Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 22725 ggr
SHV-Pysen
2009-02-13 12:19

Medeltida broderier

Jag tycker det är jätteroligt att brodera, så jag har en massa planer på olika saker som ska få bli lite finare (och dessutom så tyckte jag mig se att tygbutiken i stan hade rea på lintyger, så då blir det ju ännu mer!) men jag är ju nybörjare på medeltid och jag vet ju inte vad det finns för medeltida mönster, hur jag får det att se tidsenligt ut.

Någon som har något tips?

Någon hemsida med bra mönster osv.? Har försökt googla men jag hittar inget bra. Det enda jag har broderat än så länge är en keltisk knut. Min fantasi har tagit semester dessutom så det går inget vidare…

Annons:
Anthka
2009-02-13 12:52
#1

Boken Prydnadssömmar under medeltiden av Anne Marie Franzén visar de olika broderisömmar som finns samt när de började användas. Den innehåller dessutom inspirerande bilder.

Annars är det olika vad man väljer att brodera, själv använder jag mig av gamla allmogemotiv (finns en underbar inspirationsbok med mönster på det temat) medan jag vet att fler härinne föredrar keltiskt inspirerde motiv, eller knutar av olika slag.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-13 13:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vilken tidsperiod är du intresserad av? Det kan vara bra att börja med att fastställa det, så blir det lite enklare att hitta mönster som passar. Själv sysslar jag just nu mest med 1000-tal och 1100-tal, både med influenser från Storbritannien och Skandinavien. Det finns en hel del att googla efter om man bara vet vilka nyckelord man ska använda.

Jag lägger ut några exempel på broderier från ovan nämnd tidsperiod här nedan:

Först en bild lånad från Jane Stockton's blogg, på en typisk anglo-saxisk vinranka.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-13 13:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Sen en bild på en tygpåse från Byzans, daterad till mellan 1050 och 1100.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-13 13:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

De kända huvudena från Mammen-fynden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-13 13:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Mera Mammen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-13 13:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mera…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2009-02-13 14:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det här hittade min mamma i en tidning för en massa år sen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-13 14:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Gillar man svartstick så finns det också massor med modeller på webben.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-13 14:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Mera svartstick…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-13 14:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Svartstick igen…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
2009-02-13 14:10
#11

Tack Ahnna! Fanns massa fint!! Jag har ju ingen direkt tidsperiod som jag fastnat för ännu, så jag är inte kräsen precis. Bara det är medeltid än så länge. Sedan får vi se vad jag förälskar mig i ^^

Anthka
2009-02-13 14:11
#12

Åh är det där den byzanspåsen? (vad underbar här ska broderas!)

svartstick förekommer inte förens i slutet av medeltiden (från 1400-talet) vilket är värt att tänka på när man väljer mönster och stygn. Kallas för övrigt även vingåkerssöm.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Spejare
2009-02-13 14:15
#13

jätte fint

Annons:
Ahnna
2009-02-13 14:19
#14

#12 Japp, det är den. Jag hittade bilden igen, äntligen! Skrattande

Precis, glömde skriva det, svartstick hör till renässansen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-13 14:29
#15

#14 fantastiskt hantverk, är den i siden, silke och metalltråd?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-13 14:33
#16

#15 Jag har för mig att den är gjord i siden med silkestråd och pärlor. Men exakt var pärlorna sitter har jag inte lyckats luska ut.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-25 21:46
#17

Puttefnask!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
2009-02-26 17:29
#19

oh tack så mkt för putten på den här tråden. var precis det här jag letade efter då jag efterlyste broderier!

zayla
2009-04-09 01:43
#20

Finns det vikingatida broderier på väskor, skinnpåsar också ?? tips på länkar !!

Annons:
Anthka
2009-04-09 10:17
#21

#20 jag har för mig att Mammenbroderierna är vikingatida (se #4-#6)

Skinnpåsar tvivlar jag på att man broderade, väskor gör man ju så kallad "skinnplastik" på (skapar mönster direkt i lädret med allehanda verktyg).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-04-09 11:04
#22

#20 Precis, Mammen-mönstren är vikingatida. Dock har de hittats på klädesplagg, inte på väskor.

Läderplastik går inte att göra på skinn, det är för tunnt. Det görs på tjockare läder med så kallade punsar; metallverktyg som man trycker in mönstren med i blött läder och sen jobbar man utifrån dessa basmönster med andra verktyg, t.ex. falsben, tills mönstret ser ut så som man vill ha det. Självklart kan man göra läderplastik med vikingatida mönster på läder, men brodera på läder och skinn gör man inte.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-04-09 11:11
#23

#22 läderplastik, just ja så var det det hetta (tänkte rätt skrev fel) tackar Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-04-09 11:17
#24

#23 Äh, shit happens! Jag ville bara förtydliga.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2009-04-22 22:20
#25

#21 + 22

Ahaaa… okey! Synd för det hade varit snyggt.. men då kanske man får rikta sig in en annan gång på medeltida dräkt och väska på så sätt….Tack för info…och ursäkta sent svar! Skäms

Ahnna
2009-05-20 12:11
#26

Puttar upp.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jaylen
2010-02-23 10:16
#27

Lite nyfikenhet angående broderier.

Vad är mest korrekt runt urringning och så vidare, att brodera direkt på tyget eller på ett band som man sedan syr fast på klänning?

Den bröllopsklänning jag gör nu är inte speciellt HK (som ni kanske sett min syster klaga på hihi) och på den tänkte jag brodera på band och sedan sy fast så jag kan sprätta bort banden efteråt. Det blir blått och gult på bröllopet, svenskaflagganvarning men blivande maken kommer ha uniform så det passar. Tänkte sedan återanvända klänningen och vill då ha andra färger på broderierna.

Annons:
Ahnna
2010-02-23 10:28
#28

#27 Det går bra med vilket som. Vikingarna verkar ha broderat direkt på plagget, i alla fall om man kan tolka ovan nämnda Mammen-broderier som "allmän teknik", men under 1000- och 1100-talet verkar det ha varit mest vanligt att brodera på ett band som sytts fast på plagget. Efter 1200-talet försvann troligen den tekniken och det verkar ha blivit omodernt att ha band runt halsen på det sättet. Lite längre fram, mot 1400-talet, började man klä halsringning, muddar och nederkant på plaggen med kontrasterande tyg eller päls igen. (Dock verkar broderier varit sparsamma.) Under 1500-talet och framåt återkom dock broderierna i explosionsartad form och alla former av broderier, läggsömmar och applikationer blev mode igen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jaylen
2010-02-23 23:16
#29

Ah toppen då är jag inte helt ute och cyklar :) tack så mycket.

prussiluskan
2010-06-09 07:39
#30

Perfekta mönster, jag ska göra lite mönster på mitt skärpSkrattande tusen tack!

Lillyblossom
2010-06-10 01:40
#31

Jag började fundera på vilken typ av stygn som förekom…

Var det kedjestygn i första hand? Fanns stygn som typ knutstygn (heter dom så????) korsstygn och alla andra som finns idag. Kedjestygn är ju fina till den här typen av broderi, bara undra om man "hade upptäckt" alla andra sorter vi använder idag? Elller det kanske fanns andra som är mindre vanliga idag?

Anthka
2010-06-10 10:14
#32

#31 i stort sett alla stygn som finns idag, förstygn, själkstygn, knutstygn, atlassöm, kedjesöm osv. Korrstygn är ett 1400-tals påfund.

"Prydnadssömmar under medeltiden" -Anne Marie Franzén tar upp alla möjliga (och omöjliga) medeltida broderitekniker.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Lillyblossom
2010-06-10 18:56
#33

Ok! Tack! Skrattande

PrettyPlease
2010-10-10 12:54
#34

Hej!

Jag har bestämt mig för att brodera på min mantel (ylle). Min lokala tyg- och garnaffär vägrar inse att enda anledningen till att de fortfarande finns är deras kunnande och service, och bemödar sig därför inte att ens försöka hjälpa mig. Det enda jag fick ut sist jag var där var att "I ylle ska man brodera med yllegarn". Och att det var nån jätteviktig (och jättedyr) skillnad på broderi- och vanliga stick/virkgarner.

Vill någon hjälpa mig - var på internet hittar jag garner som funkar?

Och vad mer behööver jag - nål (vad för sorts?)

Läste nånstans (här på forumet?) om nån slags väv man ritar mönstret på och syr fast, underlättar det eller är det ett "måste"?

Annons:
Ahnna
2010-10-10 14:44
#35

#34 Alla spunna garner går att brodera med - jag gör det oftast med vävgarner - men tjockleken ger naturligtvis olika dimensioner till broderiet beroende på om man använder 1-, 2-, 3- eller 4-trådiga garner. (Och hur hårt spunna de är, förstås.) Jag har ett 4-trådigt garn som är väldigt hårt spunnet och därför väldigt tunnt - perfekt för broderier! Men de flesta 4-trådiga garner är tjocka och används oftast till nålbindning och stickning, så det går inte att säga att alla 4-trådiga garner alltid är på ett visst sätt och så vidare. (Ullsorten, alltså vilket djur och vilken ras det kommer ifrån, spelar också in när det kommer till hur tunnt eller tjockt ett garn blir.)

Det du ska se upp med om du ska brodera är ospunna garner, som inte är att rekommendera eftersom de är så lösa att de går sönder väldigt lätt.

I ylle ska du absolut satsa på att brodera med ullgarn, inte bomullsgarn. (Virkgarn = bomullsgarn, oftast.) De töjer sig olika, beter sig olika i vatten och har olika glans, så det blir absolut bäst med ylle till ylle, bomull till bomull, linne till linne, silke till siden och så vidare. Det går naturligtvis att blanda, men resultatet blir inte detsamma.

Väven du har läst om kallas "non-woven" och finns i välsorterade sybehörsbutiker eller i vissa internethandlar. Det är inget måste, men det underlättar om man t.ex. inte vill eller kan måla upp mönstret på tyget. Det är också betydligt enklare att rita mönstret på väven än på ett tyg.

Alla relativt tjocka nålar med stora ögon funkar till garnbroderier, men det beror lite på garnets och tygets tjocklek. Huvudsaken är att spetsen är vass, inte trubbig.

Jag säljer växtfärgade garner i olika färger, annars finns det många internethandlar som säljer ullgarn i olika kvaliteter. Har du möjlighet att åka förbi en symässa (Göteborg och Stockholm har stora mässor ett par gånger om året) så kommer du att hitta hur mycket garn som helst! Ibland är de till och med värda sitt pris. Flört Auktioner och loppisar har ibland garn också. Samt förstås medeltidsmarknader.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PrettyPlease
2010-10-10 16:19
#36

#35 Tack för ditt snabba och uttömmande svar! Nu vet jag lite mer vad jag ska leta efter. Kan nog inte riktigt vänta tills nästa medeltidsmarknad eller mässa så det blir att surfa runt lite och se om jag finner något :)

Ariel61
2011-02-22 11:32
#37

#28 Jag är snart klar med min överklänning, första hälften av 1300-talet, och hade tänkt brodera på ett band runt halsen, men det stämmer alltså inte med vad som var modernt. Hur prydde man sina kläder under den tiden? Alltså fram till ca 1400? Samlar på bilder, men de flesta jag hittat är från 1400 och framåt, så där får jag inga tips.Obestämd

Ahnna
2011-02-22 12:15
#38

#37 Tittar man på illunmineringar och andra avbildningar från 1300-talet (Europa) så verkar de enda egentliga dekorationerna ha varit knappar och tunna band. (Ja, band. Läs mer nedan.) Det finns tyvärr fortfarande förståsigpåare som påstår att kvinnor inte fick använda knappar förrän på 1600-talet, men det räcker att titta på några illumineringar för att se att det är totalt taget ur luften.

Det finns däremot en del texter, skrivna av män och oftast med koppling till kyrkan, som påstår att kvinnor inte fick dekorera sig för att det gjordes av högmod och det var ju en synd. Thomas av Aquino skrev någon gång mellan 1267 och 1273 att en kvinna som klädde upp sig för att behaga sin man var inte skyldig till synd, men i övrigt så var det av högmod och stolthet som en kvinna smyckade sig och det var syndigt.

Belägg för knappar:

I "Treatise of the vices" finns en jättebra illuminering av en kvinna, troligen den förkroppsligade synden Luxuria, där hon bär en mi-parti med antingen knappar eller pärlor längs ärmarna hela vägen upp till axeln (på undersidan), längs bröstbenet ner till magen, i en halvcirkel över bröstkorgen (halsband?) och i håret. Det som syns är vita prickar och alla ser likadana ut, så det är svårt att avgöra om det ena är knappar och det andra är pärlor eller om allt är pärlor eller om allt är knappar/metallbleck. Den illumineringen är ifrån cirka 1330. (Jag hittar inte bilden jag söker på webben, jag har den i en bok.)

Belägg för band:

Från 1325-1335 finns en annan illuminering som återfinns i "Taymouth Hours" där präntaren har målat ljusa band runt handlederna på underklänningarna, runt nederkanten på överklänningens ärmar och runt halsringning och i vissa fall runt hela nederkanten på överklänningarna. Jag hittar inte samma bild på webben som finns i min bok, men jag hittade däremot den här som ger ungefär samma bild.

I "Adress of the City of Prato to Robert of Anjou" från 1335-1340 finns den här illumineringen. Nu är det inte vanliga människor som är avbildade, utan gudinnor, eftersom texten handlar om när Paris får sin dom av Pallas Athena, Juno och en som inte är nämnd vid namn vad jag kan se. (Venus?) Så det är möjligt att man har avbildat gudinnorna och Paris med andra "regler" än de som användes av vanligt folk, men i min bok där samma bild finns i lite bättre upplösning så ser man att guldbanden är rikligt dekorerade med mönster av prickar.

Jag har i några av mina böcker fler illumineringar från 1300-talet där man ser kantband runt halslinningar och på mantlar, m.m. Det är ju oftast adeln som avbildas, eller präster och gudar/gudinnor, så man kan kanske inte göra en parallell direkt till resten av befolkningens dräkter. Men ett par illumineringar jag har i böcker visar tjänstefolk på slott som har tunna guldband runt halslinningar och handleder. (1380-tal.) De har också mycket rikligt med pärlor och band i håret. Glad

En dräkt som syns i en sen 1300-talsilluminering har guldband och stora guldknappar vid halsen, som är tight och hög ungefär som på en pellande. (En mycket tidig variant av 1400-talets houppelande, där plagget knäpptes hela vägen upp under hakan.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2011-02-22 13:16
#39

#38 vad är det för dumhuvuden som påstår att kvinnor inte använde knappar eller band?

Det finns knappfynd både från herjolvsnäs och moy bog. Så oavsett vad som syns eller inte syns på illuminationerna (och där syns det ju för övrig knappar) så finns det ju verkliga arkeologiska fynd.

Jag har bilder från 1180 och frammåt som visar banddekorerade klänningar. Det är då både högrestånds personer och vanligt enkelt folk (det du skriver om tjänstefolk med tunna guldband runt hals och handled har jag på illumination från 1150-ish). Manessa är för övrig överfull av kvinnor med guldband kring hals och ärmlinning.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2011-02-22 16:29
#40

#39 Bland annat Elisabeth Thelander skriver i sitt Kompendium i Dräkthistoria att knappar inte fick användas av kvinnor. En bekant har även varit på föreläsning om 1300-talsdräkt och fick berättat för sig att det inte ens fanns knappar då. *harkel* Oskyldig Du hör ju, det finns folk som tror att de vet men som bevisligen inte har gjort någon research alls.

Javisst, det finns illumineringar med banddekorerade kläder innan 1300-talet - och efter - men frågan nu gällde ju det tidiga 1300-talet. Överlag var ju kläderna mindre dekorerade då, av allt att döma, men jag har som sagt hittat flera illumineringar där band och annat faktiskt ändå förekommer. På manskläder kan man se knappar i överflöd, men det är ju inte lika många kvinnor som syns i detalj i illumineringarna. Dåtidens idealsamhälle med kvinnor i skymundan… Obestämd Broderier verkar däremot ha varit ganska "ute" under större delen av 1300-talet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ariel61
2011-02-22 18:31
#41

#38 och 40  Tack för snabbt svarGlad Då kunde det vara OK om jag kantar halsen med ett band ( dock inte broderat ), kanske t.o.m. ett band med påsydda pärlor, eller är jag alldeles lost nuObestämd?

Annons:
Anthka
2011-02-22 19:03
#42

#40 jodå att det finns de som inte gjort reserch alls vet jag, har på flera ställen sätt folk som påstår att endast brotslingar hade flerfärgade kläder under medeltiden…

Ah missade det, såg bara att du nämnde hur folk påstår att det inte finns banddekortioner och det finns det ju som sagt redan tidigt under medeltiden.

Verkar som om broderierna under 1200- och 1300-talet förflyttar sig från klänningarna till bältesväskan. Sedan kan man ju alltid diskutera om banden som dekorerar klänningarna verkligen är enfärgade eller om de är broderade och illuminatören utelämnar det.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Sa-An
2011-07-05 21:07
#43

Puttar upp den här tråden med en liten fråga Glad

Tänkte sy mig en miparti-cotte (tänk sent 1300-tal) och visst är det så att jag kan brodera ena sidan i något trevligt upprepat mönster (tänkte mig gute-skallar eller tyskörn eller någon kombination därav) utan att hamna helt ur spår?

Upp till toppen
Annons: