Annons:
Etiketthantverk
Läst 4640 ggr
AutumnWicca
2009-02-19 20:29

Tvåändsstickning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna underbara teknik har används sedan 1600-talet i Sverige och då främst i Dalarna, Värmland, Härjedalen och Jämtland.

Det som är så speciellt med denna teknik är att den är väldigt tät och oelastisk. Perfekt till varma vantar, mössor och sockor. Klassiskt stickar man med två färger i slätstickning eller i enfärgat garn och då med räta och aviga maskor för att få en struktur.

Ni som vill ha beskrivning kan antingen gå till ert lokala bibliotek, hemslöjdsförening eller slänga iväg ett mail till mig så skickar jag två beskrivningar till dig!

Min mail: autumnwicca@gmail.com

Jag bifogar en bild på mitt allra första prov jag gjorde. De två ränderna på vertikalen är skapade med avigamaskor.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ariel61
2009-02-22 19:54
#1

Har stickat tvåändstickning för första gången idag, o det var lite knepigt men väldigt RoligtSkrattandemen garnet tvinnar sig hela tidan allteftersom jag växlar tråd. Gör jag fel eller ska det göra så? På ett ställe i boken står det antytt att man får reda ut tråden under tiden man stickar. hur som helst så var det fantastiska mönster i boken. Jag ska försöka skriva av dom innan jag måste lämna tillbaka den till bibblan!

Anthka
2009-02-22 20:11
#2

Tvåändsstickning är fantastiskt (står på iistan över saker jag vill kunna).

Men, är det inte så att de tidigaste fynden i Sverige är från 1600-talet medan man misstänker att tekniken egentligen är mycket äldre?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-02-22 20:15
#3

#1

Trådarna ska tvinna sig, därför rekomenderar man z-spunnet garn, men det är inte nödvändigt att ha det.

#2

DU har helt rätt, man misstänker att den är betydligt äldre men har inga bevis. Jag hoppas att de kan hitta något bevis i framtiden :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-02-22 20:20
#4

#3 Det hoppas jag med.

Själv så misstänker jag att bristen på fynd beror mycket på att man kanske repade upp och kardade om de plagg som gått sönder. För att sedan blanda i lite ny ull och spinna ny tråd. Det är bevisat att man gjorde så ända upp till 1900-talet. Vilket ju är ett ganska logiskt tillvägagångssätt, och dessutom förklarar bristen på fynd.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-02-22 20:29
#5

#4

Ja, det låter mycket logiskt men synd!

Älskar allt vad som har att göra med arkeologi, ska försöka gå lite kurser i vadstena i sommar :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ariel61
2009-02-22 22:53
#6

Det stod i boken att man kunde blanda in både gethår och harull i tråden för att få vissa egenskaper. Dom hade knappast brist på uppfinningsrikedom, våra förfäderGlad.

Annons:
AutumnWicca
2009-02-22 23:12
#7

#6

man kan blanda i de mesta Hår som kommer från djur, katt och und går också :)

Men jag rekomenderar att man då kardarihop det med fårull för bästa resultat, spinnandet kan annars blir knepigt.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Bjornen
2009-02-23 09:09
#8

Det äldsta kända fyndet av tvåändsstickat material är från Falun på 1600-talet (1680-talet?).

I sverige är det ont om textilt material genom att det var ett obligatorium att samla in lump till lumppappersbruken. Dock var Dalarna utanför denna organisation utan det gällde bara på frivillig väg. Därför finns mera bevarad äldre textilier från Dalarna och man kan hitta textillump som isolering av hus.

Stickat material var inte så vanlig som man lätt kan tro. De flesta strumpor var sydda av vävt material. Ett fall av stickstrumpor hittar jag i domböckerna i slutet av 1600-talet. Det är tydligt att man skiljer på stickstrumpor (som var stickade) och andra strumpor (sömade). Nålbindning var dock mycket mera allmänt än stickade.

Ett vanligt förstäkningsmaterial i stickade strumpor var hundhår eller gethår som gjorde dem mycket starkare ( men inte lika behagliga). Tvåändsstickning i sig själv gör den starkare och i början var det bara för att förbättra hållbarheten. Den mönsterstickade tvåändstickningen är av senare datum och då används ofta grannare garn.

LinaN
2009-02-23 10:15
#9

Vanligt människohår kan också användas vid stickning/nålbindning för att öka slitstyrkan på utsatta ställen på tex strumpor, såsom hälen. Min svärmor berätta att när hon var yngre och hade långt Hår brukade hon ta Hår ur nackskalpen och från hårborsten när hon sticka sockar till sina barn.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-23 10:46
#10

#9 appropå det så finns det (fanns?) en tant i Norrtälje som spinner garn av hund- och hästhår. När jag var där senast så hade hon flera garner spunna av bland annat Golden Retriever, Collie, Siberian Husky och Shetlandsponny! Glad Husky-garnet var så otroligt mjukt att det nästan fick följa med mig hem…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-02-23 20:07
#11

#10

det är ju helt fantastiskt egentligen! har en stickad tröja av hundhår, men den är gjord i estland

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-02-23 20:23
#12

#10 fast husky är inte så mjuka i pälsen alltid ^^ men en tröja av shetlandsponny hade ju vart asgrymt!

man kan ju använda tagel också att stärka plagg.. förr vart det tydligen inte helt ovanligt att man nålband hästtäcken av tagel som man sedan använde när man åkte till kyrkan på söndagar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-23 20:28
#13

#12 Vad äckligt! Hästtäcken är ju stora saker!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-02-23 20:31
#14

#13 lite så ja…. tycker nöthårsgarner är rätt obehagliga stickiga. Tänk då vad tagelgarn är…. *huga*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Bjornen
2009-02-23 21:26
#15

Jag har mycket minnen av mina hundhårsstrumpor med inslag av gråhundshår. En fasa med dessa vassa strumpor.

Ahnna
2009-02-23 21:37
#16

#15 Ick! Ick! Ick! Förvånad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ariel61
2009-02-24 22:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Första försöket med tvåändstickningSkrattande ( det syns nog, lite lagom ojämntOskyldig)

AutumnWicca
2009-02-24 22:54
#18

Snyggt! Visst är det kul att göra mönster med hjälp av räta och aviga maskor!!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-02-24 23:06
#19

#17 är det där verkligen första försöket? Förvånad

Blev supersnyggt! Ska definitivt kolla min DVD om tvåändsstickning snart!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-25 10:26
#20

#17 Om det där är ditt första försök ska jag nog aldrig mer visa mina hantverk… Skäms *smyger ut bakvägen*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-02-25 10:58
#21

#17 Första försöket Förvånad Det blir ju faktastiskt! Är du säker på att du inte varit tvåändsstickerska i något tidigare liv?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ariel61
2009-02-25 11:13
#22

Tack för alla rosorKyss!!!

Pialinn
2009-07-01 22:59
#23

Det finns en kvinna i Värmland som jag hittade under Wermland.nu under stickning. Hennes sida heter Barbros stickning. Hennes tvåändsstickning är underbar.

(Kan ännu inte lägga in en länk. Någon som hjälper mej?)

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

LinaN
2009-07-02 00:11
#24

Jag har fortfarande inte fått tummen ur o tittat på min DVD som jag fick i julklapp av mamma….

nu har ju brickbandandet tatt litet mer intresse o tid för mig…. huvva… samtidigt som jag nu börjat packa flyttlådorna… tro att jag har dilemma med vad som ska packas ner o inte! men hobbyhyllan är helig änsålänge ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-07-02 00:13
#25

#24 VI kan ha workshop när vi ses om du vill :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Pialinn
2009-07-02 11:17
#26

Glöm inte att stickorna ska vara minst ½ nr tunnare än vanligt, till det gar ni ska använda. Detta för att få ett riktigt kompakt plagg.

Jag nystar 2 nystan för att det ska vara lättare att snurra upp trådarna. Fäster med en tändsticka/tandpetare så det inte nystar upp sej.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

LinaN
2009-07-02 12:45
#27

#26 hur menar du? är inte riktigt med på hur du menar här. kan du visa en bild eller försöka förklara tydligare så att jag begriper ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Pialinn
2009-07-02 18:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Hej Lina!

Här kommer en bild. Hoppas man ser tändstickorna för själv glömde jag kolla innan jag la in bilden.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

LinaN
2009-07-03 01:23
#29

#28 tack! nu förstår jag hur du menar med tändstickorna iaf :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Pialinn
2009-07-03 09:04
#30

#29. Fråga annat vad du inte förstår så ska jag försöka förklara.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Upp till toppen
Annons: