Annons:
Etikettlitteratur
Läst 2338 ggr
h00jff
2009-02-26 23:32

Andra Arn-fan här inne?

Jag har förstått att sitevärden inte är så vidare förtjust i Arn. Det verkar också som om många historiker hyser ett visst agg mot Arn. Till viss del kan jag förstå historikerna, många som läser böckerna/ser filmerna kanske tror att de är hela sanningen, vilket de naturligtvis inte är, Arn är en uppdiktad person (och inte som den tant som var med på en Arn-resa och bestämt hävdade att hon var i rakt nedstigande led, släkt med Arn himself, trots att guiden påpekade att Arn faktiskt aldrig funnits!).

Dock har Jan Guillou väckt mitt intresse för medeltiden, vilket har gjort att jag har tagit reda på mera. Läst böcker med "säkra källor" och sökt på Internet, på seriösa sidor. På detta sätt har Arn faktiskt gjort att jag har lärt mig massor om den tidiga medeltiden och om Sveriges födelse, något som jag inte hade lärt mig om inte Jan Guillou skrivit om Arn. Jag har också besökt massor av kul och intressanta historiska platser, just för att följa Arns fotspår. Därför vill jag tacka Jan Guillou och Arn för mitt medeltida intresse, även om böckerna/filmerna inte är någon absolut sanning!

Annons:
Anthka
2009-02-27 11:36
#1

Böckerna är bättre än filmen, den hyser jag agg mot…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anco
2009-02-27 16:22
#2

Gillar böckerna skarpt. Filmerna är välgjorda, men inte riktigt 'my cup of tea'

Håller med om att böckerna lätt väcker intresse för att ta reda på mer om den svenska medeltiden.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

AutumnWicca
2009-02-27 16:23
#3

jag har jättesvårt att läsa Guillous böcker… men jag gillade filmerna mycket, men kan tänka mig att böckerna är bättre. Klara bara inte av hans sätt att skriva..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

lillalollo
2009-02-27 20:31
#4

Lyssnade på hela trilogin om ARN samt den sista boken arvet efter Arn i mobilen t/R med buss till arbetet. Spännande!

Jan Guillo är som person inte en människa jag uppsakattar, men skriva kan han. Har lyssat på andra böcker han skrivit. JättebraCool

Även om Arn är uppdiktad får man en inblick  om hur det kan ha varit på medeltiden. Jag tycker att det finns en hel del tänkvärt mellan raderna som han tar upp. Ex kvinnans situation på medeltiden, kyrkans makt, hyckleriet och märkliga begrepp i största allmänhet osv. Det väcker folks nyfikenhet och det är ju inte fel. Sen må det vara en uppdiktad person eller inte men Guillo har en hel del research  som ligger till grund för sitt skrivande.  Jag är faktiskt lite imponerad!

Ianna
2009-03-01 13:30
#5

Jag är också imponerad av Guillos research. Mycket av det han berättar har ju faktiskt hänt.

Sen är det intressant med Folkungaättens stamtavla, jag har den här på väggen. Arn är ju son till Bengt Folkesson Snivel och Sigrid.

Arns förstfödde tillsammans med Cecilia heter Magnus Månesköld i böckerna och i verkligheten hette han Magnus Minnesköld som sen gifter sig med Ingrid Ylva och får sonen som sen blir Birger Jarl.

Osv … Många av personerna har funnits i verkligheten.

PogoPedagog
2009-03-01 19:09
#6

jag gillar böckerna, särskilt att arn är en sådan genomgod person, det är kul och uppmuntrande som omväxling från alla andra komplexa hjältar tycker jag.

när man sedan bor där delar av boken utspelar sig gör det extra roligt.

Fast jag gillade inte heller filmerna så värst, dom har gjort allt bra utom valet av skådespelare till rollen som arn och cecilia, så jäkla dåliga om man frågar mig!

Annons:
[trollduva]
2009-03-01 21:11
#7

jag gillar både böckerna och filmerna

LinaN
2009-03-01 21:59
#8

#6 han är litet antihjälte på sätt o vis.

Men hon som spelar cecialia i filmerna, gillar inte henne riktigt som skådis rent allmänt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-03-01 22:14
#9

#8 Vem är det då?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

h00jff
2009-03-01 23:10
#10

#5 Får inte riktigt ihop din släkttavla! I böckerna är Arns pappa (Magnus Folkesson) och Arn inslängda mellan Bengt Snivil och Magnus Minnesköld, dessa två personer är alltså uppdiktade (liksom Cecilia). Tror faktiskt att Bengt Snivil helt är borttagen ur stamtavlan i Guillous böcker, eftersom pappan heter Folkesson i efternamn (och således borde vara son till Folke den tjocke. Arns pappa är ju också bror med Birger Brosa i böckerna, som  i verkligheten är son till Bengt. Arns mamma i böckerna heter Fru Sigrid. Fru Sigrid har funnits på riktigt och donerade Varnhem till Cisterciensermunkarna. Man vet nästan inget om henne. Bara att hon var släkt med drottning Kristina Björnsdotter (gift med Erik den Helige). Hmmm blev lite rörigt känner jag!

#8 Sofia Hellin

Ahnna
2009-03-01 23:25
#11

#10 Varför ens försöka få ihop ett släktträd med verkliga personer och en massa fiktiva karaktärer ur en bok! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

niare
2009-03-02 17:41
#12

ej läst böckerna och tänker inte göra då kommer min uppfattning om filmerna ändras kanske, jag älskar filmer båda två. big fan

PogoPedagog
2009-03-02 20:09
#13

#8 jag har som tur är inte sett henne så mycket annars;) men i arn känns det hela tiden verkligen som att hon "spelar" det blir inte naturligt om du förstår vad jag menar

annars är det ju ren humor när joakim nätterkvist gör sin "nej nu händer det visst något jag inte riktigt förstår så jag ställer mig och ser ut som ett får"-min haha! okej jag är elak men han kan se så fruktansvärt dum ut

Annons:
LinaN
2009-03-03 17:12
#14

#13 det håller jag med om, det känns så plastigt liksom… hon försöker men når inte ända fram…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

vildarosen
2009-08-18 00:30
#15

Har bara sätt filmerna men ska ta tag i att läsa böckerna oxå.. brukar ju vara bättre med böcker än film..

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Kaylaza
2009-08-18 00:49
#16

Jag är inte särskilt förtjust i varken böckerna eller filmerna (vilket många tycker att jag borde vara, dels för att jag uppvuxen i området där Arn utspelar sig, dels för att jag jobbat på Medeltidens Värld, vars by är uppbyggd av kulisserna från filmerna). Jag har läst böckerna, kommer nog aldrig göra om det, filmerna är okej att se på (bortsett från att Nätterqvist ser så himla…. bortkommen ut hela tiden), men inga favoriter.

Däremot är jag väldigt glad för att böckerna fått många att bli intresserade av den riktiga historien. Hundratusentals människor har rest till de olika platserna för att få ta del av vad som verkligen ägt rum där, och överlag har det ökade intresset för historia fört med sig ett ökat intresse för historiskt hantverk av alla möjliga slag, och i och med detta har otroligt mycket utdöende kunskap räddats ett litet tag till.

Det kan tyckas långsökt, men en hantverksnörd som jag har all anledning att vara tacksam för att Guillou skrev om Arn. Flört

Zadeira
2009-08-20 00:24
#17

jag har varken läst eller sett Arn, så jag kan inte lämna någon åsikt.

Hemska mig ;)

Gudris
2009-12-06 14:18
#18

När jag läste Arn-böckerna kunde jag väldigt lite om medeltiden osv, dessutom var det de första böcker jag läste av Guillou. Tyckte att böckerna var fantastiska men insåg snabbt att han inte kan skriva något vidare, alla hans böcker bygger på samma sak…

Numera tycker jag att böckerna är bra för att de väcker ett intresse för medeltiden/historia, men att man måste vara medveten om att all skönlitteratur är just det. De är inte grundade med djup forskning och författaren kryddar gärna historien lite. Att läsa Arn för mig är som att läsa fantasy, jag vet att det inte finns gröna alver som kan trolla, men gillar att drömma mig in i deras värld.Glad

Upp till toppen
Annons: