Annons:
Etikettallmänt
Läst 3070 ggr
niare
2009-02-22 21:45

medeltida mentalitet

vad var den centrala frågan under medeltiden? är det hur ska jag leva mitt liv?

om jag inte minns fel var det att leva enligt dygderna altså de tre kardinaldygderna: tro hopp och kärlek? är jag helt fel ute..

har för mig de andra dygderna var rättvisa,mod, måttfull, söka kunskap.

för man kan ju inte leva enligt dödssynderna :P

vad prioterade man högst? mat, kläder, husrum eller är det religonen som styr allt ?

sen var det om landslagarna och statslagarna de skrevs väll på medeltiden? och var inte Israel Birgersson en av dem som gjorde det?

tackar för alla svar och kommenteringar :) alltid intressant med ny fakta och disskutioner

Annons:
Bjornen
2009-02-23 09:14
#1

De äldsta bevarade landskapslagarna är från 1200-talet. Många av dem är dock äldre men från början var de ganska säkert bara muntliga. De första nedskrivna var säkert gjord med runor på näver. Endast några få näverbitar med runskrift finns bevarad från området runt St. Petersburg.

Ahnna
2009-02-23 10:25
#2

Jag tror egentligen inte att de centrala frågorna var så annorlunda på medeltiden än vad de är idag - alla vill ju överleva till ett så billigt pris som möjligt. Då kanske överlevnad betydde "skaffa mat", "så/skörda", "slita häcken av sig hos nån storbonde", "ta sig till marknaden och sälja nåt" eller liknande, medan vi idag går till våra dagjobb och får lön varje månad och sen är det kirrat. Vi får oftast lite pengar över, medan de på medeltiden troligen sällan hade nåt att stoppa undan. Livskvalitet idag lär inte överrensstämma så mycket med livskvalitet på medeltiden.

Egentligen behöver man inte gå så långt tillbaka i tiden för att hitta brytpunkten när det började förändras. Min mormor har hur många syskon som helst och levde ganska knapert under uppväxten på det tidiga 1900-talet, hon jobbade extra och kämpade för att familjen skulle få det bra. Likförbaskat dog några syskon i unga år och vattnet i tunnan i köket frös på vintern och sådär. Och det är ändå i modern tid! Sen inleddes datoråldern och pengar fick ett annat värde… För inte alltför länge sen kunde man ju köpa en bil för 100:-, vilket var en förmögenhet då. Nu kan man knappt få en kaffe och tilltugg på ett café i storstan för de pengarna…

Det känns som att mänskligheten på det stora hela (i i-länder i alla fall) har haft det rätt jobbigt ända fram till 1900-talets mitt. Var det inte torka, svält och sjukdomar så var det krig som ställde till det istället. Förvisso finns samtliga av de sakerna idag också, men de påverkar oss inte på samma sätt.

Som svar på vad man kan ha prioriterat högst kommer nog mat på bordet, ett tak att sova under och kläder på kroppen. (Tror jag!) Religionen var ju en del av det - saknade man nåt så var det gud som prövade människan och så vidare. Gick skörden fel så att man svalt så hade man vredgat gud och måste göra bättring. Sån mentalitet förekommer ju idag också ute i världen, men här i Norden är det i alla fall inte lika benhårt som förr.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2009-02-23 12:26
#3

Det medeltida samhället var i högre grad reglerat än vad dagens samhälle är. Det gäller åtminstone under den kristna tiden men troligen även tidigare. Handeln var i hög grad reglerad och likaså hantverket. Den egna odllingen var hårt reglerad genom skatteplikt i form av tionde. Passtvånget för inrikes resor infördes 1544, men var nog i gång i någon form även tidigare.

En stor del av tvånget var att skaffa fram skatterna.

Som bonde kunde någon av konungens män komma förbi och kräva att bli härbärgad och provianterad. Om inte tog de och slaktade gårdens enda ko och åt upp den. Om bonde hade tur brände inte herremännen upp gården utan lämnade hus och folk i fred. 

Jakten var till stor del reglerad för kronan, liksom vissa delar fisket.  

Det viktigaste var förstås att få mat för dagen. Om inte varje dag så åtminstone någon dag i veckan. Samhället försökte få människor att följa den rätta normen som var långt ifrån rättvist. Ett fåtal var privilegerade på flertalets bekostnad. I vissa fall tog man till Gud som extra påtryckning för att trycka ner folket. 

Träldom och livegenskap var också en del av livet.

Alla var väl akttagna och alla höll reda på sina grannar så de inte gjorde något olämpligt eller omoraliskt. Rapportering till prästen eller länsman var en självklarhet.

Anthka
2009-02-23 18:49
#4

Religionen reglerade större delen av livet, allt ifrån när man bör så, skörda eller färga sitt garn (bleka lin ska man tillexempel göra på blåmåndagen för att få bäst reslutat).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Bjornen
2009-02-23 22:46
#5

#4. Jag skulle nog hävda motsatsen. Man försökte istället finna ut religiösa märkesdagar som kunde överta olika folktrosuppfattningar. Folktro, månfaser var förr mycket viktiga för olika handlingar och kyrkan försökte på många sätt införa märkesdagar, högtider och helgondagar som kunde överta de olika hedniska märkesdagarna.

Anthka
2009-02-23 22:51
#6

#5 Jag håller med dig, men vad jag skrev var att religionen reglerade människors liv. Inte sagt vilken relgion. Att kristendomen tog över hedendomens högtider och helgdagar men gjorde de till sina egna är självklart. Men oavsett vilken religion eller vilken tro så inrättades livet efter den.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Bjornen
2009-02-24 10:26
#7

Före Kristendoms införande i Sverige var nog religionen inte så stark som efter. Så- och skördetider var mera anpassad till normala väderförhållanden som byggde på lång erfrarenhet. Visst fanns vissa religiösa förhållanden även tidigare men de blev mera styrande av livet efter Kristendomens införande. Exempelvis var ju söndagen förbjuden att arbeta på.

Ett problem är ju att vi vet för litet hur tidigare religioner utfördes och vilken påverkan det hade på människan. Man kan ju också diskutera orsak och verkan.

Jag uppfattar att äldre religioner var mera verklighetsförankrade och inte inskränkte så mycket på människornas praktiska liv som senare Kristendomen fick. Jag uppfattar att tidiga religioner inte var så konkreta utan det fanns många olika inriktningar som var anpassade efter lokala förhållanden. Kristendomen var en enhetlig religion som brukades i många olika miljöer och var inte så väl anpassade för lokala förhållande.

Upp till toppen
Annons: