2009-02-26 23:32 #0 av: h00jff

Jag har förstått att sitevärden inte är så vidare förtjust i Arn. Det verkar också som om många historiker hyser ett visst agg mot Arn. Till viss del kan jag förstå historikerna, många som läser böckerna/ser filmerna kanske tror att de är hela sanningen, vilket de naturligtvis inte är, Arn är en uppdiktad person (och inte som den tant som var med på en Arn-resa och bestämt hävdade att hon var i rakt nedstigande led, släkt med Arn himself, trots att guiden påpekade att Arn faktiskt aldrig funnits!).

Dock har Jan Guillou väckt mitt intresse för medeltiden, vilket har gjort att jag har tagit reda på mera. Läst böcker med "säkra källor" och sökt på Internet, på seriösa sidor. På detta sätt har Arn faktiskt gjort att jag har lärt mig massor om den tidiga medeltiden och om Sveriges födelse, något som jag inte hade lärt mig om inte Jan Guillou skrivit om Arn. Jag har också besökt massor av kul och intressanta historiska platser, just för att följa Arns fotspår. Därför vill jag tacka Jan Guillou och Arn för mitt medeltida intresse, även om böckerna/filmerna inte är någon absolut sanning!