Annons:
Etikettmedeltidsveckan
Läst 2925 ggr
EmmaForsberg
2009-02-23 18:24

Hur Hög var midjan

I första halvan av 1300-talet adopterade kvinnorna männens "cotehardie". Den smet åt om kvinnans kropp ned till strax under bysten där kjolen utvidgades och föll i tunga veck till marken. Livet hade en fyrkantig halsringning och oftast med band. Ärmarna var alltid åtsittande, armbågslånga eller till handlederna då de var knäppta eller snörade.

Annons:
Anthka
2009-02-23 18:34
#1

Du blandar inte ihop det med första halvan av 1400-talet?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-23 18:34
#2

Mja, fyrkantig halsringning kom en bra bit senare. (Vilket också beror på vilken del av världen vi pratar om och vilket exakt årtal.) Cotehardien hade rund halsringning, precis som männens klädsel.

Det jag vet om den kvinnliga cotehardien är att de var så figursydda att man inte behövde något annat stöd för bysten. Det blev som en "inbyggd BH" när klänningen var knäppt. I Herbert Norris bok "Medieval Costume And Fashion" beskriver han att klänningarna ofta hade 3 broscher - en mitt fram och en å vardera axel - som höll ihop tyget lite så att klänningen inte skulle grida ner ifrån axlarna. (Jag kan tänka mig att broscherna även höll ihop underklänningarna lite på samma gång.) Hittills har jag inte sytt någon klänning med så stor urringning att jag har behövt experimentera med broscher, men jag tror att han har rätt i sin teori. Någonting lär ha behövts i alla fall, med tanke på hur långt ner på axlarna urringningen gick på vissa 1300-talsmodeller.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-23 18:35
#3

Snörade ärmar, förresten… Förekom det verkligen? Jag har bara sett knäppta modeller med knappar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-23 18:44
#4

#2 det är det jag minns om 1300-talets cotehardier också, att den är figursydd vilket gör att midjan hamnar på den plats där midjan ska sitta på en kropp.

jag kan tänka mig att brocherna håller undan underklänningen ur överklänningens halslinning (så den blir osynlig). Mest för att mitt senaste verk råkade få en såndär superstor urringning vilket gör att jag använder säkerhetsnålar för att få undan bh-band och dylikt från urringningen.

Mje, har inget minne av snörade ärmar, men ska inte säga någonting säkert. En sökning på HV borde ge ett svar…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

EmmaForsberg
2009-02-24 04:33
#5

okej måste ha blandat i hopp det

Anthka
2009-02-24 10:18
#6

#5 sånt som händer Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-02-24 10:21
#7

#5 Shit happens! Men var hittade du informationen om de snörade ärmarna? Finns de på bild någonstans?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

EmmaForsberg
2009-02-24 11:54
#8

som linaN säger google är din bästa vän öj glömde siga jag är också spejare har bara glömt mitt  lösenord ^^

Ahnna
2009-02-24 12:09
#9

#8 Mmm, fast Google länkar till många sidor som saknar verklighetsförankring också. Allt som står på nätet är ju inte sant. Därför skulle jag vilja veta om du har hittat adekvat dokumentation på snörade ärmar eller inte. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-24 17:09
#10

#9 jag föreslår en sökning på HV, där brukar det dyka upp liknande frågor och det är alltid någon som har "bildbevis" (illuminationer, statyer etc) om det förekommer.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ingeli
2009-03-04 20:06
#11

Det finns en dam målad på en italiensk (har jag för mig det var) målning där damen har snörning fram samt att man kan se snörhål på högra ärmens insida. Nu hittar jag inte länken pga datorbyte men det var någonstans på Web Gallery of Art jag hittade bilden (http://www.wga.hu/index1.html). Så nog fanns det snörning i ärmarna med.

Ingeli
2009-03-04 20:26
#12

Hittade länken: http://www.wga.hu/art/w/weyden/rogier/10braque/3braque.jpg

Målning från 1450 iofs… :)

Anthka
2009-03-04 20:33
#13

#12 var ser du ärmsnörning på den? Det är en lös ärm, (man kan se nålen som håller fast ärmen vid klänningen) men jag ser absolut ingen snörning på någon av ärmarna, bara mönstert i tyget

Däremot är det fashinerande att hon bara har snört klänningen i vartannat hålGlad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-03-04 21:08
#14

#13 På det blå plagget som ligger runt höger ärm finns två små "saker" som kanske kan anses vara snörhål, men jag tycker att det är aningen långsökt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-03-04 21:12
#15

#14 det var mer än vad jag ser, men om det är på det blå sammetsplagget så sitter de hur som hellst inte på ärmen då ärmen är den delen med rött mönter på brun botten

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-03-04 21:25
#16

#15 Fast sammetsplagget är ju ett annat plagg än klänningen med de pånålade mönstrade ärmarna, så visst kan det vara ärmar även på sammetsplagget. Men jag får det inte till något vasst bevis för att man snörde ärmar på den tiden. Det man ser på bilden kan ju vara snörhål som hör hemma på en annan del av plagger (i bak t.ex.) men att just den delen ligger runt ärmen på målningen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-03-04 21:29
#17

#16 ah, du tänkte så. Jag med mina dåliga ögon har svårt att se något snörhål överhuvudtaget.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-03-04 21:33
#18

#17 Klicka på bilden så borde den bli större.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-03-04 21:36
#19

#18 gjort det, hjälper tyvärr inte då tyget är mörkt (och snörhålet mörkt också, antar jag)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-03-04 21:41
#20

#19 Nej, snörhålen är rätt ljusa. Kolla om du ser om du ändrar ljusinställningen på din monitor.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-03-04 21:46
#21

#20 är de på ovansidan av höger handled? Det är enda stället jag möjligen ser någonting

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-03-04 21:48
#22

#21 Japp.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: