Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 2286 ggr
Ahnna
2009-02-20 12:37

Storlek på medeltida fåglar?

Jag sitter här och smaskar på en grillad kyckling och funderar över om medeltidens höns var lika stora som våra? (Det finns förstås många olika sorter…)

Många av dagens fåglar påverkas ju storleksmässigt genom genmanipulering och tillskottsfoder, men om vi utgår ifrån ekologiskt uppfödda kycklingar istället; finns det någon anledning att tro att medeltidens Europa hade lika stora, större eller mindre fåglar?

Varför undrar jag det? Tja, mest en intressefråga, men också en fråga om hjur många kycklingar som kan ha gått åt på en fest för 10 personer på medeltiden jämfört med idag. Det är alltid intressant att jämföra medeltida recept med dagens mått.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
pyromanen
2009-02-20 14:16
#1

Mindre fåglar utan tviviel, eftersom de avlats mycket på sedan dess för att bli större.  Har gamla bakrecept från farmors farfar som var bagare (mitten på 1800-talet) och i recept där ägg ingår får jag ta två ägg om det står 3 för att det inte ska bli jättekladdigt, äggen var i alla fall mindre, och det var bara 150 år sedan… flera hundra år efter medeltiden.!

Ahnna
2009-02-20 16:44
#2

#1 Ja, jag antog att det var så. Men samtidigt var ju medellängden på 600-900-talen något längre än den är idag på flera håll i världen. (Jag såg en jättefiffig ritning på meddellängder genom tiderna på ett museum i USA en gång.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2009-02-20 18:25
#3

När Leghorn blev en vanlig hönsras så blev ju hönsen större än många av de gamla lantraserna. Däremot har nog inte aveln påverkat hönsen storlek så mycket som t.ex. kornas storlek.

Största skillnaden var dock att det åts bara höns och inte kyckling. Man åt upp hönsen sedan de slutat att värpa och det gjorde ju att kvalten på köttet var en annan.

Äggstorleken har förändrats genom att alla ägg som säljs är i stort sett lika stora. Förr var variationen i storlek mycket större och genomsnittstorleken har ökat. Men förr använde man även andra ägg än hönsägg.

Ahnna
2009-02-20 18:40
#4

#3 Hur gammal ska en höna vara för att kallas just höna och inte kyckling?

Det där med äggens storlek är intressant och definitivt nåt jag har uppmärksammat de gånger jag har haft möjlighet att plocka ägg direkt ur redena i en hönsgård. Det är sällan man hittar två exakt lika stora även om alla hönorna är av samma ras har jag märkt. Hönorna själva har inte varit lika stora heller.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2009-02-20 19:07
#5

En höna blir höna när hon lagt sitt första ägg. Normalt är de första äggen mindre, liksom de också är mot slutet av sin äggläggning.

Ahnna
2009-02-20 19:12
#6

#5 Okej, ungefär som kvigor och kor då. Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ariel61
2009-02-20 20:46
#7

Vi har dvärghöns, och de allra första äggen är nästan som vipägg, pyttesmå!

LinaN
2009-02-20 20:46
#8

#6 enda skillnaden är ju att en kyckling kan lägga ägg utan att nuppa först :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-20 20:59
#9

#8 Är inte kycklingar normalt lite fjunigare också? Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

pyromanen
2009-02-20 22:31
#10

#5, mina höns har då alltid värp större ägg ju äldre de blev, har alldrig förr hört talas om hönor som värpte mindre igen när de blev gamla!

Bjornen
2009-02-21 09:07
#11

Mot den allra sista värpningen brukar äggen kunna bli mindre igen, men det är verkligen mot slutet och då brukar de redan vara utgallrade.

Hammarskogen
2009-02-23 13:19
#12

Det är svårt att jämföra serveringspotioner, det var ju vanlig att det serverades med än en rätt om det inte var hos fattig-folk…

Det åts ju också alla andra sorters fåglar…

Jag kan tänka mig att skillnaden mellan kött-raser och ägg-raser kanske inte var lika stor heller om det fanns.

Bjornen
2009-02-23 14:45
#13

Olika raser av höns för kött ellr äggproduktion är i stort sett 1900-tal och med början under 1800-talet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: