Annons:
Etikettallmänt
Läst 2536 ggr
LinaN
2009-03-30 20:53

Ang. medeltidsmode

Så, nu har jag precis pratat med Kerstin på medeltidsmode och läget är som följande.

Hon beställde nya tyger i november förra året, men sen har det strulat med väveri och grossisten, och hon har vart på dem som en iller men de har inte gett några raka svar. Men förra veckan fick hon ett fax om att de var klara i väveriet iaf.

Tygerna som är slut (i NU-serien) är nu skickade från vilket land det nu var som de vävs i, och borde anlända, packas om och klippas ner från 50m rullar till vanliga tyg-rullar för att sedan skickas till Kerstin.

När tygerna är hos grossisten i sverige vet hon inte då grossisten håller sig undan och inte kan ge något rakt besked.

Men så snart hon har tygerna hemma kommer ett infomail om detta skickas ut till de som är med i nyhetslistan, annars så kommer jag säga till här så snart jag vet mer :) Så nu vet ni hur läget ligger.

Så nu när jag pratade med henne passade jag på att beställa litet mera tyger till sambons stora förtret ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2009-03-30 21:26
#1

Perfekt att NU- serien var tunn, jag saknar tunna ulltyger på marknaden. Nu ska det bara räknas tygåtgång och plussas med priser (och klippas toall) så kanske kanske jag beställer innan säsongen börjar…

Annars har jag bytt min tygfetisch mot en garnfetisch (även om sambon suckar lika mycket för det, han tycker inte att garnäffärer är särskillt annorlunda mot tygaffärer).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-03-31 01:29
#2

#1 NU serien är super till kläder, sen har jag deras (numera utgångna) EU tyg till min nya mantel, den är tunn utan att vara för tunn men inte lika tjock som den stampade vadmalen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-03-31 11:46
#3

Har du blivit formell informerare, LinaN? Cool

Jag fick hem tygprover från "min" grossist igår, men tror ni att de var några prover med på linne och ylle?! Nä… Bara bomull, siden, trikå, taft, duchess och fleece! *mummel, svordom* Här satt man som på nålar och bläddrade i provpapperna och hoppades på att få se kvaliteten på deras ylle och linne… Och så fanns det inga! Gråter

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-03-31 15:38
#4

#3 ja nästan! :) Jag och Kerstin brukar alltid snacka en massa skit när vi träffas på marknader, och vi har samma typ av humor och sådär så vi kommer väldans bra överens.

Men iom att jag vet att en del reagerat på att hennes nyöppnade webshop är "tom" på flera ställen så beror det till viss del på levarantörer och till viss del på tidsbrist. Hade tänkt erbjuda mig att fotografera litet band och sådant åt henne på Ale marknad nu i maj så hon kan få ut sina band på hemsidan. Samt så är knapparna på gång sa hon :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-04-02 18:59
#5

Nu har jag (mot plånbokens bättre vetande) beställt och fått tyg från medeltidsmode, fantastiskt tunnt ylletyg i underbar grön färg som ska bli lyxig 1300-tals klänning.

Och vad snabbt det levererades, beställde i tisdags och tyget kom fram idag. Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-04-02 20:51
#6

#5 Skynda dig att sy och visa bilder i massor! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-04-02 22:02
#7

#6 jag ska klura lite på ärmarna innan jag sätter igång. Har en kontroversiell och otidstypisk idé (men praktiskt för mig som inte har pengar till att sy två lyx klänningar)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-04-03 00:00
#8

#7 löstagbara ärmar som snöras fast? så planerade jag en klänning, men kom aldrig längre än till att klänningen var helt klar, ärmarna förblev ofärdiga. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-04-03 10:51
#9

#8 japp, kortärmat + långärmat Flört och jag har en klar idé om hur jag ska fästa de, behöver bara göra en toall och se så det inte blir för knöligt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Balinidina
2009-04-04 03:41
#10

Beställde ett tygprov från kerstin för några dagar sedan. Och Jag tror inte jag har fått ett sådant trevligt brev på länge. Kände mig genast som en VIP-kund :D

LinaN
2009-04-04 11:41
#11

#10 men det är så, hon är så fruktansvärt trevlig, omtänksam och ger en sin fulla uppmärksamhet. Även på marknader så förösker hon göra det, ävne om 10 personer drar i henne på alla håll och kanter :)

Vi gjorde en deal nu inför Ale vikingamarknad, jag får gosa med tygerna så får hon gosa med mina illrar som ska med ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-04-04 12:14
#12

#11 Får du behålla tygerna eller är det bara gos som gäller? Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-04-04 12:18
#13

#12 det blev nog en aningens oklart vad som gällde där tror jag… för jag byter inte iller mot tyg iaf…. jo kanske alea för hon naffsas ^^

skämt åsido, vill inte byta bort mina pälsar alls.

Men risken för att man blir med några nya meter tyg om en månad är ju överhängande…. vi pratade ju litet på att ev bytas litet med mitt hemfärgade garn och litet tyg. hon har ju inte tid att färga själv så hon köper ju garn ibland :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2009-04-05 19:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#6 det bästa du kan få är en bild på tygerna Flört Jag sätter inte saxen i det fören jag är helt säker på hur ärmarna ska bli. Det ska kluras och mätas under närmaste vecka när alla är hemma och lediga och kan ha tips och åsikter.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-04-05 19:55
#15

#14 Vilken sorts ärmar funderar du på då?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-04-05 20:05
#16

Färgen är snygg så jag vill kunna alternera mellan korta (med en klänning under) och långa beroende på tillfälle…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-04-05 20:12
#17

#16 Nu hänger jag nog inte med… Ska du ha nålade ärmar (lösa) eller ska de sitta fast? Blir nog svårt att hålla sig HK med påsydda ärmar som går att alternera längden på. Eller missförstår jag nu?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-04-05 20:28
#18

#17 synligen så blir de HK även om de inte riktigt blir det konstruktionsmässigt (de korta blir HK, de långa blir det inte). Tänkte försöka snöra på en löstagbar underärm från insidan. De ser alltså ut att vara i ett stycke men är det inte, Det bör fungera (hoppas) eftersom jag tänkt att det vita tyget (smaskig ylle/siden blandning) ska bli tippsters. Vet inte om det gör dig klokare, annars kommer bilder när (och om) jag klurat ut det helt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-04-05 20:53
#19

#18 Tippsters? Du menar tippets, eller?

Ja, ta bilder! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-04-05 21:04
#20

#19 japp tippets (tippets, tippster same shit different name Tungan ute)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Anthka
2009-04-06 11:33
#21

Prövade att göra ett brännprov, lite på skoj. Aldrig mer tyger från medeltidsmode. Siden/ulltyget var helt ok, men det fina grönblåa smälte (!) visst är det ull i det, det slutade faktiskt brinna efter ett tag, men då hade halva provbiten smält samman så det är inte enbart ull, trots att det säljs som det…
*besviken*

Hädanefter är det handelsgillet och enbart handelsgillet som får försee mig med tunna ylletyger.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-04-06 12:02
#22

#21 kanske maila till Kerstin och berätta detta?

Eftersom hon är noga med att hennes tyger ska vara 100% ull. Vilket tyg var detta? vilket nummer? Var det NU-serien, EU-serien eller vilken?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-04-06 13:55
#23

#22 det skulle jag kunna göra. Det var ett tyg bland de mönstrade ulltygerna nr. VU8 P. Det har fantastiskt färg och ser ut precis som jag tänkte mig, och det är bra att jag gjorde ett prov. För mig spelar det egentligen ingen roll att det inte är 100% (sålänge det inte är det och tyget inte har för mycket konstfiber i sig) jag vill bara vara medveten om det så jag vet vilka klänningar jag ska vara försiktig med omkring ljus och eld

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-04-06 14:20
#24

#23 de tygerna har jag ingen erfarenhet av alls… men maila henne och fråga om hon är medveten om det, för annars kanske väverierna försöker blåsa henne, och således oss som kunder.

Man tar ju inte brännprov på alla tyger man tar in kanske? ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Balinidina
2009-04-06 17:50
#25

Vart finns denna tråd om brännprov? skulle vara intressant och läsa om :D Ävem om jag totalt skiter i det och endast kör på om det ser bra ut.

LinaN
2009-04-06 17:58
#26

#25 i tråden som heter just "brännprov" :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-04-07 11:27
#27

#21 Störande! Man vill ju få det man pröjsar för, särskilt när det är en sån enorm skillnad mellan blandtygspriser och ulltygspriser. Jag hade blivit skogstokig! Men mailat Medeltidsmode och berättat vad jag hade upptäckt, såklart.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-04-07 13:16
#28

#27 det har jag gjort, och hon var jättetrevlig (och besviken eftersom hon trodde att hon kunde lita på den försäljaren).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-04-07 13:19
#29

#28 det är som jag säger, Kerstin är jättebra att prata med. Och hon är noga med att hålla kvalitén men det är ju inte alltid man brännprovar alla tyger man får in.

Så då var det ju som jag misstänkte. försäljaren/väveriet som ställde till det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-04-07 13:24
#30

#29 det är hon verkligen, och vi har gjort en liten deal eftersom jag ville behålla tyget trots allt. Hon erbjöd en returnering och pengarna tillbaka men färgen är verkligen oslagbar och passar mina klänningsdrömmar så bra (skulle göra mig lite ledsen om jag inte fick sy den här drömmen nu).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-04-07 13:28
#31

#30 kundservice är något hon verkligen kan! därför är hon min enda leverantör av medeltidstyger ;) bättre bemötande har jag aldrig fått någonstans.

hon har ju sagt flera gånger " om jag nån gång gör fel, säg till direkt så byter vi eller så löser vi det på annat vis!"  Det är kundservice det :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-04-07 13:31
#32

#31 det är det verkligen, och jag har ögonen på hennes fisbensmönstrade tyger (men tyvärr håller min plånbok inte med mig)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-04-07 13:37
#33

#32 fiskbensmönster är så fint….

jag behöver (fast egentligen så behöver jag ju inte för jag har) nytt linnetyg till en underklänning… som också ska handsys. men nu räcker inte ekonomin till några fler utsvävningar denna månaden.

men har en lönecheck på 250kr att lösa in, och sen har jag en kompis som är skyldig mig 300 kr så det är  väl tyg det blir av dettta :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: