Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 2036 ggr
LinaN
3/29/09, 3:39 PM

Vitlökssvamp

Hittade ett recept som verkade mumsigt.

  • 450g valfri mat-svamp
  • ca 170g smör
  • 3-4 vitlöksklyftor, eller mer om du älskar vitlök
  • en rejäl nypa salt
  • 1-2 msk hackad persilja eller annan färsk ört.

Blanda smör, hackad vitlök, salt och persilja till en smet. Stek svampen i smeten och rör om, låt svampen bli genomstekt utan att brännas vid ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anco
3/29/09, 3:58 PM
#1

mmmmm, läter smaskigt.
Brukar pressa vitlök över färska champinjoner när jag steker dom…. det blir jättesmaskigt!!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

niare
3/29/09, 7:30 PM
#2

lät gott men trodde nästan att du hittat en svamp som smakar vitlök när jag läste rubiken :P

LinaN
3/29/09, 7:31 PM
#3

#2 åh! tänk vad underbart enkelt det hade blivit då! Det hade jag ju ätit ihjäl mig på :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

h00jff
3/29/09, 10:32 PM
#4

Hade de tillgång till vitlök på medeltiden? Förmodligen hade de väl det i klostren, men hade gemene man det? … fast det var kanske inte ett medeltidsrecept. Gott lät det i alla fall!

LinaN
3/29/09, 10:50 PM
#5

#4 jag vidhåller att allt går att importera ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/30/09, 2:12 AM
#6

#4 Jag har för mig att Björnen kommenterade det i en annan tråd och skrev att vitlök inte fanns i Europa på medeltiden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Bjornen
3/30/09, 11:19 AM
#7

Vitlök kommer till Norden under 1300-talet eller tidigare. Den har dock endast använts som medicnalväxt och mot onda makter. Som smakmedel eller krydda är i våra trakter mycket sent påfund med inverkan från Asiatisk matlagning.

Ahnna
3/30/09, 11:27 AM
#8

#7 Så var det, ja! Den fanns men användes inte i maten.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Balinidina
3/30/09, 1:25 PM
#9

Det var synd. Vitlök som är så gott.

Ahnna
3/30/09, 1:33 PM
#10

#9 Den finns ju NU, så ingen kommer halshugga dig för att du äter vitlök på medeltidsevenemang idag. Flört Men visst, vill man vara helt HK så låter man bli.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
3/30/09, 3:21 PM
#11

Om du osar vitlök så kommer vågar inga onda makter komma i närheten.

Ahnna
3/31/09, 11:22 AM
#12

#11 Det förstår jag, så hemskt som osad vitlök luktar! Skrattande Jag är lite av en vitlökofob, jag tycker att det luktar jätteäckligt men det kan vara praktiskt i matlagningen ibland. Men bara lite…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/31/09, 11:26 AM
#13

#12 då skulle du inte överleva en vecka hemma hos mig o gubben, vitlök i wok, vitlök i köttfärsen, vitlök till det mesta ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
3/31/09, 11:41 AM
#14

#13 Smaken är väl en sak, men lukten stör mig nåt så enormt! Jag hade häst i ett islandshäststall för en massa år sen och där pressade de vitlök och blandade i härsket smör och smetade på alla eksemhästar. Förstå hur äckligt det luktade! (Särskilt eftersom jag avskyr lukten av vitlök.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/31/09, 3:41 PM
#15

#14 huga vad vidrigt…. stackars häst…. det kanske var bra mot knotten men det skrämde nog väck alla andra med ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
4/1/09, 12:03 PM
#16

#15 Jodu… Fatta att gå omkring och lukta sådär! Ungefär som att spraya fy-spray direkt PÅ katten eller hunden! (Jag vet folk som har gjort det på sin katt en gång och den sprang omkring i flera minuter och försökte komma ifrån lukten…)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Balinidina
4/4/09, 3:21 AM
#17

jepp. men jag är hk så det går tyvär inte. Bättre en bra stämmning i ett läger än vitlök en dag. Tar det på pizzan när man kommer hem istället.

Ahnna
4/4/09, 10:51 AM
#18

#17 *fniss* Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

h00jff
4/5/09, 9:49 PM
#19

Hur var det med svamp då? Jag har fått för mig att de inte åt det på medeltiden (eftersom de trodde att all svamp var giftig), men jag kan ha fel! Tungan ute

LinaN
4/5/09, 9:59 PM
#20

#19 bra fråga…. vet ju att bärsärkarna käkade flugsvamp iaf, enligt sägnerna. Men kantareller tror jag man ätit i urminnestider. Man levde ju i ett jägar/samlarsamhälle i århundraden innan medeltiden så då borde man ju ätit mer än bara bär och frukter. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: