Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 3347 ggr
JessicaN
2009-03-05 00:42

Hur kan man göra bröd?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte höra om ni vet hur man kan göra sånt här bröd som på bilden utan medeltida "hjälpmedel" så att säga.

Inget vanligt bröd som gräddas i ugn, utan såna här små "brödplattor" (det gör ju såklart inget om man kan göra sånt bröd i ugn, det jag menar är att jag inte vill ha någon brödbit som typ en limpa i formen Tungan ute)

Vet inte vad den sortens bröd kallas men det var en man i Örebro i somras som gjorde sånt och det var jättegott med lite smör på. Har även sett andra göra det.

Skulle vilja göra sånt bröd men jag har inga medeltida husgeråd och ingen "eld". Kan man göra likadant bröd på modernt vis?

Tack på förhand! Glad

Mvh Jessica

Annons:
Ahnna
2009-03-05 10:05
#1

Du kan göra dem i stekpannan. Ta ett recept för tunnbröd, vilket som helst. Jag ska se om jag hittar nåt…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-03-05 10:06
#2

Här är ett som kanske passar. Sen får du väl experimentera med ingredienserna så att brödet smakar som det gjorde på marknaden. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

JessicaN
2009-03-05 11:50
#3

Åhh, tack så mycket! Glad

niare
2009-03-05 22:39
#4

flatbröd kanske du menar :) supergott men de ska vara honung på ^^ superlätt att göra

JessicaN
2009-03-05 23:05
#5

#4 Jaha, okej. Har bara smakat med smör och jag är inte så jätteförtjust i honung. I somras i Örebro fick vi smaka på vitlökssmör, det var jättegott Glad

niare
2009-03-06 00:44
#6

hur pass medeltida är vitlöksmör? de e ju jättegott men vet ju inte mer än så :P

nja honung e väll okey men funkade bra på detta hehe eller så har vi smör vi med :P

Annons:
Ahnna
2009-03-06 00:49
#7

Hmm… Bjornen borde kunna svara på om vitlök fanns i någon större utsträckning på medeltiden och hur den i så fall användes.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

JessicaN
2009-03-06 07:44
#8

Vet inte alls om vitlökssmör fanns då men gott var det iallafall Glad Han hade lite olika sorters smör att välja mellan.

Bjornen
2009-03-06 10:08
#9

Vitlök har använts åtminstone 8.000 år av olika nomadfolk och odlats i Kina i 5.000 år. Till Norden kommer vitlöken på 1300-talet eller tidigare. Möjligen omnämns vitlöken i Olav Tryggvessons saga under namnet geirlaukr.

I Sverige har nog inte vitlök använts som föda eller krydda förrän modern tid. Den har nog endast använts som medel mot onda makter och i magiska syften samt som medicinalväxt mot infektioner (orsakad av onda makter ???) . Vitlöksmör är en helt modern företeelse, åtminstone i vårt land.

Den är nog endast i Kina och andra östliga länder som vitlöken har använts i matlagningen och är väl fortfarande inte helt allmänt använd i svensk matlagning. Även egyptierna använde vitlöken för nära 4.000 år sedan i magiska syften.

Upp till toppen
Annons: