Annons:
Etikettallmänt
Läst 2059 ggr
LinaN
4/3/09, 5:05 PM

OT: DHL

ja, nu är jag kinkig på DHL!

De har strulat med paket på terminalen i göteborg så närmare 12000 paket ligger osorterade där, däribland mitt tygpaket…. *mutter morr*

Jag trodde jag skulle få det igår me nkommer troligtvis inte ens få hem paketet idag…. *morra*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
4/3/09, 5:14 PM
#1

ajdå, vad trist det låter. Själv är jag sur på posten (alternativt hon som har sytt mina skor) I mån betalade jag och fick bekräftelse, skorna skulle komma snart. Idag har posten kommit och gått och ingen paketavi till mig *mutter*

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
4/3/09, 7:01 PM
#2

bläh, mitt tyg kommer inte förrän på måndag… :/

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
4/6/09, 4:30 PM
#3

Tyget har kommit men där är ingen som kan hjälpa mig att hämta det. DHL's utlämningsställe ligger 1½ timme bort med stadsbuss (för de ska ju köra två miljoner km innan de kommer fram) och gångväg är det inte rimligt med ett tungt paket.

så jag får vänta tills imorrn…. :/

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
4/6/09, 5:34 PM
#4

Trist, men å andra sidan vet du ju att tyget kommit fram. Här har posten kommit och gått och fortfarande ingen paketavi till mig…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
4/6/09, 5:58 PM
#5

#4 sånt är så trist… jag har itne fått nått på posten på ett bra tag nu…. känns väldigt tomt…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
4/7/09, 11:22 AM
#6

Hmm… Jag väntar på ett paket med pokaler till tävlingen på fredag, det har inte kommit än. Börjar bli nervöst! Vet inte om det kommer med vanliga Posten eller DHL eller Schenker eller whatever.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
4/7/09, 1:00 PM
#7

#6 sånt är nästan ännu jobbigare, när man MÅSTE ha sin försändelse till en viss datum….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
4/7/09, 1:13 PM
#8

#7 Ja, typ… I och för sig kan vi ju skicka pokalerna till de som ska ha dem i efterskott om de inte hinner komma i tid, men sånt kostar ju extra för klubben och är bökigt i onödan. Dessutom tycker jag själv att pokalerna ska stå framme hela tävlingsdagen så alla hinner se dem och sukta efter dem - och förhoppningsvis kämpa lite extra bara därför! Skrattande (Jag är själv bling-fetishist, så jag blir extra sporrad när det är fina priser att vinna!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
4/7/09, 1:20 PM
#9

#8 förstår det, jag är rosett-tokig. älskar rosetter :D

Idag ska jag hämta mitt tyg! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
4/7/09, 8:09 PM
#10

Och äntligen kom posten med mina skor! Skrattande sedan att jag inte är fullt nöjd med själva skorna (eller bältet) är en annan sak, det känns som om jag kunde gjort det lika bra (mindre bra) själv (vilket jag har mailat och sagt)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/7/09, 8:34 PM
#11

#10 Varifrån köpte du dem?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
4/7/09, 9:48 PM
#12

#11 Hoas hantverk, jag ville inte köpa från någon i föreningarna då det kändes som om jag ville ha möjligheten att kunna klaga om något blir fel (och det kan jag ju inte direkt göra om det är någon jag känner som gjort skorna)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/8/09, 11:06 AM
#13

#12 Vad tråkigt att du inte gillade dem! Får man fråga vad det var som var mindre bra, så man själv inte gör samma misstag när man syr bälten och skor?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
4/8/09, 12:21 PM
#14

Bältet är tjockt, det är av läder som är tjockare än det som används till knivslidor, vilket gör att det blir liite klumpigt (jag har mätt och jämfört tjockleken på det valiga bälte jag sytt) och svårt att få igenom söljan ordentligt. (note to self, nästa gång sy själv)

Skorna är inte välsydda, de känns som om jag skulle kunna gjort det lika bra själv och då har jag aldrig sytt skor förut medan detta var ett företag som säljer "medeltida vändsydda skor". Kanterna vid sulan är ojämna och ingenting är vaxat eller på någotsätt vattenskyddat. Nu bifoade visserligen företaget ett brev som sa att jag måste blöta upp skorna och forma de efter mina fötter (vilket jag förstår, alla har vi ju olika form på fötterna) och att de bör smörjas in med läderfett efteråt. Men ingenting om att sömmarna nere vid sulan bör vaxas eller på annat sätt vattentätas. Snörknapparna är inte fästa ordentligt (på ena skon är den inte fäst alls) och jag har ingen som hellst aning om hur den ska sitta eller hur jag ska fästa den…

Jag jämför med sambons skor (de där han rider i, bruna saker med gummisula) som han betalade betydlig mindre för på en marknad men som ändå är mer välsydda än vad mina är…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/8/09, 12:31 PM
#15

#14 Hur tjockt är bältet? I millimeter.

Är sömmarna sydda med vaxad lintråd?

Jag tycker nog inte att man kan förvänta sig att skosömmar ska vara vattentäta - hittills har inga medeltida skor jag köpt varit vaxade eller tätade på annat sätt. Men saker som inte ens sitter fast är ju en ordentlig miss, du har ingen bild på problemet?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
4/8/09, 4:51 PM
#16

#15 5mm till skillnad från det jag sytt som är 3mm + 1mm (två bitar = ingen köttsida).

Det är vaxad lintråd (tror jag, av de få stygn jag kan se ser det ut som det), men vaxar man inte läderkanter för att slippa att vatten tränger in i lädret den vägen??? Det är vad jag fått lära mig.

Bild kommer, ska bara hitta kameran först

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
4/9/09, 10:39 AM
#17

Nu låter det som om jag är jättegnällig men det har sin förklaring.

Jag har själv ingen aning om hur man syr skor, den teoretiska biten kan jag, och jag kan sy sadelmakarsöm. Vändsy ett par skor däremot, nej. Och eftersom jag insåg att allt prat i ena föreningen "kan vi inte ta en helg och sy skor, det är klart vi ska göra det" (vi har två medlemmar som är riktigt skickliga skomakare) inte skulle leda någonvart så beslutade jag mig för att beställa ett par från ett företag. (Jag ville ha ett klart leveransdatum).

Nå, även om jag inte själv kan sy så har jag kikat runt på skor som sytts. Inte av just det här företaget men av andra personer (både bilder på nätet och skor i verkligheten) och jag tycker jag har en ganska bra uppfattning om hur ett par bra vändsydda skor ska se ut. Alltså hade jag förväntningar på ett företag som säger sig ha varit med och startat upp en stor välkänd förening och som dessutom sysslar med medeltida hantverk "allt med stort mått av historisk äkthet" (saxat från hemsidan).

Klart jag då blir besviken när det hänger lösa delar från skorna och sulorna inte ser färdigsydda ut. Framför allt som skorna inte direkt var billiga (de finns de som tar mer, men det finns också de som tar mindre betalt).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/9/09, 11:11 AM
#18

#16 Fem millimeter?! Yikes… Jag tycker mina bälten är lite tjocka, de är 3,5 mm. (Ska beställa tunnare läder nästa gång, runt 2,5-3 mm.)

Det där med att vaxa läder är nog väldigt olika beroende på vem man pratar med. Inga skor jag har sett på marknader har haft det och när jag fick lära mig jobba med läder så var det inget snack om sånt. Faktum är att man blir torrare om fötterna om man bär skinnskor utan strumpor, eftersom det då inte finns nåt som håller kvar vätan i skon. Lite fuktigt blir det, eftersom skinnet drar åt sig vatten från regnet, men det blir inte blött som det blir när man går med blöta strumpor på fötterna. Varje stygn har ju gjort hål i skinnet och oavsett hur mycket vax du drar på så kommer det för alltid att vara ett hål där. Vaxning borde således vara nåt som måste upprepas med jämna mellanrum för att hålla sömmarna torra.

Att skorna ser undermåliga ut och har lösa delar ska du absolut klaga på! Det hade jag också gjort.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
4/9/09, 11:20 AM
#19

#18 5mm och en sölja som är 20x20mm. Jag tycker 3mm är max för medeltida bälten, dels för att de gärna ska snos kring sig själva (vilket blir klumpigt om lädret är fört tjockt) och för att om jag skulle vilja ha ett remändesbeslag på så passar de flesta sådanna inte läder som är tjockare än kanske 3mm.

jag har klagat, och fått svaret att det där är det bästa de kan göra (och att man minnsan inte tjänar så mycket på att göra skor). Ingen information om hur jag fäster den lösa biten, eller hur jag fäster ihop slejfen på skorna så de sitter kvar på foten.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/9/09, 11:35 AM
#20

#19 Sjukt oproffsigt svar! Det är inte ditt fel att de inte tjänar pengar, det har inte ens med saken att göra.

Mina bälten som är gjorda i 3,5 mm funkar att knyta runt sig själv, men de är ju inte direkt smidiga. Därför vill jag ha tunnare läder istället. Jag är lite förvånad att Hoas inte hade bättre grejer, faktiskt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
4/9/09, 11:39 AM
#21

#20, då kan du tänka dig hur det blir med 5mm läder.

Skönt att det inte bara är jag som tycker det. Jo jag hade förväntat mig bättre saker. Ett företag som sammarbetar med fornsalen och som har varit inne i medeltidsvärlden såpass länge förväntar man sig en del av.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/9/09, 12:51 PM
#22

#21 Precis min tanke, 5 mm läder gör man liksom rustning av… (Och det kanske är precis det de gör, Visbyharnesk?)

Jag hade också förväntat mig bättre prylar från dem. Men bra att du poängterar vad som kan göras bättre, så man vet tills man själv ska börja sälja grejer. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
4/16/09, 12:28 PM
#23

*muttrar* kring den 15-20 mars beställde jag lädergrejor från slöjddetaljer, de hade då inga kantjärn inne, så det blev senarelagt, kantjärnen skulle vara inne till den 3/4 så igår ringde jag och undrade vart vårt paket tog vägen, och då hade läderremmarna (som fanns från början) tagit slut och ny leverans förväntades om någon vecka eller två.

tycker nästan att har de krånglat o hållt på såhär så kan de väl iaf bjuda på frakten… men nej, sånt går ju inte… *muttra* så istället för 10m 2mm läderrem så får vi 25 m….. som tur är så går det väl åt framöver iaf ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
4/16/09, 12:34 PM
#24

#23 Det går åt! Annars kan du skicka remmen till mig, jag gör av med rätt mycket. Oskyldig

Jag beställde från TjäderLäder för ett bra tag sen, det paketet har inte kommit heller.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
4/16/09, 12:35 PM
#25

#24 inte? o.O

det är ju inte bra…. :S det var väl grejor däri du skulle använda till min väska va? ring o fråga dem vart det tar vägen, har saker inte kommit på 2 veckor brukar jag ringa o undra vad de pysslar med.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
4/16/09, 12:44 PM
#26

#25 Jag kan fixa din väska ändå, men i ett lite tjockare läder. (3,5 mm är det jag har hemma.) Det är ingen större skillnad, bara att jag ville göra din väska lite smidigare.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
4/16/09, 12:54 PM
#27

#26 bara jag har väskan innan den siste denna månaden så är jag nöjd ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: