Annons:
Etiketthantverk
Läst 1652 ggr
Ahnna
3/15/09, 1:00 AM

Vad får skinnprylar kosta?

Jag är ju på gång att öppna internetbutik med diverse medeltids- och lajvsaker och då kommer det upp en del frågor. Just nu är jag rätt fokserad på läder och skinn…

Vad skulle ni kunna tänka er att betala för en skinnpåse, säg runt 25x18 cm stor, fyrkantig, som är i 2 olika färger? (Rutig, 4-delad.) Ungefär, mellan tummen och pekfingret?

Finns det något behov för större eller mindre påsar i liknande utförande? Jag är öppen för förslag och söker ständigt inspiration till nya grejer, så säg precis vad ni tycker! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
3/15/09, 1:01 AM
#1

Finns det någon skinn/läderprodukt som saknas på marknaden, förresten?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/15/09, 9:44 AM
#2

#1 stilrena, välgjorda bältesväskor (utan en massa mönster på) i varierande storlek,. Eller läderbälten med sölja och inte med den där förbannade järnringen som fäste.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/15/09, 9:45 AM
#3

#2 Got it! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/15/09, 9:46 AM
#4

#3 Bälten med söljor har jag bara sett på ett enda ställe (Hoas Hantverk har det och där är priset vettigt om du vill ha en referens). Snygga, stilrena bältesväskor har jag inte hittat ännu.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/15/09, 9:54 AM
#5

#4 Hur ser en snygg väska ut då?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
3/15/09, 9:58 AM
#6

Angående Hoas Hantverk… Jag kommer naturligtvis inte kopiera något annat företags grejer, men tittade in på HH för att se vilka bälten du menar. De som har sölja (mässing) är bara 2 cm breda om jag fattar rätt - är det såna du vill ha? (Är det såna "alla" vill ha?) Eller vill ni ha bredare bälten? Är mässing det enda rätta eller funkar cromat eller handsmitt spänne? *samlar idéer*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
3/15/09, 10:02 AM
#7

#5 tänk dig de lite hårdare, formade bältesväskorna (de som inte är fyrkantiga utan lite rundade och har öglor på baksidan) men utan laskade kanter (som korps envisas med att ha på sina), eller en massa färg och mönster (som svarta katten har). Alltså enbart en snygg, stilrent, välsydd och praktiskt bältesväska.

Man kan alltid ta upp beställningsjobb för de som vill ha mönster på väskan. Alltså ha den stilrena väskan som standard och mönstrade som beställningsvara (och lite dyrare).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/15/09, 10:10 AM
#8

#7 Laskade kanter är det fulaste jag vet! Skrikandes Det är inte medeltida på nåt sätt (enligt vad jag kan hitta) och det ser bara 80-tal ut. Blä!

Öglor på baksidan har jag alltid på mina bältesväskor…

Vad får de kosta då, de snygga, utan mönster och färg?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/15/09, 10:35 AM
#9

#8 efter att ha kikat runt lite säger jag mellan 300 - 500 (beroende på storlek). De "ledande" företagen (korps och svarta katten) tar 500 för en som är ca 20 x 15 cm

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

PogoPedagog
3/15/09, 12:57 PM
#10

vill inte vara negativ men jag tror att  påsar gör folk helst själv och vill inte betala för så det är nog bra att satsa på lite mer avancerade saker som bältesväskor.

LinaN
3/15/09, 5:18 PM
#11

påsar och penningpungar är ju sånt som oftast går till turister, när man är på marknader och dylikt. Men stilrena väskor, bra bälten med möjlighet att välja bredd är också intressant.

Jag köpte ett bälte med vanligt spänne för 100kr på en marknad men jag fick ju vad jag betalade för, dvs ett inte arbetat bälte alls, har planer på att göra något åt dess tråkiga utseende. Vad gör man åt en ruggig baksida, dvs köttsidan?

Men andra läderprylar som jag ibland saknar är ju lämplig utrustning till hund. Är så evinnerligt trött på att se folk som går med sina hundar i hamp-reps-snöre i antingen helstryp i kedja eller fast vanlig läderrem. Jag har ett halsband härhemma, ett brett ca 8 cm, brund med mässingnitar (platta) som är snyggt, handsmidda spännen på det. Men det passar inte vår hund, skulle passa en irländsk varghund eller annan bautahund.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
3/15/09, 7:07 PM
#12

#11 du kan sy på en tunnare läderbit mot köttsidan. Det ger bältet ett mycket snyggare utseende.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
3/15/09, 7:14 PM
#13

#12 hur menar du då?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
3/15/09, 7:30 PM
#14

#13 jo, du skär till en tunn skinnbit, lika stor (dvs bred och lång) som bältet är. Ta loss söljan och så kontaktlimmar du på denna (köttsida mot köttsida), sylar hål längsmed kanten runt hela bältet och syr ihop med sadelmakarsöm. Vaxa kanterna och sätt tillbaka söljan. Voila ett mycket snyggare bälte med dekorativ söm runt kanten och ingen köttsida Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
3/15/09, 7:59 PM
#15

#14 aha, menar du så! :D Det lät ju bra!

Ska försöka få tag på ett par snygga punsar med så man kan göra mönster på det man ska göra i läder själv framöver.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/15/09, 10:23 PM
#16

#10 Mja, det där stämmer inte riktigt. Jag har sålt rätt mycket skinnpåsar på olika marknader, både till turister och "äkta" medeltidare. Den dyraste fick jag 130:- spänn för av en medeltidare, den var randig i 3 olika färger och cirka 20 x 15 cm stor. Så nog finns det en marknad för sånt också. Glad

Men mitt mål är attha ett brett sortiment med lite av varje, så att "alla" kan hitta nåt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PogoPedagog
3/17/09, 7:30 PM
#17

#16 haha, det är uppenbart att jag umgås mest med studenter och annat fattigt folk  som sparar in på allt Flört  när kommer sajten upp?

Ahnna
3/17/09, 9:11 PM
#18

#17 Jag ska försöka ha grejer i "alla" prisklasser, just för att jag vet hur det är att vilja ha men inte ha råd.

Den kommer inom kort, som de så vackert heter.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: