Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 4763 ggr
cujo99
2009-03-18 23:38

mat tipps

Någo som har bra meny förslag till medeltids fest för ca 40 pers????

Annons:
Ahnna
2009-03-19 09:52
#1

Olika pajer, helkokt kyckling, köttgryta, rotsaker, bröd, ost, soppa, färsk frukt och bär.

Det finns rätt mycket, frågan är var budgeten ligger på och hur stort kök man har.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-03-19 10:37
#2

Gryta, underskatta aldrig en gryta. Det är rellativt lätt att göra till många personer.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-03-19 10:40
#3

Gröna ärtor och lime kanske inte är 100% medeltida, men en puré gjord på dessa ärtor med en skvätt limejuice är ett väldigt trevligt tillbehör till t.ex. stekt kött. Med lite buljong kan man göra en slät soppa av samma ingredienser. (Det blir GRÖNT!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-03-19 10:42
#4

Appropå puréer, hommus borde ju fungera det också (kikärtsröra).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

cujo99
2009-03-22 12:20
#5

Pajer är det medeltid??? Köket är ju mitt vanliga villakök som vi har tillgång till men det som inte går att göra i förväg vill jag att man kan göra på grill eller gryta på elden på plats.

Funderar på att förkoka kyckling och tjocka revbenspjäll marinera och grilla på grillen. Då behöver folk inte var rädd för salmonella kyckling. Har någon provat att förkoka kött innan de grillat.

Vet någon något om kolbottnar. Jag vet att de kommer från hälsingland. Kan de komma från medeltiden tro???

Det är ungefär som en kolbulle pankaka med kornmjöl stekt fläsk och en vitsås med messsmör. KAnske inte medeltid men kan ju ha modifierat det med tiden. Man steker "pannkakan" på öppen eld med eld både under och över. Så himla gått.

Ahnna
2009-03-22 12:27
#6

#5 Visst är paj medeltid. Glad Täckta pajer (med lock av deg) finns det flera recept på i gamla böcker.

Förkoka innan grillning? Det låter inte som nåt jag skulle vilja prova, faktiskt. Obestämd Man brukar ju göra tvärt om, först ge en stekyta och sen koka köttet. (Till grytor t.ex.)

Du skulle ju kunna koka en kyckling (färdigt) och värma den lite på grillen på själva festen, om du inte vill grilla rå kyckling alls. (Kollar man bara ordentligt att det är färdiggrillat så är det ingen risk för sjukdom.) Allt kött innehåller ju inte salmonella och trikiner, bara det som är dåligt behandlat eller på annat sätt är utsatt för smitta.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
cujo99
2009-03-24 00:45
#7

Det är ganska vanligt att koka tjocka revbenspjäll när man läser recept av kockar. Har ej  provat. Jag är själv inte rädd att grilla kyckling men jag vet att många är och tror att de kommer ligga kvar ogrillade. Det är ju salmonella de är rädd för  men det är ju inte så vanligt på svensk kyckling. Men vad folk inte tänker på är ju att en salmonella smittad höna har ju smittan i äggen. Alla är väl där med tungan när man bakar sockerkaka. MAn kan väl inte testa alla ägg innan??

Ahnna
2009-03-24 09:54
#8

#7 Haha! Det ska jag säga nästa gång jag ser nån som fingrar på sockerkakssmeten! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hammarskogen
2009-03-24 12:56
#9

Jag köpte lättrökta kycklingklubbor för att grilla en gång i Danmark. Fick ordentliga föreskrifter om att koka dom innan dom grillades. Dom blev supergoda!

cujo99
2009-03-24 20:47
#10

Det blir iallfall paj. Det är så himla bra buffé mat. Kött att grilla. Honugsglaserade rotfrukter. Ost hembakt bröd av olika slag ej vete. Kolsallad och en grönsallad kanske inte så medeltid men man kommer sakna det annars. Nötter, frukt, bär. Kaffe, tårta och kakor…..

Heleneafelm
2009-03-29 12:08
#11

I Sverige behöver vi inte vara rädda för salmonella i ägg. Anläggningarna testas noggrant, man vet när någon är drabbad, och den gården spärras. I rått svenskt kycklingkött finns inte heller salmonella, däremot kan det finnas campylobacter som dör efter några minuter i över 60 grader. Kolla kyckling på grillen genom att sticka in en gaffel till benet, pressa på köttet, är saften som kommer ur gaffelhålen klar är det färdigt, är den rosa får du grilla lite till…

Vad skulle man ha för kryddor tro, om det ska vara autentiskt? Piffikrydda går nog bort Flört, men vitlök och lök är nog obligatoriskt, eller?

LinaN
2009-03-29 12:47
#12

rosmarin är gammalt o väl beprövat, ur gammalt i norden vet jag inte men är rätt säker på att det kunde importeras. honung är en given krydda. vitlök är inte så gammal i sverige men tror sen borde vara importerad eller i sverige till 1200-talet iaf.

Var är björnen när man behöver hans växtkunskap?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-03-30 02:14
#13

#11 Timjan omnämns ofta i medeltida kokböcker. Och saffran.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
cujo99
2009-03-31 21:26
#14

Funderar på var det vanligt att de hade ugnar av något slag att grädda pajer i??

Ahnna
2009-04-01 11:36
#15

#14 Exakt hur deras kök såg ut vet jag inte, men en ugn är väldigt lätt att bygga med sten och lera. De flesta gamla eldstäder (typ öppen spis) för inomhusbruk har en baklucka där man kan ställa en paj eller bröd eller dylikt för gräddning medan det brinner i "hålet" bredvid. (Jag är kass på att förklara!) På 1600-talet, och troligen före det också, så hade man så stora eldstäder inomhus att man kunde gå raklång in under spishyllan och kvinnorna i hushållet måste blöta ner hela nederkanten på kjolarna för att inte riskera att fatta eld när de rörde om i grytorna som hängde över elden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-04-01 11:40
#16

Här är en bild på en liknande eldstad, där de har ställt en modern kamin. Men ta bort kaminen i tanken så ser ni hur stor eldstaden var från början. http://www.aboutscotland.com/stirling/kippenph/draw2a.jpg

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-01 12:31
#17

#16 så jäkla mysigt :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-04-01 12:38
#18

#17 Oh, ja! Men vilken enorm brandrisk! Tur att de byggde sina hus i sten på den tiden…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-01 12:53
#19

#18 att "trilla in i elden som barn" får en helt annan betydelse när man ser en sån eldstad! men tror ju att det fanns brandgaller som stod i vägen. dels för att skydda för att man inte ska komma för nära….

man måste ju ha eldat halva trädstammar i den eldstaden…. *sä jäkla mysigt*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-04-01 13:00
#20

#19 När jag var i USA senast så åkte jag till häx-staden Salem utanför Boston och besökte häxmuséet, som är ett gammal 1600-talshus där de har bevarat all inredning så autentisk som möjligt. De hade stora eldstäder som man kunde gå in i både på undervåningen och övervåningen, ingen av dem hade galler eller något annat skydd. Dock var själva elden en god bit innanför själva öppningen, säkert en halvmeter eller mer. Man kunde alltså stå innanför valvet med hela kroppen utan att trampa i elden. (Det var därför hushållerskorna var tvugna att blöta ner kjolarna, eftersom de stod där större delen av dagen.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: