligt ut.

Någon som har något tips?

Någon hemsida med bra mönster osv.? Har försökt googla men jag hittar inget bra. Det enda jag har broderat än så länge är en keltisk knut. Min fantasi har tagit semester dessutom så det går inget vidare…

Annons:
Anthka
2009-02-13 12:52
#1

Boken Prydnadssömmar under medeltiden av Anne Marie Franzén visar de olika broderisömmar som finns samt när de började användas. Den innehåller dessutom inspirerande bilder.

Annars är det olika vad man väljer att brodera, själv använder jag mig av gamla allmogemotiv (finns en underbar inspirationsbok med mönster på det temat) medan jag vet att fler härinne föredrar keltiskt inspirerde motiv, eller knutar av olika slag.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-13 13:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vilken tidsperiod är du intresserad av? Det kan vara bra att börja med att fastställa det, så blir det lite enklare att hitta mönster som passar. Själv sysslar jag just nu mest med 1000-tal och 1100-tal, både med influenser från Storbritannien och Skandinavien. Det finns en hel del att googla efter om man bara vet vilka nyckelord man ska använda.

Jag lägger ut några exempel på broderier från ovan nämnd tidsperiod här nedan:

Först en bild lånad från Jane Stockton's blogg, på en typisk anglo-saxisk vinranka.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-13 13:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3