Mat & dryck

Hur kan man göra bröd?

2009-03-05 00:42 #0 av: JessicaN

Tänkte höra om ni vet hur man kan göra sånt här bröd som på bilden utan medeltida "hjälpmedel" så att säga.

Inget vanligt bröd som gräddas i ugn, utan såna här små "brödplattor" (det gör ju såklart inget om man kan göra sånt bröd i ugn, det jag menar är att jag inte vill ha någon brödbit som typ en limpa i formen Tungan ute)

Vet inte vad den sortens bröd kallas men det var en man i Örebro i somras som gjorde sånt och det var jättegott med lite smör på. Har även sett andra göra det.

Skulle vilja göra sånt bröd men jag har inga medeltida husgeråd och ingen "eld". Kan man göra likadant bröd på modernt vis?

Tack på förhand! Glad

Mvh Jessica

Mvh Jessica

SE*Lovely Godiva's

Uppfödning av Perser & Exotic

Anmäl
2009-03-05 10:05 #1 av: Ahnna

Du kan göra dem i stekpannan. Ta ett recept för tunnbröd, vilket som helst. Jag ska se om jag hittar nåt...

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2009-03-05 10:06 #2 av: Ahnna

Här är ett som kanske passar. Sen får du väl experimentera med ingredienserna så att brödet smakar som det gjorde på marknaden. Glad

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2009-03-05 11:50 #3 av: JessicaN

Åhh, tack så mycket! Glad

Mvh Jessica

SE*Lovely Godiva's

Anmäl
2009-03-05 22:39 #4 av: niare

flatbröd kanske du menar :) supergott men de ska vara honung på ^^ superlätt att göra

Anmäl
2009-03-05 23:05 #5 av: JessicaN

#4 Jaha, okej. Har bara smakat med smör och jag är inte så jätteförtjust i honung. I somras i Örebro fick vi smaka på vitlökssmör, det var jättegott Glad

Mvh Jessica

SE*Lovely Godiva's

Anmäl
2009-03-06 00:44 #6 av: niare

hur pass medeltida är vitlöksmör? de e ju jättegott men vet ju inte mer än så :P

nja honung e väll okey men funkade bra på detta hehe eller så har vi smör vi med :P

Anmäl
2009-03-06 00:49 #7 av: Ahnna

Hmm... Bjornen borde kunna svara på om vitlök fanns i någon större utsträckning på medeltiden och hur den i så fall användes.

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2009-03-06 07:44 #8 av: JessicaN

Vet inte alls om vitlökssmör fanns då men gott var det iallafall Glad Han hade lite olika sorters smör att välja mellan.

Mvh Jessica

SE*Lovely Godiva's

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.