Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4001 ggr
Anthka
4/7/09, 1:30 PM

Linne?

Söker en affär (gärna med näthandel) som säljer linne, ordentligt linne och inte den här f*bannade samiren. Sumpan har noll, jag har kikat på medeltidsmode men problemet är att jag behöver ha specifika färger. Svart framför allt men även lite rött och gult.

Någon som har förslag och idéer?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
LinaN
4/7/09, 1:40 PM
#1

Fråga Kerstin vad hon har, annars så känner jag inte till någon så direkt…

Men vad är samirlinne för något? vad är det som är bra/dåligt med den?

Jag vet ju ett ställa här i grannstaden som säljer lintyger, o ibland har de svart. Ska dit om ett tag och köpa köksgardiner. så isf kan jag ju kika efter svart till dig och ev få med mig ett litet tygprov som jag kan skicka till dig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
4/7/09, 1:48 PM
#2

#1 Kerstin har inte de färgerna jag behöver, tyvärr (jo i Samir men det vill jag inte ha).

Samir är ett linnetyg med "tydlig linnestruktur" det är det linne som svarta katten och korps har som standardstortiment. I mina ögon är det grovvävt, har väldigt ojämna trådar samt är styvt och oformligt (även efter tvätt) och passar inte riktitg till kläder.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
4/7/09, 2:04 PM
#3

Humm, knepigt om du måste ha näthandel. Men annars så har iaf Ohlsons tyger här i Linnköping mycket fina linnetyger (mjuka och tunna passar perfekt till kläder) som inte är samir. Kanske finns de i närheten av dig?

http://www.ohlssonstyger.se/Contact.aspx

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
4/7/09, 2:54 PM
#4

ahh! men då vet jag :)

har använt båda varianterna. tycker om samirlinnet till byxor då de inte slits sönder så fort.

men till klänningar så är det ingen höjdare. speciellt inte till mig som är så känslig i huden (misstänkt fibro) så vissa dagar tål jag ju knappt ens att gubben min tar i mig. Så då är inte grovvävt linne så bra att ha tätt inpå.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
4/7/09, 4:46 PM
#5

#3 Jag bor i en liten ort där det inte finns någonting alls, eller någonting i närheten. Därav näthandels "kravet" Så tyvärr inget ohlsson. Även om jag vet att de har jättefina tyger (har naturfärgat linne från de vilket fått min standard på linne att höjas regält)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
4/7/09, 4:48 PM
#6

#4 Jo jag har sänkt kraven såpass att jag kan tänka mig samir i byxorna och tabarden men till skjortan så vill jag inte ha samir, det blir för klumpigt och för varmt. Problemet är att skjortan måste vara svart (inte mitt påfund, jag hade föredargit en naturfärgat eller vit) och svart linne som inte är samir verkar vara lögn att få tag på.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
LinaN
4/7/09, 5:12 PM
#7

#6 jag kan kika där i den tyghandeln som jag ska till, de har haft det vet jag.

Men samir kan ju nog funka bra i riddarchabrak då det är litet stadigare o tål litet tuffare tag ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
4/7/09, 8:05 PM
#8

#7 riddarschabrak, absolut där tror jag helt på samir. Det är lite av "rätt tyg på rätt plats" Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/7/09, 8:33 PM
#9

Nordic beställer ju ifrån nåt ställe för 55:-/meter, jag tyckte att deras tyg var helt okej sist jag köpte lite. Ingela har tygprover.

Swelogent har både grovt och fint linne, men för att beställa därifrån måste man vara företagare eller på annat sätt ha tillgång till ett organisationsnummer.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
4/7/09, 9:47 PM
#10

#9 Åh ska genast kontakta Ingela ^^

Du har ingen hemsida till Swelogent? Jag kan nog trolla fram ett organisationsnr om det bara är det som krävs Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
4/7/09, 10:15 PM
#11

#9 o 10 man behöver inte ha ett org nr för att få beställa, det räcker med att man är kontaktperson för en rollspelsförening som sysslar med lajv och hantverk. iaf var det så för några år sedan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anco
4/7/09, 11:48 PM
#12

Jonic har linne och säljer online www.jonic-textil.se

Gittes stuvkälla också. www.gittes.se

Där kan du kolla.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

LinaN
4/8/09, 1:15 AM
#13

passa bara så att gittes verkligen är hellinne, för deras ull säljs som helull men är sällan helylle….

priserna har också höjts avsevärt där. men för många år sedan var det där jag köpte mitt svarta linne. o det blev en superskön klänning av det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
4/8/09, 11:18 AM
#14

#10 Webadress: www.swelogent.se, men man kan inte beställa förrän man har ett lösenord och kundnummer, vilket man får om man mailar dem och berättar vad man har för företag/förening. Deras grova linne kan vara samir, det är svårt att se ordentligt i katalogen. (Jag rekommenderar att du beställer en katalog innan du beställer - de har hur mycket grejer som helst!) De kostar i alla fall 59:-/m plus moms. Jag har inte beställt linne från dem på ett tag, därför kan jag inte hugga i sten om tygerna de har nu är samir eller inte. Det tunna linnet ser i alla fall hur fint ut som helst i katalogen, kostar lika mycket, men verkar inte finnas i svart. Men ringer/mailar man dem så kanske de har hemma eller kan ta hem.

Swelogent har också ett svart viscose-lin som kostar 60:-/m plus moms, med 40% lin och 60% viscose. Jag tror ju inte att du vill ha viscose-lin, om jag känner dig rätt, men ska du bara ha det till en väpnarskjorta (eller?) så kanske det inte gör så mycket? Det ser ju ut som lin men har fördelen att det är lättare, mjukare och inte skrynklar sig. Tänkte bara ge ett alternativ till svart hellinne, halshugg mig inte! Tungan ute

Nordic's linne kommer jag inte ihåg om det har grova trådar eller inte, men ring och fråga Ingela så kanske hon kan titta på tygproverna direkt och ge besked.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
4/8/09, 12:26 PM
#15

#14 det ska bara vara till väpnarkläderna ja men 60% viscos låter inte lockande (även om viscos är bättre än andra konstfibrer, det finns grader även i helvetet Flört)

Jag kan tänka mig samir i byxorna och tabarden, det är trots allt "bara" väpnarkläderna, men skjortan vill jag verkligen ha tunn och behaglig (det kommer blir varmt ändå i svart, vem som nu kom på den briljanta idén med helsvart *mutter morr*)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
4/8/09, 1:07 PM
#16

#15 hur korrekt är råsiden? för det är absolut underbart att ha på sig på sommaren och vintern, det är tunnt men både värmer och kyler. Vi använde mycket råsiden när jag gick på waldorfgymnasiet, tetaerkläder syddes i det, och lärarna hade det i princip alla sina kläder om de inte hade ull och linne eller hamp-tyger på sig.

Funderar på att köra min nya underklänning i natur/vitt råsiden, men vet inte om medeltidsmode har andra färger på råsiden än vitt….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
4/8/09, 2:28 PM
#17

#16 Enligt det jag har läst så ville man inte ha råsiden i kläder, eftersom att man ville ha så fint tyg som möjligt om man ändå hade råd med sidentyg. Råsiden ansågs "fattigt", men fattigt folk hade det inte heller. (För dyrt för dem.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
4/8/09, 3:21 PM
#18

#17 vilket härligt momen 22. Men det riktiga siden jag hade till ett par byxor en gång vart ju oerhört skört och passade sig inte alls till kläder. Men jag ska nog köra på råsiden, tycker det är skönt mot huden, och i valet o kvalet mellan samirlinne i underklänningen eller råsiden så blir det råsiden :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
4/8/09, 4:55 PM
#19

#16 råsiden blir väl ganska dyrt också? I jämförelse med linne? Jag vill inte lägga ut för mycket pengar på kläderna (de är inte mitt påfund och jag hade redan köpt linne till skjorta och byxer men det visade sig vara "fel" färg)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
4/8/09, 5:03 PM
#20

#19 140kr/m var råsidenet på.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
4/8/09, 5:04 PM
#21

#20 iiip! är det medeltidsmode som har det?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
4/8/09, 5:14 PM
#22

#21 jupp.  var det ett bra iiip eller dåligt?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
4/8/09, 5:16 PM
#23

#22 iiip dåligt (med tanke på att det är kläder jag känner är lite smått onödiga och suckar ganska mycket över)

var hur som hellst inne och kikade, och där fanns inget svart vilket är färgen jag måste ha.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
4/8/09, 5:33 PM
#24

#23 då vart det ju ur världen iaf… ^^hur snart behövs tyget?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
4/8/09, 5:40 PM
#25

#24 bra fråga, jag har ingen aning om när genrepet är (Ahnna vet du det?) men första spel är 23-24 maj. Problemet är att jag inte har hur mycket tid som hellst för att sy. Helgerna fram tills dess är i princip upptagna. Jag skulle ha köpt tyg i lördags och sytt nu i veckan, men sumpan hade som sagt inget stort linneutbud den här gången.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
4/8/09, 5:52 PM
#26

#25 okie, men jag kan försöka övertala folk att åka en sväng här och så åker vi till tygladan och ser om de har något bra linnetyg i svart och kollar priset…. hurmkt ska du ha 1-2m eller mera? för som sagt jag kan ju köpa det, så sätter du över pengar för tyg+frakt?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

wasp
4/8/09, 7:57 PM
#27

#19 Varför färgar du inte då? Om du redan hade köpt den sortens linne du ville ha?

Svart är riktigt tacksamt o färga också, särskillt om man färgar av plagget/tyget som ska färgas innan…

Annars köpte jag ett halvlinne tyg (lin o bomull) i Sumpan som jag tycker är bra.

Annons:
Anthka
4/8/09, 8:48 PM
#28

#26 du är en riktig ängel! Återkommer om exakta meter, har bara höftat lite innan.

#27 för att jag inte har en egen tvättmaskin utan en gemensam tvättstuga. Har aldrig färgat själv förut och känner mig inte bekväm med att göra det i maskiner som inte tillhör mig.

Halvlinne går bort (tittade dessutom på de som sumpan hade, inget svart)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/9/09, 1:07 PM
#29

Jag vet nåt som inte ni vet! Tungan ute Jag vet var man kan köpa råsiden för 49:-/m plus moms!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
4/9/09, 1:09 PM
#30

#25 Enligt min kalender är genrepet 26 april.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
4/9/09, 1:11 PM
#31

#29 vardå?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
4/9/09, 1:38 PM
#32

#31 Swelogent, where else? Nu har de bara vitt råsiden, men det går ju att färga.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
4/9/09, 1:43 PM
#33

#31 jaja, swelogent ^^ ska nog boka hem deras katalog tror jag….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

wasp
4/9/09, 2:00 PM
#34

#28 Då förstår jag att du inte vill färga Glad Är inte snällt o förstöra andra människors kläder…

Annons:
LinaN
4/9/09, 2:45 PM
#35

Så nu har jag beställt swelogents katalog…. såska vi se vad de har för nnågot spännande. inom en vecka skulle jag ha katalogen sa de.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
4/9/09, 4:33 PM
#36

#30 merci! Ska genast peta in det i kalendern.

och HJÄLP!!! då behöver jag (egentligen) ha klart kläderna tills dess…..

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/11/09, 10:43 AM
#37

#36 Ska man vara klädd på genrepet? Obestämd (På de genrep jag har varit på förut har det inte varit krav på dräkt, bara att man är där och gör det man ska.) För i så fall har jag också en del nya saker att fixa:

Lans, fana, gambeson, byxor, skjorta, handskar… (Mina saker gick sönder rätt mycket förra året, så jag har tänkt hela vintern att jag ska fixa till dem/sy nytt, men det har inte blivit så.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
4/11/09, 10:49 AM
#38

#37 jag har läst det någonstans *kliar mig i huvudet och funderar över var* men om det är så att man inte brukar vara det vore det toppen Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/11/09, 2:39 PM
#39

#38 Lyssna inte på mig, jag vet inte hur reglerna är satta nu.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
4/11/09, 8:34 PM
#40

#39 vad har man den där faddern till om inte för sånna här frågor. Nåväl faddern har inte svarat än men det vidunderliga med FB är att alla andra kan svara och überkukuns flickvän förklarade att det bara är riddarna som ska vara fix färdiga… Yey jag har alltså tid på mig för sömnaden

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/12/09, 10:48 AM
#41

#40 Vad bra att vi riddare har fått veta det då! (Vilket i alla fall jag inte har!) Det är ingen som har sagt någonting på träningarna eller via mail om att vi ska vara 100% klara på genrepet. (Förut har det som sagt varit viktigast att man är där.) Men, men, inget att klaga över, bara sätta igång och sy och snickra! Tur att fixardagen kommer innan genrepet… Oskyldig

Vem har du som fadder då? Jag visste inte att det systemet fortfarande var i bruk, faktiskt.

Och för er som inte fattar ett smack om vad vi pratar om så är det så att vi är med i samma tornerlag (Nordic Knights) och vi har ett genrep i april, där vi går igenom hur vi ska showa under sommarens tornerspel. Det har dykt upp vissa nya regler angående väpnarnas klädsel och det är därför Anthka behöver svart linne. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
4/12/09, 8:51 PM
#42

#41 liksom det inte gått ut nån info om att det var lilla genrepet idag och stora om två veckor…

Vad innebär fixardag egentligen? Fixa NK saker eller träffas och fixa egna tillsammans?

Prinsessan är min fadder, och sambon har überkukun som fadder så jodå systemet finns fortfarande. Och egentligen är de väl ett ganska bra system, med tanke på att det är så mycket man måste ha koll på.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/12/09, 10:36 PM
#43

#42 Lilla genrepet idag?! Nej, det har verkligen inte gått ut nån info om det! Förvånad Jag kunde inte åka för att bilen är trasig, men om jag visste att det var viktigt att vara med idag så hade jag kanske kunnat rycka i lite trådar och fått låna en bil… (Jag försökte lite i närområdet, men hittade ingen.)

Vem är prinsessan, menar du? Den rollen vandrar ju runt bland flera olika personer.

Fixardagarna innebär att alla samlas och hjälps åt med att fixa sånt som är trasigt, slut, dåligt eller bara behöver lite uppmärksamhet. Jag planerar att bygga en lans på nästa fixardag, samt se om det behövs målas någonting. (Det är typ målning jag är bra på av det som ska göras.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
4/13/09, 11:52 AM
#44

#43 Jodå vi fick sms i lördags kväll från en av deltagarna som undrade om vi hade plats i bilen upp till "lilla genrepet".

Hillevi räknar jag som prinsessa (jag har inte sett någon annan).

Ahh, då är jag med. Det var det jag trodde Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/13/09, 12:11 PM
#45

#44 Det har jag inte hört ett ljud om, att det skulle varit ett litet genrep igår. Nu blir jag sur på riktigt!

Jag har sett flera prinsessor. Lillemor var ju prinsessa för inte alltför länge sen, t.ex.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
4/13/09, 7:57 PM
#46

#45 men var har du fått info om att stora genrepet skulle vara den 26. Jag kikade i budkavlen men där står bara "tornerspelsträning" på alla datum (inkl. i går och den 26) ingenting om genrep varesig stort eller smått

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/13/09, 9:30 PM
#47

#46 Det har jag för mig stod i ett mail som gick ut för rätt länge sen, typ februari.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
4/13/09, 11:45 PM
#48

Konstigt, det mailet har varesig jag eller sambon fått (vilket är extremt ovanligt då vi båda är med i tornergruppen)

Men nu har vi nog gått lite väl ot Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Upp till toppen
Annons: