Annons:
Etikettallmänt
Läst 1468 ggr
h00jff
2009-04-19 13:24

Medeltida resa...

… har jag gjort… Eller åtminstone en resa i medeltidens spår!

I torsdags tog jag semester och åkte en sväng i Arns fotspår tillsammans med mamma. Vi besökte Gudhems kyrka och klosterruin (klostermuseet var tyvärr stängt), Varnhem, Västergötlands museum (Skara) och tittade på deras medeltidsutställning och till sist utställningen om "Arn the movie" på Visitors Center (Skara). Dagen avslutades med att besöka de sista (2400) tranorna som snart flugit vidare norrut… dock hade de inte så mycket med medeltiden att göra! Glad

Detta var en uppföljning av en resa vi gjorde i september 2008, då vi tyvärr inte hann hälften av vad vi tänkt oss… Då hade vi kyrkmaraton och besökte inte mindre än fem medeltida kyrkor (alla omnämda i Arn-böckerna):

  • Gudhem (som tyvärr inte var öppen, trots att den borde varit det enligt hemsidan… Arghhhh! Men klosterruinen är ju alltid öppen!)

  • Forshem

  • Husaby

  • Varnhem (både kyrka, klosterruiner och utgrävningen av Fru Sigrids gårdskyrka)

  • Skara domkyrka

Förutom dessa platser så besökte vi också Årnäs (mera känt som Aranäs eller i böckerna Arnäs) och Visitors center ("Arn the movie"-utställningen, som vi tyvärr inte hann se färdigt eftersom klockan var för mycket, därav ombesöket!)

Tänk vad mycket historia det finns att se Flört… Om ni besöker Skara för att insupa lite historia, besök inte Kina-restaurangen vid torget, det var den absolut värsta Kina-restaurang jag någonsin besökt! Obestämd

Annons:
LinaN
2009-04-19 15:53
#1

Ska hålla det med kinarestaurangen i åtanke ;)

Men det finns mycket vackert att se runtom i landet, oavsett om det är i arns fotspår eller inte ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

h00jff
2009-04-19 16:00
#2

Absolut!Glad

nera
2009-04-19 19:35
#3

Visst är det fint nere i Västra Götaland. Det tycker jag med. Jag har också besökt alla platser du skriver om, vid flertal tillfällen.

Men jag håller även med om att det finns många andra fina ställen också runt om i landet. Glad

Ahnna
2009-04-19 20:55
#4

En underbar plats att resa till om man gillar mystik, forntid och England är Stonehenge! Glad Jag var där 1998, åkte runt i England och Wales och besökte, förutom Stonehenge, slottsruiner och andra gamla ställen, Sherwoodskogen till exempel. 10 dagar historia! Det är nåt jag verkligen vill göra om, särskilt nu när jag är mer intresserad av engelsk historia, medeltid, arkitektur och arkeologi från den tiden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

nera
2009-04-19 22:51
#5

#4 Absolut! Instämmer helt och fullt med dig. DIT ska jag försöka ta mig vid tillfälle. Det är en dröm jag haft länge. Glad

Men nångång så…

Balinidina
2009-04-20 17:13
#6

det låter helt underbart. får se om jag skulle kunna komma iväg någon gång dit.

Annons:
RosaGosa
2009-06-16 10:36
#7

Varnhem är en otroligt vacker kyrka! Hade kunnat gått runt där hela dagen om inte sambon sagt ifrån… :-)

Ahnna
2009-06-16 11:56
#8

#7 Fanns det ingen dragracingshow eller nåt som du kunde dumpa honom på så länge? Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
2009-06-17 01:14
#9

#8 nja… han är itne så intresserad av bilar tyvärr :-) Men ska ge honom en väldigt tjock bok nästa gång så ska det nog ordna sig Flört

Upp till toppen
Annons: