Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1988 ggr
Ahnna
2/24/09, 12:09 AM

Handsyr du?

När vi ändå har flera trådar om handsömnad igång så tänkte jag passa på att fråga hur mycket ni handsyr?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2/24/09, 12:11 AM
#1

Jag handsyr i perioder. Just nu handsyr jag alla projekt som är igång, men jag har ett par ofärdiga projekt som är maskinsydda.

Överlag försöker jag alltid fålla för hand för att slippa ha synliga maskinsömmar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/24/09, 12:56 AM
#2

Jag kryssa i orange. Handsömnaden har tidigare vart begränsad till enbart synliga sömmar och fållar och diverse men nu börjar det bli mer och mer…Kyss

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2/24/09, 10:14 AM
#3

Jag handsyr beroende på plagg. Är det ett plagg med många långa osynliga sömmar så syr jag dessa på maskin och fållar för hand. Men mindre saker (som huvudbonader och väskor) kan jag handsy helt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anco
2/24/09, 11:29 AM
#4

Osynliga sömmar sys på maskin, sedan blir resten för hand, eller också syr jag på maskin och handsyr ett band eller broderar ovanpå maskinsömmen för att dölja den.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

AutumnWicca
2/24/09, 12:22 PM
#5

för mig beror det helt och hållet på plagg och material.

Hur gör ni föresten med lin, jag tycker att man alltid måste sick-sacka kanterna för att inte sömmarna ska spricka..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2/24/09, 12:27 PM
#6

#5 Kika i artikeln "Handsömnad" om du inte redan har gjort det, där har jag skrivit hur man gör för att slippa sicksacka tyger som fransar sig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
2/24/09, 12:29 PM
#7

Tack Ahnna!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

AutumnWicca
7/4/09, 9:51 PM
#8

Kom och tänkta lite på denna tråd förut idag…

Vad tycker ni är för- och nackdelar med handsömnad respektive maskin sömnad?

Jag kan tycka det sparar tid att maskinsömna de "osynliga" sömarna och att tiden för hur lång tid plagget tar är otroligt väsentlig för min del då min hobby inte får komma ivägen för mina hantverksprojekt i skolan.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
7/5/09, 12:34 AM
#9

Maskinsöm Fördelar:

  • Det går fort
  • Det blir jämnt och snyggt
  • Det är inte lika irriterande och tidsödande att sprätta om det blir fel

nackdelar:

  • Det är inte HK
  • Det brukar kunna trassla till sig när man minst behöver trassel
  • Det syns att det är maskinsytt
  • Tygerna drar sig ofta trots nålning
  • Det blir ofta något sorts fel som tvingar en att sprätta
  • Sömmar brister för lätt vid användande även man inte anstränger sömmarna.

Handsömnad Fördelar:

  • Det blir exakt, tygerna drar sig oerhört sällan oavsett man nålar eller ej. Skulle det dra sig så korrigerar man det medan man syr.

  • Det ger en fantastisk tillfredsställelse att handsy helt och hållet. Man blir nöjdare med plagget på något vis.

  • Det är rogivande och man vet att man inte kan stressa sig fördärvad utan man planerar iaf en vecka i förväg.

  • Sömmarna verkar hålla bättre än på maskinsydda plagg.

Handsömnad nackdelar:

  • Det tar tid.
  • Det är döden om man syr fel och måste sprätta.

Så numera föredrar jag handsömnad. Plaggen ser mjukare ut än maskinsydda plagg. Sen att handsy en hel klänning plus att lägga sömmarna tog mig en vecka ungefär och då satt jag när jag kände för det inför Ale.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
7/5/09, 12:41 AM
#10

#9 Du har många bra poänger! Jag får ta och fundera på hur jag ska göra med mina plagg som ska påbörjas nu i veckan..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
7/5/09, 12:49 AM
#11

#10 sen är det det, att ju mer man handsyr dess fortare går det, man kommer på hur långa stygnen behöver vara och hur man ska göra där det är litet knivigare.

Ett annat plus är att man i knepiga sömmar lättare löser problemet för hand än med en maskin utan att det blir knöligt och fult. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PogoPedagog
7/5/09, 10:31 PM
#12

jag tycker en stor fördel med att handsy är att man slipper det höga ljudet från symaskinen ( min är från 60-talet)  och att man kan sy vart som helst- ute eller framför tv:n

LinaN
7/5/09, 10:34 PM
#13

#12 samt så kan man sy hur sent eller tidigt man vill utan att störa sambo/barn/husdjur och eventuella kinkiga grannar ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
7/6/09, 12:08 PM
#14

#9 jag håller inte helt med dig om att de maskinsydda sömmarna syns. De som är synliga ja (där skriker de lång väg om de är maskinsydda) men de som är osynliga ger ingen större skillnad.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Pialinn
7/6/09, 1:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Om man håller tyget på detta sätt över fingrarna drar tyget sej inte så mycket, när man syr långa sömmar på maskin.

Att det drar sej beror på att mataren flyttar undertyget mer än övertyget.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

AutumnWicca
7/6/09, 1:14 PM
#16

#15 Ja det är jättesmart tips!

Jag har en speciell pressarfot till min maskin, övermatare. Då matar maskinen tygen uppifrån och nerifrån samtidigt. Jättebra när man syr gardiner och andra långa sömmar.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
7/6/09, 1:14 PM
#17

Jag tror att maskinsömnad är lika mycket en konstform som handsömnad. Det gäller att känna sin maskin, sin pressarfot och pedal, sitt material och sitt mönster. Jag har inte upplevt att tygerna drar sig, däremot kan skinn dra sig lite om man syr i det på min maskin.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
7/6/09, 1:17 PM
#18

#15 är det inte så man ska göra när man syr maskin? Jag har i alla fall alltid gjort på det sättet…Oskyldig

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Pialinn
7/6/09, 1:21 PM
#19

Anthka.

Då kanske du har gått på kurs och fått lära dej.

LinaN tog upp det som en nackdel när man sydde på maskin, att tyget drog sej.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

AutumnWicca
7/6/09, 1:24 PM
#20

#18 Jag har också alltid gjort så, men jag har haft utbildning i sömnad på gymnasiet och vet var jag lärt mig dt ifrån.

Du kanske hade en väldigt bra syslöjdsfröken i skolan :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Anthka
7/6/09, 1:27 PM
#21

#19 och #20 nopp ingen kurs och urusla syslöjdslärare. Jag har bara gjort så ändå Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
7/6/09, 1:29 PM
#22

#21 Du har iaf gjort rätt och underlättat din maskinsömnad :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
7/6/09, 2:16 PM
#23

#15 bra maskin det dära! måste hämta hem min från skåne snart!

Sådär har jag fått lära mig att göra på egen hand, men sen beror det på vilken maskin man har också, min moderna maskin från 80-talet är jätteojämn, medan min husqvarna från 60-talet går som en klocka o drar sällan något snett.

Men oavsett HUR jag gör så blir det alltid något som blir vingt o skevt på maskin. och jag utgick ifrån för o nackdelar som JAG stött på ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rozzy
7/6/09, 2:29 PM
#24

Har ävenehandtrampad tysst som en vind.Så är det brått tar jag hellre den när det är medelidskläder och lång dålda sömmar, annars bilr det handsömmat.

Me vilken typ av söm är favoriten på medeltidsplagget.

Pialinn
7/6/09, 2:29 PM
#25

Är hos min Syrradorra(=styvsysterdotter) och det är hennes braiga maskin. Har själv en Husqvarna 2000 men den står i en källare med alla mina prylar. Bor ju i husbil nu.

Men den gröna är en pärla. Hittar ni en sådan på nån loppis så köp den. Ni ångrar er inte.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Rozzy
7/6/09, 3:31 PM
#26

Ja den gröna har jag haft det är en pärla, stabil lätt att fixa om det händer något.

KeramikJohanna
7/6/09, 3:50 PM
#27

Jag försöker att handsy alla synliga sömmar, men det går i perioder för mig med. Ibland blir det på maskin ändå, då jag vet att det går fortare (för det mesta).

Är halt ok att sy för hand, men kan inte säga att jag är jätte skicklig, har i och för sig bara handsytt i ca ett år, då jag innan bara sydde på maskin. Innan spelade det inte så stor roll tyckte jag, men nu har jag börjat uppskatta handsydda plagg mer och mer. Det blir en annan känsla och ett annat hantverk om man nu syr historiska kläder. Tycker jag i a f.

Annons:
Kaylaza
7/6/09, 7:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Jag hansdsyr allt jag känner att jag hinner, även mina icke-medeltida kläder, helt enkelt för att jag älskar att sy för hand. Fast linne brukar jag sick-sacka med min kära gamla Husqvarna oavsett om jag syr för hand eller ej. Lite lat är man ju Flört

Gjorde nyss klart mina stora svarta pösbyxor för hand, och låter nu maskinen få arbeta lite med mitt första par mamelucker.

Pialinn
7/6/09, 7:49 PM
#29

#28 Vilket jobb med veckningen! Och vilket snyggt sybord du har. Hemmagjort?

Vilken söm bör man använda? Fällsöm eller vändsöm?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Gunpowdersmoke
7/7/09, 1:39 AM
#30

Jag sydde en del förut, visserligen mest via maskin och "vanliga" kläder och saker men jag broderade en del och min farmor försökte lära mig hur man broderade snygga tavlor(hon var jätteduktig) men jag tyckte inte det var så kul vid den åldern xD Då var det mycket mera intressant att rida och så vidare :P

Nadrendion
7/8/09, 8:15 PM
#31

Snygga mameluckerna blir. :)

Sj'lv handsyr jag numera alla historiska plagg. Har inte f[tt f;r mig att sy n[gra moderna plagg ;n, mest f;r att jag inte har n[gon symaskin.

Men hands;mnad ;r det som g;ller. D[ b;r man kl;derna s[ stolt sen efter[t :)

LinaN
7/8/09, 8:21 PM
#32

#31 lite osams med tangentbordet? ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Nadrendion
7/9/09, 12:58 PM
#33

#32 Nej, inte alls.  Engelska tangetbord har inte åäö o jag orkade inte krångla med det.

Pialinn
7/9/09, 2:24 PM
#34

Funkar bäst med a & o. Lättare för folk att läsa!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Rozzy
7/9/09, 9:53 PM
#35

Jag hadsömmar mycket när jag reser, i bilen flyget bussen.

Lactamaeon
7/10/09, 8:51 PM
#36

Jag handsyr mina medeltida kläder, men jag kommer nog fortsätta maskinsy mina lajvkläder ett tag framöver. :)

När jag syr använder jag kastsöm och sedan fällsöm på den dubbelt nervikta sömmen. Det håller otroligt bra, och passformen anpassas med kastsömmen som är otroligt lätt att ta bort.

Kyltsi
7/15/09, 3:48 PM
#37

Jag handsyr läderarbeten(pungar, skor, mm). Kläderna syr jag med maskin, kantband syr jag på för hand(oftast).

Upp till toppen
Annons: