Annons:
Etikettallmänt
Läst 6369 ggr
Ahnna
3/20/09, 10:50 AM

Gamla kyrkor

Vad har vi för gamla medeltida kyrkor i Norden egentligen? Vilken är den äldsta?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
3/20/09, 11:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag bodde en gång granne med en väldigt gammal kyrka. Kyrkan i östra karaby.

//Östra Karaby kyrka är byggd i slutet av 1000-talet eller början av 1100-talet. Den är byggd i romansk stil, saknar torn och präglas av små dimensioner. En tillbyggnad skedde omkring år 1840, då det västliga valvet tillkom. Vapenhuset i norr, där den gamla ingången troligen funnits, daterar sig från år 1728.//

Det vart en väldans fin kyrka utifrån, jag bodde granne med den i nästan över två år men gick aldrig in i den… litet skumt faktiskt ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
3/20/09, 11:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Inte så långt ifrån där vi bor nu så finns en annan gammal kyrka, dock är det inte orginalkyrkan man ser idag men gott o väl en ruin.

//Gärdhems kyrka uppfördes 1877-79. I samband därmed övergav man Gärdhems gamla kyrka från 1100-talet, som nu är en ruin, belägen cirka en kilometer från nuvarande kyrka i anslutning till den gamla bykärnan.//

Detta är vad som är kvar av den ursprungliga kyrkan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
3/20/09, 11:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

och såhär ser den nya kyrkan ut.

Den är väldans vacker.

Men det verkar som om de flesta riktigt gamla kyrkor byggdes kring 1100-talet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/20/09, 11:55 AM
#4

Coolt! Glad Mera! Mera!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/20/09, 12:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Dalby kyrka i skåne byggdes 1060

Dalby kyrka har även runstenar inmurade i väggarna

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
3/20/09, 12:02 PM
#6

Så kyrkan i dalby är den äldsta kyrkan JAG hittat.Flört

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
3/20/09, 12:04 PM
#7

#5 Den ser inte så gammal ut. Är den renoverad (ny fasad?) lite senare i historien?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/20/09, 12:07 PM
#8

#7 jag är ingen kyrkovetare. Men det kan mycket väl ha renoverats utvändigt. Och förr pch nu så är det ju inte helt ovanligt att man rappar hela utsidan o målar den vit.

All denna infon/bilder googla jag fram ^^ sökte på dels de kyrkor jag känner till i omgivningen samt "sveriges äldsta kyrka"

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/20/09, 12:15 PM
#9

#8 Nej, jag vet att du inte är expert på just kyrkor, jag bara spånade lite… Cool Tänkte mest att det var en så hög kyrka, men de 1000-talskyrkor jag har sett förut har varit mycket mindre. Men oavsett så var det en ball byggnad!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/20/09, 12:22 PM
#10

#9 fast det är ju inte ovanlgit att kyrkorna byggs ut allteftersom heller… eller överges till förmån för nyare större och modernare kyrkor ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/20/09, 12:27 PM
#11

#10 Det var det jag menade, om den hade byggts om/renoverats efter 1000-talet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/20/09, 12:30 PM
#12

#11 ingen aning… googla :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Halvdansken
3/20/09, 12:38 PM
#13

Tror inte att man kan hitta en byggnad någonstans som är mer än 200 år som INTE har blivit renoverad eller tillbyggd. I så fall ser den nog ut som i #2.

Dalby är den äldsta kyrkan i Norden. Att den ser ut som den gör är helt naturligt, det gör alla gamla danska kyrkor, såtillvida att det inte är katedraler, som tex Petri kyrka i Malmö, Roskilde domkyrka eller Sorø kloster.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Ahnna
3/20/09, 1:50 PM
#14

#13 Nu menade jag inte att den aldrig skulle ha blivit rörd sedan uppförandet, utan att kyrkan i inlägg 5 ser ombyggd ut = ej original. Självklart måste man ju laga det som faller sönder, men det var inte det jag menade.

Ska läsa mer om Dalby, den verkar trevlig! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Halvdansken
3/20/09, 1:53 PM
#15

Den är tillbyggd och omgjord en hel del, men jag skulle tro att den varit vit hela tiden. De är kyrkor här i Skåne/Danmark. Märkligt nog har den inte trappstegsgavlar, det är ju nästan obligatoriskt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anthka
3/20/09, 3:50 PM
#16

Vi har många medeltida kyrkor i Sverige, det finns en bok som heter Svenska kyrkor - en historisk reseguid (står i bokhyllan här). Jag började lista medeltida kyrkor ur den med efter att ha tagit tre landskap och redan fått ca 25-30 st gav jag upp.

Tydligt är att de flesta kyrkor byggdes på 1100-talet. Värda att nämna här är:

Skåne:
Dalby Heligkorskyrka 1000-talet (så som redan nämnts tidigare)

Västergötland:
Hedared, ålder okänd sveriges enda stavkyrka (!)

Uppland:
Härkeberga, iof sent 1400-tal men med alla kyrkmålningar av Albert Pictor kvar.

Rikast på medeltidskyrkor är landskapen skåne, västergötland, gotland, östergötland, sörmland och uppland

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
3/20/09, 3:54 PM
#17

#5 och #13 Kyrkan i Dalby har blivit renoverad ett antal gånger efter 1200-talet (då senaste tillbyggnaden gjordes) pga brand och annan förstörelse.

Det är en av nordens äldsta, men säkerligen inte den äldsta.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Halvdansken
3/20/09, 4:19 PM
#18

Det står faktiskt så, Nordens äldsta kvarvarande kyrka. Men det är ju skitsamma egentligen, gammal är den i alla fall.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anthka
3/20/09, 4:22 PM
#19

#18 jag läste i reseguidboken och där står det en av nordens äldsta. Men som sagt gammal är den, även om jag tror att stavkyrkan är äldre.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anco
3/20/09, 5:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Gumlösa kyrka
Nordens äldsta daterbara tegelkyrka, invigd den 26 oktober 1192 av ärkebiskop Absalon i Lund. Redan från början hade kyrkan både torn och valv, vilket är ovanligt. Högt sittande fönster och bomhål vid dörrarna vittnar om att den också byggts som försvarsanläggning. Kyrkan ligger i närheten av Sinclairsholms gods.
Gumlösa kyrka deltog i tävlingen årtusendets byggnadsverk där den slutade på en hedrande andra plats efter Göta kanal. Kyrkan har ej använts till annat än kyrka, skyddsrum och för att observera vilka och hur många som passerade vadstället över Almaån.

Den är även Nordens äldsta tegelstensbyggnad.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Annons:
Bjornen
3/20/09, 10:10 PM
#21

De första kyrkorna var stavkyrkor och alla svenska stavkyrkor är väl nerbrunna. För Dalarnas del fanns troligen två alternativa kyrkor Sigtuna eller Trönö i Hälsingland (Staffans kyrka). Torsång och Malung var väl 1100-talet.

Anthka
3/20/09, 11:07 PM
#22

#21 Sverige har en stavkyrka kvar Hedared i Västergötland

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Hae-Mosu
3/21/09, 2:34 AM
#23

I Östergötland finns många kyrkor som har delar från 1100-talet, varav Herrestad är den som antas vara äldst och dessutom i hög grad bevarad.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Herrestads_kyrka,_%C3%96sterg%C3%B6tland

Ahnna
3/21/09, 11:00 AM
#24

Kul info! Jag var helt säker på att ruinen i Mörby utanför Rimbo i Uppland var en gammal kyrka, jag har till och mer varit där och snokat, men så googlar man lite och inser att det är ruinen av ett gammalt SLOTT! Skäms Jaja, fint är det i alla fall…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/21/09, 11:35 AM
#25

Hur är det med danska kyrkor? Kyrkan i Dalby, som tydligt är Sveriges äldsta var ju dansk från början. Men eftersom kristendomen spreds söderifrån borde det inte finnas äldre kyrkor längre ner i Danmark, mot tyska gränsen? *spånar*

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/21/09, 12:00 PM
#26

#25 Låter väl rimligt. När jag åkte buss genom Danmark, Belgien och Tyskland för ett antal år sen såg man hundratals kyrkor, ruiner, slott, borgar med mera. Riktigt coola saker! Men tror du busschaffisen ville stanna så man kunde få titta lite närmre? Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
3/21/09, 6:01 PM
#27

Danmark kristnades före Sverige. Även Norge blev i stort kristet före Sverige.

Kristedomen var nog känd i Sverige före Ansgar genom svenska sjöfärder till Medelhavet genom Ryssland och den grekisk ortodoxa inriktningen.

Annons:
h00jff
3/24/09, 11:22 AM
#28

Googlade lite kring detta, intressant ämne. De flesta gamla kyrkor verkar vara byggda under 1100-talet, men många har lämningar/runier som är föregångare till nuvarande kyrkor. Några exempel är:

Husaby (Västergötland) fick sin första kyrka i slutet av 1000-talet, den var av trä och till den restes strax efter ett sten torn, men en bit in på 1100-talet så revs träkyrkan och ersattes med en av sten.

I S:t Clemens kyrkoruin i Visby har vid undersökningar, som verkställts av E. Ekhoff, anträffats grunder till två eller tre föregångare till den nuvarande kyrkan. Den äldsta av dessa grunder förskriver sig sannolikt från 900-talet.

Äldsta stenkyrkan är Dalby som Lina skriver och äldsta träkyrkan är

Granhults kyrka, Småland: Kyrka av liggande furutimmer från strax efter 1217, den äldsta bevarade träkyrkan i Sverige.

En annan gammal träkyrka:
_Pelarne kyrka är en av Sveriges äldsta bevarade träkyrkor. Den äldsta delen, den östra korväggen, är troligen från början av 1200-talet.
_Pelarne ligger utanför Vimmerby, Småland, det är i den byn som Bullerby-filmerna är inspelade.

moondancer
3/24/09, 12:31 PM
#29

Många kyrkor är bygda på lämningar efter antingen äldra kyrkor, eller kultplatser som fanns där innan kristendomen gjorde sitt intåg. Andra kyrkor har byggts på i etapper, som till exempel Linköpings domkyrka.

Redan på 1000-talet stog en träkyrka där den nuvarande kyrkan står. På 1120-talet byggde man en stenkyrka, som snart blev för liten så den byggdes ut omkring 1230. Sedan har den byggts om  ungefär vart hundrade år, fram till 1960, då den fick sitt nuvarnade utseende.(källa)

Väldigt spännande att det har pågått utbyggnad och ombyggnad så länge, och att kyrkan ser så bra ut som den gör, trots att varje tillbyggnad har en egen stil.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Anthka
3/24/09, 12:43 PM
#30

#29 linköpings domkyrka är fantastiskt fin Glad

Det var väldigt vanligt att man gjorde på det sättet som #29 beskriver. Både lunds och uppsalas domkyrka är byggda i "ettaper", en ny tidsålder kräver en "modern kyrka" (som passar just den stilen som är högsta mode då), eller så har man vid renoveringsbehov passat på att bygga om den renoverade delen av kyrkan i det senaste arkitetktioniska modet. (lite lätt rörigt men hoppas ni förstår min poäng)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

MegN
3/25/09, 11:51 AM
#31

På tal om Albertus Pictor blir det 500-årsjubileum i år (vet inte om det är hans födelse som firas, eller vad) så intill Sala sockenkyrka (som också har målningar av honom) blir det medeltidsmarknad i 1500-talsstil den 3 oktober i höst!! Det lokala LRF uppbådar lokala odlare / bagare osv att sälja förnödenheter av 1500-tals-klass…

Själv har jag absolut inga kläder som passar 1500-tal (har hållit mig till vikingatid och tidig medeltid…!) så jag får väl fundera på vad man skulle kunna ha på sig. (MÅSTE man sy nytt, nu igen…?)

Ahnna
3/25/09, 12:54 PM
#32

#31 Kul! Hur kommer man i kontakt med arrangören om man vill sälja grejer där?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/25/09, 2:06 PM
#33

#31 kul ^^

Men ska du vara bonde, eller lägre klass så duger en vanlig enkel medeltidsklänning (basmodellen, ingenting med klockärmar eller annat medeltida tingel) även under 1500-talet. Kolla breugels (osäker på stavningen) målningar får du se.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

EmmaForsberg
3/25/09, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

lidingö kyrkan har bara ett nytt kyrktorn annars så är den från 1623  men dom riktigt gamla delarna är från 1400 talet

vet att bilden ite är så stor

Annons:
EmmaForsberg
3/25/09, 3:34 PM
#35

oj skrev lite fel det är bara tornet som är tillbygt på 1600 talet allt annat är från 1400

det är så att tornet höll på att rasa efter som det vara av trä

pyromanen
3/28/09, 6:02 PM
#36

Många av kyrkorna på Bornholm är från 11 och 1200-talet

http://www.bornholmerguiden.dk/kirchen/index2.htm

MegN
3/30/09, 10:46 PM
#37

#32 Eftersom jag (vet inte hur det gick till…) blivit inblandad i evenemanget ska jag se till så att det kommer upp något på "el webbo".

Upp till toppen
Annons: