Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6708 ggr
Kyltsi
2009-03-31 15:10

Gravid klänning?

Behöver lite hjälp.. Vi ska åka till medeltidsveckan i Visby och jag behöver sy nya kläder. Kan inte ha mina medeltidsklänningar jag har,för att jag kommer vara höggravid då.

Hur ska jag sy en gravid klänning? Nån som har några tips? Har aldrig sytt några gravidkläder.

Annons:
LinaN
2009-03-31 15:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Gravidkläder diskuteras vitt och brett.

Jag har planer på att sy en klänning i ull specifikt för graviditeten senare (nej jag är inte gravid ännu och kommer inte bli inom det närmsta heller ^^)

Då använder man ett standardmönster men sätter snörning i bägge sidorna mellan bröst och höft. Tänk raka djävulsfönster. Som du kan snöra ut allt eftersom du blir rundare och rundare, sen får du ju ha en underklänning i linne som är stor eller större än vanligt så du får plats med en gravidmage utan att det smiter åt. Jag hade tänkt ha underklänningen och överklänningen i kontrasterande färger så det blir litet action i det hela. Jag komme vilja visa upp min mage :)

Såhär är en schematisk bild av hur jag hade tänkt. Ljusgröna fält är kilar, klännignens raka stycken är i ljusorange. Lång kil mitt fram. olikfärgade fält mest för överskådlighetens skull.

Så de mörkoranga/röda strecken är där snörningen ska sitta.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-03-31 17:53
#2

Jag hade tänkt mig någonting liknande #1 (nej jag är inte heller gravid och har inga planer på att bli inom den närmaste framtiden men någon gång så). Lite större än klänningarna jag vanligtvis bär, men i samma modell. Med snörning i sidan så magen har plats att växa och en regält stor underklänning. Tror att det är det smartaste alternativet.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-03-31 17:55
#3

Sen när man varit gravid klar och inte har några planer på att bli det igen så kan man beroende på hur stor den är, sy igen sidsömmen så man kan använda den till vardags :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-03-31 17:58
#4

Eller, beroende på modellen, gör en ammningsklänning av den först.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-03-31 18:01
#5

#4 det är väldigt sant :) bebisar måste ju ha mat också :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-03-31 18:04
#6

#5 det är i alla fall mina planer, min "favoritklänningsmodell" matchar så bra i sömmarna för att göra amningsklänning också. Så först gravidklänning, sedan amningsklänning och sist voila, en vanlig klänning. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
LinaN
2009-03-31 18:09
#7

#6 vad är det för ett mönster då? har du nån bild var öppningar för amning ska vara?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-03-31 18:23
#8

#7 Det är Dame Helens (och min för jag mixtrar fortfarande med hennes ärmar) version av Herjolvsnesfynden. En figursydd klänning med åtta paneler (orginalien är tio).

Saken är den att sömmarna mellan de två panelarna på framsidan och de på sidan sitter precis där bröstens rundning börjar (nästan vid armhålan så att säga) så med en slits i sömmen (och en mitt för brösten på särken) får jag en perfekt amminsöppning som sedan är förslutningsbar utan att det blir några konstiga sömmar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-04-01 12:01
#9

I "The Tudor Tailor" finns en bild på en 1500-talsklänning på en gravid kvinna. (Från en målning.) Nu ser ju såna klänningar lite annorlunda ut än de medeltida, men det är ändå roligt att se hur de löste problemet med putande mage.

http://www.la-camisa-negra.de/dress_diary/umstandsmode_historisch/unknown_noblewoman.jpg

Hon har helt enkelt fått på sig en klänning som bara är tight till midjan och som sen hänger löst ner till golvet. Placarden (magplattan) är fäst med ett band rakt över, antagligen för att den ska sitta kvar mot hela framsidan utan att glipa på grund av gravidmagen. Det är svårt att sia om vad hon hade för understass och om hon bar någon form av korsett över bysten och midjan, men bevisligen ser ju klänningen ut att sitta väldigt tight över hela framsidan.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kyltsi
2009-04-01 15:33
#10

Tack för alla tipsGlad

Jag hade tänk mig snörningen i ryggen faktist och funderar på om jag skulle göra en söm under bysten,kanske ett dekorband däremellan, så att den blir åtsittande över byst men lös över magen. Eller låter det jätte kontigt tycker ni?

Anthka
2009-04-01 16:52
#11

#10 om du tänker sy 1400-tals kläder så passar de utmärkt för graviditet utan att du behöver snörning och dyl. 1400-tals kläderna har en skärning som slutar under bysten och som sedan draperar sig nedåt med många volymiösa veck.

http://histvarld.historiska.se/histvarld/draekter/1450borgkv/index.html

http://histvarld.historiska.se/histvarld/draekter/monster/dmksurcot.pdf

Bilder och mönster från hv ger en bra förklaring.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

EmmaForsberg
2009-04-01 19:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

det här är faktiskt en graviditets klänning som jag har sytt " även fast jag bara är 13"

Ahnna
2009-04-02 13:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#10 De burgundiska 1400-talsklänningarna funkar också på liknande sätt som de #11 tipsar om. Det vill säga, de är tighta i ärmar och byst, men helt lösa från bysten och neråt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-04-02 13:15
#14

Sen i klänningar från tidigare perioder dvs vikinga och tidig medeltid kan man ju sy i kilar som går från strax under brösten och neråt. har man redan sådana klänningar så kan man sy i ännu fler kilar.

Tänk på att om man ska sy i kilar så ska deras nederkant inte vara mer än 40, max 45 cm styck för annars börjar de dra sig och kan bli rätt fula. så hellre två kilar i samma "gap" än en jättebred kil som inte kommer sitta snyggt sen :)

Det har jag lärt mig den hårda vägen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kyltsi
2009-04-08 16:56
#15

Tak för alla tips.Ska sätta igång och skissa på en klänning nu när jag fått en hel del bra förslag :)

Hade så klart för mig hurdan klänning skulle jag sy till i år, men ha nu snällt lägga den iden på is ett tag,då jag inte hade räknat med att jag skulle vara gravid i sommar. Men ibland överaskar livet ;)

LinaN
2009-04-08 17:04
#16

#15 härligt!

Hoppas ni får starka och fina barn! och att graviditet och förlossning går smidigt och lätt. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-04-09 13:05
#17

#13 Ju mer jag tittar på den där bilden, desto med gravid tycker jag hon ser ut. Gör hon inte det?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-09 13:12
#18

#17 hon har ju den klassiska "skydda magen"-posen så hon är nog väldigt gravid.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-04-09 13:39
#19

#18 Ja, och så ser det ut att vara en rundad linje från bältet ner mot fötterna längst till höger.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: