Annons:
Etiketthantverk
Läst 3079 ggr
Ahnna
2/19/09, 9:52 PM

Medeltida tippex?!

Okej, jag är desperat! Jag lyckades skita ner min scrolla! Förvånad Jag la handen i lite blöt färg och tryckte sedan ner handen på ett ställe där pappret ska vara helt orört, så nu har jag lite gulbruna fläckar där. *svordom*

Finns det någon här som har en bra idé på hur man får bort fläckar från akvarellpapper? Vanligt tippex blir ju väldigt fult - kan det funka att skrapa pappret lite med en skalpell kanske? Andra idéer?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2/19/09, 11:50 PM
#1

Ska fråga min mor vad man ska göra… men tror att det kan vara försent att rädda det… men ska höra med henne imorrn.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/20/09, 10:32 AM
#2

Mjäääää…!!! Inte försent…. väl?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/20/09, 10:35 AM
#3

#2 så JAg har gjort innan när jag råkat klanta mig är att jag blöter stället mkt och använder tops eller bomull för att suga upp färg och vatten.

Vet inte om mamma har nån annan idé på det, har inte fått tag på henne ännu. ska strax till stallet. men jag testar igen i eftermiddag.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/20/09, 10:49 AM
#4

#3 Mmmkej, det är ju lite sent för tops nu, dårå… *funderar* Funkar det inte att få bort färgen får jag designa nåt nytt anfang mitt i texten som täcker fläckarna. (Det förekom ju faktiskt fler än ett anfang i samma text i medeltida böcker och dylikt, så det kanske inte ser så hemskt ut.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2/20/09, 3:04 PM
#5

Ahnna…

Ähummm…. kan i hjälpa mig o förklara vad en scrolla är ?

Vad jag förstår på innehållet är det ett speciellt papper (akvarellpapper såg jag…) som du skrivit? på och vad har du använt för matr ? penna… akvarellfärger?

Har hemma akvarellpapper men ingen höjdare så jag vet för lite hur man räddar men min mamma målar akvarell så jag kan ju också fråga henne bara jag vet vad du gjort. Ju fler svar kanske olika bra svar ? Glad

Iaf kanske jag har svar först till kvällen…

zayla
2/20/09, 3:18 PM
#6

Här var det snabba ryck…morsan ringde nyss o då passade jag på att fråga…

Om det är så att du målat med akvarellfärger så säger hon att låta det torka och sedan försöka måla över med torrare färgpensel.

Eller… som Lina säger blöta upp det…

Hon säger att det är svårt detta…. Kanske Linas mamma har bättre förslag ?

Annons:
LinaN
2/20/09, 3:22 PM
#7

Mamma säger är att det är kört, du ska maskera först för att vara säker på att det förblir vitt. Då finns det två sätt, ska du inte rita/måla/skriva alls i det vita området kan du gnugga in med stearin så förblir området vitt.

Men vill du kunna rita/måla/skriva på det vita området sedan så kan du använda gummi arabicum som är flytande och kan gnuggas bort när det torkat och man målat klart runt om.

Det är i princip det man kan göra. Men det får man göra i förebyggande syfte. Gummi arabicum köps i välsorterade hobbybutiker.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
2/20/09, 3:26 PM
#8

Ojoj…det va ett avancerat svar, Lina!

Ahnna…Glöm mitt svar… Skrattande

LinaN
2/20/09, 3:42 PM
#9

Kom även på att tänka att håller du på att måla och grejja kan du ta ett vanligt kopieringspapper och lägga där du lägger handen, för då hamnar ev färg du fått på handen på det pappret istället. Så gör jag när jag skissar med blyerts.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

lillalollo
2/20/09, 3:56 PM
#10

Vet inte vad det är du menar med att det skall vara helt vitt. Är fläckarna inom det område där du skall skriva sedan är det ingen fara på taket. Kika på medeltida scrollor där de gjorde fel eller klantade sig där målade de helt sonika en liten figur.  Är det på ett ställe som för alltid skal vara pappersvitt kan man först blötlägga med vanligt vatten låta det dra en stund ungefär så lång tid som det tar att sjunga mors lilla olle två ggr, sedan ta bort det mesta av färgen med en topz eller en avtorkad pensel. När detta är torrt kan man ytterst försiktigt skrapa lite i ytlagret på papperet eftersom en liten nyans av färg alltid finns kvar i papperets struktur.

Ahnna
2/20/09, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Okej, såhär är det;

En scrolla är ett pappersark (ska egentligen vara pergament) som man har skrivit och/eller ritat/målat på samt i mitt fall lagt bladguld lite varstans på. Dessa kan användas som till exempel sidor i en bok eller som underlag för utmärkelser i medeltidsföreningen SCA, vilket min scrolla var tänkt som.

Fläckarna blev i ett fält där det ska skrivas någonting, men eftersom det är en blankscrolla så vet jag inte vad det ska stå eller vem som kommer skriva det. (Därför kan jag inte garantera att texten kommer dölja fläckarna.) Om jag inte lämnar ifrån mig scrollan alls så kan jag ju antingen kasta den eller skriva nåt själv och hänga upp på väggen hemma, men det är inte lika kul.

Rita en figur kanske funkar, eller som jag skrev förut, måla ett nytt anfang precis över fläckarna. Se bild… (Den är inte klar utan ska fixas till med skuggningar och så kallat vitverk så att den ser lite mer levande ut.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2/20/09, 5:02 PM
#12

Tack för alla tips, förresten! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2/20/09, 6:16 PM
#13

Fuktig tvättsvamp har ju använts under lång tid men då gäller det ju att reagera direkt.

Annons:
Ahnna
2/20/09, 6:35 PM
#14

#13 Reagerade gjorde jag ju direkt Flört, men tvättsvamp har jag ingen så det är kört ändå.

Fick tipset av min mentor Lia att skrapa med skalpell, men det är nog nåt jag låter henne visa mig face to face nån gång. Oskyldig Jag och vassa tillhyggen är ingen bra mix…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/20/09, 8:43 PM
#15

Ett annat tips när man målar sina scrollor är att börja uppe i vänstra hörnet och arbeta sig diagonalt från vänster över hörn till höger nedre hörn. då riskerar man aldrig att lägga handen i blöt färg som man sen råkar kladda ut nån annanstans :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/20/09, 8:59 PM
#16

#15 Mja, det faller nog på sin egen orimlighet, tyvärr. Obestämd Med pilliga scrollor skulle man behöva byta och tvätta pensel efter vartannat penseldrag då, ungefär. Alternativt ha 10 penslar i samma storlek, vilket få har.

Dessutom kan man normalt inte måla två fält som ligger bredvid varandra i olika färger direkt efter varandra, eftersom vattenbaserade färger blandar sig när de kommer i kontakt med varandra innan vattnet har torkat in i pappret.

Men det är ett bra tips om man har en scrolla med större fält och färre detaljer. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2/20/09, 10:11 PM
#17

Vad använder du för färg när du målar på din scrolla? Är sugen på att prova!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2/21/09, 10:30 AM
#18

#17 Gouachefärger. De är bra eftersom man kan måla över färgerna när de har torkat utan att de blandar sig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2/21/09, 2:26 PM
#19

#18

Okej, då vet jag vad jag ska leta efter :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2/21/09, 2:29 PM
#20

#19 Det är alltså vattenfärger som heter gouache, bara för att förtydliga.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Hammarskogen
2/23/09, 1:08 PM
#21

När man bereder pergament så kritar man den i slutstadiet. Det kanske kan gå att täcka över de sista nyanserna med ngt sådant, tex blöta upp dolomitpulver och stryka på och sedan skarpa bort överflödet?

Ahnna
2/23/09, 2:01 PM
#22

#21 Ingen aning, du… Pergament är ju lite annorlunda i strukturen än papper. Jag litar på tipset att det går att skrapa bort med skalpell, men jag kommer som sagt inte ge mig på det själv utan assistans av sjukvårdskunniga personer… Skäms

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: