Annons:
Etiketttv-film
Läst 3099 ggr
Ahnna
2009-03-22 10:15

Tidsresenärerna

Någon mer här som slaviskt tittar på Tidsresenärerna? (Time Team.) Det visas på söndagar klockan 19.00 i Kanal 9. En grupp arkeologer och historievetare har 3 dagar på sig att undersöka någon form av fornminne eller plats där det sägs ha varit en bosättning, slagfält, begravningsplats, borg eller whatever. Ibland hittar de knappt någonting, men för det mesta hittar de bevis för att folk har bott där under medeltiden, saxiska tiden, romartiden och så vidare. (Engelsmän gör gärna en skillnad mellan medeltid och saxisk tid.)

Man får en inblick i hur byggnaderna såg ut på den tiden och hur människorna levde, vilket jag tycker är intressant. De små fynden de gör, som krukskärvor och glasbitar, är också intressanta för mig som hantverkar. Det är alltid kul att se hur saker verkligen såg ut, inte bara från målningar. Glad

Jag började titta på det för en massa år sen bara för att Tony Robinson är programvärd. (Han som spelade Baldrick i Svarte Orm.) Men det är en riktigt fängslande serie emellanåt!

Fler fans?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
[trollduva]
2009-03-22 10:34
#1

jag tittar på det varje vecka,blev lite besviken när det slutade vissas på discovery,men så av en slump tittade jag på kanal 9 en kväll,vilket jag aldrig gör,och där var det igenSkrattandephil eller vad han nu heter är ju bara så roligGlad

Ahnna
2009-03-22 10:46
#2

#1 Jag tycker att typ alla är lite småläskiga! Tungan ute (Utom Tony, då.) Jag fattar inte varför man måste ha naglar som klor, Hår som inte är klippt på 20 år och skägg som jultomten bara för att man är arkeolog! Obestämd Särskilt om man är med i TV.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[trollduva]
2009-03-22 10:58
#3

äh,det är ju det som är roligt:-)dom ser inte kloka ut någon av dom,utom tony då;-)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Ahnna
2009-03-22 12:15
#7

#3 Nej, det är sant. Glad Men ändå, varför ser alla arkeologer ut så? Det måste vara nåt som ligger i generna för såna människor… Tungan ute

Är det nån som vet varför de bara har 3 dagar på sig, förresten? Häromveckan hittade de ju ett jätteintressant ställe med tonvis med fynd och byggnader, men eftersom de bara hade 3 dagar på sig hann de inte kolla igenom allt. Verkar ju skitdumt…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-03-22 18:02
#8

#3 varför tror du att jag inte sökte till arkeologin efter gymnasiet? visst jag har långt Hår o klär i det men ovärdat skägg är inte riktigt min grej. Har fullt upp med de3-4 häxstrån som växer på hakan juh.Förvånad

Hur skulle det se ut med ett helskägg? Obestämd

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-03-22 19:55
#9

ååå jag bara tok älskar! jag har sett alla säsongerna den första gjordes 1994!

Så ska jag läsa historisk arkeologi i sommar också.. är jättesvag för just det…

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-03-23 10:22
#10

Jag missade gårdagens avsnitt för att jag satt i min bil med en dammsugare och klädvårdsrulle och försökte städa den ordentligt inför försäljningen. Skrikandes *mutter* Det var ett tvunget måste så jag kunde inte smita ifrån för att se på TV.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

h00jff
2009-03-24 10:58
#11

Åh vad kul att det sänds igen! Jag har saknat det sedan det slutade på Discovery, tycker att det är otroligt intressant.

Följde varje avsnitt när min första son var född. Han hade kolik och skrek så fruktansvärt hela kvällarna när man gick runt och bar honom, det enda jag kunde titta på var textade program, svenska program utan text funkade inte (har varken förr eller senare saknat textning….)! Jag har för mig att de visade det varje vardagskväll då…

Ska absolut leta reda på 9:an (som jag sällan, eller rättare sagt aldrig, tittar på annars…)

h00jff
2009-03-24 10:59
#12

Just det, glömde… Tack för tipset att det går på TV igen!

Ahnna
2009-03-24 11:05
#13

Det är en trevlig serie att slötitta på också, om man är trött, sjuk, uttråkad eller bara vill gymnasticera hjärnan en stund men inte kroppen. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
zayla
2009-03-25 01:02
#14

Räcker upp handen!!! Jaaag!!

När jag släckte Discovery saknade jag Time Team väldigt mycket så gissa om att det var lyckorus när jag såg det på 9:an.

Nåja, någon söndag kan jag missa..som nyss…då jag satt i bilen på väg hem från ett styrelsemöte och insåg att klockan var sju och att jag missar TimeTeam… Men hmm har för mig att det går repris någon dag veckan efter… vänta…äsch..nej det finns inga repriser nu. Förra året hade de repris på lördagars morgon. *snyft*

Jaa… jag upptäckte detta fenomen med arkeolog-killar-gubbar-män är ett släkte för sig! Men det finns en o annan korthårig variant… Även vi kvinnor också…men där är det nog lite mera utbrett.

Hmm.. njaa… i princip så tror jag inte grävningen är tre dagar utan det är liksom flera dagar pga inspelning och planering ligger i mycket. Men faktiskt…ibland har arkeologbossarna bara en vecka på sig att gräva på ett ställe, beroende på vad det är för plats. Markägarens tillstånd, tillstånd från Länstyrelsen, vad marken ska användas till efteråt om man behöver göra totalutgrävning. Sen kan det också bero på att en plats är intressant men medel saknas och då kanske man lyckas ena året få medel som räcker för en vecka och sen försöker man omigen året därpå. Så det är en del byråkratiskt innan man får sätta till spaden.

Finnestorp är ett exempel där utgrävningar har varit en-två veckor per år eller ingen grävning alls och till slut få pengar som räcker till några års projekt.

Ibland blir jag faktiskt lite avundsjuk på England som har så många intressanta skatter i jorden från romartiden både i föremål och byggnader medan Sverige har fattigt med sådana fynd. Vi har ju nästan bara ben, järn, koppar, keramik…och en o annan guldkrage.. jajoo och en del silverskatter =P Visst har vi vår egen historia! =)

Hae-Mosu
2009-03-25 02:25
#15

Problemet med Sverige är nog mest att de flesta av platserna där det kanske funnits något ligger så fel till: Under många lager av senare städer, eller under åkrar och stenrösen, eller för den delen mitt i skogen.

En stor skillnad jämfört med England är hur alldeles otroligt mycket vårt landskap ändrats bara sedan 1000-talet - mycket av det som är små, små bäckar idag var farbara med båt då, till exempel.

Ahnna
2009-03-25 09:56
#16

#15 Fast vattendragen har ju förändrats massor i England också. Mer än en gång har de ju hittat spår av kanaler och hamnar mitt uppe på land, flera kilometer från närmaste nuvarande vattendrag.

En sak som jag tycker är väldigt intressant är hur jordlagren har flyttat på sig genom århundradena och täckt över en massa fornminnen. Att man kan hitta krukskärvor 20 cm ner i jorden tycker jag inte är så konstigt, men när de hittar byggnader och hela bosättningar 1 meter ner i marken så blir jag faktiskt lite förvånad. Tänk vilka enorma landmassor som har flyttat på sig! Förvånad Fascinerande!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

h00jff
2009-03-30 00:53
#17

Får tacka igen för tipset, hade en trevlig stund framför TV:n ikväll. En sak irriterade mig dock… att TV-programen inte kan hålla tiden utan "drar över". Satte på inspelning eftersom jag skulle lägga barn… När jag sedan tittade så klippte det innan programmet var slut. Arghhhhh! Var inne på 9:ans sida för att se om man kunde titta på det via nätet (är så bortskämd av SVT Play som går flitigt hemma hos oss), men tyvärr fanns det inte. Var också inne på Time Teams hemsida för att se om man kunde kolla på programmen där… det kunde man, fast bara om man bor i Storbritanien, nublir jag ledsen…

Ahnna
2009-03-30 00:58
#18

#17 Jag har märkt att det är flera kanaler som har haft en helt åt helsike fel tablå idag, där programmen har börjat på en helt annan tid än det står i tidningen och på nätet. Vet inte om det blir någon eftersläpning i och med att sommartiden började i natt…?

Tror ni inte att jag var på tornerträning idag och missade Tidsresenärerna den här veckan också! Skrikandes Förvisso kom jag hem klockan 17.00 ungefär, men då var jag dödstrött på grund av träningen och däckade i soffan, och när jag vaknade klockan 19.10 var det inte direkt någon hemma i skallen på mig så jag slötittade på en DVD tills jag var pigg igen. *åååååhhh!!!!!* Blir så arg på mig själv…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: