Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 3487 ggr
Ahnna
3/6/09, 8:20 PM

Medeltida middag?

Om några månader ska jag åka på ett visst medeltidsevenemang och behöver tips på vad jag kan ta med mig till bords under helgens bankettmiddag. Jag ska nämligen inte äta av banketten, utan ska ta med eget käk.

Jag älskar kött, men äter inte fisk eller grönsaker. Jag har inget krav på att maten ska vara helt medeltida, så länge den "funkar" i sammanhanget. Alltså inte biff och pommes frites… (Men enbart biffen hade funkat.)

Hittills har jag kommit så långt som till grillad kyckling och egenbakat bröd och egenbakta skorpor och ost. Vad finns det mer för gott? Det ska helst gå att få tag på i närmaste matbutik eller kunna lagras i min paviljong i 2-3 dagar utan att bli dåligt. (Ja, jag har plastpåsar!) Den uppvärmning som finns är nog över öppen eld, högst eventuellt micro. Eventuellt finns grill.

Jordgubbar blir det nog till efterrätt, men kanske nåt mer där också? Paj, kanske? Vilken sort i så fall?

Jag har gärna flera rätter på bordet för att ge sken av adel… Oskyldig Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
3/6/09, 8:25 PM
#1

Åh låter trevligt, får man fråga vilket evenemang det är? *nyfiken*

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/6/09, 8:30 PM
#2

#1 Egentligen är det två, nu när jag tänker efter. Båda är SCA-event, det ena i Skåne i maj (Dubbelkriget) och det andra är i Norrtälje i juni (kröningen).

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/6/09, 8:33 PM
#3

Då säger jag ett skådebröd, ett bröd som du bakar och dekorerar och som egentligen bara ska stå och se fint ut (mycket adligt, då det visar att du har råd med mat som utsmyckning)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/6/09, 8:37 PM
#4

#3 Är det nåt speciellt recept eller bara vilket som helst?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/6/09, 8:41 PM
#5

#4 det finns ett i vår kokbok och ett i vår bakbok (bröd av en påse mjöl). Annars kan brödet också kallas gåvobröd om du hittar det någon annanstans

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/6/09, 8:46 PM
#6

#5 Då hittar jag säkert!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
3/6/09, 9:28 PM
#7

Eftersom jag älskar saffransbröd så ska det naturligtvis bli ett skådebröd med saffran! *lycklig* Det får ligga och beskådas hela middagen och sen ätas till efterrätt! Skrattande (Jag gillar inte att låta mat ligga och torka till ingen nytta, så det måste ätas förr eller senare.)

Fler kötträtter?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

niare
3/7/09, 1:11 AM
#8
  • Grillad fågel med rosmarin
  • Honungsglaserade revbensspjäll
  • Rotsaksgratäng
  • Askondagstårta
  • Saffranspaj
  • Bröd och smör
  • Brieost och ädelost
  • Frukkldtfat med äpple, päron, plommon ochnötter
niare
3/7/09, 1:12 AM
#9

så syns det inte men om du markerar området kanske det syns., funkar för mig

Salo
3/7/09, 1:34 AM
#10

#8 Men usch vad gott det lät… nu blev jag ju hungrig.

Anthka
3/7/09, 10:10 AM
#11

#7 självklart ska man äta upp det sedan Glad

Det finns en bok som heter den medeltida kokboken (eller någonting liknande, såg den av en slump när jag letade stickböcker på biblioteket).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/7/09, 10:24 AM
#12

#8 Revbensspjäll lät ju himla intressant… (Undrar om man kan äta sånt utan att kladda ner slöjan? Det måste vi testa!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

cujo99
3/7/09, 10:51 AM
#13

Tunna revbensspjäll är ju kanon gått. Rulla in dem i folie som du öppnar eftersom så slipper du kladdet.

Annons:
Anthka
3/7/09, 11:02 AM
#14

#8 har du ett recept på askonsdagstårtan?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

niare
3/7/09, 11:59 AM
#15

jag hade nån stanns :P men som allt annat försvann det i flytten hehe och har inte ens packat upp ^^

niare
3/7/09, 12:05 PM
#16

#14 men det går ju att googla fram den nu när jag kollade efter :) det är ju dock mer en matpaj än en tårta vilket e lite roligt men jättegod

Ahnna
3/7/09, 8:33 PM
#17

#13 Dessvärre funkar inte folie på banketterna. (För modernt.) Men lite hushållspapper kanske man kan smussla med sig och gömma under bordet så ingen ser när man torkar fingrarna stup i ett… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/7/09, 9:23 PM
#18

#17 kör på en linneservett istället, mycket mer medeltida Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/7/09, 9:36 PM
#19

#18 Det kan funka! (Men det får bli nåt skräplinne så jag inte smutsar/fettar ner mitt finaste tyg!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/7/09, 9:50 PM
#20

#19 linne kan man köra på 60 grader (eller mer) i tvättmaskinen, blir som nytt. Och lägger du det i en tvättpåse behöver du inte riskera att det slås sönder mot tvättmaskinens trumma Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
3/7/09, 9:52 PM
#21

#20 Mja… Fettfläckar är inte lätta, asså… Har du nåt tips på übertvättmedel?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/7/09, 10:08 PM
#22

#21 vanish (urdum reklam, väldigt bra fläckborttagningsmedel). Har inte prövat på just fettfläckar men på i stort sett alla andra typer av matslafsfläckar. Men om du är osäker, ta någont skräplinne och testa innan du går på och syr fina linneservetter.

Eller gå på loppis och fynda gamla linnesvervetter. Gamla textilier är skamlöst billigt (själv är mitt senaste fyndet sex stycken perfekta handfållade linnehanddukar i damast med monogram för 50 spänn…)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/7/09, 10:18 PM
#23

#22 Loppisar är underskattade! Skrattande Man kanske skulle göra ett eget hemmatest i stil med Vanish TV-reklam och fetta ner olika typer av tyg och se vilket som blir renast?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/7/09, 10:28 PM
#24

#23 absolut, men låt gärna fläckarna ligga och "härda" något dygn. Det är ju inget svårt, att som i tvättreklamen, få bort nygjorda fläckar men de som har grott in sig och torkat riktigt bra de är en helt annan sak….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/7/09, 10:35 PM
#25

#24 Precis, de flesta tvättmedel fixar nog helt nya fläckar, särskilt på nylontyger som inte suger åt sig… Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ariel61
3/8/09, 12:01 PM
#26

#23 Du har inte nån bonna-auktion i närheten? Här finns en som kör varje söndag året om, och just nu finns det inte så många turister så man kan göra klipp i deras s.k. fyndlådor.

AutumnWicca
3/8/09, 12:03 PM
#27

#23

Jag gick på röda korsets secondhand butik och hittade jättefina linnen både servetter och handdukar.

Kika på second hand affärer och se om du hittar något fint linne

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
3/8/09, 12:03 PM
#28

#26 Loppissäsongen kommer nog igång snart här också, då brukar det vara auktioner och annat var och varannan dag. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

niare
3/8/09, 3:26 PM
#29

vanish är inte bra :P men var på ett homeparty för tvättmedel nygligen n,skittråkigt men de hade ett som var perfekt just för linne och vi testade alla att skita ner det mm, funkade superfint :)

Anthka
3/8/09, 4:06 PM
#30

#29 jag har prövat vanish och med risk för att låta som en försäljare så det fungerar utmärkt, även på intorkade fläckar av obestämd art som gammelmormor skapat på sina linnedukar. Flört

Dessutom är det falkenmärkt

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

niare
3/8/09, 4:17 PM
#31

#30 har oxå testat det men på mina flcäkar funkade det inte alls,:P hade olika verkningstider för trodde resultat skulle bli bättre men jag kanske e för grisig av mig hehe

Anthka
3/8/09, 4:21 PM
#32

#31 där ser man, hade du fettfläckar? Undrar eftersom jag inte vet vad det var för fläckar som jag tog bort (de var som sagt gamla och intorkade)

Jag körde både med "förbadsversionen" (fungerade mindre bra) och "krämversionen" (som fungerade)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

niare
3/8/09, 6:30 PM
#33

#32 ja de var vinflcäkar och en del fettfläckar från när man smörjt lädersaker :P

Ahnna
3/8/09, 9:20 PM
#34

#33 Lädersmörj brukar sitta som berg! Förutom på frotté, har jag märkt. (Så nu har jag uteslutande frottéhanddukar när jag smörjer läder.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
PogoPedagog
3/8/09, 10:37 PM
#35

mitt tips på god medeltidsinspirerad mat är någonform av rökt gärna marinerat fläskkött ( kassler t.ex) som man inte nödvändigt måste värma men kan om man vill, till det äpplen stekta med kanel el ingefära och kokt/stekt kålrot, de vegetariska delarna kan man ju tillaga innan avfärd om man vill och bara värma på plats.

Gott som fanken! Helst med en pepparsås till men jag vet inte om det är särskilty medeltida egentligen, fick idén från en måltid på ett emdeltids evenemang dock

Ahnna
3/8/09, 11:17 PM
#36

#35 *Antecknar* Jättebra!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
3/9/09, 2:25 PM
#37

Honungsglaserad kyckling! Köp med fördel vingar eller klubbor, pensla med smör och honung, vräk på örter, laga till i ugnen. Sen fryser du dem, packar i en kylväska så håller det sig toppen.

Tom så att du måste ta fram och tina det innan middagen, om du har en bra kylväska och annat fryst i den.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
3/10/09, 8:24 PM
#38

#37 Låter bra! Skrattande Men jag tillagar nog hellre på plats, så man slipper "förstöra" köttet med iskristaller i frysen. (Det blir godare utan, även om det inte blir förstört bara för att det har varit fryst.) När Midsommarkröningen är har jag bara en dryg halvtimme hem till föräldrarna, så i nödfall kan jag åka dit en sväng och laga mat innan banketten. *yay!*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

EmmaForsberg
3/10/09, 9:27 PM
#39

varför inte en svamp stek? 

det är en biff som du steker till sammans med svamp man kan också äta den kall men jag skickar med mitt recept

behövs:

1. en biff

2. svamp 1 kg

3. grädde

4. soja

1. en lök

så här gör du. börja med att steka steken när den behöver ungefär 10 minuter till lägger du i svampen. Ta ut steken när du vill och stek svampen brun under omrörning lägg till grädden sojan och den hackade löken rör tills den blir varm lägg upp den i såsen och steken

enjoy

LinaN
3/10/09, 10:16 PM
#40

#39 det där lät ju väldans gott ^^

det borde man kunna göra med quorn-färs den varianten som man gör egna köttbullar med.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/10/09, 10:30 PM
#41

#39 Det receptet ska jag skicka vidare till mina svampälskande föräldrar! Glad

#40 Det går säkert!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
6/17/09, 1:30 PM
#42

Nu har jag kokt en skinka i vin och glaserat den med en sås av rödvinbärsgelé och kanel. Jag åker till ett SCA-event imorgon eller på fredag och ska ha några maträtter med mig. Den här tråden är jättebra, tack för alla tips!

Grillad kyckling, bröd och skorpor är också på gång. Jordgubbar hoppas jag innerligt att jag kan hitta!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ypocras
7/11/09, 3:42 AM
#43

Visserligen för sent, men jag skulle rekommendera lite rökt kött med en syrlig sås, typ camelina.

Rosta rovor i härden.

Bröd fungerar ju bra

Jordgubbar är dock senare, iallafall i den form vi hittar i affärerna idag, smultron ligger betydligt närmare ett medeltida alternativ.

Anthka
7/11/09, 11:07 AM
#44

#43 ooo nu gjorde du mig hungrig, smultron och blåbär med mjölk…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: