Annons:
Etikettallmänt
Läst 4844 ggr
Tomteslakt
3/22/09, 8:49 PM

Hästutrustning

Hejsan!

Jag undrar om någon vet en seriös sida som säljer rustningar för hästar. Söker specifikt just häststjärnor, med tyngdpunkt på medeltida häststjärnor. Eller om ni vet något museum som har nätsida med bildgalleri på sina samlingar. Har mailat och frågat livrustkammaren.

Mvh´//Herr Staffan de Vad

Annons:
Ahnna
3/23/09, 10:18 AM
#1

Vad är en häststjärna för nåt? *förbryllad*

Jag ska försöka göra lite prototyper på hästrustning när jag får hem mer läder senare i vår.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/23/09, 10:41 AM
#2

#1 Detta är häststjärnor: http://hem.passagen.se/mrblues/hastrust.htm

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/23/09, 10:44 AM
#3

#2 Oki.. Plåtprylar, alltså. (Jaja, med mönster på!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/23/09, 10:48 AM
#4

#3 precis, plåtprylar Flört inte nödvändigtvis med mönster, med tanke på att bilderna på den sidan är från 1500-tal och 1600-tal

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/23/09, 10:57 AM
#5

#4 Jag tyckte att de såg "yngre" ut än medeltid, men ville inte säga nåt. Plåtrustningar är inte min starka sida. Jag skulle nog inte kunna se så mycket skillnad på en 1400-talsrustning och en 1500-talsrustning, förutom de TYGDETALJER som jag har koll på. Flört Tyg kan jag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/23/09, 11:04 AM
#6

#5 jag råkar ha sett bilderna tidigare, på andra platser och då med dateringar till. Det är därför jag vet att de är yngre än medeltiden. Annars är jag som du, tyg kan jag men plåt… Tja låt oss säga att det är plåtbit som plåtbit Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
3/23/09, 11:15 AM
#7

#6 Precis, "hård" rustning är alltid "hård" rustning! Skrattande (Jag räknar brynja som lite mer följsamt.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tomteslakt
3/23/09, 1:09 PM
#8

häststjärnor kom ju redan så tidigt som på 1100talet.

häststjärnan jag tänkte använda ska helst inte vara mönstrad utan "ren" och användas först och främst som skydd i t ex grenar som riddare mot riddare (i jämställdhetens namn…hehehe).. de tidigaste häststjärnorna gjordes ju av härdat (kokat) läder och inte i stål.

För de som är intresserade finns det faktiskt ett ländsharnesk till häst på armemuseums samlingar om man går in och söker i deras arkiv på deras hemsida..

LinaN
3/23/09, 1:27 PM
#9

chamfreinn är ett namn jag hört i samband med pansar för hästens ansikte. polisen använder ju ett liknande idag med plexi och kevlar som skyddför hästarnas ansikten. Sedan utter fick ett stålrör i huvudet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
3/23/09, 1:29 PM
#10

#9 utter???

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
3/23/09, 1:41 PM
#11

#10 ja, polishästen utter.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
3/23/09, 1:52 PM
#12

#11 aah, fick inte riktigt ihop det först (sedan när är uttrar med i polissammanhang undrade min trötta hjärna Flört)

googlade chamfreinn, det gav två ovidkommna resultat och frågan om jag inte menade chamfering egentligen… (vilket gav 238 000 resultat)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
3/23/09, 2:03 PM
#13

Det här är en chamfreinn så som jag förstått det en keltisk ritualhuvudbonad för hästar. stavningen fick jag modifiera tills jag hittade rätt ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
3/23/09, 4:23 PM
#14

Ett sidospår: Utters ägare finns här på iFokus. Glad

Så, nu har jag briljerat med mitt värdelösa vetande ytterligare en gång! Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/23/09, 4:26 PM
#15

#14 oh, det vart ju litet skoj faktiskt :) men det var väl utter som fick ett järnrör i skallen under nån kravall eller nått i stockholm? har nått minne av det sedan jag gick i lågstadiet och boken "Utter- en polishäst" kom ut på biblioteket.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/23/09, 4:30 PM
#16

#15 Jag vet faktiskt inte, jag kan inte påstå att jag kan så mycket om Utter. Jag vet vem som äger honom, var han bor och vilken hovslagare han har, that's it. Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

niare
3/23/09, 10:46 PM
#17

snygg rustning till häst vore inte fel att äga en sådan :P

Tomteslakt
3/24/09, 8:03 AM
#18

det svåra med att ha en häststjärna är ju dock att det passar till en och en häst alena.. samt att det jättesvårt att hitta några från före 1400talet..

men som sagt, till hästrustning finns det ju ett läändharnesk i plåt på armemuseum…

Ahnna
3/24/09, 9:59 AM
#19

#18 Har du några bilder på det du söker, i "rätt" utförande?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tomteslakt
3/24/09, 7:06 PM
#20

nä, det är ju det jag söker efter=) för att kunna ge till den smeden jag ska anlita.. men har varit i kontakt med livrustkammaren som har häststjärnor och de skulle kika ifall de hade någon…

annars hade vi dock fått bilder från en person på historiska världar…

Annons:
Elden
4/3/09, 1:08 PM
#21

Det finns en smed i mölnbo Tomteslakt, han samarbetar med livrustkammaren (eler om det var historiska). Hojta om du vill veta mer!

Ahnna
4/4/09, 10:57 AM
#22

#21 Han råkar inte ha hemsida?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: